Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

Wielka pi─Ökno┼Ť─ç i gara┼╝ pe┼éen lalek. Karlowe Wary

Nie mam w─ůtpliwo┼Ťci, ┼╝e jest to jeden z film├│w, do kt├│rego wraca si─Ö w ┼╝yciu nie raz. Je┼Ťli nie ze wzgl─Ödu na przes┼éanie, to dla kontemplacji zawartego w nim pi─Ökna w czystej postaci ÔÇô czyli dla przyjemno┼Ťci.

Trzeciego dnia festiwalu w Karlowych Warach pokazano wreszcie polski film bior─ůcy udzia┼é w konkursie. By┼é to dokument Wiktorii Szyma┼äskiej ÔÇ×LalkarzÔÇŁ (ÔÇ×The Man Who Made Angels FlyÔÇŁ).

 

The Man Who Made Angels Fly

Mo┼╝na by powiedzie─ç, ┼╝e film opowiada o jednym z najwybitniejszych lalkarzy ┼Ťwiata, urodzonym w Gda┼äsku Michaelu Meschke ÔÇô re┼╝yserze, za┼éo┼╝ycielu w┼éasnego teatru lalek, kolekcjonerze i projektancie wielu marionetek. Tak wielu, ┼╝e brakuje mu miejsca, by je przechowywa─ç. Nale┼╝y jednak powiedzie─ç, ┼╝e ÔÇ×LalkarzÔÇŁ to wszystko pokazuje ÔÇô i to w najlepszym filmowym tego s┼éowa znaczeniu. Zdj─Öcia Wojciecha Staronia sprawiaj─ů, ┼╝e wzrok przykleja si─Ö do ekranu. Obraz urzeka. Du┼╝e zas┼éugi ma r├│wnie┼╝ odpowiedzialna za muzyk─Ö Florencia di Concilio, dzi─Öki kt├│rej wizja re┼╝ysera jest jeszcze bardziej sugestywna. Za pomys┼é i konstrukcj─Ö odpowiada jednak Wiktora Szyma┼äska, a widza wci─ůga przede wszystkim magiczny ┼Ťwiat lalek oraz ich charyzmatyczny choreograf. ÔÇ×LalkarzÔÇŁ jest dzie┼éem kompletnym i niew─ůtpliwie ma szanse na laur w konkursie dokumentalnym. A poza nagrod─ů ma jeszcze wi─Öksze szanse poruszy─ç widza. Sk┼éoni─ç go do refleksji nad tym, czym zajmuje si─Ö na co dzie┼ä i czy naprawd─Ö to kocha. Przypomnie─ç o prostych, lecz istotnych warto┼Ťciach, kt├│re ┼éatwo zatraci─ç w pogoni za mamon─ů. A tak┼╝e zg┼é─Öbi─ç niezwyk┼é─ů relacj─Ö tw├│rcy i marionetki oraz zainteresowa─ç niszow─ů, aczkolwiek intryguj─ůc─ů sztuk─ů lalkarstwa i teatru lalek, kt├│re poprzez archetypy przekazuj─ů nam wiele prawdy o nas samych.

 

Wydarzeniem dnia by┼é pokaz filmu ÔÇ×The Great BeautyÔÇŁ (ÔÇ×La grande bellezzaÔÇŁ) Paola Sorrentino. Je┼╝eli podzielimy tw├│rc├│w na dobrych i z┼éych, a tych pierwszych na wyrobnik├│w, kt├│rzy doskonale opanowali swoje rzemios┼éo oraz talenty czystej wody, to w┼éoskiego re┼╝ysera zaliczymy zdecydowanie do ostatniej grupy. Nie to, ┼╝e odmawiam mu pracowito┼Ťci (chocia┼╝ wygl─ůda na roztrzepanego i nieco nierozgarni─Ötego), lecz w jego filmach po prostu si─Ö p┼éywa. Nie s─ů o rzeczach b┼éahych, lecz temat nie jest w nich najwa┼╝niejszy. Najwa┼╝niejsze to wej┼Ť─ç w film, zanurzy─ç si─Ö, pozwoli─ç mu si─Ö uwie┼Ť─ç. Chocia┼╝ osobi┼Ťcie wol─Ö ÔÇ×Wszystkie odloty CheyenneÔÇÖaÔÇŁ, musz─Ö przyzna─ç, ┼╝e najnowszy film Sorrentino jest pi─Ökny. Najlepsz─ů recenzj─ů m├│g┼éby by─ç dla niego sam tytu┼é ÔÇô ÔÇ×The Great BeautyÔÇŁ ÔÇô poniewa┼╝ p┼éynnie prowadzona kamera oraz znakomite zdj─Öcia Luki Bigazziego urzekaj─ů i mimo niemal dw├│ch i p├│┼é godziny projekcji z ka┼╝d─ů kolejn─ů minut─ů ma si─Ö ochot─Ö na wi─Öcej.

 

Tw├│rca zadba┼é jednak r├│wnie┼╝ o to, by jego dzie┼éo nie by┼éo ┼Ťliczn─ů wydmuszk─ů. Opowiada uniwersaln─ů histori─Ö cz┼éowieka sukcesu (znakomita rola Toniego Servillo), kt├│ry na staro┼Ť─ç szuka tego, co w ┼╝yciu najwa┼╝niejsze ÔÇô sensu, celu, inspiracji, przyjemno┼Ťci oraz oczywi┼Ťcie mi┼éo┼Ťci. A uosobieniem tego wszystkiego mog┼éaby si─Ö dla niego sta─ç wielka pi─Ökno┼Ť─ç, kt├│rej nie potrafi┼é jednak odnale┼║─ç przez dotychczasowe 65 lat. Interesuj─ůca, dopracowana i znakomicie zaprezentowana wizualnie historia zosta┼éa wzbogacona b┼éyskotliwym poczuciem humoru, urozmaicona niczym nieograniczon─ů wyobra┼║ni─ů re┼╝ysera i ubarwiona wspania┼é─ů muzyk─ů, co r├│wnie┼╝ jest charakterystyczne dla film├│w Sorrentino. Nie mam w─ůtpliwo┼Ťci, ┼╝e jest to jeden z film├│w, do kt├│rego wraca si─Ö w ┼╝yciu nie raz. Je┼Ťli nie ze wzgl─Ödu na przes┼éanie, to dla kontemplacji zawartego w nim pi─Ökna w czystej postaci ÔÇô czyli dla przyjemno┼Ťci.

 

Nie zabrak┼éo r├│wnie┼╝ pokaz├│w z konkursu g┼é├│wnego. Wybra┼éem ÔÇ×Sources of LifeÔÇŁ (ÔÇ×Die Quellen des LebensÔÇŁ). Na najnowszy film Oskara Roehlera szed┼éem bez entuzjazmu. Niemal trzygodzinna historia trzech pokole┼ä niemieckiej rodziny od czas├│w powojennych po lata 80., nawi─ůzuj─ůca do ekonomicznego cudu, rewolucji intelektualnej oraz podzia┼éu Niemiec, nie brzmia┼éa porywaj─ůco. Po pierwszych kilku minutach wydawa┼éo mi si─Ö, ┼╝e strac─Ö trzy godziny z ┼╝ycia, poniewa┼╝ aktorstwo by┼éo teatralne i przerysowane, a sytuacje sztampowe. W ko┼äcu uda┼éo mi si─Ö jednak wej┼Ť─ç w film i poczu─ç jego konwencj─Ö, kt├│rej autor trzyma si─Ö konsekwentnie do samego ko┼äca. Efekt by┼é zaskakuj─ůco dobry.

 

Licz─ůcy kilkadziesi─ůt lat wycinek historii Niemiec zosta┼é przedstawiony przez pryzmat trzech bohater├│w ÔÇô Ericha Freytaga (J├╝rgen Vogel), kt├│ry schorowany i wyniszczony powraca do domu z rosyjskiej niewoli; jego marz─ůcego o karierze literackiej syna Kalusa (Moritz Bleibtreu), kt├│ry wi─ů┼╝e si─Ö z wywodz─ůc─ů si─Ö z bogatej rodziny, ekscentryczn─ů i pisarsko utalentowan─ů Gisel─ů (Lavinia Wilson); w ko┼äcu tak┼╝e ich syna i filmowego narratora, Roberta, kt├│ry pr├│buje si─Ö dowiedzie─ç, kim jest. Chocia┼╝ temat wydaje si─Ö powa┼╝ny, re┼╝yser podszed┼é do niego z dystansem, dzi─Öki czemu film jest lekki i zabawny. Erich, by┼éy nazista, po powrocie do Niemiec zak┼éada fabryk─Ö krasnali ogrodowych. Gisela po zaj┼Ťciu w ci─ů┼╝─Ö usi┼éuje zarobi─ç na aborcj─Ö jako prostytutka do momentu, gdy spotyka na ulicy Klausa, kt├│ry wybija jej ten pomys┼é z g┼éowy. Robert pr├│buje za┼Ť jako dziecko przekroczy─ç w pi┼╝amie mur berli┼äski, p├│┼║niej staje si─Ö punkiem i maluje sprayem ┼Ťciany w domu bogatych dziadk├│w, a┼╝ w ko┼äcu zaczyna poszukiwa─ç w┼éasnej to┼╝samo┼Ťci przez spotkania z cz┼éonkami swojej rodziny, kt├│rzy stanowi─ů istny katalog osobliwo┼Ťci. A to tylko pr├│bka absurdalnego humoru re┼╝ysera i niewielki wycinek spo┼Ťr├│d wielu oryginalnych pomys┼é├│w, kt├│re zaprezentowa┼é w ÔÇ×Sources of LifeÔÇŁ. Obok ÔÇ×HoneymoonÔÇŁ Jana H┼Öebejka jest to obecnie najpowa┼╝niejszy kandydat do zwyci─Östwa w tegorocznym konkursie g┼é├│wnym. A ju┼╝ dzisiaj ┼Ťwiatowa premiera ÔÇ×PapuszyÔÇŁ Krzysztofa Krauze i Joanny Kos-Krauze.

 

Wywiad z Paolo Sorrentino mo┼╝na obejrze─ç tutaj.

 

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie - w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej Polityka prywatno┼Ťci zamknij ├Ś