Internetowy magazyn katolewicy spo艂ecznej. Piszemy o 艣wiecie, czerpi膮c inspiracje z nauki spo艂ecznej Ko艣cio艂a

Najnowszy bestseller handlarzy strachu

Wyobra藕 sobie, 偶e przed tob膮 jest st贸艂, a na nim dwie p臋kate koperty. Obydwie czekaj膮 na ciebie, cho膰 wzi膮膰 mo偶esz tylko jedn膮 z nich. Kt贸r膮 wybierzesz?
Najnowszy bestseller handlarzy strachu
ilustr.: Piotr Karski

Tekst pochodzi z 34. numeru papierowego Magazynu 鈥濳ontakt鈥 pod tytu艂em 鈥炁歸i臋ty gniew鈥.

1.

W kopercie numer jeden znajduje si臋 dziesi臋膰 tysi臋cy z艂otych 鈥 je偶eli tw贸j wyb贸r padnie na ni膮, to zawarto艣膰 nale偶y do ciebie i mo偶esz z ni膮 zrobi膰, co tylko zechcesz. W kopercie numer dwa znajduje si臋 z kolei dwadzie艣cia tysi臋cy z艂otych. Jest jednak ma艂y szkopu艂. Je偶eli j膮 wybierzesz, to zanim pieni膮dze trafi膮 do twojej kieszeni, musisz odwiedzi膰 najbli偶sze kasyno i postawi膰 ca艂膮 jej zawarto艣膰 w klasycznej ruletce na numerek 20. Je艣li wygrasz, ca艂y zysk nale偶y do ciebie.

Co ci si臋 bardziej op艂aca? Pieni膮dze z pierwszej koperty s膮 gwarantowane. Jednak偶e przy odrobinie szcz臋艣cia masz szanse w ci膮gu minuty zwielokrotni膰 i tak ju偶 podwojon膮 zawarto艣膰 drugiej koperty. Mowa o kilkuset tysi膮cach z艂otych.

Co wybierasz: kopert臋 numer jeden czy kopert臋 numer dwa?

2.

Znakomita wi臋kszo艣膰 z nas bez wahania wybierze kopert臋 numer jeden. Prosty zarobek, zero ryzyka. Sam te偶 bym j膮 wybra艂. Dlaczego? Bo wystarczy wykona膰 bardzo szybki rachunek prawdopodobie艅stwa, by uzna膰, 偶e szansa zatrzymania si臋 ruletkowej kuleczki na numerze 20 jest zbyt ma艂a, by by艂 sens ryzykowa膰. Bezpieczniej jest zgarn膮膰 oferowane dziesi臋膰 tysi臋cy z艂otych i cieszy膰 si臋 nimi tu i teraz. Takie zachowanie 鈥 kt贸re w zasadzie polega na tym, 偶e nie dajemy si臋 ponie艣膰 chciwo艣ci 鈥 jest kwintesencj膮 racjonalno艣ci.

Pami臋taj膮c o kopercie numer jeden, warto jednak zada膰 sobie pewne pytanie. Dlaczego podobny racjonalizm szwankuje, gdy konfrontujemy si臋 z inn膮 ni偶 chciwo艣膰 emocj膮: ze strachem przed terroryzmem?

Nie tak dawno o艣rodek badawczy Kantar Public przeprowadzi艂 sonda偶, w kt贸rym ka偶dy przebadany Polak mia艂 wskaza膰 trzy z szesnastu spraw, kt贸re wywo艂uj膮 u niego najwi臋ksze obawy. Na pierwszym miejscu znalaz艂 si臋 terroryzm i zwi膮zane z nim zamachy. Na drugim 鈥 przybycie uchod藕c贸w. Rok temu CBOS zapyta艂 Polak贸w: 鈥濩zy osobi艣cie obawia si臋 Pan(i) atak贸w terrorystycznych, czy te偶 nie?鈥. Twierdz膮co odpowiedzia艂a po艂owa.

Polacy naprawd臋 boj膮 si臋, 偶e mog膮 zgin膮膰 w ataku terrorystycznym. Tymczasem ryzyko 艣mierci w takim zamachu dokonanym w jednym z europejskich pa艅stw jest ponad dziewi臋膰dziesi膮t tysi臋cy razy mniejsze ni偶 wylosowanie numerka 20 w ruletce.

3.

Przytoczone wyniki s膮 doskona艂ym dowodem na to, 偶e we wsp贸艂czesnej Polsce faktyczny stan bezpiecze艅stwa stanowi zupe艂nie odr臋bny byt od poczucia bezpiecze艅stwa.

Sk膮d tak wielka rozbie偶no艣膰? Aby j膮 zrozumie膰, musimy nauczy膰 si臋 dostrzega膰 polityczn膮 funkcj臋 strachu, czyli relacj臋 pomi臋dzy strachem a w艂adz膮. Od zawsze istnieli politycy, kt贸rzy buduj膮c swoj膮 pozycj臋, nie tylko 偶erowali na ludzkich l臋kach, ale r贸wnie偶 potrafili je konstruowa膰, nakierowywa膰 oraz skutecznie podsyca膰. Polityczny strach jest dla nich por臋cznym narz臋dziem s艂u偶膮cym do realizacji w艂asnych ambicji.

Handlarze strachem 鈥 jak nazwa艂 ich Zygmunt Bauman 鈥 doskonale rozumiej膮, 偶e w zarz膮dzaniu t膮 emocj膮 kluczowe jest ociosanie abstrakcyjnych i niejednoznacznych l臋k贸w spo艂ecznych w precyzyjnie zdefiniowany strach przed konkretnym obcym. To od tego, jak umiej臋tnie zap艂odni膮 oni nasz膮 wyobra藕ni臋 obrazem wroga, kt贸ry nam zagra偶a i kt贸rego mamy si臋 ba膰, zale偶y trwa艂o艣膰 zorganizowanej wok贸艂 tego zagro偶enia spo艂eczno艣ci. A im bardziej spo艂eczno艣膰 ta b臋dzie im wierzy膰, tym skuteczniej b臋d膮 mogli wmawia膰 jej, 偶e tylko oni mog膮 ochroni膰 j膮 przed wyimaginowanym wrogiem. W zamian za dzia艂ania pozoruj膮ce ochron臋 zyskaj膮 poparcie i id膮c膮 za nim realn膮 w艂adz臋. Fa艂szywe nadzieje s膮 bowiem pot臋偶nym narz臋dziem kontroli.

Kiedy straszy si臋 nas wrogiem na po艂y ba艣niowym 鈥 na przyk艂ad kosmitami lub chemtrails 鈥 stosunkowo ma艂a jest szansa na tak mocn膮 radykalizacj臋 zorganizowanej wok贸艂 strachu przed tym wrogiem spo艂eczno艣ci, by dosz艂o do wykraczaj膮cych poza granice zdrowego rozs膮dku dzia艂a艅 oddolnych, politycznych oraz administracyjnych, maj膮cych na celu zapewnienie nam 鈥瀘chrony鈥.

Gorzej, gdy polityczne palce zaczynaj膮 wskazywa膰 wrog贸w z krwi i ko艣ci, a polityczne usta wypluwa膰 przy tym strumienie stereotyp贸w i krzywdz膮cych generalizacji. Tego typu strach niesie ze sob膮 zazwyczaj realne konsekwencje oraz realne ofiary. A taki strach zosta艂 w艂a艣nie rozbudzony w Polsce.

4.

Kim jest najwi臋kszy polski wr贸g spo艂eczny? Wiemy ju偶, 偶e przybywaj膮cym z daleka terroryst膮. Spr贸bujmy jednak ten rzeczownik o bardzo szerokim i nieostrym znaczeniu doprecyzowa膰 przy pomocy kolejnych bada艅 nad polskim strachem i niech臋ci膮, wykonanych w ci膮gu ostatnich kilkunastu miesi臋cy.

Mi臋dzynarodowa Organizacja do Spraw Migracji przy ONZ zam贸wi艂a p贸艂 roku temu specjalny raport na temat stosunku Polak贸w do Innych. Wynika z niego, 偶e blisko dwie trzecie respondent贸w ma obawy zwi膮zane z nap艂ywem do Polski jakichkolwiek cudzoziemc贸w. Ze wszystkich cudzoziemc贸w najbardziej boimy si臋 jednak Arab贸w 鈥 a偶 siedmiu na dziesi臋ciu respondent贸w obawia si臋 ich ze wzgl臋du na kojarzone z nimi zagro偶enie dla Polski.

Podobne wyniki przynios艂o przeprowadzone kilka miesi臋cy p贸藕niej badanie CBOS 鈥 spo艣r贸d podanych respondentom 25 nacji najbardziej niech臋tni jeste艣my Arabom. Warto podkre艣li膰, 偶e jeszcze par臋 lat temu w tym samym badaniu za najwi臋kszych wrog贸w uznawano 呕yd贸w i Rom贸w.

Okazuje si臋 te偶, 偶e Polacy nie tylko wyj膮tkowo nie lubi膮 Arab贸w, ale r贸wnie偶 cz臋sto z nimi uto偶samianych muzu艂man贸w (cho膰, jak wiemy, nie ka偶dy Arab to muzu艂manin, a zaledwie co pi膮ty muzu艂manin to Arab). Ameryka艅ski o艣rodek badawczy Pew Research Center przeprowadzi艂 przekrojowe badania w Europie, z kt贸rych wynika, 偶e w Polsce a偶 66 procent badanych odnosi si臋 negatywnie do muzu艂man贸w. Jeste艣my trzecim narodem w Europie, po W臋grach i W艂ochach, kt贸ry czuje do muzu艂man贸w a偶 tak du偶膮 antypati臋. Jest to mniej wi臋cej taki sam odsetek badanych, jaki wed艂ug CBOS uwa偶a islam za zagro偶enie.

Warto doda膰, 偶e CBOS zapyta艂 respondent贸w r贸wnie偶 o to, czy znaj膮 jakiego艣 muzu艂manina. I co si臋 okaza艂o? Jedynie 12 procent ankietowanych Polak贸w pozna艂o jakiegokolwiek w swoim 偶yciu. Ci za艣, kt贸rzy ich poznali, o wiele rzadziej wskazywali, 偶e si臋 ich boj膮.

5.

Z przedstawionych bada艅 wynika, 偶e mniej wi臋cej dwie trzecie Polak贸w boi si臋 Arab贸w, terroryst贸w oraz muzu艂man贸w i to pomimo tego, 偶e w Polsce nie ma zamach贸w terrorystycznych, a Arab贸w i muzu艂man贸w mieszka tu po kilkana艣cie tysi臋cy. Dwie trzecie Polak贸w to znacz膮ca grupa do zagospodarowania, a drzemi膮ce w niej przera偶enie jest stosunkowo prosto przek艂adalne na sonda偶owe punkty procentowe poparcia dla konkretnych partii i polityk贸w. Nic wi臋c dziwnego, 偶e w przestrzeni spo艂ecznej funkcjonowa膰 zacz臋艂a triada wywo艂uj膮ca w nas strach: Arab-muzu艂manin-terrorysta.

W 2015 roku zosta艂a ona rozszerzona o jeszcze jeden element: uchod藕c臋-imigranta. Spowodowane jest to dynamicznym 鈥 i tym samym utrudniaj膮cym kontrol臋 鈥 wzrostem liczby os贸b, kt贸re przyby艂y przez basen Morza 艢r贸dziemnego do Europy, aby z艂o偶y膰 w niej pro艣b臋 o azyl. Mowa o ponad milionie os贸b i to w wi臋kszo艣ci z kraj贸w muzu艂ma艅skich oraz arabskich. Tak wi臋c w ci膮gu ostatnich dw贸ch lat nowy zlepek 鈥 Arab-muzu艂manin-uchod藕ca-terrorysta 鈥 sta艂 si臋 bestsellerem dla handlarzy strachem.

To, co si臋 w efekcie wydarzy艂o, by艂o 艂atwe do przewidzenia. Na pocz膮tku 2015 roku przeciwko przyj臋ciu uchod藕c贸w z Bliskiego Wschodu i Afryki do Polski by艂o 53 procent ankietowanych. Kolejne, przeprowadzane co kilkadziesi膮t dni sonda偶e pokazywa艂y, 偶e wraz z narastaj膮c膮 negatywn膮 kampani膮, prowadzon膮 przez cz臋艣膰 medi贸w i partii politycznych, niech臋膰 dla przyjmowania ludzi z po艂udniowego wschodu systematycznie wzrasta艂a. Na pocz膮tku 2017 roku wynios艂a rekordowe 74 procent.

Gdy bacznie przeanalizuje si臋 sonda偶e, doskonale wida膰 w nich momenty, kiedy pojawia艂y si臋 wzrosty niech臋ci do przyjmowania uchod藕c贸w w Polsce. Do tej pory by艂y cztery wyra藕ne skoki niech臋ci, z czego pierwsze dwa s膮 typowo polityczne: ostatni miesi膮c kampanii prezydenckiej i ostatni miesi膮c kampanii parlamentarnej. Trzeci to czas zaraz po zamachu terrorystycznym w Belgii. Dlaczego wtedy? Bo przez kilka dni belgijskiej policji nie udawa艂o si臋 potwierdzi膰 to偶samo艣ci wszystkich zamachowc贸w, a w mediach pojawi艂o si臋 wiele plotek oskar偶aj膮cych o terroryzm uchod藕c贸w. To w艂a艣nie wtedy, wykorzystuj膮c te plotki i powo艂uj膮c si臋 na kwesti臋 bezpiecze艅stwa kraju, premier Beata Szyd艂o zdecydowa艂a, 偶e Polska nie b臋dzie przyjmowa膰 uchod藕c贸w w ramach procesu relokacji. Rz膮d nie zrewidowa艂 stanowiska, cho膰 ostatecznie okaza艂o si臋, 偶e w zamachach tych nie bra艂 udzia艂u ani jeden imigrant b膮d藕 uchod藕ca. Ostatni skok niech臋ci powi膮zany jest z wydarzeniami w E艂ku, kiedy to pijany Polak ukrad艂 z baru z kebabem nap贸j, a w艂a艣ciciel podczas szarpaniny 艣miertelnie zrani艂 go no偶em.

ilustr.: Piotr Karski

ilustr.: Piotr Karski

6.

Ostatniego dnia lutego tego roku odby艂o si臋 w biurze Rzecznika Praw Obywatelskich spotkanie polityk贸w z przedstawicielami mniejszo艣ci muzu艂ma艅skich. Obecny by艂 na nim mi臋dzy innymi Janusz Korwin-Mikke, kt贸ry z rozbrajaj膮c膮 szczero艣ci膮, patrz膮c swoim rozm贸wcom w oczy, stwierdzi艂: 鈥炁籩by wygra膰 wybory, musz臋 robi膰 seanse nienawi艣ci wobec uchod藕c贸w鈥.

Jak wygl膮daj膮 takie seanse nienawi艣ci? Ws艂uchajmy si臋 w wypowiedzi polskich handlarzy strachem, w to, jak dobieraj膮 s艂owa, w to, jakie por贸wnania stosuj膮. I pami臋tajmy, 偶e od dekad mechanizmy zarz膮dzania strachem s膮 podobne, tylko wr贸g si臋 co pewien czas zmienia.

Z tysi臋cy wypowiedzi wybra艂em tylko kilka po艣wi臋conych Arabowi-muzu艂maninowi-uchod藕cy-terrory艣cie:

鈥濱d膮 fale鈥 (Beata Kempa), kt贸re maj膮 nas 鈥瀙odbi膰鈥 (Miriam Shaded), 鈥瀗ajecha膰鈥 (Zbigniew Girzy艅ski), 鈥瀞kolonizowa膰鈥 (Janusz Korwin-Mikke), 鈥瀦islamizowa膰鈥 (Ryszard Legutko), 鈥瀢prowadzi膰 szariat鈥 (Jaros艂aw Gowin), 鈥瀦aimplementowa膰 d偶ihad鈥 (Tomasz Rzymkowski). Oni 鈥瀙rzyjechali tylko po zasi艂ki鈥 (Jacek 呕alek), bo 鈥瀗ie s膮 mentalnie przygotowani do ci臋偶kiej pracy鈥 (Marek Jakubiak), ale jednocze艣nie 鈥瀦abior膮 nam prac臋, bo s膮 emigracj膮 zarobkow膮鈥 (Pawe艂 Kukiz). 鈥濭ardz膮 kobietami, uwa偶aj膮 je za podludzi鈥 (Patryk Jaki), 鈥瀊臋d膮 gwa艂ci膰 polskie kobiety鈥 (Mariusz B艂aszczak), 鈥瀊臋d膮 nam obcina膰 g艂owy鈥 (Lech Wa艂臋sa). 鈥濸r贸buj膮 zniszczy膰 i wykorzeni膰 cywilizacj臋 艂aci艅sk膮鈥 (Grzegorz Braun) oraz 鈥瀦agra偶aj膮 naszemu bytowi etnicznemu鈥 (Pawe艂 Kukiz). 鈥濽ciekaj膮 tu same m艂ode byczki, zostawiaj膮c swoje 偶ony, matki, dzieci鈥 (Joachim Brudzi艅ski), 鈥瀞膮 byd艂em i powinni by膰 traktowani jak byd艂o鈥 (Armand Ryfi艅ski), 鈥瀞膮 艣mieciem ludzkim鈥 (Janusz Korwin-Mikke). 鈥濸rzynios膮 gro藕ne choroby i paso偶yty dawno niewidziane w Europie鈥 (Jaros艂aw Kaczy艅ski) i 鈥瀙rzywioz膮 ze sob膮 ryzyko mo偶liwych epidemii鈥 (Andrzej Duda). Jak ju偶 przyjad膮, to 鈥瀊臋d膮 tworzy膰 dzielnice islamskie鈥 (Zbigniew Ziobro), 鈥瀙owstan膮 no go zones鈥 (Mariusz B艂aszczak), 鈥瀗ie b臋d膮 przestrzega膰 naszego prawa鈥 (Jaros艂aw Kaczy艅ski) i 鈥瀊臋d膮 wywo艂ywa膰 konflikty spo艂eczne鈥 (Adam Bielan).

I jak si臋 nie ba膰 tak scharakteryzowanego wroga? Najbardziej jednak powinni艣my si臋 go ba膰, bo stanowi realne zagro偶enie terroryzmem. Co tu du偶o m贸wi膰, wed艂ug handlarzy strachem uchod藕cy s膮 terrorystami. Je偶eli nie teraz, to za rok albo w nast臋pnym pokoleniu. Zatem powinni艣my si臋 ba膰. Bo nadchodz膮 Oni.

Ale wiecie co? Mamy szcz臋艣cie, bo nie nadejd膮. Jest z nami kto艣, kto nie dopu艣ci ich do naszych granic, obroni nas przed nimi. Kto to taki? Mariusz B艂aszczak. Nikt tak cz臋sto w ci膮gu ostatnich kilkunastu miesi臋cy nie podsyca艂 strachu przed uchod藕cami jak szef Ministerstwa Spraw Wewn臋trznych i Administracji. Nie ma tygodnia, by nie postraszy艂 nas zagro偶eniem bezpiecze艅stwa i nie zapewni艂 o trzymaniu r臋ki na pulsie.

7.

No to powiedzmy 鈥 sprawdzam! Europejski Urz膮d Policji (Europol) co roku publikuje raport dotycz膮cy terroryzmu. Jest to najwa偶niejszy raport por贸wnawczy na ten temat w Unii Europejskiej. Przyjrzyjmy si臋 zatem liczbie zamach贸w terrorystycznych w 2015 roku, czyli w okresie najg艂臋bszego kryzysu migracyjnego po艂膮czonego z najwi臋kszymi k艂opotami z kontrol膮 migracji.

W ca艂ej Unii Europejskiej odnotowano wtedy 211 zrealizowanych, nieudanych b膮d藕 przerwanych zamach贸w terrorystycznych.

Pierwszy wniosek: w por贸wnaniu z pi臋cioma poprzednimi latami nie odnotowano 偶adnego specjalnego wzrostu liczby atak贸w terrorystycznych. Zawsze by艂o ich oko艂o 200鈥250.

Raport Europolu dzieli r贸wnie偶 zamachy pod wzgl臋dem motywacji sprawc贸w. Ile w艣r贸d wszystkich 211 zrealizowanych, nieudanych b膮d藕 przerwanych zamach贸w terrorystycznych by艂o zamachami o pod艂o偶u d偶ihadystycznym? Okazuje si臋, 偶e zaledwie siedemna艣cie (czyli 8 procent). Z nich pi臋tna艣cie dokonanych zosta艂o we Francji, w wi臋kszo艣ci w dw贸ch grupach: na redakcj臋 Charlie Hebdo, funkcjonariusza policji oraz supermarket 偶ydowski w styczniu 2015 roku oraz na stadion, bary, restauracje i kina w listopadzie 2015 roku. Warto natomiast zwr贸ci膰 uwag臋, 偶e 鈥 z punktu widzenia liczby ofiar 鈥 zamachy te by艂y diabelnie skuteczne.

Drugi wniosek: islamski terroryzm nie jest tak wszechobecny, jak nam si臋 wmawia. Najwi臋ksz膮 grup膮 zamach贸w w 2015 roku by艂y zamachy terrorystyczne o pod艂o偶u separatystycznym (ponad 30 procent 鈥 65 zamach贸w).

8.

Po znalezieniu paszport贸w 艂膮cz膮cych jednego z terroryst贸w bior膮cych udzia艂 w listopadowych zamachach w Pary偶u z przemytem uchod藕c贸w ONZ postanowi艂 przyjrze膰 si臋, jak kszta艂tuj膮 si臋 relacj臋 pomi臋dzy terroryzmem a migracj膮. Powsta艂 raport, kt贸ry stawia spraw臋 jasno: 鈥濶ie ma wielu dowod贸w na to, 偶e terrory艣ci u偶ywaj膮 do przeprowadzania atak贸w terrorystycznych uchod藕c贸w przyp艂ywaj膮cych przez morze, lub na to, 偶e uchod藕cy s膮 grup膮 spo艂eczn膮 bardziej podatn膮 na radykalizacj臋 ni偶 inne grupy spo艂eczne. Z bada艅 wynika, 偶e dos艂ownie kilku uchod藕c贸w (na ponad milion przyby艂ych w 2015 roku) bra艂o udzia艂 w atakach terrorystycznych鈥.

Podobn膮 tez臋 stawia specjalny raport Europolu po艣wi臋cony zmianom taktyki Pa艅stwa Islamskiego w stosowaniu terroru w Europie. Autorzy przypominaj膮 na przyk艂ad, 偶e g艂贸wny koordynator listopadowych zamach贸w w Pary偶u lata艂 do Syrii rejsowym samolotem. Zwracaj膮 r贸wnie偶 uwag臋, 偶e 鈥瀓e偶eli ju偶, to piesze szlaki uchod藕cze wykorzystuj膮 z rzadka raczej ci regularni d偶ihady艣ci, natomiast ci wysoko wykwalifikowani, eksperci i koordynatorzy, podr贸偶uj膮 zaopatrzeni w prawdziwe lub fa艂szywe paszporty i korzystaj膮 z bardziej skomplikowanych tras鈥. Nielegalna podr贸偶 oznacza bowiem zbyt du偶e ryzyko zatrzymania.

Nagle nasz najwi臋kszy wr贸g 鈥 Arab-muzu艂manin-uchod藕ca-terrorysta 鈥 okazuje si臋 wcale nie taki straszny. Mo偶liwe, 偶e gdyby politycy i us艂u偶ne im media podawa艂y rzetelne informacje, pochodz膮ce z najwa偶niejszych europejskich raport贸w, strach by艂by mniejszy. To im si臋 jednak politycznie nie op艂aca.

9.

呕onglowanie strachem niesie ze sob膮 trudne do zaakceptowania konsekwencje. Rozbudza ono bowiem niech臋膰, kt贸ra przeradza si臋 w agresj臋, a z czasem w przemoc.

Zaczyna si臋 od niech臋ci. Wed艂ug Mi臋dzynarodowej Organizacji do Spraw Migracji (IOM) a偶 77 procent Polak贸w nie zaakceptowa艂oby Arab贸w jako cz艂onk贸w rodziny (wzrost o 13 procent w skali roku!), a ponadto 66 procent Polak贸w nie zaakceptowa艂oby Arab贸w jako koleg贸w w pracy (wzrost o 17 procent w skali roku!). Co drugi Polak uwa偶a w dodatku, 偶e obcokrajowcy powinni by膰 zatrudniani do innych prac ni偶 Polacy.

Potem rodzi si臋 agresja. Wed艂ug danych Prokuratury Krajowej od 2013 do 2016 roku podwoi艂a si臋 liczba post臋powa艅 dotycz膮cych przest臋pstw z nienawi艣ci (pope艂nionych z pobudek rasistowskich, antysemickich lub ksenofobicznych). Co wi臋cej nast膮pi艂a nie tylko zmiana ilo艣ciowa, ale r贸wnie偶 jako艣ciowa. W raporcie Prokuratury mo偶emy przeczyta膰, 偶e 鈥瀢zrasta ilo艣膰 spraw o przest臋pstwa z u偶yciem przemocy, gro藕by, pobi膰鈥.

W kogo wymierzone s膮 te przest臋pstwa? Jeszcze do niedawna najcz臋stszymi ofiarami byli Romowie i 呕ydzi. Tak jak wspomnia艂em, przez lata byli g艂贸wnym wrogiem publicznym. Ju偶 nie s膮. W ci膮gu p贸艂tora roku spektakularnie wyprzedzili ich muzu艂manie. Obecnie niemal co czwarta ofiara jest atakowana ze wzgl臋du na wyznawanie islamu.

W ko艅cu dochodzi do r贸偶nego rodzaju zorganizowanej przemocy. Na przyk艂ad w marcu 2015 roku polska policja aresztowa艂a trzynastu cz艂onk贸w prawicowych grup ekstremist贸w Blood&Honour, w tym m臋偶czyzn臋 oskar偶onego o przygotowywanie zamachu maj膮cego na celu spalenie meczetu w Gda艅sku. Podczas aresztowa艅 znaleziono faszystowskie akcesoria, a tak偶e bro艅 i ostr膮 amunicj臋.

Przemoc zrodzona ze strachu zaczyna nabiera膰 te偶 charakteru instytucjonalnego. Premier Beata Szyd艂o zdecydowa艂a o likwidacji Rady ds. Przeciwdzia艂ania Dyskryminacji Rasowej i Ksenofobii. Kilka miesi臋cy p贸藕niej Ministerstwo Spraw Wewn臋trznych i Administracji poinformowa艂o oficjalnie na swoim profilu facebookowym, 偶e polscy urz臋dnicy, decyduj膮c o przyznaniu prawa pobytu, b臋d膮 bra膰 pod uwag臋 wyznawan膮 przez imigranta religi臋. A konkretnie, 偶e b臋d膮 dyskryminowa膰 muzu艂man贸w. Par臋 dni p贸藕niej Minister Mariusz B艂aszczak powtarza艂 to w mediach. Nikt nie zareagowa艂. W ciszy dosz艂o do z艂amania wolno艣ci konstytucyjnych (art. 32 i 53), konwencji genewskiej (art. 3) i praw cz艂owieka.

10.

W zasadzie wszystkie powa偶ne analizy dotycz膮ce Pa艅stwa Islamskiego wskazuj膮, 偶e w interesie wywodz膮cych si臋 z niego terroryst贸w jest podtrzymanie kryzysu migracyjnego, doprowadzenie do polaryzacji w艣r贸d mieszka艅c贸w Unii Europejskiej oraz obr贸cenie mieszka艅c贸w przeciwko uchod藕com. Czy偶by zatem wygrali? W艣r贸d polskich ugrupowa艅 populistycznych oraz partii prawicowych mo偶emy obserwowa膰 doskona艂膮 podatno艣膰 na tak膮 strategi臋 wykorzystania kryzysu migracyjnego przez Pa艅stwo Islamskie.

Warto zaryzykowa膰 tez臋 jeszcze ostrzejsz膮: w przypadku nowego polskiego wroga publicznego polityczni handlarze strachem i terrory艣ci zacz臋li i艣膰 t膮 sam膮 drog膮. Cechuje ich bowiem podobny zamys艂: tak bardzo przestraszy膰 spo艂ecze艅stwo, aby m贸c dzi臋ki zniewoleniu strachem wp艂yn膮膰 na rzeczywisto艣膰 i osi膮gn膮膰 w艂asne cele.

To, co napisa艂em, nie jest 偶adn膮 tajemnic膮. Mamy wszystkie dane, czarno na bia艂ym, by m贸c otwarcie powiedzie膰, 偶e handlarze strachem maj膮 na swoich r臋kach krew. By m贸c powiedzie膰, 偶e za ka偶dym cz艂owiekiem w bluzie z kapturem, dokonuj膮cym przest臋pstwa motywowanego ksenofobi膮, stoi cz艂owiek w garniturze, kt贸ry wskazuje 鈥瀢innych鈥 i dostarcza uzasadnienie dla tej przemocy. By m贸c w ko艅cu powiedzie膰, 偶e dali艣my si臋 oszuka膰. Dlatego sp贸jrzmy w lustro i przeczytajmy sobie po raz setny s艂awny cytat Edmunda Burke: 鈥濧by z艂o zatriumfowa艂o, wystarczy, by dobry cz艂owiek niczego nie robi艂鈥.

***

W tek艣cie przytacza艂em dane pochodz膮ce z nast臋puj膮cych raport贸w i bada艅 opinii spo艂ecznej:

鈥濩zego Polacy boj膮 si臋 najbardziej?鈥, Kantar Public dla Tygodnika Polityka, kwiecie艅 2017.

鈥濨adanie na temat postaw wobec cudzoziemc贸w w Polsce鈥, Ipsos dla IOM, wrzesie艅 2016.

鈥瀂agro偶enie terroryzmem po zamachach w Brukseli鈥, CBOS, kwiecie艅 2016.

鈥濻tosunek do przyjmowania uchod藕c贸w鈥, CBOS, maj 2015鈥搆wiecie艅 2017.

鈥濻tosunek do innych narod贸w鈥, CBOS, luty 2017.

鈥濸ostawy wobec islamu i muzu艂man贸w鈥, CBOS, marzec 2015.

鈥濸rokuratury Krajowej nr PG II P 404/10/15鈥, kwiecie艅 2016.

鈥濾iews of Muslims in Europe鈥, Pew Research Center, wiosna 2016.

鈥濫U Terrorism Situation & Trend Report鈥, Europol, 2016.

鈥濺eport of the Special Rapporteur on the promotion and protection of human rights and fundamental freedoms while countering terrorism鈥,UN A/71/384, wrzesie艅 2016.

鈥濩hanges in Modus Operandi of Islamic State (IS) revisited鈥, Europol, grudzie艅 2016.

Pozosta艂e teksty z bie偶膮cego numeru dwutygodnika 鈥濳ontakt鈥 mo偶na znale藕膰 tutaj. O zarz膮dzaniu strachem i jego skutkach pisa艂 u nas tak偶e Stanis艂aw Krawczyk w tek艣cie聽鈥濶ienawi艣膰 nasza powszednia鈥.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Wybieram sam/a
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij