Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

Kontakt 41/2019: Czyj papie┼╝?

Oddajemy g┼éos tym, dla kt├│rych biografii nauczanie i dzia┼éalno┼Ť─ç Jana Paw┼éa II mia┼éy du┼╝e znaczenie. Chcemy te┼╝ jednak krytycznie przyjrze─ç si─Ö jego dzia┼éalno┼Ťci jako g┼éowy Ko┼Ťcio┼éa, w tym oskar┼╝eniom o zaniedbania w tak istotnej sprawie jak przest─Öpstwa seksualne duchownych.

Przyznajemy. Pytanie, kt├│re stawiamy w tytule numeru, jest po cz─Ö┼Ťci prowokacyjne. Przywykli┼Ťmy bowiem do nazywania Jana Paw┼éa II ÔÇ×naszym papie┼╝emÔÇŁ. S┼éowo ÔÇ×naszÔÇŁ sugeruj─ůce jak─ů┼Ť kolektywn─ů ÔÇ×w┼éasno┼Ť─çÔÇŁ, czy co najmniej grupowe uto┼╝samianie si─Ö z Karolem Wojty┼é─ů, przechodzi nam przez gard┼éa niemal bezwiednie. Nie zastanawiamy si─Ö, jaka grupa stoi w tym wypadku za poj─Öciem ÔÇ×myÔÇŁ. Wszyscy Polacy? Polscy katolicy? Europejczycy? A mo┼╝e po prostu ÔÇô katolicy ca┼éego ┼Ťwiata? I czy przypadkiem m├│wienie ÔÇ×nasz papie┼╝ÔÇŁ o Ojcu ┼Üwi─Ötym, kt├│ry zako┼äczy┼é sw├│j pontyfikat niemal pi─Ötna┼Ťcie lat temu, nie stawia nas w mimowolnej kontrze wobec jego dw├│ch nast─Öpc├│w?

Uwa┼╝amy, ┼╝e owo ÔÇ×myÔÇŁ ma przede wszystkim wymiar pokoleniowy. Nie chodzi jednak o ÔÇ×pokolenie JP2ÔÇŁ, kt├│rym to wyra┼╝eniem w 2005 roku okre┼Ťlali nas, w├│wczas nastolatk├│w lub jeszcze dzieci, nasi rodzice i dziadkowie. Doszli┼Ťmy do wniosku, ┼╝e w rzeczywisto┼Ťci to oni, ludzie ÔÇ×wychowani na WojtyleÔÇŁ, lub ci, dla kt├│rych biografii jego nauczanie i dzia┼éalno┼Ť─ç mia┼éa z r├│┼╝nych wzgl─Öd├│w kluczowe znaczenie, stanowi─ů ÔÇ×pokolenie Jana Paw┼éa IIÔÇŁ. Dlatego oddajemy g┼éos przedstawicielkom i przedstawicielom tego pokolenia, ┼╝eby lepiej zrozumie─ç ich fascynacj─Ö papie┼╝em i wdzi─Öczno┼Ť─ç wobec niego.

Przede wszystkim pr├│bujemy jednak sami zmierzy─ç si─Ö z postaci─ů jednego z najwi─Ökszych Polak├│w XX wieku, wobec kt├│rego narasta w ostatnim czasie coraz wi─Öcej kontrowersji. Chcemy krytycznie przyjrze─ç si─Ö jego dzia┼éalno┼Ťci jako g┼éowy Ko┼Ťcio┼éa, w tym pojawiaj─ůcym si─Ö coraz cz─Ö┼Ťciej oskar┼╝eniom o zaniedbania w tak newralgicznej sprawie jak nadu┼╝ycia i przest─Öpstwa seksualne duchownych. Widzimy potrzeb─Ö swobodnej dyskusji na temat r├│┼╝nych aspekt├│w jego nauczania: teologii cia┼éa, stosunku wobec teologii wyzwolenia, czy prezentowanej przez papie┼╝a wizji polsko┼Ťci. Zastanawiamy si─Ö nad tym, co z jego dziedzictwa wymaga utrwalenia, a co nale┼╝y podda─ç rewizji. Rozwa┼╝amy funkcjonowanie brandu ÔÇ×JP2ÔÇŁ we wsp├│┼éczesnej kulturze, r├│wnie┼╝ internetowej. Oddajemy te┼╝ g┼éos samemu bohaterowi numeru, umieszczaj─ůc na marginesach jego wypowiedzi, kt├│re uwa┼╝amy za cenne, aktualne i maj─ůce wci─ů┼╝ du┼╝─ů moc oddzia┼éywania.

Nie prezentujemy ca┼éo┼Ťciowej wizji czy oceny dorobku papie┼╝a Polaka, chcemy raczej, r├│wnie┼╝ przy udziale autor├│w z innych kr─Ög├│w kulturowych, rozpocz─ů─ç spokojn─ů, merytoryczn─ů dyskusj─Ö na jego temat. Jeste┼Ťmy przekonani, ┼╝e jest ona dzi┼Ť potrzebna chrze┼Ťcija┼ästwu, Ko┼Ťcio┼éowi oraz Polsce.

Wybrane artykuły z numeru

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie - w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej Polityka prywatno┼Ťci zamknij ├Ś