Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

Wyobra┼║ to sobie

W "Imagine" zachwycaj─ů nie tylko aktorzy oraz oryginalna fabu┼éa, lecz tak┼╝e (a mo┼╝e przede wszystkim) perfekcyjna re┼╝yseria i ┼Ťwiadomo┼Ť─ç formy, kt├│r─ů wykaza┼é si─Ö tw├│rca. Jakimowski po raz kolejny osadzi┼é kameraln─ů histori─Ö w niezwyk┼éym, klimatycznym mikro┼Ťwiecie.

W pierwszym filmie kaza┼é nam mru┼╝y─ç oczy, by pokaza─ç, ┼╝e nic nie mija, tylko si─Ö oddala; w drugim zdradza┼é sztuczki, kt├│re pozwalaj─ů przechytrzy─ç los; teraz przekonuje, ┼╝e u┼╝ywaj─ůc wyobra┼║ni mo┼╝emy zobaczy─ç wi─Öcej ni┼╝ przy pomocy oczu.
 
ÔÇô Fragmentaryczno┼Ť─ç jest bardzo filmowa. Dlatego zdecydowa┼éem si─Ö nakr─Öci─ç film o niewidomych, kt├│rzy bez w─ůtpienia maj─ů fragmentaryczny ogl─ůd ┼Ťwiata ÔÇô m├│wi┼é po projekcji podczas Warszawskiego Festiwalu Filmowego Andrzej Jakimowski, kt├│rego ÔÇ×ImagineÔÇŁ wyr├│┼╝niono nagrod─ů za najlepsz─ů re┼╝yseri─Ö oraz nagrod─ů publiczno┼Ťci. Rzecz o ekscentrycznym i oryginalnym nauczycielu (Edward Hogg) orientacji przestrzennej dla niewidomych, kt├│ry przybywa do przyklasztornego o┼Ťrodka w Lizbonie i szybko wprowadza w ┼╝ycie swoje niekonwencjonalne metody, czym r├│wnie szybko nara┼╝a si─Ö prze┼éo┼╝onym. Przez chwil─Ö w powietrzu pachnie jednak magi─ů, a przez chwil─Ö nawet oszustwem. Koniec ko┼äc├│w nie prawda okazuje si─Ö najwa┼╝niejsza, a w┼éa┼Ťnie wyobra┼║nia.
 
Fabu┼éa zosta┼éa najpierw wymy┼Ťlona przez re┼╝ysera, a w trakcie poszukiwa┼ä dodatkowo zainspirowana histori─ů Amerykanina Bena Underwooda, pozbawionego oczu w wieku trzech lat. Dwa lata p├│┼║niej ch┼éopiec odkry┼é ÔÇô wydawa┼éoby si─Ö niedost─Öpn─ů dla ludzi ÔÇô zdolno┼Ť─ç echolokacji. Zanim zmar┼é na raka (wcze┼Ťniej nowotw├│r pozbawi┼é go oczu) w wieku 16 lat, nauczy┼é si─Ö biega─ç, je┼║dzi─ç na rowerze, deskorolce, a nawet gra─ç w koszyk├│wk─Ö i pi┼ék─Ö no┼╝n─ů. Lokalizacj─Ö przedmiot├│w rozpoznawa┼é dzi─Öki tzw. kl─ůskaniu. Nie trudno odgadn─ů─ç, ┼╝e w┼éa┼Ťnie tego b─Ödzie pr├│bowa┼é nauczy─ç niewidomych Ian, g┼é├│wny bohater ÔÇ×ImagineÔÇŁ. Jakimowski nie popad┼é jednak w tanie efekciarstwo i nie nakr─Öci┼é bajki o niezwyk┼éej sztuczce dla niewidomych, lecz znakomity ÔÇô lekki, a zarazem g┼é─Öboki film o tym, jak postrzegamy i jak mogliby┼Ťmy postrzega─ç rzeczywisto┼Ť─ç.
 
W pierwszym angloj─Özycznym obrazie (koprodukcja polsko-brytyjsko-francusko-portugalska) jednego z najciekawszych polskich re┼╝yser├│w wyst─ůpi┼éo kilkana┼Ťcioro niewidomych dzieci bez ┼╝adnego do┼Ťwiadczenia aktorskiego (nie licz─ůc graj─ůcego Serrano niewidomego aktora ÔÇô Melchiora Deroueta) oraz dwoje aktor├│w widz─ůcych, kt├│rzy wcielili si─Ö w niewidomych. Alexandra Maria Lara przekonuj─ůco odegra┼éa zawstydzon─ů swoj─ů niepe┼énosprawno┼Ťci─ů samotniczk─Ö Eve, natomiast wspomniany ju┼╝ Edward Hogg rol─ů Iana dowi├│d┼é, ┼╝e nie na darmo uznaje si─Ö go za jedn─ů z aktorskich nadziei europejskiego kina. To on przykuwa uwag─Ö, nie pozwala oderwa─ç od siebie wzroku, uwodzi widz├│w charyzm─ů tak, jak podopiecznych o┼Ťrodka. Wynosi film o poziom wy┼╝ej.
 
Zachwycaj─ů jednak nie tylko aktorzy oraz oryginalna fabu┼éa, lecz tak┼╝e (a mo┼╝e przede wszystkim) perfekcyjna re┼╝yseria i ┼Ťwiadomo┼Ť─ç formy, kt├│r─ů wykaza┼é si─Ö tw├│rca. Jakimowski po raz kolejny osadzi┼é kameraln─ů histori─Ö w niezwyk┼éym, klimatycznym mikro┼Ťwiecie. Jak zwykle w ÔÇô wydawa┼éoby si─Ö ÔÇô nieinteresuj─ůcej okolicy pe┼énej odrapanych mur├│w i zaniedbanych ulic odnalaz┼é zachwycaj─ůce, zmys┼éowe barwy i kamer─ů Adama Bajerskiego odmalowa┼é urzekaj─ůce uj─Öcia. W por├│wnaniu do ÔÇ×Zmru┼╝ oczyÔÇŁ i ÔÇ×SztuczekÔÇŁ by┼é jednak oszcz─Ödniejszy w pokazywaniu pi─Ökna okolicy, poniewa┼╝ cz─Östo ogranicza┼é pole widzenia tak, by┼Ťmy nie mogli dostrzec wi─Öcej od bohater├│w. Dzi─Öki temu na czas seansu jako widzowie r├│wnie┼╝ stajemy si─Ö uczniami Iana i tylko od naszej wyobra┼║ni zale┼╝y, czy dostrze┼╝emy to, co pr├│buje nam pokaza─ç.
 
Przeczytaj inne teksty tego Autora.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś