Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

ÔÇ×Mi┼éosierdzie to imi─Ö BogaÔÇŁ. Smutne serce mi┼éosiernego Ojca

Na pytanie, dlaczego nasze czasy tak bardzo potrzebuj─ů mi┼éosierdzia, Franciszek odpowiada, ┼╝e to z powodu g┼é─Öbokich ran, kt├│re nosi w sobie ludzko┼Ť─ç: chor├│b spo┼éecznych, ub├│stwa, wykluczenia spo┼éecznego, niewoli trzeciego tysi─ůclecia. Z powodu relatywizmu, przez kt├│ry wszystko wydaje si─Ö jednakowe i p┼éytkie.
ilustr.: materiały prasowe

ilustr.: materiały prasowe

8 grudnia ubieg┼éego roku, w pi─Ö─çdziesi─ůt─ů rocznic─Ö zako┼äczenia Soboru Watyka┼äskiego II, rozpocz─ů┼é si─Ö Nadzwyczajny Jubileusz Mi┼éosierdzia og┼éoszony przez Ojca ┼Üwi─Ötego jako ÔÇ×pe┼éen ┼éaski czas dla Ko┼Ťcio┼éa, aby ┼Ťwiadectwo wierz─ůcych sta┼éo si─Ö jeszcze mocniejsze i skuteczniejszeÔÇŁ ÔÇô jak pisze Franciszek w swej bulli ÔÇ×Misericordiae VultusÔÇŁ. Ten dokument papieski oraz d┼éuga rozmowa z watykanist─ů Andre─ů Torniellim tworz─ů ca┼éo┼Ť─ç wydanej w tym roku przez wydawnictwo Znak ksi─ů┼╝ki ÔÇ×Mi┼éosierdzie to imi─Ö BogaÔÇŁ. To w niej papie┼╝ Franciszek przybli┼╝a ide─Ö stoj─ůc─ů za Rokiem Mi┼éosierdzia.

Na pocz─ůtku warto odpowiedzie─ç na pytanie, czym w og├│le mi┼éosierdzie jest. Znaczenie etymologiczne tego s┼éowa dobrze t┼éumaczy ┼Ťw. Augustyn, pisz─ůc, ┼╝e ÔÇ×mi┼éosierdzie (┼éac. misericordia) od tego wywodzi sw─ů nazw─Ö, ┼╝e czyni smutnym serce (┼éac. miseris cor) tego, kt├│ry wsp├│┼éczuje nieszcz─Ö┼Ťciu drugiegoÔÇŁ. Franciszek za┼Ť dodaje: ÔÇ×Mi┼éosierdzie to otwarcie serca na biednego [ÔÇŽ], to zachowanie Boga, kt├│ry przytula, to ofiarowanie si─Ö Boga, kt├│ry przyjmuje, kt├│ry pochyla si─Ö [ÔÇŽ]ÔÇŁ. Mi┼éosierdzie jest trwale po┼é─ůczone z empati─ů, wsp├│┼éczuciem i solidaryzowaniem si─Ö z drugim cz┼éowiekiem. Mi┼éosierny jest B├│g, kt├│ry daje nam Ducha ┼Üwi─Ötego, nazwanego przez Jezusa Parakletos, co na j─Özyk polski niezbyt dok┼éadnie przet┼éumaczono jako ÔÇ×PocieszycielÔÇŁ, a znaczy raczej ÔÇ×TowarzyszÔÇŁ lub ÔÇ×Wspieraj─ůcyÔÇŁ. Mi┼éosierny jest B├│g, kt├│ry przecie┼╝ poprzez swego Syna razem z nami cierpi i znosi b├│l na tej ziemi.

Spotkanie z mi┼éosierdziem

ÔÇ×Do tego ÔÇô m├│wi Franciszek w rozmowie z Torniellim ÔÇô by przyzna─ç centralne miejsce mi┼éosierdziu, kt├│re stanowi dla mnie najwa┼╝niejsze przes┼éanie Jezusa, dojrzewa┼éem stopniowo podczas mojego ┼╝ycia kap┼éa┼äskiego. By┼éo to skutkiem mojego do┼Ťwiadczenia spowiednika i wielu historii, kt├│re pozna┼éemÔÇŁ. Ojciec ┼Üwi─Öty t┼éumaczy, ┼╝e to w┼éa┼Ťnie w konfesjonale, dzi─Öki przebaczeniu, nast─Öpuje spotkanie z mi┼éosierdziem. Przytaczaj─ůc r├│┼╝ne historie, pokazuje nam, ┼╝e jako spowiednik, nawet je┼Ťli napotyka┼é czasem zamkni─Öte drzwi, zawsze szuka┼é cho─çby szczeliny ÔÇô kt├│r─ů czasem mo┼╝e by─ç nawet wyznanie ÔÇ×┼╝a┼éuj─Ö, ┼╝e nie ┼╝a┼éuj─Ö za swoje grzechy!ÔÇŁ ÔÇô by m├│c je otworzy─ç i ofiarowa─ç przebaczenie oraz mi┼éosierdzie Boga.

Mo┼╝na si─Ö zdziwi─ç, jak inny wydaje si─Ö ten B├│g od s─Ödziego sprawiedliwego, kt├│ry za dobre wynagradza, a za z┼ée karze. Papie┼╝ Franciszek we wspomnianej ju┼╝ bulli ÔÇ×Misericordiae VultusÔÇŁ pisze nawet: ÔÇ×Gdyby B├│g ograniczy┼é si─Ö do sprawiedliwo┼Ťci, przesta┼éby by─ç BogiemÔÇŁ. Sprawiedliwo┼Ť─ç i mi┼éosierdzie nie s─ů jednak sobie ca┼ékowicie przeciwstawne. M├│wi┼é o tym ojciec Raniero Cantalamessa, w homilii podczas nabo┼╝e┼ästwa M─Öki Pa┼äskiej, kt├│remu przewodniczy┼é Ojciec ┼Üwi─Öty: ÔÇ×Przebaczaj─ůc grzechy, B├│g nie rezygnuje ze sprawiedliwo┼Ťci, rezygnuje z zemsty; nie chce ┼Ťmierci grzesznika, ale tego, ┼╝eby si─Ö nawr├│ci┼é i ┼╝y┼éÔÇŁ. Poniewa┼╝ ÔÇ×jest tylko jedna rzecz, kt├│ra naprawd─Ö mo┼╝e zbawi─ç ┼Ťwiat ÔÇô mi┼éosierdzieÔÇŁ.

I o tym tak┼╝e m├│wi Ojciec ┼Üwi─Öty w rozmowie z Andre─ů Torniellim, przytaczaj─ůc s┼éowa drobnej staruszki z argenty┼äskiej wsi: ÔÇ×Je┼Ťli Pan nie przebacza┼éby wszystkiego, ┼Ťwiat nie m├│g┼éby istnie─çÔÇŁ.

Trzeba przebacza─ç nie siedem, a siedemdziesi─ůt siedem razy

Skoro przestrzeni─ů, w kt├│rej ÔÇô jak twierdzi Franciszek ÔÇô dochodzi do spotkania z mi┼éosierdziem Jezusa, jest grzech, to trudno si─Ö dziwi─ç, ┼╝e papie┼╝ wzywa Ko┼Ťci├│┼é do wychodzenia ku grzesznikom. ÔÇ×Trzeba wyj┼Ť─ç. Wyj┼Ť─ç z ko┼Ťcio┼é├│w i parafii, wyj┼Ť─ç i p├│j┼Ť─ç szuka─ç ludzi tam, gdzie ┼╝yj─ů, gdzie cierpi─ů, gdzie maj─ů nadziej─ÖÔÇŁ. Papie┼╝ podkre┼Ťla, jak wa┼╝ne jest, by ich nie pot─Öpia─ç, nie os─ůdza─ç i nie odrzuca─ç, trwaj─ůc uparcie przy swojej sprawiedliwo┼Ťci i prawo┼Ťci. Wzywa do otaczania grzesznik├│w pomoc─ů, ┼╝yczliwo┼Ťci─ů i zrozumieniem. Przypomina, ┼╝e B├│g przygotowuje wi─Öksz─ů uczt─Ö dla jednego grzesznika, ni┼╝ dla dziewi─Ö─çdziesi─Öciu dziewi─Öciu sprawiedliwych, kt├│rzy nie potrzebuj─ů nawr├│cenia. Zatem Ko┼Ťci├│┼é, o kt├│rym m├│wi Franciszek, to taki, kt├│ry wychodzi do samotnych, wykluczonych, grzesznik├│w. To Ko┼Ťci├│┼é, kt├│ry s┼éu┼╝y ubogim, chorym, prostytutkom i wi─Ö┼║niom. Powracaj─ůc do swoich ewangelicznych korzeni, w centrum stawia wcale nie sprawiedliwych i prawych, a grzesznik├│w ÔÇô nie stado spokojnych owiec, a t─Ö jedn─ů, kt├│ra si─Ö zgubi┼éa ÔÇô nie starszego syna, a marnotrawnego, kt├│ry skruszony wraca do domu.

Franciszek jednak do┼Ť─ç surowo oddziela grzesznik├│w od niemoralnych. To, co odr├│┼╝nia jednych od drugich, to otwarto┼Ť─ç na przebaczenie oraz ┼Ťwiadomo┼Ť─ç swojej w┼éasnej s┼éabo┼Ťci i grzeszno┼Ťci. Niemoralni ÔÇô jak ich definiuje Ojciec ┼Üwi─Öty ÔÇô to ci, kt├│rzy nie znaj─ů pokory, nie uwa┼╝aj─ů, by potrzebowali pomocy, prowadz─ů podw├│jne ┼╝ycie. Co warte uwagi m├│wi─ůc o nich, papie┼╝ skupia si─Ö tak┼╝e na kategoriach ekonomicznych ÔÇô tak jakby egoistyczne postawy ludzi w ┼Ťwiecie gospodarki nierozerwalnie ┼é─ůczy┼éy si─Ö z brakiem pokory i niemoralno┼Ťci─ů:┬áÔÇ×Niemoralny to ten, kt├│ry jest oburzony, ┼╝e kto┼Ť mu ukrad┼é portfel i narzeka na to, jak niebezpieczne s─ů ulice, a p├│┼║niej oszukuje pa┼ästwo, unikaj─ůc p┼éacenia podatk├│w, a mo┼╝e nawet zwalnia swoich pracownik├│w co trzy miesi─ůce, by unikn─ů─ç konieczno┼Ťci przyj─Öcia ich na umow─Ö na czas nieokre┼Ťlony, czy te┼╝ korzysta z pracy na czarno. A p├│┼║niej wr─Öcz przechwala si─Ö jeszcze swoj─ů chytro┼Ťci─ů w┼Ťr├│d przyjaci├│┼é. To ten, kto mo┼╝e nawet chodzi na msz─Ö w ka┼╝d─ů niedziel─Ö, ale nie ma ┼╝adnego problemu z wykorzystywaniem swojej pozycji w┼éadzy, oczekuj─ůc ┼éap├│wek. Niemoralno┼Ť─ç sprawia, ┼╝e traci si─Ö poczucie wstydu, kt├│re strze┼╝e prawdy, dobroci, pi─ÖknaÔÇŁ.

Ludzko┼Ť─ç potrzebuje mi┼éosierdzia

Na pytanie, dlaczego nasze czasy tak potrzebuj─ů mi┼éosierdzia, Franciszek odpowiada, ┼╝e to z powodu g┼é─Öbokich ran, kt├│re nosi w sobie ludzko┼Ť─ç: chor├│b spo┼éecznych, ub├│stwa, wykluczenia spo┼éecznego, niewoli trzeciego tysi─ůclecia. Z powodu relatywizmu, przez kt├│ry wszystko wydaje si─Ö jednakowe i p┼éytkie. A B├│g, kt├│ry przecie┼╝ nie patrzy na rzeczywisto┼Ť─ç z zewn─ůtrz, tylko przychodzi do nas jako Parakletos, wspieraj─ůcy Towarzysz i Pocieszyciel, na nasz widok si─Ö lituje ÔÇô spogl─ůda ze wsp├│┼éczuciem i mi┼éosierdziem. ÔÇ×Takiego wsp├│┼éczucia potrzeba dzisiaj ÔÇô m├│wi Franciszek ÔÇô by przezwyci─Ö┼╝y─ç globalizacj─Ö oboj─Ötno┼Ťci. Takiego spojrzenia potrzebujemy dzisiaj, kiedy stajemy przed ubogim, kim┼Ť z marginesu, grzesznikiem. To wsp├│┼éczucie, kt├│re karmi si─Ö ┼Ťwiadomo┼Ťci─ů, ┼╝e to przede wszystkim my jeste┼Ťmy grzesznikamiÔÇŁ.

Dlatego te┼╝ Ojciec ┼Üwi─Öty nawo┼éuje ludzi, by szli g┼éosi─ç Ewangeli─Ö swoim ┼╝yciem, a dopiero p├│┼║niej ÔÇô┬áje┼Ťli trzeba b─Ödzie ÔÇô to i S┼éowem. Je┼Ťli kto┼Ť jednak wci─ů┼╝ nie wie, jak to robi─ç, Franciszek daje bardzo konkretn─ů odpowied┼║:┬áÔÇ×Sp├│jrzmy przede wszystkim na siedem uczynk├│w mi┼éosierdzia wzgl─Ödem cia┼éa: g┼éodnych nakarmi─ç; spragnionych napoi─ç; nagich przyodzia─ç; podr├│┼╝nych w dom przyj─ů─ç; chorych nawiedza─ç; wi─Ö┼║ni├│w pociesza─ç; umar┼éych pogrzeba─ç. Wydaje mi si─Ö, ┼╝e nie ma tu wiele do wyja┼Ťnienia. A je┼Ťli przyjrzymy si─Ö naszej sytuacji, naszemu spo┼éecze┼ästwu, zorientujemy si─Ö, ┼╝e nie brakuje nam warunk├│w i okazji do wype┼énienia tych zalece┼ä. Dla bezdomnego, kt├│ry przesiaduje przed naszym domem, biednego, kt├│ry nie ma co je┼Ť─ç, rodziny mieszkaj─ůcej po s─ůsiedzku, kt├│rej nie wystarcza do ko┼äca miesi─ůca z powodu kryzysu, poniewa┼╝ m─ů┼╝ straci┼é prac─Ö ÔÇô co powinni┼Ťmy zrobi─ç? Jak mamy si─Ö zachowa─ç wobec uchod┼║c├│w, kt├│rzy uratowali si─Ö z morskiej przeprawy i przyp┼éywaj─ů na nasze wybrze┼╝a? Wzgl─Ödem starszych, samotnych, opuszczonych, kt├│rzy nie maj─ů ju┼╝ nikogo, co powinni┼Ťmy zrobi─ç?
Darmo otrzymali┼Ťmy, darmo dajemy. Jeste┼Ťmy wezwani do tego, by s┼éu┼╝y─ç Jezusowi w ka┼╝dej osobie wykluczonejÔÇŁ.

Cho─ç lekcja, jak─ů daje nam Franciszek, jest bardzo trudna, nie jest niczym nowym. Od dawna ju┼╝ wiemy, ┼╝e wszystko, czego nie uczynimy najmniejszym z braci, Jemu nie uczynimy. Wezwani do prze┼éamania oboj─Ötno┼Ťci na krzywd─Ö drugiego cz┼éowieka, uczy┼ämy nasze serce smutnym i pe┼énym wsp├│┼éczucia. I, jak ko┼äczy rozmow─Ö z Andre─ů Torniellim Ojciec ┼Üwi─Öty: ÔÇ×Pami─Ötajmy zawsze o s┼éowach ┼Ťwi─Ötego Jana od Krzy┼╝a: ┬źPod wiecz├│r ┼╝ycia b─Ödziemy s─ůdzeni z mi┼éo┼Ťci┬╗ÔÇŁ.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie - w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej Polityka prywatno┼Ťci zamknij ├Ś