Internetowy magazyn katolewicy spo艂ecznej. Piszemy o 艣wiecie, czerpi膮c inspiracje z nauki spo艂ecznej Ko艣cio艂a

Trudne po偶ycie. Co dla mnie znaczy wypowied藕 papie偶a?

S艂owa Franciszka o osobach LGBT s膮 dla mnie jak pod艂膮czenie do respiratora w dusznym, od lat niewietrzonym Ko艣ciele. Jednocze艣nie dla wielu biskup贸w i katolik贸w w Polsce s膮 jak zimny prysznic albo policzek na otrze藕wienie.
Trudne po偶ycie. Co dla mnie znaczy wypowied藕 papie偶a?
fot. Jeffrey Bruno, CC BY-SA 2.0, via Wikimedia Commons

Odk膮d 艣wiat obieg艂a wiadomo艣膰 o prze艂omowych s艂owach Franciszka, pr贸buj臋 鈥 niedowierzaj膮c jednak 鈥 zrozumie膰 ich sens. Czytam w r贸偶nych j臋zykach. Hiszpa艅skiego nie znam. T艂umaczenia si臋 r贸偶ni膮. Kuba Urbanik, m贸j znajomy dobrze rozumiej膮cy hiszpa艅ski, wrzuca do sieci takie t艂umaczenie: 鈥濷soby homoseksualne maj膮 prawo bycia w rodzinie, s膮 dzie膰mi Boga, maj膮 prawo do rodziny. Nie mo偶na nikogo z rodziny wyrzuca膰 ani czyni膰 偶ycia niemo偶liwym z tego powodu. To, co musimy zrobi膰, to ustawa o po偶yciu cywilnym. Maj膮 prawo by膰 prawnie chronieni鈥. S膮 te偶 inne przek艂ady. Mn贸stwo przek艂ad贸w, w tym i te rozmywaj膮ce przekaz. Ale moj膮 uwag臋 przykuwa sformu艂owanie: 鈥瀙o偶ycie cywilne鈥. Brzmi jak 偶argon prawniczy, ale i tak od razu mi si臋 podoba. Sprawdzam w s艂owniku, czy to nie jaka艣 pu艂apka. Po偶ycie: 芦wsp贸lne 偶ycie z kim艣禄, 芦wsp贸艂偶ycie seksualne禄 鈥 przecieram oczy ze zdumienia. Czyli to o mnie. O nas. Z Konradem jeste艣my ju偶 w zwi膮zku od dziesi臋ciu lat. Wsp贸lnie 偶yjemy. Wsp贸艂偶yjemy.

Owszem, w filmie dokumentalnym 鈥濬rancesco鈥, kt贸rego premiera odby艂a si臋聽w Rzymie 21 pa藕dziernika (widzia艂em tylko fragment, ale tak, ten fragment), papie偶 nie m贸wi o sakramentalnych ma艂偶e艅stwach os贸b tej samej p艂ci. Nie u偶ywa poj臋cia 鈥瀦wi膮zki partnerskie鈥, nie przyznaje prawa do adopcji dzieci. M贸wi w艂a艣ciwie co艣 oczywistego. O tym, 偶e dwie osoby (niewa偶ne, jakiej p艂ci), 偶yj膮ce ze sob膮, troszcz膮ce si臋 wzajemnie i kochaj膮ce si臋, trzeba otoczy膰 prawn膮 ochron膮. I przypomina, 偶e r贸wnie偶 one s膮 dzie膰mi Bo偶ymi i nie nale偶y ich dyskryminowa膰. Wydaje si臋, 偶e to elementarz. Co艣 bezdyskusyjnego na poziomie rozumu, ale i wiary. Jednak nie wsz臋dzie. A na pewno nie w Polsce. Dlatego te s艂owa to prze艂om. A mo偶e nawet rewolucja.

S艂owa Franciszka, kt贸ry od pocz膮tku swojego pontyfikatu przyj膮艂 bardziej 偶yczliwy na tle swoich poprzednik贸w ton w stosunku do os贸b homoseksualnych, rozszczelniaj膮 dotychczas zabetonowan膮 oficjaln膮 lini臋 nauczania Ko艣cio艂a. Wida膰 wyra藕nie, w jakim kierunku to idzie. W my艣l oficjalnej nauki Ko艣cio艂a 鈥 a jestem osob膮 wierz膮c膮 i 艣ledz臋 to uwa偶nie 鈥 akty homoseksualne s膮 鈥瀦 natury nieuporz膮dkowane鈥, a Ko艣ci贸艂 jest przeciwny zwi膮zkom partnerskim. Jeszcze w 2003 roku, za pontyfikatu Jana Paw艂a II, ko艣cielna Kongregacja Nauki Wiary, kierowana przez przysz艂ego papie偶a Benedykta XVI, wyda艂a 鈥濺ozwa偶ania dotycz膮ce propozycji nadania prawnego uznania zwi膮zk贸w mi臋dzy osobami homoseksualnymi鈥, w kt贸rych czytam: 鈥濳o艣ci贸艂 naucza, 偶e szacunek dla os贸b homoseksualnych nie mo偶e w 偶aden spos贸b prowadzi膰 do akceptacji zachowa艅 homoseksualnych ani do prawnego uznania zwi膮zk贸w homoseksualnych鈥. Polscy biskupi s膮 jeszcze bardziej radykalni. W艣r贸d nich w艂a艣ciwie panuje zgoda, 偶e homoseksualizm to straszna choroba. A ci, kt贸rzy si臋 nie zgadzaj膮 z t膮 sprzeczn膮 z nauk膮 tez膮, mimo wszystko dyplomatycznie milcz膮. Ko艣ci贸艂 w Polsce nie tylko ignoruje homofobi臋 鈥 mo偶na mie膰 wr臋cz wra偶enie, 偶e j膮 nakr臋ca.

Te s艂owa to prze艂om. A mo偶e nawet rewolucja.

鈥濷p贸r jest symptomem zmiany鈥 鈥 powtarzaj膮 mi przyjaciele w chwilach zw膮tpienia. Zapami臋tuj臋 te s艂owa i powtarzam je sobie od kilku miesi臋cy jak zakl臋cie. W dniach, kiedy kolejne gminy w Polsce pos艂usznie i dumnie og艂aszaj膮 si臋 strefami wolnymi od LGBT; arcybiskup Marek J臋draszewski mnie i moich bliskich nazywa 鈥瀟臋czow膮 zaraz膮鈥; Konferencja Episkopatu Polski publikuje homofobiczne stanowisko w sprawie os贸b LGBT; a cz臋艣膰 biskup贸w zbiera podpisy pod projektem ustawy zakazuj膮cej osobom LGBT pokazywania si臋 w przestrzeni publicznej; s艂owa Franciszka s膮 dla mnie jak pod艂膮czenie do respiratora w dusznym, od lat niewietrzonym Ko艣ciele. Wiem jednocze艣nie, 偶e dla wielu biskup贸w i katolik贸w w Polsce s膮 one jak zimny prysznic. Albo policzek na otrze藕wienie.

Trzeba zacz膮膰 przyzwyczaja膰 si臋 do tej zmiany ko艣cielnej retoryki w stosunku do os贸b LGBT, gdy偶 ta dotychczasowa jest ju偶 nie do obronienia. Pokrzykiwanie i nazywanie naszej mi艂o艣ci grzechem przestaje na kimkolwiek robi膰 wra偶enie. Kampania 鈥濸rzeka偶my sobie znak pokoju鈥, kt贸r膮 wsp贸艂organizowa艂em cztery lata temu, ujawni艂a mn贸stwo naszych nowych sojusznik贸w. R贸wnie偶 zaanga偶owanych katolik贸w i ksi臋偶y. Spo艂eczna akceptacja zalegalizowania zwi膮zk贸w partnerskich powoli, ale systematycznie ro艣nie w艣r贸d Polak贸w.

Ci, kt贸rych nie ciesz膮 s艂owa Franciszka o 鈥瀙o偶yciu cywilnym鈥, pocieszaj膮 si臋, 偶e to nie oficjalne nauczanie ex cathedra, a jedynie rzekomo niechlujna wypowied藕 w filmie. 呕e si臋 nie liczy. Poniek膮d maj膮 racj臋, ale na ich miejscu nie pociesza艂bym si臋 w ten spos贸b. W dobie kultury obrazkowej film ma o wiele wi臋ksz膮 si艂臋 ra偶enia ni偶 publikowane kilkusetstronicowe dokumenty i encykliki. Wchodz膮cy na ekrany film 鈥濬rancesco鈥 obejrz膮 (a w艂a艣ciwie to ju偶 zobaczy艂y) miliony widz贸w. Ci臋偶ko to b臋dzie odkr臋ci膰.

Ko艣ci贸艂 w Polsce nie tylko ignoruje homofobi臋 鈥 mo偶na mie膰 wr臋cz wra偶enie, 偶e j膮 nakr臋ca.

Jest te偶 druga strona tego wszystkiego. Moj膮 rado艣膰 m膮ci niepok贸j. Ale czy na pewno? A je艣li znowu kto艣 藕le przet艂umaczy艂, zmanipulowa艂? Albo Franciszek sprostuje, wycofa si臋, zaostrzy kurs? Co wtedy? B臋dzie to oznacza艂o, 偶e nie nale偶y mi si臋 szacunek i prawna ochrona mojego zwi膮zku z Konradem? 呕e nie mamy prawa do nazywania si臋 rodzin膮? Nie chc臋 przecie偶 uzale偶nia膰 w艂asnej samooceny od s艂贸w papie偶a! Ju偶 tyle razy obiecywa艂em sobie, 偶e nie pozwol臋, by ktokolwiek 鈥 r贸wnie偶 papie偶 鈥 przyznawa艂 lub odbiera艂 godno艣膰 mi艂o艣ci, kt贸rej do艣wiadczam w zwi膮zku z Konradem. Dla mnie s膮 to prawa niezbywalne. Nie godz臋 si臋, aby poddawa膰 je dyskusji.

Dok艂adnie w ubieg艂y weekend odby艂y si臋 kolejne rekolekcje organizowane przez Wiar臋 i T臋cz臋 鈥 fundacj臋 i wsp贸lnot臋 zrzeszaj膮c膮 chrze艣cijan LGBT. Ze wzgl臋du na pandemi臋 rekolekcje po raz pierwszy odby艂y si臋 online. Oko艂o czterdzie艣ci os贸b z ca艂ej Polski zalogowanych na platformie spotyka艂o si臋 w kolejne jesienne wieczory, by wys艂ucha膰 konferencji, wzi膮膰 udzia艂 w eucharystii, pomodli膰 si臋 wsp贸lnie. Ale i 鈥 nie oszukujmy si臋 鈥 doda膰 sobie nawzajem otuchy.

鈥濶a pocz膮tek鈥 鈥 zaproponowa艂 lider grupy 鈥 鈥瀘dm贸wmy wsp贸lnie Sekwencj臋 do Ducha 艢wi臋tego鈥. Zaczyna nie艣mia艂o: 鈥濸rzyb膮d藕 Duchu 艢wi臋ty, ze艣lij z nieba wzi臋ty, 艣wiat艂a Twego strumie艅鈥. W艂膮czam si臋 w t臋 modlitw臋. Z pocz膮tku bez przekonania, ale przy s艂owach 鈥濶agnij, co jest harde, rozgrzej serca twarde鈥 czuj臋 moc.

A po s艂owach Franciszka czuj臋, 偶e co艣聽si臋 znowu nagi臋艂o.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Wybieram sam/a
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij