fbpx Wesprzyj nas!

magazyn lewicy katolickiej

Trudne studia na polskich uczelniach. Z do艣wiadcze艅 osoby transp艂ciowej

Studiuj膮c na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, czuj臋 si臋 jak osoba drugiej kategorii. W艂adze uczelni nie tylko ignoruj膮 m贸j g艂os, ale te偶 aktywnie go zag艂uszaj膮.
Trudne studia na polskich uczelniach. Z do艣wiadcze艅 osoby transp艂ciowej
ilustr.: Marta Tomiak

Bycie osob膮 transp艂ciow膮 w Polsce nie jest 艂atwe. Ci膮g艂e mierzenie si臋 z dyskryminacj膮, skomplikowana procedura korekty p艂ci, konieczno艣膰 pozwania w艂asnych rodzic贸w, kiedy chcemy zmieni膰 oznaczenie p艂ci w dokumentach. Nie inaczej wygl膮da to, gdy chcemy zacz膮膰 studia. Sytuacja transp艂ciowych student贸w jest r贸偶na na r贸偶nych uczelniach. Na przyk艂ad na Uniwersytecie Jagiello艅skim czy warszawskim ASP funkcjonuj膮 nak艂adki na dane, dzi臋ki czemu osoby studenckie funkcjonuj膮 pod swoim imieniem na zaj臋ciach online, w adresie mailowym i na listach obecno艣ci. A na innych uczelniach zmuszone s膮 do pos艂ugiwania si臋 deadname鈥檈m 鈥 dawnym imieniem, kt贸re nie odpowiada ich to偶samo艣ci. To znacznie ogranicza nasz wyb贸r kierunku studi贸w i uczelni, na jakiej studiujemy. Je艣li zale偶y nam na byciu traktowanym z szacunkiem i mo偶liwo艣ci u偶ywania w艂a艣ciwych danych, nasz wyb贸r znacznie si臋 zaw臋偶a.

I to jest dla mnie strasznie przykre 鈥 偶e moi cisp艂ciowi r贸wie艣nicy mogli po prostu wybra膰 sobie uczelni臋. Blisko domu, z wymarzonym kierunkiem czy spe艂niaj膮c膮 jakiekolwiek inne wymagania. Osoby transp艂ciowe przed wyborem uczelni musz膮 zrobi膰 research, zapyta膰 o podej艣cie do transp艂ciowych student贸w. P贸j艣cie na dowoln膮 uczelni臋 mo偶e sko艅czy膰 si臋 do艣wiadczaniem transfobii. A m贸g艂bym te偶 poda膰 inne przyk艂ady: z pracy, 偶ycia towarzyskiego, imprez rodzinnych. Mam poczucie, 偶e wchodzenie w ka偶d膮 now膮 sytuacj臋 wymaga jakiego艣 rozeznania 鈥 inaczej mo偶emy si臋 spotka膰 z przemoc膮.

Imi臋 i deadname

Jestem osob膮 studiuj膮c膮 na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie i osob膮 otwarcie transp艂ciow膮. To m贸j czwarty rok i przez pierwsze trzy lata w艂adze uczelni zapewnia艂y mi minimum, jakiego potrzebuj臋, by studiowa膰 w miar臋 komfortowo. Korzysta艂em ze specjalnej nak艂adki na dane, dzi臋ki czemu na Teamsach i w mailu widnia艂o moje u偶ywane imi臋. Wyk艂adowcom i innym osobom studiuj膮cym wy艣wietla艂em si臋 w ka偶dym miejscu jako 鈥濧li Kopacz鈥.

To nie by艂o idealne rozwi膮zanie 鈥 na legitymacji czy w systemie Wirtualnej Uczelni dalej widnia艂 m贸j deadname 鈥 ale by艂y to warunki, w kt贸rych mog艂em skupi膰 swoje si艂y na studiowaniu, a nie walce o godne traktowanie. Nie musia艂em wk艂ada膰 dodatkowego wysi艂ku w pisanie maili czy podchodzenie do wyk艂adowc贸w po zaj臋ciach, by powiedzie膰 im, jak maj膮 si臋 do mnie zwraca膰.

Aby uzyska膰 nak艂adk臋, musia艂em napisa膰 maila do Biura ds. Os贸b z Niepe艂nosprawno艣ciami (BON-u). Nast臋pnie w trakcie spotkania trzeba by艂o 鈥瀠dowodni膰鈥, 偶e jestem osob膮 transp艂ciow膮 i potrzebuj臋 zmiany danych w systemie. Wcze艣niej poza dokumentami od lekarzy istnia艂a r贸wnie偶 opcja rozmowy z psychologiem uczelnianym. Szybko jednak zosta艂a zlikwidowana 鈥 t艂umaczono mi, 偶e musz膮 mie膰 鈥瀙odk艂adk臋鈥 do ka偶dej takiej zmiany. Akceptowano jedynie dokumenty od lekarzy lub psycholog贸w spoza uczelni.

Na drugim roku, gdy wnioskowa艂em o zmian臋, potrzebowa艂em jedynie tranzycji spo艂ecznej 鈥 u偶ywania mojego imienia i zaimk贸w i traktowania mnie zgodnie z moj膮 to偶samo艣ci膮 p艂ciow膮. Nie posiada艂em wi臋c 偶adnych dokument贸w, kt贸re mog艂yby t臋 to偶samo艣膰 potwierdzi膰. Um贸wi艂em si臋 na wizyt臋 u mojego 贸wczesnego psychiatry, by poprosi膰 o wystawienie za艣wiadczenia potwierdzaj膮cego, 偶e zmiana imienia w uczelnianym systemie wp艂ynie pozytywnie na moje zdrowie psychiczne i jako艣膰 funkcjonowania na uczelni. Ale co, gdyby nie by艂o mnie sta膰 na dodatkow膮 wizyt臋? Przecie偶 dla wielu os贸b wydanie tych dwustu z艂otych to ogromny koszt. Te wymagania uniemo偶liwiaj膮 b膮d藕 znacznie wyd艂u偶aj膮 czas oczekiwania na zmian臋, kt贸ra dla wielu os贸b jest pocz膮tkiem normalnego studiowania.

Sytuacja zmieni艂a si臋 drastycznie w tym roku akademickim. Nowym osobom, kt贸re zdecydowa艂y si臋 na studia na Uniwersytecie Pedagogicznym, zacz臋to odmawia膰 zmiany danych w systemie, co dot膮d nigdy si臋 nie zdarzy艂o. Osoby pracuj膮ce w BON-ie t艂umaczy艂y, 偶e mog膮 si臋 zgodzi膰 tylko w przypadku przedstawienia dokument贸w s膮dowych potwierdzaj膮cych zmian臋 鈥 nie jest to wi臋c ju偶 偶adne 鈥瀠dogodnienie鈥, a po prostu respektowanie prawa. Mimo tych zmian na stronie biura dalej widnieje informacja, 偶e BON wspiera transp艂ciowych student贸w w procesie adaptacji.

Nowi studenci znale藕li si臋 w potrzasku 鈥 mogli albo zrezygnowa膰 ze studi贸w, albo studiowa膰 bez 偶adnej gwarancji, 偶e zostan膮 potraktowani z szacunkiem. Pozostawaliby na 艂asce wyk艂adowc贸w, ze 艣wiadomo艣ci膮, 偶e reszta rocznika najpewniej pozna ich deadname. By艂o to dla mnie osobi艣cie bardzo trudne, bo poza tym, 偶e studiuj臋, jestem te偶 rozpoznawaln膮 osob膮 aktywistyczn膮. Wielokrotnie pytano mnie, w jaki spos贸b traktowani s膮 transp艂ciowi studenci na mojej uczelni. Opowiada艂em wi臋c o nak艂adkach i procesie ich uzyskania, t艂umacz膮c, 偶e nie jest idealnie, ale jest te偶 do prze偶ycia. Czytaj膮c posty os贸b, kt贸re spanikowane szuka艂y jakich艣 rozwi膮za艅, widzia艂em te偶 takie, kt贸re decyzj臋 o wyborze uczelni podejmowa艂y mi臋dzy innymi po rozmowach ze mn膮. Mimo 偶e nie zrobi艂em nic 藕le, to czu艂em si臋 winny. Jakbym zap臋dzi艂 innych ludzi w pu艂apk臋 bez wyj艣cia.

Obserwowa艂em, jak kolejne osoby otrzymuj膮 odmowy, a jednocze艣nie codziennie od艣wie偶a艂em w艂asnego maila i konto na Teamsach. Zastanawia艂em si臋, czy zobacz臋 tam swoje imi臋, czy ju偶 deadname. Bo w艂adze uczelni nigdy nie poruszy艂y sprawy publicznie. Nie pojawi艂a si臋 informacja o nowych warunkach zmiany danych w systemie ani o tym, co czeka osoby, kt贸re z nak艂adki ju偶 korzysta艂y. Wszyscy wi臋c siedzieli艣my jak na szpilkach, czekaj膮c na najgorsze.

I kt贸rego艣 dnia, tu偶 przed 艣wi臋tami Bo偶ego Narodzenia, na porannych zaj臋ciach powita艂y nas nasze deadname鈥檡. Tak po prostu, bez 偶adnego uprzedzenia. To by艂o strasznie upokarzaj膮ce, musie膰 nagle t艂umaczy膰 wyk艂adowcom, co si臋 sta艂o. Jakby艣my obudzili si臋 w koszmarnym 艣nie.

Zag艂uszany protest

Sytuacja na Uniwersytecie Pedagogicznym jest 艣wietnym przyk艂adem tego, jak transfobia polityk贸w realnie wp艂ywa na nasze 偶ycia. Uczelnia udost臋pni艂a nak艂adk臋 dwa lata temu; wiele os贸b studenckich tego wyczekiwa艂o. O tym kroku w stron臋 transp艂ciowej spo艂eczno艣ci 鈥 du偶ym kroku z perspektywy zainteresowanych 鈥 poinformowa艂a na Facebooku 贸wczesna pe艂nomocniczka rektora ds. r贸wnego traktowania, a pod stanowiskiem podpisali si臋 te偶 przewodnicz膮cy rektorskiej komisji ds. r贸wnego traktowania i przewodnicz膮ca samorz膮du student贸w. Pisa艂a te偶 o tym 鈥濭azeta Wyborcza鈥. Niestety dwa dni po materiale na ten temat rektor Uniwersytetu Pedagogicznego, profesor Piotr Borek, odwo艂a艂 pe艂nomocniczk臋 ze stanowiska. Zmianie uleg艂 te偶 sk艂ad rektorskiej komisji ds. r贸wnego traktowania 鈥 nie ma w niej ju偶 os贸b podpisanych pod wspomnianym stanowiskiem. Je艣li si臋 chwil臋 poszuka, mo偶na znale藕膰 informacje, 偶e cz臋艣膰 z nowo mianowanych os贸b jest lub by艂a zwi膮zana z parti膮 rz膮dz膮c膮 albo prezentuje pogl膮dy zgodne z jej lini膮. Na przyk艂ad Jan Franczyk zosta艂 w 2014 roku wybrany do Rady Miasta Krakowa z ramienia PiS-u.

Te wydarzenia nie przesz艂y bez echa 鈥 zorganizowali艣my protest pod budynkiem uczelni. Okaza艂o si臋 jednak, 偶e zbieramy si臋 pod pustym budynkiem 鈥 dzie艅 protestu og艂oszono dniem wolnym od zaj臋膰. Zastanawiali艣my si臋, czy ta decyzja nie by艂a podyktowana ch臋ci膮 uciszenia naszego protestu. 鈥濭azeta Wyborcza鈥 wys艂a艂a do biura prasowego uczelni zapytanie o pow贸d rezygnacji z zaj臋膰, niestety nie dosta艂a odpowiedzi.

Gdy pojawiali艣my si臋 pod uczelni膮, przywita艂y nas prowizoryczne blokady placu przed g艂贸wnym wej艣ciem. By艂y to pacho艂ki po艂膮czone ta艣m膮. Kiedy stan臋li艣my przed budynkiem, panowie pracuj膮cy pod uczelni膮 w艂膮czyli kosiarki i dmuchawy. Wy艂膮czyli je, gdy zorientowali si臋, 偶e nic nie m贸wimy. Prace wznowiono, kiedy pojawi艂o si臋 nag艂o艣nienie, a my oficjalnie otworzyli艣my zgromadzenie. Uda艂o nam si臋 wy艂apa膰, jak panowie m贸wi膮 mi臋dzy sob膮, 偶e trzeba kosi膰 jak najbli偶ej, by nas zag艂uszy膰. Gdy sko艅czy艂a im si臋 trawa, zacz臋li kosi膰 chodnik i zdmuchiwa膰 li艣cie z drzew.

Studiuj膮c na Uniwersytecie Pedagogicznym, czuj臋 si臋 jak osoba drugiej kategorii. W艂adze uczelni nie tylko ignoruj膮 m贸j g艂os, ale te偶 aktywnie go zag艂uszaj膮 鈥 tak偶e w spos贸b dos艂owny, d藕wi臋kami dmuchaw i kosiarek. Jako transp艂ciowi studenci wystosowali艣my pismo do w艂adz uczelni, by 艂askawie pozwolono nam funkcjonowa膰 pod u偶ywanymi dot膮d danymi. Poinformowano nas, 偶e nie ma podstaw prawnych, by uwzgl臋dni膰 nasze 偶膮dania. Czy w zwi膮zku z tym inne uczelnie 鈥 na przyk艂ad Uniwersytet Jagiello艅ski 鈥 艂ami膮 prawo? Czy Uniwersytet Pedagogiczny w takim razie do zesz艂ego roku akademickiego r贸wnie偶 to prawo 艂ama艂? Jakie ustawy zakazuj膮 zmian danych w wewn膮trzuczelnianym systemie? Tego niestety si臋 nie dowiedzieli艣my.

W odpowiedzi na nasze pismo w艂adze uczelni twierdz膮, 偶e szanuj膮 godno艣膰 ka偶dej osoby studiuj膮cej, bez wzgl臋du na przekonania, ras臋, p艂e膰 czy religi臋. Jako dow贸d na brak transfobii podaj膮 to, 偶e podobno studiuj臋 i rozwijam swoje zainteresowania na uczelni bez przeszk贸d. Szkoda, 偶e uniwersytet nie reagowa艂, gdy moja wyk艂adowczyni nie chcia艂a wpisa膰 mi zaliczenia z przedmiotu, mimo 偶e spe艂ni艂em wszystkie warunki. Ostatecznie otrzyma艂em zaliczenie dopiero wtedy, gdy wys艂a艂em maila z dowodami na uczestnictwo w ka偶dych zaj臋ciach, kt贸re wtedy odbywa艂y si臋 w formie zdalnej. W odpowiedzi profesorka poinformowa艂a mnie, i偶 obawia si臋, 偶e wpisuj膮c mi zaliczenie, 鈥瀙rzyczynia si臋 do kryzysu polskiej psychologii鈥.

Uczelnia rzeczywi艣cie powinna by膰 dla mnie miejscem nauki i rozwijania zainteresowa艅. A ja opr贸cz stresu zwi膮zanego z sesj膮 czy kolokwiami prze偶ywam ci膮g艂y niepok贸j o to, czy zostan臋 potraktowany z szacunkiem. Ten l臋k zajmuje mi w g艂owie bardzo du偶o przestrzeni, kt贸r膮 inni mog膮 przeznaczy膰 na nauk臋. Ka偶dy pocz膮tek semestru wi膮偶e si臋 dla mnie z ogromnym napi臋ciem 鈥 musz臋 podchodzi膰 do wszystkich wyk艂adowc贸w, by powiedzie膰, 偶e jestem osob膮 transp艂ciow膮 i niebinarn膮 (czyli moja to偶samo艣膰 p艂ciowa nie zgadza si臋 z t膮 przypisan膮 przy urodzeniu, nie mie艣ci si臋 te偶 w binarnych ramach 鈥瀔obieta鈥搈臋偶czyzna鈥) i prosi艂bym o u偶ywanie imienia 鈥濧li鈥 i m臋skich zaimk贸w. I licz臋 si臋 z tym, 偶e odpowiedzi mog膮 by膰 r贸偶ne 鈥 w ko艅cu s膮 wyk艂ady, na kt贸rych s艂ysza艂em, 偶e 鈥瀟ransseksuali艣ci chc膮 podawa膰 pi臋ciolatkom hormony鈥. A potem przed ka偶dymi zaj臋ciami modl臋 si臋, 偶eby prowadz膮cy faktycznie zapami臋tali to, co m贸wi艂em, i 偶ebym nie musia艂 zwraca膰 im uwagi. Bo te偶 nie zawsze mam si艂臋, by przerwa膰 i powiedzie膰, 偶e u偶ywaj膮 z艂ych form.

Zmiana moich danych na przyk艂ad na li艣cie obecno艣ci jest te偶 u艂atwieniem dla os贸b, kt贸re prowadz膮 zaj臋cia. Bo naprawd臋 rozumiem, 偶e maj膮 mn贸stwo student贸w i mog膮 w nat艂oku obowi膮zk贸w zapomnie膰, jak mia艂y si臋 do mnie zwraca膰. Takie sprawy powinny by膰 rozwi膮zane odg贸rnie, przez w艂adze uczelni, a nie zale偶e膰 od dobrej woli i pami臋ci wyk艂adowc贸w.

Ja i tak uwa偶am, 偶e mi si臋 poszcz臋艣ci艂o. Na psychologii wi臋kszo艣膰 os贸b jest do mnie nastawiona pozytywnie i ze strony innych student贸w raczej nie zdarza si臋 misgendering. Ale nie wszyscy b臋d膮 mieli tyle szcz臋艣cia. Co, je艣li kto艣 studiuje na kierunku, kt贸ry gromadzi bardziej konserwatywne osoby? Dlaczego to, czy w trakcie studi贸w b臋dziemy czu膰 si臋 bezpiecznie, zale偶y tylko od przypadku i dobrej woli ludzi dooko艂a nas?

Nie tylko Uniwersytet Pedagogiczny

Na Uniwersytecie Pedagogicznym bardzo widoczna jest systemowa transfobia 鈥 w艂adze uczelni uniemo偶liwiaj膮 nam funkcjonowanie pod u偶ywanymi danymi, nie dbaj膮 o bezpiecze艅stwo os贸b studiuj膮cych i nara偶aj膮 nas na nauk臋 w ci膮g艂ej dysforii. Ale na uczelniach, na kt贸rych wprowadzono cho膰by drobne 鈥瀠dogodnienia鈥 dla os贸b transp艂ciowych, cz臋sto nie jest du偶o lepiej. Na Uniwersytecie Jagiello艅skim na przyk艂ad studenci spotykaj膮 si臋 z transfobicznymi pracownikami i mimo apel贸w nikt nie wyci膮ga wobec takich os贸b konsekwencji.

Na Uniwersytecie Jagiello艅skim jedn膮 z tych os贸b jest 艁ucja Dzidek, kt贸rej s艂owa Konrad Siemaszko, prawnik z Helsi艅skiej Fundacji Praw Cz艂owieka, okre艣li艂 jako 鈥瀙odr臋cznikowe przyk艂ady mowy nienawi艣ci鈥. Kiedy by艂a jeszcze doktorantk膮 UJ, stwierdzi艂a mi臋dzy innymi, 偶e 鈥瀔rzy偶owanie si臋 z rasami, kt贸re nie wykszta艂ci艂y cywilizacji r贸wnie wysokiej co europejska鈥 i 鈥瀔t贸re najp贸藕niej wysz艂y ze 艣rodkowej Afryki鈥 powinno by膰 zakazane. Homoseksualno艣膰 nazwa艂a zboczeniem i postulowa艂a zakaz seksu jednop艂ciowego. Wed艂ug niej seks powinien by膰 prawnie dozwolony tylko w ma艂偶e艅stwie, a w ko艅cu osoby tej samej p艂ci nie mog膮 zawrze膰 ma艂偶e艅stwa. Sama z dum膮 okre艣li艂a siebie transfobk膮, poniewa偶 jak twierdzi, 鈥瀟ak nazywa si臋 dzisiaj sceptyk贸w i racjonalist贸w鈥.

艁ucji Dzidek zosta艂o wytoczone post臋powanie dyscyplinarne, kt贸re dosy膰 szybko umorzono. W uzasadnieniu mo偶emy przeczyta膰: 鈥濲e艣li doktorantka wyra偶a swoj膮 opini臋, 偶e jest przeciwna mieszaniu si臋 ras i propagowaniu zwi膮zk贸w mi臋dzyrasowych to jednak swoich s艂贸w nie kieruje do okre艣lonych os贸b鈥. Wed艂ug uzasadnienia 鈥瀢 toku swoich wyja艣nie艅 艁ucja Dzidek podkre艣li艂a, 偶e nie zamierza艂a nigdy nikogo obrazi膰, a co najwy偶ej u偶y艂a nieodpowiednich s艂贸w鈥. Mniej wi臋cej w tym samym czasie przed komisj膮 dyscyplinarn膮 stan膮艂 student UJ Franek Vetulani, kt贸ry w trakcie protestu pod Collegium Novum nazwa艂 rektora 鈥瀝eakcyjnym bucem鈥. Podczas przes艂uchania wyja艣niaj膮cego deklarowa艂, 偶e nie mia艂 na celu obra偶enia rektora, a jedynie skomentowanie jego zachowania 鈥 przywr贸cenia wyk艂adu pracuj膮cej na UJ Magdaleny Grzyb, kt贸ry zosta艂 wcze艣niej odwo艂any z powodu protest贸w przeciw jej transfobicznym wypowiedziom. Jednak deklaracja Franka nie by艂a podstaw膮, by post臋powanie przeciwko niemu umorzy膰. Jak wida膰, mamy r贸wnych i r贸wniejszych: doktorantki b膮d藕 pracownicy uczelni mog膮 prezentowa膰 i wyg艂asza膰 transfobiczne pogl膮dy 鈥 na przyk艂ad takie, 偶e 鈥瀗iebinarno艣膰 i teoria queer to utrwalanie seksistowskiego my艣lenia o p艂ci鈥, a 鈥瀢yznawcy tego konceptu w istocie niczym si臋 nie r贸偶ni膮 od m艂odych prawniczek z Ordo Iuris鈥. Natomiast studenci nie mog膮 si臋 broni膰. Pr贸by wyci膮gni臋cia konsekwencji wobec os贸b g艂osz膮cych wspomniane pogl膮dy ko艅cz膮 si臋 fiaskiem, a otwarty sprzeciw czy mocne s艂owa 鈥 karami dla nas.

Kr贸tko po umorzeniu post臋powania dyscyplinarnego, 30 stycznia 2022 roku, 艁ucja Dzidek napisa艂a o mnie w usuni臋tym ju偶 po艣cie na Facebooku. Nazwa艂a mnie 鈥瀗iebinarnym aktywiszczem鈥 i poinformowa艂a, 偶e ze wzgl臋du na 鈥瀞t臋偶enie wulgaryzm贸w na metr kwadratowy鈥 wys艂a艂a moje wypowiedzi do wszystkich pracownik贸w instytutu, dziekana wydzia艂u, prorektora do spraw studenckich i rektora. Ostatecznie nie wszcz臋to wobec mnie post臋powania dyscyplinarnego, ale po tym i innych wpisach zacz膮艂em dostawa膰 du偶o hejterskich wiadomo艣ci, w tym gr贸藕b 艣mierci. Nag艂a艣nianie pogl膮d贸w 艁ucji Dzidek wi膮za艂o si臋 wi臋c dla mnie z bardzo realnym kosztem psychologicznym.

Ale problem nie dotyczy tylko student贸w. W zesz艂ym roku rzecznik prasowy Instytutu Psychologii UJ Samuel Nowak napisa艂 na swoim prywatnym Twitterze: 鈥濸艂贸d nie jest cz艂owiekiem, wi臋c who cares? Mog膮 nawet robi膰 z p艂od贸w farsz do piero偶k贸w, co za r贸偶nica?鈥. Wiadomo, nie jest to najm膮drzejsza czy godna pochwa艂y wypowied藕, ale zastanawia mnie: skoro Samuel Nowak straci艂 stanowisko rzecznika, a uczelnia oficjalnie odci臋艂a si臋 od jego wypowiedzi, to dlaczego 艁ucja Dzidek nie zosta艂a nawet upomniana? Czy偶by otwarta homofobia, rasizm i transfobia by艂y na UJ akceptowane w przeciwie艅stwie do odmiennego pogl膮du na aborcj臋 czy moment pocz膮tku 偶ycia ludzkiego? Dlaczego mamy tutaj r贸wnych i r贸wniejszych?

Chcia艂bym, aby polskie uczelnie zrozumia艂y, 偶e osoby transp艂ciowe i niebinarne studiowa艂y, studiuj膮 i b臋d膮 studiowa膰. 呕e uczelnia ma obowi膮zek zapewni膰 nam mo偶liwo艣膰 studiowania w atmosferze bezpiecze艅stwa i uzna膰 nasz膮 to偶samo艣膰 p艂ciow膮. Aby w艂adze uczelni potrafi艂y reagowa膰 na przemoc i dyskryminacj臋, nie tylko ze strony innych student贸w, ale tak偶e (a mo偶e przede wszystkim) ze strony os贸b pracuj膮cych na uczelni. Aby przyj臋艂y, 偶e uczelnia mo偶e, a nawet powinna by膰 miejscem debat i dyskusji, ale ich przedmiotem nigdy nie powinno by膰 nasze prawo do bezpiecznego studiowania i 偶ycia w zgodzie ze sob膮. Bo to jest to, z czym, z mojego do艣wiadczenia, cz臋sto spotykamy si臋 ze strony transfobicznych pracownik贸w akademickich.

Osoby takie jak 艁ucja Dzidek czy feministki wykluczaj膮ce z feminizmu osoby trans (z angielskiego 鈥濼ERF鈥, trans-exclusionary radical feminists) z dum膮 m贸wi膮 o swojej transfobicznej dzia艂alno艣ci, uznaj膮c j膮 jako 艣wiadectwo racjonalizmu i krytycznego my艣lenia. Podwa偶aj膮 nasze do艣wiadczenia i to偶samo艣膰. Na Uniwersytecie Warszawskim Katarzyna Szumlewicz w dalszym ci膮gu wyk艂ada 鈥瀍tyk臋 wsp贸艂czesno艣ci鈥 czy 鈥瀟eorie feminizmu鈥, jednocze艣nie opowiadaj膮c w tak wp艂ywowych mediach jak 鈥濭azeta Wyborcza鈥 b膮d藕 Onet o transp艂ciowych kobietach jako 鈥瀊iologicznych m臋偶czyznach鈥, o 鈥瀢alce przeciw kobietom鈥 i 鈥瀙rze艣ladowaniu feministek鈥 przez 鈥瀏艂臋boko zaburzone jednostki鈥, o 鈥瀦awik艂anej religii woke鈥 b臋d膮cej 鈥瀝eligi膮 samozwa艅czych ofiar鈥 czy o 鈥瀙rzebieraniu si臋 za r贸偶ne ruchy emancypacyjne鈥. Na poczytnym blogu To Tylko Teoria m贸wi o 鈥瀒deologii 艂o艂k鈥, kt贸r膮 wyznaj膮 鈥瀉gresywne jednostki, kreuj膮ce si臋 na 芦ofiary禄鈥, a r贸wnocze艣nie 鈥瀋z臋sto osoby z wy偶szej klasy 艣redniej lub ich m艂ode-doros艂e dzieci. Ludzie bardzo uprzywilejowani鈥. (W rzeczywisto艣ci wiele os贸b niebinarnych lub transp艂ciowych 偶yje w bardzo z艂ych warunkach materialnych 鈥 na przyk艂ad dlatego, 偶e cz臋艣膰 rodzic贸w wyrzuca takie dzieci z dom贸w, a wizyty lekarskie, zakup hormon贸w czy operacje takie jak mastektomia s膮 bardzo drogie i poch艂aniaj膮 ogromn膮 cz臋艣膰 naszych bud偶et贸w lub wr臋cz zmuszaj膮 do szukania wsparcia w internecie). Jak maj膮 si臋 czu膰 te osoby studiuj膮ce w Polsce, kt贸re nie tylko mierz膮 si臋 z dyskryminacj膮 i stresem mniejszo艣ciowym w 偶yciu codziennym, ale te偶 widz膮 kompletny brak reakcji uczelni na takie wypowiedzi? Szczeg贸lnie wtedy, gdy protesty samych student贸w s膮 aktywnie zag艂uszane lub wr臋cz karane?

I takie to s膮 realia 鈥 dyskryminacja na uczelniach przechodzi bez wi臋kszego echa czy konsekwencji. Maj膮c 艣wiadomo艣膰 tych wszystkich rzeczy, wiem, 偶e nie mog臋 poczu膰 si臋 bezpiecznie. Bo i na uczelniach, i na co dzie艅 鈥 niewiele jest os贸b, kt贸re b臋d膮 chcia艂y co艣 z t膮 wszechobecn膮 systemow膮 przemoc膮 zrobi膰.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Od ponad 15 lat tworzymy jedyny w Polsce magazyn lewicy katolickiej i budujemy 艣rodowisko zaanga偶owane w walk臋 z podzia艂ami religijnymi, politycznymi i ideologicznymi. Robimy to tylko dzi臋ki Waszemu wsparciu!
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij