Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

Karwan: Wierz─ůce osoby LGBT nie dadz─ů si─Ö wykluczy─ç z Ko┼Ťcio┼éa

Pozostawanie w Ko┼Ťciele, w kt├│rym jest tyle homofobii, wydaje si─Ö irracjonalne. Ale jest w nim r├│wnie┼╝ przestrze┼ä bez homofobii. My te┼╝ jeste┼Ťmy cz─Ö┼Ťci─ů Ko┼Ťcio┼éa. Nie damy si─Ö z niego wykluczy─ç.
Karwan: Wierz─ůce osoby LGBT nie dadz─ů si─Ö wykluczy─ç z Ko┼Ťcio┼éa

Z Micha┼éem Karwanem, dzia┼éaczem Wiary i T─Öczy w Rzeszowie, rozmawia Ola Senn.

OLA SENN: Jaka by┼éa twoja droga do Wiary i T─Öczy?

MICHA┼ü KARWAN: Us┼éysza┼éem o niej od mojego przewodnika duchowego, rzymskokatolickiego ksi─Ödza z Rzeszowa ÔÇô katechety, kt├│ry uczy┼é mnie w trzeciej klasie liceum. Swoj─ů otwarto┼Ťci─ů wzbudzi┼é moje zaufanie. Postanowi┼éem napisa─ç do niego wiadomo┼Ť─ç, w kt├│rej domaga┼éem si─Ö wyt┼éumaczenia, o co chodzi w nauczaniu Ko┼Ťcio┼éa na temat os├│b LGBT, sk─ůd w nim brak akceptacji dla nich. Pewnie u┼╝ywa┼éem innych s┼é├│w, by┼éem na innym poziomie samoakceptacji i poznawania ┼Ťwiata, ale czu┼éem sprzeciw wobec tego, co m├│wi─ů ksi─Ö┼╝a na kazaniach w ko┼Ťciele. Nie zgadza┼éo si─Ö to z tym, co wiedzia┼éem o Bogu. W wiadomo┼Ťci napisa┼éem te┼╝, ┼╝e B├│g z pewno┼Ťci─ů jest gejem, ┼╗ydem, czarnosk├│rym i kobiet─ů. Do tej pory tak uwa┼╝am. Lubi─Ö nieszablonowe wyobra┼╝enia o Nim, bo daj─ů szersz─ů perspektyw─Ö. Zmieniaj─ů podej┼Ťcie do drugiego cz┼éowieka, sprawiaj─ů, ┼╝e ┼éatwiej jest nam si─Ö na siebie otworzy─ç. A B├│g zawsze mnie zaskakuje. Wierz─Ö w Boga, kt├│ry naprawd─Ö kocha wszystkich ludzi, cho─ç po ludzku nie mie┼Ťci mi si─Ö to w g┼éowie.

Jaka by┼éa reakcja na twoj─ů wiadomo┼Ť─ç?

Ksi─ůdz si─Ö ze mn─ů zgodzi┼é. Zaprosi┼é mnie na spotkanie. P├│j┼Ťcie na nie wymaga┼éo ode mnie odwagi, ale uda┼éo mi si─Ö j─ů znale┼║─ç. Tak nawi─ůzali┼Ťmy kontakt. Rozmawiali┼Ťmy o Ko┼Ťciele, kt├│ry nie wyklucza, kt├│ry zaprasza wszystkich i uczy przede wszystkim mi┼éo┼Ťci. Zaproponowa┼é mi, ┼╝ebym w Krakowie, do kt├│rego jecha┼éem na studia, nawi─ůza┼é kontakt z Wiar─ů i T─Öcz─ů. Wtedy by┼éa to jeszcze grupa dzia┼éaj─ůca nieformalnie. Dzisiaj, od lata 2018 roku, jest ju┼╝ fundacj─ů.

Zg┼éosi┼ée┼Ť si─Ö od razu?

Nie, w Krakowie zamieszka┼éem w pa┼║dzierniku, a do Wiary i T─Öczy napisa┼éem w grudniu. Cz┼éowiek odwleka takie rzeczy ÔÇô a pierwsze wiadomo┼Ťci s─ů nie┼éatwe. Dzi┼Ť mog─Ö powiedzie─ç, ┼╝e gdybym wiedzia┼é, czego si─Ö spodziewa─ç, to nie waha┼ébym si─Ö i napisa┼ébym wcze┼Ťniej. Ale z nieznanym post─Öpowa┼éem ostro┼╝niej.

Jak wygl─ůda┼éo twoje pierwsze spotkanie?

To by┼éo spotkanie wigilijne. By┼éo tam bardzo kameralne grono bardzo mi┼éych os├│b. Od razu wyczu┼éem du┼╝─ů otwarto┼Ť─ç i zapraszaj─ůc─ů atmosfer─Ö. Mia┼éem oczywi┼Ťcie r├│┼╝ne w─ůtpliwo┼Ťci, ale wiedzia┼éem, ┼╝e chc─Ö chodzi─ç na kolejne spotkania. Urzekli mnie ci ludzie. W grudniu 2013 roku zacz─ů┼éem prowadzi─ç spotkania w Rzeszowie ÔÇô przyje┼╝d┼╝a┼éem na nie w weekendy. Ca┼ékiem zgrabnie si─Ö to udawa┼éo.

A czy wiesz, jak wygl─ůda┼éy inne ÔÇ×pierwsze kontaktyÔÇŁ z Wiar─ů i T─Öcz─ů?

Do naszej grupy cz─Östo zg┼éaszaj─ů si─Ö osoby, kt├│re nie radz─ů sobie z samoakceptacj─ů oraz z pogodzeniem wiary i swojej orientacji czy to┼╝samo┼Ťci p┼éciowej. Nieraz s─ů to ogromne dramaty. Odk─ůd prowadz─Ö grup─Ö w Rzeszowie, to zawsze, gdy kto┼Ť pisze po raz pierwszy, mam w g┼éowie ten sam strach: ┼╝e oto znowu kto┼Ť znalaz┼é si─Ö w trudnej sytuacji. Ale to motywuje mnie te┼╝ do dalszego dzia┼éania. Je┼╝eli uda┼éo si─Ö jakkolwiek komu┼Ť pom├│c ÔÇô chocia┼╝by s┼éowem, zapewnieniem, ┼╝e jeste┼Ťmy, rozumiemy i mamy bardzo podobne historie ÔÇô to ju┼╝ jest du┼╝y sukces.

Czy te osoby przychodz─ů potem na spotkania?

Nie ka┼╝dy si─Ö na to decyduje. Nie wiem, czy to specyfika Podkarpacia, czy po prostu mniejszych o┼Ťrodk├│w, ale tutaj strach przed przyj┼Ťciem jest wi─Ökszy ni┼╝ w wielkim mie┼Ťcie, w kt├│rym cz┼éowiek czuje si─Ö bardziej anonimowy. ┼╗yj─ůc w mniejszych miasteczkach czy na wsi, zawsze ma si─Ö poczucie, ┼╝e kto┼Ť si─Ö domy┼Ťli, po co wychodzi si─Ö z domu. Albo zapyta: ÔÇ×dlaczego wyszed┼ée┼Ť, odrabiaj lekcje, pomagaj w domuÔÇŁ. Ten strach jest mimowolny. Czasem parali┼╝uje i nie pozwala na przyj┼Ťcie. Ju┼╝ sam gest napisania do nas jest jednak wa┼╝nym, cz─Östo wymagaj─ůcym aktem, jest pierwszym krokiem. Nie wiem, jakie s─ů historie os├│b, kt├│re nie przysz┼éy, ale zawsze staram si─Ö odpisywa─ç w ten sam spos├│b, wyja┼Ťniaj─ůc, jakie s─ů cele ÔÇ×Wiary i T─ÖczyÔÇŁ i jak dzia┼éamy.

Powiedzia┼ée┼Ť o pierwszym kroku. Z czym mierzy si─Ö osoba LGBT przy okazji coming outu?

Przeci─Ötna osoba heteroseksualna wychowuje si─Ö w ┼Ťwiecie heteronormatywnym i jest to dla niej naturalne. Przeci─Ötna osoba LGBT wychowuj─ůca si─Ö w ┼Ťwiecie heteronormatywnym kompletnie si─Ö w nim nie odnajduje, bardzo du┼╝o rzeczy musi odkry─ç sama. Cz─Östo brakuje jej poczucia przynale┼╝no┼Ťci do tego ┼Ťwiata. Hamuje swoje uczucia, szczeg├│lnie w okresie dojrzewania. Pami─Ötam, jak bardzo brakowa┼éo mi w├│wczas tego, ┼╝eby m├│c pobiec do rodzic├│w i powiedzie─ç, ┼╝e si─Ö zakocha┼éem czy zauroczy┼éem. Mnie uda┼éo si─Ö przej┼Ť─ç przez ten okres bez wi─Ökszego szwanku, wiem jednak, ┼╝e du┼╝o os├│b l─ůduje u psycholog├│w, bo jest to dla nich za trudne.

Wielu m┼éodych nie otrzymuje akceptacji nie tylko od rodzic├│w, ale tak┼╝e od Ko┼Ťcio┼éa. Cz─Östo jest to powi─ůzane ÔÇô rodzice argumentuj─ů sw├│j brak akceptacji nauczaniem Ko┼Ťcio┼éa. Maj─ůc perspektyw─Ö ko┼Ťcieln─ů, nie potrafi─ů postawi─ç mi┼éo┼Ťci do dziecka ponad Ko┼Ťcio┼éem. Zdarzaj─ů si─Ö tak┼╝e przypadki wyrzucenia z domu czy podejmowania pr├│b odprawiania egzorcyzm├│w. Skutki cz─Östo s─ů tragiczne. Czasami s─ů to traumy na ca┼ée ┼╝ycie.

Zg┼éaszaj─ů si─Ö do was osoby z takimi do┼Ťwiadczeniami?

Tak, pisz─ů do nas osoby pokiereszowane przez ┼╝ycie, cz─Östo przez podej┼Ťcie Ko┼Ťcio┼éa, bo dla niekt├│rych jest to naprawd─Ö wa┼╝ne. Bardzo bolesne jest dla nich wykluczenie ze wsp├│lnot parafialnych, na przyk┼éad z oazy. Zdarza┼éo si─Ö, ┼╝e osoby, kt├│re si─Ö ujawni┼éy, by┼éy niemal natychmiast odrzucane. S┼éysza┼éy, ┼╝e nie ma dla nich miejsca.

Jak im pomagacie? Macie siatk─Ö wsparcia?

Staramy si─Ö kierowa─ç je do zaprzyja┼║nionych ksi─Ö┼╝y. Fundacja Wiara i T─Öcza jest grup─ů chrze┼Ťcijan. Najcz─Ö┼Ťciej rzymskich katolik├│w, ale nie tylko. Mamy tak┼╝e kontakty z duchownymi innych denominacji. Cz─Östo┬á dzia┼éaj─ů oni z nami otwarcie, nierzadko nara┼╝aj─ůc si─Ö na krytyk─Ö ze strony wiernych. Tak jak na przyk┼éad luteranie w Krakowie. Ksi─Ö┼╝a rzymskokatoliccy natomiast zazwyczaj wsp├│┼épracuj─ů z nami nieoficjalnie. Nie ujawniamy nigdy ich personali├│w. Odbywaj─ů si─Ö u nas tak┼╝e rekolekcje prowadzone przez duchownych r├│┼╝nych denominacji, ale te┼╝ przez osoby ┼Ťwieckie. Opr├│cz tego mamy baz─Ö przyjaznych nam psycholog├│w i psychiatr├│w.

Zosta┼ämy przy Ko┼Ťciele. Jeste┼Ťcie organizacj─ů, kt├│ra stara si─Ö po┼é─ůczy─ç dwa pozornie niemo┼╝liwe do po┼é─ůczenia ┼Ťwiaty ÔÇô Wiar─Ö i T─Öcz─Ö.

Jeste┼Ťmy jakby po┼Ťrodku. Nie chc─Ö przedstawia─ç nas jako m─Öczennik├│w, ale b─Öd─ůc w tym miejscu, nara┼╝amy si─Ö na pretensje z dw├│ch stron. Po pierwsze, od os├│b wierz─ůcych, kt├│re cz─Östo nie widz─ů mo┼╝liwo┼Ťci, ┼╝eby┼Ťmy byli w Ko┼Ťciele. Po drugie, od bardzo wielu os├│b ze spo┼éeczno┼Ťci LGBT, kt├│re s─ů zniesmaczone tym, ┼╝e ÔÇ×bratamy si─Ö z wrogiemÔÇŁ. Spotykam si─Ö z tym bardzo cz─Östo. To podw├│jnie przykre, bo jednocze┼Ťnie pokazuje, jak─ů szkod─Ö wyrz─ůdzi┼é Ko┼Ťci├│┼é osobom LGBT w Polsce. To cz─Östo osoby wierz─ůce i poszukuj─ůce, kt├│re bardzo chcia┼éyby by─ç w Ko┼Ťciele, ale zostaj─ů z niego wykluczone. Nie dziwi─Ö si─Ö wi─Öc, ┼╝e odchodz─ů i nie maj─ů zrozumienia dla nas, kt├│rzy zostali┼Ťmy. Ale udaje nam si─Ö jednak trafi─ç do pewnej spo┼éeczno┼Ťci, kt├│ra te┼╝ potrzebuje swojego miejsca. Na naszej zamkni─Ötej grupie facebookowej jest ju┼╝ prawie czterysta os├│b.

Jakich zmian oczekujecie od Ko┼Ťcio┼éa? Co powinno si─Ö natychmiast zmieni─ç?

Problematyczny jest przede wszystkim Katechizm Ko┼Ťcio┼éa Katolickiego. Zapis dotycz─ůcy os├│b LGBT m├│wi o traktowaniu nas ÔÇ×z szacunkiem, wsp├│┼éczuciem i delikatno┼Ťci─ůÔÇŁ. Padaj─ů te┼╝ s┼éowa o unikaniu ÔÇ×nies┼éusznej dyskryminacjiÔÇŁ. Do upad┼éego b─Ödziemy powtarza─ç, ┼╝e s┼éuszna dyskryminacja nie istnieje. Te sformu┼éowania nie tylko s─ů bardzo niefortunne, ale nie s─ů te┼╝ stosowane w praktyce. Szacunku i delikatno┼Ťci ze strony Ko┼Ťcio┼éa nie ma, a na pewno nie ma tyle, ile by┼Ťmy oczekiwali. Zdecydowanie cz─Ö┼Ťciej spotykamy si─Ö z aktami homofobii i agresji s┼éownej. Gdyby uda┼éo si─Ö naprawi─ç form─Ö prowadzonego dialogu, a w zasadzie w og├│le go podj─ů─ç, ju┼╝ zrobiliby┼Ťmy krok do przodu. To nie jest szczyt naszych marze┼ä ani nasze ostateczne d─ů┼╝enie, ale by┼éaby to podstawa.

A co Ko┼Ťci├│┼é na to?

Ucieka od nas, nie chce z nami rozmawia─ç. Ko┼Ťci├│┼é nie mo┼╝e ucieka─ç od wiernych! Powinien ich zaprasza─ç. Na nas bardzo cz─Östo si─Ö jednak zamyka. Swoim podej┼Ťciem uniemo┼╝liwia nam pe┼éne uczestnictwo w ┼╝yciu wsp├│lnoty.

II Marsz R├│wno┼Ťci w Rzeszowie, fot. R. Oliwa, queer.pl

II Marsz R├│wno┼Ťci w Rzeszowie, fot. R. Oliwa, queer.pl

To pytanie mo┼╝e ┼║le brzmi, ale przychodzi do g┼éowy naturalnie. Dlaczego wci─ů┼╝ jeste┼Ťcie w Ko┼Ťciele?

Tak, to pytanie pojawia si─Ö bardzo cz─Östo. Nie ma na nie jednej odpowiedzi. To bardzo indywidualna decyzja. Ka┼╝dy ma swoje przemy┼Ťlenia, kt├│re nieustannie w nim pracuj─ů. Po r├│┼╝nych wypowiedziach episkopatu sam du┼╝o o tym my┼Ťl─Ö. Naprawd─Ö mo┼╝na przez nich straci─ç wiar─Ö w Ko┼Ťci├│┼é.

Tym bardziej, ┼╝e trac─ů j─ů te┼╝ osoby nie LGBT.

To prawda. Zostali┼Ťmy wychowani w tradycjach r├│┼╝nych Ko┼Ťcio┼é├│w chrze┼Ťcija┼äskich i wi─Ökszo┼Ť─ç z nas traktuje te Ko┼Ťcio┼éy jako sw├│j dom, rodzin─Ö. A rodzin─Ö si─Ö kocha. Trudno si─Ö jej wyrzec. Zostaj─ůc w Ko┼Ťciele i walcz─ůc o zmian─Ö w nim, mo┼╝emy te┼╝ przyczyni─ç si─Ö do tego, ┼╝eby przysz┼ée pokolenia nie mia┼éy tego dylematu. Owszem, pozostawanie w Ko┼Ťciele, w kt├│rym jest tyle homofobii, wydaje si─Ö irracjonalne, ale jest w nim r├│wnie┼╝ cz─Ö┼Ť─ç bez homofobii. My te┼╝ jeste┼Ťmy cz─Ö┼Ťci─ů Ko┼Ťcio┼éa. Nie damy si─Ö z niego wykluczy─ç. Dla wielu os├│b wa┼╝nym aspektem s─ů tak┼╝e sakramenty. Nie chcemy z nich rezygnowa─ç.

No w┼éa┼Ťnie, jest sporo os├│b LGBT, kt├│re przyst─Öpuj─ů do sakrament├│w.

To bardzo indywidualna kwestia. Jako fundacja przyj─Öli┼Ťmy za┼éo┼╝enie, ┼╝e obowi─ůzuj─ůcy jest prymat sumienia. Ka┼╝dy w swoim sercu i sumieniu rozpoznaje, czy chce i czy mo┼╝e uczestniczy─ç w ┼╝yciu sakramentalnym. Spowiadamy si─Ö u zaprzyja┼║nionych ksi─Ö┼╝y, ale nie ingerujemy w ┼╝aden spos├│b w to, jak oni spowiadaj─ů. Wiemy, ┼╝e przede wszystkim nie krzywdz─ů os├│b przy spowiedzi. Nie chodzi wi─Öc o przekonanie, ┼╝e u tego ksi─Ödza na pewno dostaniemy rozgrzeszenie. Chodzi o to, by mie─ç pewno┼Ť─ç, ┼╝e spotkamy si─Ö z ludzkim podej┼Ťciem.

Par─Ö lat temu przyjecha┼é do nas na rekolekcje pan w ┼Ťrednim wieku. Ze ┼ézami w oczach m├│wi┼é, jak wa┼╝ne dla niego jest to, ┼╝e pierwszy raz od czterdziestu lat wyspowiada┼é si─Ö i przyj─ů┼é Komuni─Ö. P┼éaka┼é, bo dla niego by┼éo to co┼Ť niesamowitego ÔÇô wcze┼Ťniej by┼é bardzo ┼║le traktowany przez spowiednik├│w. To do┼Ťwiadczenie bardzo wielu os├│b LGBT w Polsce, moje r├│wnie┼╝. A sytuacja w konfesjonale jest bardzo intymna i spotkanie z odrzuceniem w takim momencie jest naprawd─Ö trudne. Wiele os├│b odchodzi z Ko┼Ťcio┼éa w┼éa┼Ťnie po z┼éej spowiedzi, bo do┼Ťwiadczaj─ů czego┼Ť, co zupe┼énie nie zgadza si─Ö z ich poj─Öciem mi┼éosierdzia.

Wspomnia┼ée┼Ť o specyfice mniejszych region├│w i Podkarpacia. Jak wygl─ůda sytuacja os├│b LGBT w Rzeszowie?

Wiem tylko, jak wygl─ůda z mojej perspektywy. Przed wyjazdem na studia moje najintensywniejsze kontakty z tym ┼Ťrodowiskiem to by┼éy imprezy LGBT, organizowane mniej wi─Öcej raz w miesi─ůcu. To by┼éa w Rzeszowie namiastka czego┼Ť, co w innych miastach ju┼╝ funkcjonowa┼éo. W Krakowie by┼é klub, w Warszawie s─ů kluby, natomiast w Rzeszowie sta┼éego miejsca nigdy nie by┼éo. Imprezy odbywa┼éy si─Ö g┼é├│wnie w wynaj─Ötych pomieszczeniach klubowych albo w knajpach. Chodzi┼éo o klubow─ů atmosfer─Ö, ale wa┼╝ne by┼éo te┼╝ to, ┼╝e mogli┼Ťmy pogada─ç przy piwie, pozna─ç si─Ö. Powoli zawi─ůzywa┼éo si─Ö tam ┼Ťrodowisko. Bo cho─ç osoby LGBT s─ů wsz─Ödzie, to przestrzeni─ů, w kt├│rej mogli┼Ťmy razem przebywa─ç i dzia┼éa─ç, by┼éy w┼éa┼Ťnie te imprezy.

Jak si─Ö o nich dowiedzia┼ée┼Ť?

Przez internet. Informacje szybko si─Ö rozprzestrzeniaj─ů. Na pierwsz─ů imprez─Ö poszed┼éem, gdy sko┼äczy┼éem osiemna┼Ťcie lat, bo trzeba by┼éo by─ç pe┼énoletnim. Po paru latach powsta┼éa grupa facebookowa, kt├│ra sta┼éa si─Ö g┼é├│wnym miejscem nawi─ůzywania kontakt├│w. Poniewa┼╝ na co dzie┼ä cz─Ö┼Ťciej spotykamy si─Ö z homofobi─ů ni┼╝ z akceptacj─ů, potrzebujemy miejsca, w kt├│rym mo┼╝emy da─ç sobie wzajemne zrozumienie i wsparcie. Dzisiaj ta grupa ma tak┼╝e charakter informacyjny. Pojawiaj─ů si─Ö og┼éoszenia o imprezach, marszach, planowanych inicjatywach.

Jak du┼╝a jest aktywna spo┼éeczno┼Ť─ç LGBT w Rzeszowie?

Na grupie facebookowej jest ponad sze┼Ť─çset os├│b, na imprezach pojawia si─Ö nawet do stu. Jak na warunki podkarpackie to du┼╝o, bo wiele os├│b nie chce si─Ö nawet zapisa─ç do takiej grupy.

Dlaczego?

Bo ┼Ťrodowisko ma skrajnie r├│┼╝ne opinie, nawet w┼Ťr├│d os├│b LGBT. Niekt├│rzy uwa┼╝aj─ů, ┼╝e jest deprawuj─ůce, ┼╝e taka grupa przypomina r├│┼╝ne portale randkowe, w kt├│rych ludzie umawiaj─ů si─Ö na przygodny seks. Funkcjonuje taki stereotyp. Moim zdaniem jest to proporcjonalne do tego, co dzieje si─Ö w┼Ťr├│d os├│b heteroseksualnych. Do tego dochodzi tak┼╝e strach przed ÔÇ×ujawnieniemÔÇŁ, cho─ç mam wra┼╝enie, ┼╝e w┼Ťr├│d m┼éodszego pokolenia jest on coraz mniejszy.

W zesz┼éym roku odby┼é si─Ö w Rzeszowie pierwszy Marsz R├│wno┼Ťci. Co┼Ť zaczyna si─Ö zmienia─ç w spo┼éecznej ┼Ťwiadomo┼Ťci?

Jest par─Ö m┼éodych os├│b, kt├│re chc─ů dzia┼éa─ç. Organizuj─ů Marsz, b─Öd─ůcy bardzo du┼╝ym wyzwaniem, szczeg├│lnie w takim mie┼Ťcie jak Rzesz├│w. Wynika to ze specyfiki miasta, kt├│re jest mniejsze ni┼╝ wielkie aglomeracje i w kt├│rym chocia┼╝by cz─Ö┼Ťciej spotykamy znajomych na ulicy. Nie tracimy zupe┼énie anonimowo┼Ťci, bo to jednak spore miasto, ale sam mam poczucie, ┼╝e wszyscy mnie kojarz─ů. I na pewno rozpoznaj─ů, je┼Ťli p├│jd─Ö na Marsz.

Udzia┼é w Marszu jest swego rodzaju deklaracj─ů?

Tak. P├│j┼Ťcie na Marsz wymaga odwagi. Dlatego te┼╝ jego pierwsza edycja odby┼éa si─Ö dopiero rok temu. Zesz┼éy rok by┼é zreszt─ů czasem pierwszych Marszy w wielu miastach w Polsce. Specyfika mniejszego ┼Ťrodowiska wp┼éywa na to, ┼╝e dzia┼éania aktywistyczne czy ruchy emancypacyjne zaczynaj─ů si─Ö p├│┼║niej ni┼╝ w wi─Ökszych o┼Ťrodkach. Tyle tylko, ┼╝e czas biegnie tu tak samo, wi─Öc to op├│┼║nienie ma swoje konsekwencje.

Jakie?

Cho─çby nierozumne podej┼Ťcie polityk├│w do os├│b LGBT, kt├│re cz─Östo prowadzi do straszenia ludzi ÔÇ×potworem LGBTÔÇŁ czy ÔÇ×genderÔÇŁ, co z kolei usprawiedliwia irracjonalne podejmowanie uchwa┼é przeciwko osobom LGBT. A to skutkuje wi─Öksz─ů lokaln─ů homofobi─ů. W ten spos├│b ko┼éo si─Ö zamyka, bo homofobia cz─Östo sprawia, ┼╝e osoby LGBT nie widz─ů przestrzeni na ujawnienie si─Ö, przez co nie akceptuj─ů siebie, a to ÔÇô jak wiadomo ÔÇô cz─Östo prowadzi do tragicznych sytuacji.

Jaka by┼éa atmosfera na Marszu? W Warszawie Parada R├│wno┼Ťci jest pi─Öknym, radosnym ┼Ťwi─Ötem. Czy w Rzeszowie r├│wnie┼╝ tak jest, czy te┼╝ to nadal wydarzenie odbywaj─ůce si─Ö w atmosferze konfrontacji?

Tak, Parada w Warszawie jest pe┼éna rado┼Ťci. Natomiast w Rzeszowie nie ma Parady, jest Marsz. Maszeruje si─Ö po co┼Ť. Po konkretny cel. Mo┼╝e w niekt├│rych miastach ta granica ju┼╝ si─Ö zaciera ÔÇô na przyk┼éad w Poznaniu Marsz R├│wno┼Ťci te┼╝ wydaje si─Ö ju┼╝ czasem radosnego ┼Ťwi─Ötowania. W Rzeszowie jest inaczej. W zesz┼éym roku podczas Marszu odby┼éo si─Ö wiele kontrmanifestacji, kt├│rych uczestnicy wykrzykiwali bardzo przykre rzeczy, nienadaj─ůce si─Ö do powtarzania. Da┼éo mi to obraz tego, na jakim etapie jeste┼Ťmy w Rzeszowie. Wida─ç, ┼╝e istnienie os├│b LGBT jest dla wielu ludzi czym┼Ť niezrozumia┼éym, z czym jeszcze nie mieli w ┼╝yciu do czynienia.

My┼Ťlisz, ┼╝e to kwestia niewielkiej liczby ujawnionych os├│b?

Tak, my┼Ťl─Ö, ┼╝e to pokazuje, w jakim odsetku osoby ze ┼Ťrodowiska LGBT ujawni┼éy si─Ö przed swoimi bliskimi. Bo coming out jest tym czynnikiem, kt├│ry najcz─Ö┼Ťciej zmienia podej┼Ťcie os├│b z zewn─ůtrz. Okazuje si─Ö wtedy, ┼╝e znajomy, przyjaciel, kuzyn, dziecko, brat, siostra jest LGBT. I to cz─Östo prowadzi do zmiany podej┼Ťcia.

Czy wed┼éug twojej wiedzy w zesz┼éym roku na Marszu by┼éy tak┼╝e osoby spoza ┼Ťrodowiska LGBT, kt├│re chcia┼éy was po prostu wesprze─ç?

Bardzo chcia┼éem si─Ö tego dowiedzie─ç, bo dla mnie najwa┼╝niejsza jest obecno┼Ť─ç sojusznik├│w, dzi─Öki kt├│rym nie idziemy sami. Pami─Ötam swoj─ů pierwsz─ů parad─Ö w Warszawie, kiedy podesz┼éa do nas para z dzieckiem i powiedzieli: ÔÇ×Przyszli┼Ťmy dla was, bo was wspieramy. Idziemy razem z wamiÔÇŁ. Bardzo si─Ö wtedy wzruszy┼éem, mia┼éem ┼ézy w oczach.

W Rzeszowie du┼╝o os├│b macha┼éo nam z okien. To te┼╝ bardzo mi┼éy akcent, bo to zwykli mieszka┼äcy, kt├│rzy po prostu s─ů w swoich domach, mo┼╝e akurat nie wyszli, nie mogli, nie chcieli, ale otworzyli okno, popatrzyli. Mo┼╝e nawet nie wiedzieli, ┼╝e jest Marsz, ale zobaczyli kolorowych, u┼Ťmiechni─Ötych ludzi, kt├│rzy te┼╝ machaj─ů, i w┼é─ůczyli si─Ö w to. By─ç mo┼╝e kto┼Ť z nich pomy┼Ťli sobie o nas cieplej. Dla mnie to bardzo du┼╝o.

Wr├│─çmy do Wiary i T─Öczy. Jakie cele stawiacie sobie na najbli┼╝szy czas?

W tym trudnym okresie musimy przede wszystkim zadba─ç o bezpieczn─ů przestrze┼ä dla wierz─ůcych os├│b LGBT. Naszym priorytetem nie jest ju┼╝ dialog z Ko┼Ťcio┼éem instytucjonalnym, bo nie widzimy z jego strony dobrej woli. Dlatego chcemy wspiera─ç samodzielno┼Ť─ç os├│b ┼Ťwieckich, wzmacnia─ç kontakty z katolickimi i niekatolickimi sojusznikami. Razem chcemy pracowa─ç nad zmniejszeniem klerykalizmu w ko┼Ťcio┼éach. Nadal organizujemy te┼╝ rekolekcje, w sze┼Ťciu miastach odbywaj─ů si─Ö regularne spotkania. Szczeg├│lnie cieszy nas bliska wsp├│┼épraca z ÔÇ×KontaktemÔÇŁ. Niezwyk┼éym dla nas do┼Ťwiadczeniem jest odprawiane od kilku lat nabo┼╝e┼ästwo z okazji IDAHOBIT (International Day Against Homophobia, Biphobia and Transphobia) u krakowskich luteran├│w. Mamy nadziej─Ö, ┼╝e b─Ödzie si─Ö odbywa┼éo tak┼╝e w kolejnych latach. Podobnie w Rzeszowie: chcemy si─Ö nadal spotyka─ç, modli─ç i wspiera─ç, a je┼Ťli b─Ödzie taka mo┼╝liwo┼Ť─ç, to r├│wnie┼╝ korzysta─ç z pos┼éugi duszpasterskiej.

A czego potrzebujecie od sojusznik├│w? Jakich dzia┼éa┼ä, jakich s┼é├│w?

Ich rola jest tak naprawd─Ö podobna do naszej. To kwestia uczciwego podej┼Ťcia do tematu w┼Ťr├│d znajomych, rodziny. Dla os├│b LGBT to trudne, poniewa┼╝ dochodzi do tego aspekt emocjonalny ÔÇô dotyczy ich to bezpo┼Ťrednio. Sojusznik mo┼╝e mie─ç troch─Ö ┼éatwiej, mo┼╝e powiedzie─ç: ÔÇ×znam takie osoby, rozmawia┼éem z nimi, to zwyczajni ludzie, kt├│rzy maj─ů w ┼╝yciu cz─Östo pod g├│rk─Ö przez to, jak ich traktuje spo┼éecze┼ästwo, pa┼ästwo czy Ko┼Ťci├│┼éÔÇŁ.

Czyli chodzi przede wszystkim o u┼Ťwiadamianie?

Tak, ci─ůgle staramy si─Ö o akceptacj─Ö i szacunek. To jest najwi─Öksze wsparcie, bo wci─ů┼╝ chodzi o ujawnianie. Mo┼╝e powoli u kogo┼Ť w g┼éowie pojawi si─Ö my┼Ťl: ÔÇ×no dobra, to znam przynajmniej osob─Ö, kt├│ra ich znaÔÇŁ. Mo┼╝e kto┼Ť jeszcze sam nie spotka┼é nikogo spo┼Ťr├│d LGBT, ale kiedy┼Ť b─Ödzie okazja do przedstawienia, do wsp├│lnego wyj┼Ťcia i po prostu do sp─Ödzenia czasu razem, a wtedy oka┼╝e si─Ö, ┼╝e to nie jest ┼╝aden ÔÇ×potw├│r genderÔÇŁ, w og├│le ┼╝aden potw├│r, tylko osoba, kt├│ra po prostu jest. I tyle.

My┼Ťl─Ö, ┼╝e to du┼╝a pomoc. O to prosimy naszych sojusznik├│w. I bardzo wam dzi─Ökujemy. Dla nas ka┼╝dy sojusznik jest niezwykle warto┼Ťciowy. Obecno┼Ť─ç i postawa ka┼╝dego bardzo pokrzepia. Daje nadziej─Ö na to, ┼╝e wszystko p├│jdzie w dobr─ů stron─Ö. Tak ┼╝e: dzi─Öki!

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś