fbpx Wesprzyj nas!

magazyn lewicy katolickiej

Wielka pi臋kno艣膰 i gara偶 pe艂en lalek. Karlowe Wary

Nie mam w膮tpliwo艣ci, 偶e jest to jeden z film贸w, do kt贸rego wraca si臋 w 偶yciu nie raz. Je艣li nie ze wzgl臋du na przes艂anie, to dla kontemplacji zawartego w nim pi臋kna w czystej postaci 鈥 czyli dla przyjemno艣ci.

Trzeciego dnia festiwalu w Karlowych Warach pokazano wreszcie polski film bior膮cy udzia艂 w konkursie. By艂 to dokument Wiktorii Szyma艅skiej 鈥濴alkarz鈥 (鈥濼he Man Who Made Angels Fly鈥).

 

The Man Who Made Angels Fly

Mo偶na by powiedzie膰, 偶e film opowiada o jednym z najwybitniejszych lalkarzy 艣wiata, urodzonym w Gda艅sku Michaelu Meschke 鈥 re偶yserze, za艂o偶ycielu w艂asnego teatru lalek, kolekcjonerze i projektancie wielu marionetek. Tak wielu, 偶e brakuje mu miejsca, by je przechowywa膰. Nale偶y jednak powiedzie膰, 偶e 鈥濴alkarz鈥 to wszystko pokazuje 鈥 i to w najlepszym filmowym tego s艂owa znaczeniu. Zdj臋cia Wojciecha Staronia sprawiaj膮, 偶e wzrok przykleja si臋 do ekranu. Obraz urzeka. Du偶e zas艂ugi ma r贸wnie偶 odpowiedzialna za muzyk臋 Florencia di Concilio, dzi臋ki kt贸rej wizja re偶ysera jest jeszcze bardziej sugestywna. Za pomys艂 i konstrukcj臋 odpowiada jednak Wiktora Szyma艅ska, a widza wci膮ga przede wszystkim magiczny 艣wiat lalek oraz ich charyzmatyczny choreograf. 鈥濴alkarz鈥 jest dzie艂em kompletnym i niew膮tpliwie ma szanse na laur w konkursie dokumentalnym. A poza nagrod膮 ma jeszcze wi臋ksze szanse poruszy膰 widza. Sk艂oni膰 go do refleksji nad tym, czym zajmuje si臋 na co dzie艅 i czy naprawd臋 to kocha. Przypomnie膰 o prostych, lecz istotnych warto艣ciach, kt贸re 艂atwo zatraci膰 w pogoni za mamon膮. A tak偶e zg艂臋bi膰 niezwyk艂膮 relacj臋 tw贸rcy i marionetki oraz zainteresowa膰 niszow膮, aczkolwiek intryguj膮c膮 sztuk膮 lalkarstwa i teatru lalek, kt贸re poprzez archetypy przekazuj膮 nam wiele prawdy o nas samych.

 

Wydarzeniem dnia by艂 pokaz filmu 鈥濼he Great Beauty鈥 (鈥濴a grande bellezza鈥) Paola Sorrentino. Je偶eli podzielimy tw贸rc贸w na dobrych i z艂ych, a tych pierwszych na wyrobnik贸w, kt贸rzy doskonale opanowali swoje rzemios艂o oraz talenty czystej wody, to w艂oskiego re偶ysera zaliczymy zdecydowanie do ostatniej grupy. Nie to, 偶e odmawiam mu pracowito艣ci (chocia偶 wygl膮da na roztrzepanego i nieco nierozgarni臋tego), lecz w jego filmach po prostu si臋 p艂ywa. Nie s膮 o rzeczach b艂ahych, lecz temat nie jest w nich najwa偶niejszy. Najwa偶niejsze to wej艣膰 w film, zanurzy膰 si臋, pozwoli膰 mu si臋 uwie艣膰. Chocia偶 osobi艣cie wol臋 鈥濿szystkie odloty Cheyenne鈥檃鈥, musz臋 przyzna膰, 偶e najnowszy film Sorrentino jest pi臋kny. Najlepsz膮 recenzj膮 m贸g艂by by膰 dla niego sam tytu艂 鈥 鈥濼he Great Beauty鈥 鈥 poniewa偶 p艂ynnie prowadzona kamera oraz znakomite zdj臋cia Luki Bigazziego urzekaj膮 i mimo niemal dw贸ch i p贸艂 godziny projekcji z ka偶d膮 kolejn膮 minut膮 ma si臋 ochot臋 na wi臋cej.

 

Tw贸rca zadba艂 jednak r贸wnie偶 o to, by jego dzie艂o nie by艂o 艣liczn膮 wydmuszk膮. Opowiada uniwersaln膮 histori臋 cz艂owieka sukcesu (znakomita rola Toniego Servillo), kt贸ry na staro艣膰 szuka tego, co w 偶yciu najwa偶niejsze 鈥 sensu, celu, inspiracji, przyjemno艣ci oraz oczywi艣cie mi艂o艣ci. A uosobieniem tego wszystkiego mog艂aby si臋 dla niego sta膰 wielka pi臋kno艣膰, kt贸rej nie potrafi艂 jednak odnale藕膰 przez dotychczasowe 65 lat. Interesuj膮ca, dopracowana i znakomicie zaprezentowana wizualnie historia zosta艂a wzbogacona b艂yskotliwym poczuciem humoru, urozmaicona niczym nieograniczon膮 wyobra藕ni膮 re偶ysera i ubarwiona wspania艂膮 muzyk膮, co r贸wnie偶 jest charakterystyczne dla film贸w Sorrentino. Nie mam w膮tpliwo艣ci, 偶e jest to jeden z film贸w, do kt贸rego wraca si臋 w 偶yciu nie raz. Je艣li nie ze wzgl臋du na przes艂anie, to dla kontemplacji zawartego w nim pi臋kna w czystej postaci 鈥 czyli dla przyjemno艣ci.

 

Nie zabrak艂o r贸wnie偶 pokaz贸w z konkursu g艂贸wnego. Wybra艂em 鈥濻ources of Life鈥 (鈥濪ie Quellen des Lebens鈥). Na najnowszy film Oskara Roehlera szed艂em bez entuzjazmu. Niemal trzygodzinna historia trzech pokole艅 niemieckiej rodziny od czas贸w powojennych po lata 80., nawi膮zuj膮ca do ekonomicznego cudu, rewolucji intelektualnej oraz podzia艂u Niemiec, nie brzmia艂a porywaj膮co. Po pierwszych kilku minutach wydawa艂o mi si臋, 偶e strac臋 trzy godziny z 偶ycia, poniewa偶 aktorstwo by艂o teatralne i przerysowane, a sytuacje sztampowe. W ko艅cu uda艂o mi si臋 jednak wej艣膰 w film i poczu膰 jego konwencj臋, kt贸rej autor trzyma si臋 konsekwentnie do samego ko艅ca. Efekt by艂 zaskakuj膮co dobry.

 

Licz膮cy kilkadziesi膮t lat wycinek historii Niemiec zosta艂 przedstawiony przez pryzmat trzech bohater贸w 鈥 Ericha Freytaga (J眉rgen Vogel), kt贸ry schorowany i wyniszczony powraca do domu z rosyjskiej niewoli; jego marz膮cego o karierze literackiej syna Kalusa (Moritz Bleibtreu), kt贸ry wi膮偶e si臋 z wywodz膮c膮 si臋 z bogatej rodziny, ekscentryczn膮 i pisarsko utalentowan膮 Gisel膮 (Lavinia Wilson); w ko艅cu tak偶e ich syna i filmowego narratora, Roberta, kt贸ry pr贸buje si臋 dowiedzie膰, kim jest. Chocia偶 temat wydaje si臋 powa偶ny, re偶yser podszed艂 do niego z dystansem, dzi臋ki czemu film jest lekki i zabawny. Erich, by艂y nazista, po powrocie do Niemiec zak艂ada fabryk臋 krasnali ogrodowych. Gisela po zaj艣ciu w ci膮偶臋 usi艂uje zarobi膰 na aborcj臋 jako prostytutka do momentu, gdy spotyka na ulicy Klausa, kt贸ry wybija jej ten pomys艂 z g艂owy. Robert pr贸buje za艣 jako dziecko przekroczy膰 w pi偶amie mur berli艅ski, p贸藕niej staje si臋 punkiem i maluje sprayem 艣ciany w domu bogatych dziadk贸w, a偶 w ko艅cu zaczyna poszukiwa膰 w艂asnej to偶samo艣ci przez spotkania z cz艂onkami swojej rodziny, kt贸rzy stanowi膮 istny katalog osobliwo艣ci. A to tylko pr贸bka absurdalnego humoru re偶ysera i niewielki wycinek spo艣r贸d wielu oryginalnych pomys艂贸w, kt贸re zaprezentowa艂 w 鈥濻ources of Life鈥. Obok 鈥濰oneymoon鈥 Jana H艡ebejka jest to obecnie najpowa偶niejszy kandydat do zwyci臋stwa w tegorocznym konkursie g艂贸wnym. A ju偶 dzisiaj 艣wiatowa premiera 鈥濸apuszy鈥 Krzysztofa Krauze i Joanny Kos-Krauze.

 

Wywiad z Paolo Sorrentino mo偶na obejrze膰 tutaj.

 

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Od ponad 15 lat tworzymy jedyny w Polsce magazyn lewicy katolickiej i budujemy 艣rodowisko zaanga偶owane w walk臋 z podzia艂ami religijnymi, politycznymi i ideologicznymi. Robimy to tylko dzi臋ki Waszemu wsparciu!
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij