fbpx Wesprzyj nas!

magazyn lewicy katolickiej

Leszczyna: Polska mo┼╝e by─ç bogatym pa┼ästwem, ale potrzebuje naprawy na wszystkich poziomach

Nie mo┼╝emy powiedzie─ç, ┼╝e m┼éodzi s─ů dla nas wa┼╝niejsi ni┼╝ seniorzy, ┼╝e pracodawcy s─ů wa┼╝niejsi ni┼╝ pracownicy, a finanse publiczne s─ů wa┼╝niejsze ni┼╝ interes podatnika. Pa┼ästwo jest skomplikowanym tworem i dlatego konieczne zmiany musimy przeprowadza─ç r├│wnolegle.
Leszczyna: Polska może być bogatym państwem, ale potrzebuje naprawy na wszystkich poziomach

Z Izabel─ů Leszczyn─ů, by┼é─ů wiceminister finans├│w (2013-2015) i obecn─ů wiceprzewodnicz─ůc─ů Platformy Obywatelskiej, rozmawia Maciej Onyszkiewicz i Szymon R─Öbowski.

Mam problem z programem ÔÇ×100 konkret├│wÔÇŁ. Jest bardzo holistyczny i szczeg├│┼éowy, ale jednocze┼Ťnie nie wiem, co jest w nim priorytetem. Do kogo w┼éa┼Ťciwie jest skierowany?

Nasz program kierujemy do wszystkich i ju┼╝ wyja┼Ťniam, dlaczego jest tak skonstruowany. Kiedy Donald Tusk wr├│ci┼é do kraju, to podczas swojego pierwszego wyst─ůpienia przedstawi┼é now─ů wizj─Ö Polski. M├│wi┼é o walce dobra ze z┼éem, co jest moim zdaniem bardzo trafn─ů metafor─ů obecnej kampanii, ale przechodz─ůc do konkret├│w, m├│wi┼é o tym, ┼╝e Polska musi by─ç uczciwa i sprawiedliwa, ┼╝e musi by─ç tolerancyjna, europejska i otwarta na inno┼Ť─ç, ale jednocze┼Ťnie nowoczesna.

Wci─ů┼╝ jeste┼Ťmy raczej na og├│lnym poziomie.

To s─ů warto┼Ťci i cele, kt├│re s─ů dla nas najwa┼╝niejsze. Maj─ůc t─Ö matryc─Ö, ruszyli┼Ťmy w Polsk─Ö i, licz─ůc wszystkich pos┼é├│w, odbyli┼Ťmy ponad 1000 spotka┼ä z lud┼║mi. Program 100 konkret├│w tak naprawd─Ö napisali ludzie, z kt├│rymi rozmawiali┼Ťmy. M├│wi─ů panowie, ┼╝e zacz─Ö┼éam od og├│┼éu, wejd┼║my wi─Öc w konkrety. Je┼Ťli Polska ma by─ç uczciwa, to trzeba rozliczy─ç obecn─ů w┼éadz─Ö. Je┼Ťli podatki maj─ů by─ç stabilne, to vacatio legis dla nowych ustaw musi by─ç odpowiednio d┼éugie. Je┼Ťli zale┼╝y nam na rozwoju polskich firm, to musimy obni┼╝y─ç koszty prowadzenia dzia┼éalno┼Ťci gospodarczej. Wi─Öc faktycznie, w pewnym sensie 100 konkret├│w jest dla wszystkich.

Nie ma ┼╝adnych priorytet├│w?

Bo ca┼éa Polska wymaga naprawy ÔÇô na nasze spotkania przychodzi┼éy wkurzone na PiS kobiety, przedsi─Öbiorcy, kt├│rym grozi┼éo zamykanie biznes├│w, kt├│re prowadz─ů od kilkunastu czy kilkudziesi─Öciu lat. Przychodzili wkurzeni nauczyciele, m├│wi─ůc, ┼╝e za ich pensje nie da si─Ö ┼╝y─ç, a indoktrynacja ideologiczna w szkole jest nie do zniesienia. Rozmawiali┼Ťmy z lud┼║mi, kt├│rzy m├│wili, ┼╝e nie s─ů w stanie znie┼Ť─ç tego, co pa┼ästwo zrobi┼éo z ich Ko┼Ťcio┼éem, ┼╝e chc─ů Ko┼Ťcio┼éa dla wiernych, oddzielonego od pa┼ästwa, kt├│re ma by─ç ┼Ťwieckie. Spotykali┼Ťmy si─Ö z przedstawicielami r├│┼╝nych grup spo┼éecznych, kt├│rych rz─ůdy PiSu dotkn─Ö┼éy na r├│┼╝nych poziomach ÔÇô ekonomicznym, mentalnym, ideologicznym, religijnym.

T─Ö opowie┼Ť─ç o lepszej Polsce zamie┼Ťcili┼Ťmy na stronie 100konkretow.pl, tam znajdziemy r├│┼╝ne segmenty ÔÇô co proponujemy dla rodzin, co w kwestiach podatkowych, co dla m┼éodych, co dla senior├│w, co w edukacji czy zdrowiuÔÇŽ Chcemy stworzy─ç ca┼éo┼Ťciow─ů wizj─Ö pa┼ästwa, kt├│re musi by─ç inne, bo po 8 latach rz─ůd├│w PiS musi zmieni─ç si─Ö na ka┼╝dym polu. Ale t─Ö wizje opisujemy poprzez konkretne dzia┼éania. Lista stu konkret├│w nie jest zamkni─Öta, ale to punkt wyj┼Ťcia, warunek si ne que non ÔÇô wszystko co jest zapisane w stu konkretach musi si─Ö wydarzy─ç.

Wszyscy s─ů tak samo wa┼╝ni?

Nie mo┼╝emy powiedzie─ç, ┼╝e m┼éodzi s─ů dla nas wa┼╝niejsi ni┼╝ seniorzy, ┼╝e pracodawcy s─ů wa┼╝niejsi ni┼╝ pracownicy, a finanse publiczne s─ů wa┼╝niejsze ni┼╝ interes podatnika. Pa┼ästwo jest skomplikowanym tworem i dlatego konieczne zmiany musimy przeprowadza─ç r├│wnolegle.

Ca┼éy czas wyczuwam napi─Öcie mi─Ödzy s┼éowami, kt├│rych u┼╝ywamy. Powiedzia┼éa pani o ca┼éo┼Ťciowej wizji pa┼ästwa, wizja to dla mnie co┼Ť odleg┼éego. Wyobra┼╝enie o ┼Ťwiecie naszych marze┼ä. I faktycznie, warto mie─ç wizj─Ö, wbrew temu, co kiedy┼Ť m├│wi┼é Donald Tusk.

To by┼éo dawno.

To prawda, ale warto mie─ç wizj─Ö. Tymczasem, jak s┼éysz─Ö 100 konkret├│w, to to s─ů kroki, kt├│re maj─ů prowadzi─ç do realizacji wizji. Jednak w trakcie tej drogi trzeba dokonywa─ç wybor├│w, nie da si─Ö robi─ç wszystkiego, bo mamy ograniczony czas i zasoby. Dla mnie 100 konkret├│w nie jest jasno wytyczon─ů drog─ů, kt├│ra wiem, dok─ůd prowadzi.

Pan m├│wi on tym tak, jakby te sto dzia┼éa┼ä mia┼é wykonywa─ç jeden cz┼éowiek.

One wszystkie kosztuj─ů.

Nie wszystkie.

Dojdziemy do tego.

Wr├│─çmy do realizacji ÔÇô lider jest bardzo wa┼╝ny, wr─Öcz kluczowy, lider odpowiada za organizacj─Ö tego procesu i jestem spokojna o to, ┼╝e Donald Tusk jako premier poradzi sobie z tym zadaniem. Natomiast za realizacj─Ö poszczeg├│lnych reform b─Ödzie odpowiada┼éo szerokie grono ludzi. Niekt├│rzy z nich znaj─ů si─Ö na energetyce, inni b─Öd─ů zajmowa─ç si─Ö polityk─ů spo┼éeczn─ů.

Wiele proces├│w musi rozpocz─ů─ç si─Ö natychmiast ÔÇô naprawd─Ö musimy rozpocz─ů─ç proces transformacji energetycznej Polski. On oczywi┼Ťcie b─Ödzie trwa┼é kilkadziesi─ůt lat, ale jednocze┼Ťnie trzy kluczowe rzeczy dla jej rozpocz─Öcia mo┼╝na przeprowadzi─ç przez pierwsze trzy miesi─ůce rz─ůd├│w. W tym czasie inne osoby b─Öd─ů zajmowa┼éy si─Ö polityk─ů spo┼éeczn─ů, inne napraw─ů finans├│w, inne ochron─ů zdrowia czy edukacj─ů.

Wejd┼║my w poszczeg├│lne konkrety, bo obawy Ma─çka wynikaj─ů chyba z tego, ┼╝e wasze propozycje s─ů z bardzo r├│┼╝nych porz─ůdk├│w. Niekt├│re z nich s─ů faktycznie do za┼éatwienia w trakcie jednego posiedzenia Sejmu, jak chocia┼╝by zmiana vacatio legis. Jednak niekt├│re z nich s─ů znacznie trudniejsze do wprowadzenia. Zosta┼ämy jednak jeszcze przez chwil─Ö przy og├│lnym obrazku czy te┼╝ wizji. Polska wyda┼éa w 2021 roku na ochron─Ö zdrowia nieca┼ée 6% PKB, ┼Ťrednia unijna w tym samym roku wynios┼éa 8%, Czesi wydali 10%, S┼éowacy 7%, S┼éowenia 8%. Czy w┼Ťr├│d konkret├│w w tym obszarze, szczeg├│lnie je┼Ťli mamy budowa─ç nowoczesne europejskie pa┼ästwo, nie powinien znale┼║─ç si─Ö postulat podniesienia wydatk├│w na ochron─Ö zdrowia do 6,5, 7, 7,5% PKB?

W przysz┼éym roku zaplanowane przez PiS wydatki na ochron─Ö zdrowia maj─ů wynie┼Ť─ç 5,3% PKB, a to jest skandalicznie ma┼éo. Ale je┼Ťli kto┼Ť my┼Ťli, ┼╝e uzdrowimy ochron─Ö zdrowia, jak zapiszemy w ustawie, ┼╝e to ma by─ç 7%, nie zmieniaj─ůc nic innego, to si─Ö myli. Nie zapisali┼Ťmy w programie 7% ani 8% PKB na ochron─Ö zdrowia, bo tak naprawd─Ö nie wiemy, ile musimy przeznaczy─ç w Polsce na zdrowie, ┼╝eby doj┼Ť─ç do ┼Ťredniej unijnej w sensie jako┼Ťci us┼éug. Stawiamy sobie cel jako┼Ťciowy, nie ilo┼Ťciowy.

Rozumiem logik─Ö, zgodnie z kt├│r─ů wydawanie okre┼Ťlonej cz─Ö┼Ťci PKB na jak─ů┼Ť polityk─Ö publiczn─ů nie powinno by─ç celem samym w sobie. By─ç mo┼╝e w polskich warunkach jako┼Ťciow─ů s┼éu┼╝b─Ö zdrowia mo┼╝na mie─ç, wydaj─ůc na ni─ů 6,8%, 7,5%, a by─ç mo┼╝e 8,2% PKB. Ale czy jeste┼Ťmy w stanie zmienia─ç system, utrzymuj─ůc wydatki na ochron─Ö zdrowia na obecnym, dramatycznie niskim poziomie?

Nak┼éady na ochron─Ö zdrowia musz─ů wzrosn─ů─ç, to oczywiste. Absolutnie nie ma co do tego ┼╝adnych w─ůtpliwo┼Ťci. Mniejszy odsetek PKB na zdrowie wydaj─ů od nas w Unii Europejskiej tylko Rumunia, Bu┼égaria i Luksemburg. Obecnie naprawd─Ö szorujemy po dnie. Co gorsza wida─ç to w empirycznych danych. Od 2019 roku Polacy przestali zmniejsza─ç dystans w d┼éugo┼Ťci ┼╝ycia w por├│wnaniu z mieszka┼äcami kraj├│w bogatych. Mieszka┼äcy ÔÇ×starej UniiÔÇŁ ┼╝yli od nas d┼éu┼╝ej, bo s─ů bogatsi, lepiej si─Ö od┼╝ywiaj─ů, maj─ů lepsz─ů profilaktyk─Ö. Ale my ich gonili┼Ťmy, jednak ten proces zatrzyma┼é si─Ö w 2019 roku, to wstyd i ha┼äba dla rz─ůdu.

W ramach reformy ochrony zdrowia proponujecie zniesienie limit├│w NFZ w lecznictwie szpitalnym i zwi─Ökszenie dost─Öpno┼Ťci lekarzy geriatr├│w oraz opieki d┼éugoterminowej. To da si─Ö zrobi─ç w 100 dni?

Limity na lecznictwo szpitalne musimy znie┼Ť─ç jak najszybciej. Nasi eksperci szacuj─ů, ze to przyniesie skokowy przyrost wydatk├│w, o oko┼éo 30% ÔÇô szpitale maj─ů obecnie moce na to, ┼╝eby przeprowadza─ç 30% wi─Öcej zabieg├│w ni┼╝ teraz. Wzrost wydatk├│w b─Ödzie jednak jednorazowy ÔÇô pozwoli zwi─Ökszy─ç przepustowo┼Ť─ç przeprowadzania zabieg├│w i roz┼éadowa─ç nabrzmia┼ée kolejki. W ten spos├│b w 100 dni faktycznie mo┼╝na ruszy─ç maszyn─Ö.

Je┼Ťli chodzi o geriatri─Ö, to nasz konkret opiera si─Ö na dw├│ch elementach. Po pierwsze, dzi─Öki odblokowaniu ┼Ťrodk├│w unijnych b─Ödziemy w stanie wprowadzi─ç programy zach─Öt dla student├│w medycyny, ┼╝eby wybierali t─Ö specjalizacj─Ö. Obecnie jest z tym problem. Nasze rozwi─ůzanie jest takie: wybierasz geriatri─Ö, dostajesz na przyk┼éad bezzwrotne stypendium. R─Öcz─Ö panom, ┼╝e wtedy znajd─ů si─Ö studenci, kt├│rzy dojd─ů do wniosku, ┼╝e to nie najgorsza specjalizacja, szczeg├│lnie w starzej─ůcym si─Ö spo┼éecze┼ästwie. Kolejnym krokiem b─Ödzie otwarcie wi─Ökszej ilo┼Ťci rezydentur w geriatrii. A tak┼╝e zaplanowanie wsp├│┼épracy z samorz─ůdami w tym zakresie. Brakuje wam geriatr├│w? Zaproponujcie mieszkanie dla m┼éodych lekarzy. Celem jest stworzenie ca┼éego systemu wsparcia i motywacji, ┼╝eby m┼éodzi lekarze zostawali geriatrami i ┼╝eby chcieli pracowa─ç w tym zawodzie w r├│┼╝nych miejscach w kraju, tam, gdzie s─ů potrzebni.

Brzmi to bardzo pi─Öknie, cho─ç raczej nie wydarzy si─Ö w 100 dni.

To prawda, w 100 dni jeste┼Ťmy w stanie przygotowa─ç podstaw─Ö tego systemu. Poprzez ustawy i rozporz─ůdzenia stworzy─ç system zach─Öt, o kt├│rym m├│wi─Ö. Natomiast je┼Ťli chodzi o opiek─Ö d┼éugoterminow─ů, a ona jest tak┼╝e istotna, to na to s─ů wprost fundusze z Krajowego Planu Odbudowy. Chodzi na przyk┼éad o pieni─ůdze na asystentur─Ö dla os├│b niesamodzielnych, z niepe┼énosprawno┼Ťciami, na doposa┼╝enie finansowe dom├│w pomocy spo┼éecznej. Przecie┼╝ nie jest tak, ┼╝e w domach pomocy spo┼éecznej, do kt├│rych trafia starsza osoba, kt├│ra nie jest ju┼╝ w stanie funkcjonowa─ç sama, jest potrzebna ci─ůg┼éa opieka lekarska. Kluczowe jest raczej wsparcie opiekun├│w i piel─Ögniarek, a nawet bardziej opiekun├│w. Wiemy, jak nale┼╝y to tego podej┼Ť─ç, wykorzystuj─ůc ┼Ťrodki unijne i wprowadzaj─ůc potrzebne rozwi─ůzania organizacyjne.

Drug─ů polityk─ů publiczn─ů, kt├│ra bardzo nas interesuje, jest kwestia mieszkaniowa. Zacznijmy od tego, jak kredyt zero procent wp┼éynie na ceny nieruchomo┼Ťci. Czy ze wzgl─Ödu na olbrzymi popyt, korzy┼Ť─ç z tego rozwi─ůzania nie trafi─ů do sprzedaj─ůcych mieszkania, a nie kupuj─ůcych?

Wszyscy widzimy, co si─Ö dzieje z cenami mieszka┼ä przy kredycie 2%. Jednak dla mnie bardzo wa┼╝ne w naszym programie jest to, ┼╝e mieszkania, kt├│re wejd─ů do puli finansowania przez kredyt zero procent, musz─ů spe┼énia─ç okre┼Ťlone parametry dotycz─ůce przede wszystkim niskoemisyjno┼Ťci. Moim marzeniem jest budownictwo pasywne ekologicznie z bardzo niskim kosztem utrzymania mieszka┼ä i z bardzo niskim zu┼╝yciem energii elektrycznej, z pompami ciep┼éa itd.

W takim razie kredyt zero procent brzmi dla nas bardziej jak polityka klimatyczna, a nie mieszkaniowa ÔÇô celem jest zach─Öcenie dewelopera do tego, ┼╝eby budowa┼é mieszkania niskoemisyjne. To oznacza, ┼╝e mieszka┼ä, kt├│re b─Öd─ů w puli kredytu zero procent, b─Ödzie mniej ÔÇô ograniczamy w ten spos├│b poda┼╝, a popyt na nie b─Ödzie ogromny, ich ceny jeszcze bardziej podskocz─ů w g├│r─Ö.┬á

Ceny takich mieszka┼ä b─Öd─ů wy┼╝sze. To jest pewna inwestycja na wej┼Ťciu, za to potem eksploatacja takiego mieszkania jest du┼╝o ta┼äsza, nie da si─Ö tego omin─ů─ç. Jednak zwr├│─çmy uwag─Ö na jedn─ů rzecz. Dzi┼Ť stopy procentowe s─ů bardzo wysokie, ale one spadn─ů. Obci─ů┼╝enie bud┼╝etu kredytem zero procent b─Ödzie wi─Öc w kolejnych latach znacznie ni┼╝sze, ni┼╝ by┼éoby obecnie.

Z kredytem zero procent wi─ů┼╝e si─Ö jeszcze jedna istotna rzecz ÔÇô uwolnienie grunt├│w Skarbu Pa┼ästwa. Nie rozumiem, dlaczego PiSowi nie uda┼éo si─Ö tego wykorzysta─ç, cho─ç w┼éa┼Ťciwie rozumiem, bo oni nie potrafi─ů przeprowadzi─ç ┼╝adnego bardziej skomplikowanego projektu ni┼╝ wys┼éanie ludziom pieni─Ödzy na konto. Swoj─ů drog─ů to odbywa si─Ö poprzez infrastruktur─Ö bankow─ů, nie rz─ůdow─ů.

Jak w szczeg├│┼éach ma wygl─ůda─ç proces wykorzystywania grunt├│w Skarbu Pa┼ästwa w mechanizmie kredytu zero procent?

Konieczne jest uwolnienie grunt├│w z krajowego zasobu nieruchomo┼Ťci i grunt├│w Skarbu Pa┼ästwa, a potem koordynowanie dzia┼éa┼ä przez samorz─ůdy. To one maj─ů odpowiada─ç za ten proces, a nie rz─ůd. W┼éa┼Ťcicielem grunt├│w powinien by─ç samorz─ůd, kt├│ry p├│┼║niej podpisuje umow─Ö z deweloperami, pilnuj─ůc parametr├│w, o kt├│rych m├│wi┼éam. Jednocze┼Ťnie pewna cz─Ö┼Ť─ç mieszka┼ä w tym uk┼éadzie powinna by─ç komunalna, musi zostawa─ç w zasobie gminy. Je┼Ťli Skarb Pa┼ästwa ma grunty na terenach pod miastem, to te┼╝ powinny by─ç one wykorzystane, tylko trzeba od razu zaplanowa─ç, jak skomunikowa─ç te nowe mieszkania z centrum miast. Przysz┼éo┼Ťci─ů powinna by─ç szybka kolej podmiejska, kt├│ra musi je┼║dzi─ç co p├│┼é godziny, a ostatni poci─ůg nie mo┼╝e by─ç o 19.

Na kwesti─Ö mieszkaniow─ů mo┼╝na spojrze─ç te┼╝ od drugiej strony. Nie tyle stymulacji popytu czy poda┼╝y, ale regulacji rynku. Je┼Ťli odwo┼éujemy si─Ö do nowoczesnego zachodniego pa┼ästwa, to one w znacznie wi─Ökszym stopniu reguluj─ů rynek mieszka┼ä ni┼╝ Polska.

Dzisiaj faktycznie jest tak, ┼╝e wiele os├│b, w tym szczeg├│lnie studenci, s─ů skazani na wynajem mieszka┼ä za bardzo wysokie kwoty. Chcemy pom├│c tym ludziom i nie wyobra┼╝am sobie, ┼╝eby wraz z pomys┼éem dop┼éat 600 z┼é do wynajmu mieszkania nie pojawi┼éy si─Ö regulacje rynku w tym zakresie. W przeciwnym razie zn├│w zarobi─ů na tym tylko ci, kt├│rzy s─ů w┼éa┼Ťcicielami mieszkania, a nie jego lokatorzy. Musi by─ç ustalony pu┼éap ceny mieszkania w zale┼╝no┼Ťci od miejsca, w kt├│rym si─Ö ono znajduje. Pomimo naszych liberalnych przekona┼ä dopuszczamy ingerencj─Ö pa┼ästwa w ceny wynajmu, oczywi┼Ťcie tylko wtedy, gdy b─Ödziemy dok┼éada─ç do koszt├│w najmu, kt├│re ponosz─ů lokatorzy, z pieni─Ödzy podatnik├│w. Nie m├│wimy o regulowaniu cen wynajmu w og├│le, bo je┼Ťli kto┼Ť chce wynaj─ů─ç mieszkanie z wielkim dachem, na kt├│rym ro┼Ťnie mn├│stwo drzew, a na dole mie─ç basen z fontann─ů, to cen─Ö takiego mieszkania powinien regulowa─ç rynek. Cieszymy si─Ö, ┼╝e kogo┼Ť na to sta─ç.

Kluczowe jest wywa┼╝enie interesu wynajmuj─ůcego i najemcy, ale na pewno nie mo┼╝e by─ç te┼╝ tak, ┼╝e pilnujemy tylko interesu najemcy, bo w┼éa┼Ťciciele przestan─ů proponowa─ç mieszkania pod wynajem na rynku, b─Öd─ů robi─ç to w szarej strefie.

Obecnie tego wywa┼╝enia w┼éa┼Ťciwie w og├│le nie ma. Regulacje rynku mieszkaniowego s─ů w Polsce znacz─ůco s┼éabsze ni┼╝ chocia┼╝by w Szwajcarii czy w Niemczech, a trudno nie uznawa─ç tych kraj├│w za kapitalistyczne. Jednak w efekcie regulacji rynku na Zachodzie znaczna cz─Ö┼Ť─ç spo┼éecze┼ästwa jest sk┼éonna mieszka─ç w wynajmowanych mieszkaniach, bo czuje, ┼╝e pa┼ästwo zapewnia im bezpiecze┼ästwo.┬á

Zgadzam si─Ö, ┼╝e brakuje nam wywa┼╝enia tego interesu.

Uregulowanie tej kwestii jest szczeg├│lnie istotne, bo w Polsce w ostatnich latach ro┼Ťnie grupa ludzi bardzo zamo┼╝nych, kt├│rzy kupuj─ů kolejne mieszkania za got├│wk─Ö i obecnie mog─ů z nimi robi─ç co chc─ů, bo nie ma w┼éa┼Ťciwie ┼╝adnych regulacji.┬á

Ma pan racj─Ö, tym bardziej, ┼╝e coraz wi─Öcej os├│b chce inwestowa─ç w nieruchomo┼Ťci, szczeg├│lnie po tym, co ze z┼éot├│wk─ů i inflacj─ů zrobi┼é Glapi┼äski. Te procesy tak┼╝e nap─Ödzi┼éy koniunktur─Ö na kupowanie nieruchomo┼Ťci. Ale kredyt zero procent to tylko jeden filar naszego programu mieszkaniowego. M├│wi─ůc o programie mieszkaniowym, widzimy cztery grupy docelowe, czterech interesariuszy. Panowie nie pami─Ötacie PRL-u, ale przez to, jak wygl─ůda┼éa wtedy dost─Öpno┼Ť─ç mieszka┼ä i w og├│le prawo w┼éasno┼Ťci, ch─Ö─ç posiadania w┼éasnego mieszkania jest w Polakach bardzo silna. Pierwsz─ů grup─ů docelow─ů s─ů wi─Öc ci, kt├│rzy chc─ů mie─ç mieszkanie na w┼éasno┼Ť─ç, ale trudno im wzi─ů─ç kredyt ÔÇô dla nich proponujemy kredyt zero procent. Drug─ů grup─Ö tworz─ů osoby, kt├│re nie chc─ů wi─ůza─ç si─Ö kredytem na 30 lat, nie planuj─ů przysz┼éo┼Ťci w tak odleg┼éej perspektywie. Chc─ů wynajmowa─ç mieszkanie w miejscu, w kt├│rym jest ich wymarzona, na ten moment, praca. Ich musimy wesprze─ç w kwestii funduszy na wynajem mieszka┼ä, st─ůd pomys┼é dop┼éat do wynajmu. Trzeci─ů grup─ů s─ů osoby, kt├│re mieszkaj─ů w mniejszych miejscowo┼Ťciach, na przyk┼éad w Myszkowie czy Lubli┼äcu ÔÇô m├│wi─Ö o swoim okr─Ögu, i kt├│re chc─ů wyprowadzi─ç si─Ö od rodzic├│w, ale nie ma nowych mieszka┼ä w ich okolicy.

Ten problem ┼Ťwietnie w ksi─ů┼╝ce ÔÇ×Zapa┼Ť─çÔÇŁ pokazuje Marek Szymaniak. Podaje przyk┼éad Gi┼╝ycka, w kt├│rym powstaj─ů nowe mieszkania, ale to s─ů mieszkania budowane nad brzegiem jeziora ÔÇô kupi─ç je maj─ů bogaci Warszawiacy. One w og├│le nie s─ů dost─Öpne cenowo dla wi─Ökszo┼Ťci mieszanek i mieszka┼äc├│w Gi┼╝ycka.

Czyta┼éam t─Ö ksi─ů┼╝k─Ö, rzeczywi┼Ťcie warto. Dla trzeciej grupy rozwi─ůzaniem powinny by─ç mieszkania komunalne, budownictwo spo┼éeczne┬á ÔÇô d┼éugoterminowy wynajem. Po czwarte s─ů osoby, kt├│rych w og├│le nie sta─ç na jakiekolwiek mieszkanie czy wynajem ÔÇô nimi te┼╝ musimy si─Ö zainteresowa─ç. Dla nich musz─ů powstawa─ç mieszkania socjalne. Szczeg├│lnie dwa ostatnie filary polityki mieszkaniowej musz─ů by─ç tworzone w porozumieniu z samorz─ůdami.

Co dla tych czterech grup mo┼╝na zrobi─ç w pierwsze 100 dni?

Mo┼╝na sparametryzowa─ç mieszkania dost─Öpne w kredycie zero procent┬á ÔÇô okre┼Ťli─ç standardy, wed┼éug kt├│rych budowane maj─ů by─ç nowe mieszkania. Po drugie, wprowadzi─ç dop┼éaty do wynajmu wraz regulacj─ů cen w zale┼╝no┼Ťci od miejsca. Po trzecie, podpisa─ç umowy z samorz─ůdami na rewitalizacj─Ö pustostan├│w czy budow─Ö TBS├│w.

Nie b─Ödziemy dr─ů┼╝y─ç tematu edukacji, bo w nim proponujecie na start 30% podwy┼╝ek dla nauczycielek i nauczycieli. Faktycznie, zacznijmy od tego, a potem mo┼╝na zaj─ů─ç si─Ö systemow─ů reform─ů. Jednak chcieliby┼Ťmy spojrze─ç na 100 konkret├│w z lotu ptaka. Wydaje nam si─Ö, ┼╝e to jest program liberalnego populizmu ÔÇô ju┼╝ t┼éumacz─Ö, co mamy na my┼Ťli. Po stronie wydatkowej mamy ÔÇô 45 miliard├│w z┼éotych na podwy┼╝szenie kwoty wolnej, 11 miliard├│w na wzrost pensji nauczycielek. Podwy┼╝ka dla bud┼╝et├│wki ÔÇô kolejne ÔÇô 11 miliard├│w. Obni┼╝enie podatku Belki ÔÇô 6 miliard├│w. Lekko licz─ůc, wychodzi nam przynajmniej 70 miliard├│w z┼éotych, a to tylko kilka konkret├│w, cho─ç faktycznie tych najbardziej kosztoch┼éonnych. Nam nie przeszkadzaj─ů wydatki, ale mo┼╝e warto to jako┼Ť zr├│wnowa┼╝y─ç po stronie podatkowejÔÇŽ

Ca┼éy program kosztuje rzeczywi┼Ťcie ponad 100 miliard├│w z┼éotych. Jednak sp├│jrzmy na to, jakie to s─ů wydatki. Na przyk┼éad program aktywna mama ÔÇô pa┼ästwo wspiera rodzin─Ö, pod warunkiem, ┼╝e mama wraca do aktywno┼Ťci zawodowej. Chcemy zwi─Ökszy─ç tym samym poda┼╝ pracy, aktywno┼Ť─ç gospodarcz─ů i w efekcie przysz┼ée wp┼éywy do bud┼╝etu.

Dlatego w naszym wyliczeniu nie wymienili┼Ťmy tego programuÔÇŽ

Kwota wolna te┼╝ ma motywowa─ç do pracy.

Ju┼╝ pracujemy najwi─Öcej w Europie. Obawiam si─Ö, ┼╝e ju┼╝ nie da si─Ö nas bardziej zmotywowa─çÔÇŽ

Nie chodzi o to, ┼╝eby pracowa─ç wi─Öcej w tygodniu, ale ┼╝eby wcze┼Ťniej w cyklu ┼╝ycia zaczyna─ç prac─Ö i dobrowolnie d┼éu┼╝ej zostawa─ç na rynku pracy. To do tego chcemy motywowa─ç, bo aktywno┼Ť─ç zawodowa w Polsce wci─ů┼╝ jest niska.

Je┼Ťli znacz─ůco podwy┼╝szycie kwot─Ö woln─ů od podatku, to uderzycie tym samym w dochody samorz─ůd├│w, do kt├│rych trafia po┼éowa podatku PIT.

Mamy na to kilka pomys┼é├│w, ostateczn─ů decyzj─Ö podejmiemy, kiedy dok┼éadnie b─Ödziemy mogli przyjrze─ç si─Ö finansom publicznym, tymczasem Ministerstwo Finans├│w ukrywa dane o dochodach podatkowych. By─ç mo┼╝e ca┼ée podatki dochodowe powinny trafia─ç do samorz─ůd├│w. Trzeba to dok┼éadnie skalibrowa─ç, kt├│re samorz─ůdy na tym zyskaj─ů, a kt├│re strac─ů, i wprowadzi─ç mechanizm korekcyjny.

Niezale┼╝nie od tego, ┼╝e cz─Ö┼Ť─ç wydatk├│w ÔÇ×zacznie pracowa─çÔÇŁ i w d┼éu┼╝szym lub kr├│tszym okresie zwi─Ökszy wp┼éywy bud┼╝etowe, to jednak wasz program b─Ödzie kosztowny. Zastanawiamy si─Ö, jak go zbilansowa─ç i czy nie warto w tym kontek┼Ťcie podwy┼╝szy─ç podatk├│w dla najlepiej zarabiaj─ůcych, przede wszystkich tych, kt├│rzy p┼éac─ů 19% podatek PIT, bo formalnie prowadz─ů dzia┼éalno┼Ťci gospodarcze, a tak naprawd─Ö s─ů na przyk┼éad menagerami wysokiego szczebla, kt├│rzy powinni by─ç zatrudnieni na etacie. Wed┼éug danych Ministerstwa Finans├│w w jednym procencie najlepiej zarabiaj─ůcych to w┼éa┼Ťnie ta grupa ÔÇô liniowcy ÔÇô stanowi─ů wi─Ökszo┼Ť─ç.┬á

To jest postulat bardziej ideologiczny ni┼╝ ekonomiczny. Ten najbogatszy procent nie zmieni sytuacji bud┼╝etu. Rozumiem, ┼╝e panom chodzi o pewn─ů sprawiedliwo┼Ť─ç, jednak boj─Ö si─Ö, ┼╝e to jest ma┼éo praktyczne rozwi─ůzanie. Wie pan, co si─Ö sta┼éo, jak PiS wprowadzi┼é podatek solidarno┼Ťciowy? Ile os├│b, kt├│re zap┼éaci┼éo go w pierwszym roku, w drugim roku uciek┼éo w sp├│┼éki komandytowe albo r├│┼╝ne inne przekszta┼écenia swojej dzia┼éalno┼Ťci? Tego typu reformy, je┼╝eli ju┼╝, trzeba przeprowadza─ç, bior─ůc pod uwag─Ö ca┼ée skomplikowane otoczenie gospodarcze, r├│wnie┼╝ kontekst mi─Ödzynarodowy.

Je┼Ťli jednak pytacie mnie, sk─ůd we┼║miemy pieni─ůdze na nasze konkrety, to oczywi┼Ťcie mam odpowied┼║. Raz jeszcze chc─Ö podkre┼Ťli─ç, ┼╝e wiele z tych wydatk├│w jest prorozwojowych i one w niedalekiej przysz┼éo┼Ťci spowoduj─ů wzrost przychod├│w bud┼╝etu. Po drugie, PiS nie jest w stanie odblokowa─ç pieni─Ödzy z Unii Europejskiej i to nie jest ju┼╝ tylko 270 miliard├│w z KPO. M├│wimy dodatkowo o ponad 500 miliardach z polityki sp├│jno┼Ťci, kt├│rych oni te┼╝ nie dostan─ů, bo nie wdro┼╝yli Karty praw podstawowych. Zwyci─Östwo demokratycznej opozycji zapewni strumie┼ä funduszy europejskich. M├│wimy o 800 miliardach z┼éotych, kt├│re b─Ödziemy sukcesywnie lokowa─ç w r├│┼╝ne reformy i inwestycje. W transformacj─Ö energetyczn─ů, kt├│ra sprawi, ┼╝e b─Ödziemy mieli ta┼äszy pr─ůd, a polskie firmy b─Öd─ů bardziej konkurencyjne, w niskoemisyjne budownictwo komunalne, w szpitale, w edukacj─Ö, transport. To pozwoli uwolni─ç pewne ┼Ťrodki bud┼╝etowe, bo zast─ůpimy je pieni─Ödzmi unijnymi. Odpowiedzialna polityka monetarna i wzmocnienie z┼éotego sprawi, ┼╝e obni┼╝─ů si─Ö koszty obs┼éugi naszego d┼éugu. Dzi┼Ť to jest ponad 70 miliard├│w z┼éotych. Te wszystkie dzia┼éania, pocz─ůwszy od przywr├│cenia niezale┼╝no┼Ťci s─ůdom, odbuduj─ů reputacj─Ö i wiarygodno┼Ť─ç Polski na arenie mi─Ödzynarodowej i rynkach finansowych, a to jest bezcenne dla d┼éugoterminowego rozwoju i bezpiecze┼ästwa ekonomicznego polskich rodzin.

Wygl─ůda na to, ┼╝e Polska jest, a przynajmniej mo┼╝e by─ç, ca┼ékiem bogatym krajem.

Tak w┼éa┼Ťnie jest.

Kt├│ry nie potrzebuje wi─Öcej polityki zaciskania pasa, tego b─Ödziemy si─Ö trzyma─ç.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Od ponad 15 lat tworzymy jedyny w Polsce magazyn lewicy katolickiej i budujemy ┼Ťrodowisko zaanga┼╝owane w walk─Ö z podzia┼éami religijnymi, politycznymi i ideologicznymi. Robimy to tylko dzi─Öki Waszemu wsparciu!
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś