fbpx Wesprzyj nas!

magazyn lewicy katolickiej

Niezdecydowanie i oboj─Ötno┼Ť─ç [Komentarz Biblijny 3]

Osoba letnia nigdy nie postawi wszystkiego na jedn─ů kart─Ö, nie zaryzykuje, nie narazi si─Ö. B─Ödzie mia┼éa zawsze jak─ů┼Ť drog─Ö odwrotu.
Niezdecydowanie i oboj─Ötno┼Ť─ç [Komentarz Biblijny 3]
ilustr.: Young Gil Bae SJ

Znam twoje czyny, ┼╝e ani zimny, ani gor─ůcy nie jeste┼Ť.
Oby┼Ť by┼é zimny albo gor─ůcy!
A tak, skoro jeste┼Ť letni
i ani gor─ůcy, ani zimny,
chc─Ö ci─Ö wyrzuci─ç z mych ust
(Ap 3,15-16)

Aleksander Perlefter z powie┼Ťci ÔÇ×PerlefterÔÇŁ Josepha Rotha ÔÇ×lubi┼é zatrzymywa─ç si─Ö na mostach ┼é─ůcz─ůcych Tu i Tam i niezmuszaj─ůcych tego, co na most wst─Öpowa┼é, zdecydowa─ç si─Ö na jedno albo na drugieÔÇŁ. Nigdy nie by┼é stanowczo Tu ani zdecydowanie Tam, lecz by┼é pomi─Ödzy. Tak samo, jak cz┼éowiek id─ůcy po schodach, o kt├│rym trudno zawyrokowa─ç czy wchodzi, czy te┼╝ schodzi. Ile┼╝ to ludzi na tym ┼Ťwiecie ┼╝yje pomi─Ödzy! ÔÇ×Ile kostek cukru wrzuci─ç panu do herbaty?ÔÇŁ ÔÇô zapytano kiedy┼Ť Edwarda Stachur─Ö. ÔÇ×Bez r├│┼╝nicy, najwy┼╝ej nie pomieszamÔÇŁ. Nie da si─Ö skoczy─ç i nie skoczy─ç zarazem. Zawieszeni nad urwiskiem, bez to┼╝samo┼Ťci i w┼éasnego zdania, czekaj─ů na to, co si─Ö wydarzy na jednym lub na drugim brzegu. To, co tam si─Ö dzieje, opisz─ů kiedy┼Ť w ksi─ů┼╝kach. B─Ödzie wtedy mo┼╝na o tym bezpiecznie poczyta─ç.

Za ludzi gor─ůcych uwa┼╝amy cz─Östo takich, kt├│rzy s─ů emocjonalnie zaanga┼╝owani, a w zdystansowanych uczuciowo ekspertach, oceniaj─ůcych wszystko na spos├│b uczony i bez emocji, widzimy ludzi letnich. Nie o emocjach i nie o uczono┼Ťci m├│wi jednak Apokalipsa, lecz o zdecydowanych czynach. Lepiej dzia┼éa─ç w dobrej wierze, nawet pope┼éniaj─ůc b┼é─Ödy, ni┼╝ by─ç tylko obserwatorem. Osoba letnia nigdy nie postawi wszystkiego na jedn─ů kart─Ö, nie zaryzykuje, nie narazi si─Ö. B─Ödzie mia┼éa zawsze jak─ů┼Ť drog─Ö odwrotu, otwart─ů boczn─ů furtk─Ö gwarantuj─ůc─ů bezpieczny powr├│t do tego, co by┼éo. Wielkich szlachetnych czyn├│w mo┼╝e dokona─ç tylko ten, kto nie boi si─Ö podj─ů─ç ryzyka. ÔÇ×Cz┼éowiek nie zosta┼é stworzony po to, by by┼é neutralny i pow┼Ťci─ůgliwyÔÇŁ ÔÇô pisa┼é jeden z najwybitniejszych ┼╝ydowskich filozof├│w Abraham Heschel. Ksi─Öga Apokalipsy pot─Öpia ludzkie asekuranctwo i oboj─Ötno┼Ť─ç wobec dziej─ůcych si─Ö na naszych oczach wydarze┼ä. Antoni Czechow ostrzega┼é, ┼╝e ÔÇ×oboj─Ötno┼Ť─ç to parali┼╝ duszy, to przedwczesna ┼Ťmier─çÔÇŁ.

Gdy kole┼╝anka wraca┼éa autobusem z pracy do domu, przysun─ů┼é si─Ö do niej m┼éody m─Ö┼╝czyzna i zagadn─ů┼é: ÔÇ×Cze┼Ť─ç ma┼éa. Zaprzyja┼║nimy si─Ö?ÔÇŁ. ÔÇ×Nie, odejd┼║!ÔÇŁ ÔÇô odpowiedzia┼éa. ÔÇ×Hej, s┼éodka! Nie tak ostroÔÇŁ ÔÇô z┼éapa┼é j─ů mocno za r─Ök─Ö. Pr├│bowa┼éa mu si─Ö wyrwa─ç i zawo┼éa┼éa w t┼éum jad─ůcych autobusem ludzi: ÔÇ×Zr├│bcie co┼Ť, aby si─Ö ode mnie odczepi┼éÔÇŁ. ÔÇ×A wy, co si─Ö tak gapicie?ÔÇŁ ÔÇô warkn─ů┼é m┼éodzieniec. ÔÇ×Nie macie, co robi─ç?ÔÇŁ

Ludzie odwr├│cili g┼éowy. Wysz┼éa z autobusu, a on za ni─ů. Nikt nie zareagowa┼é. Nie w─ůtpi─Ö, ┼╝e wielu obecnych w autobusie jej wsp├│┼éczu┼éo. Mo┼╝e nawet niekt├│rzy byli poruszeni do g┼é─Öbi. Nic jednak z tego nie wynik┼éo. Oboj─Ötno┼Ť─ç bywa gorsza od zbrodni.

Gdy na stronach internetowych ogl─ůdamy ludzkie cierpienie i bezkarno┼Ť─ç zbrodniarzy, czujemy si─Ö poruszeni do g┼é─Öbi i jednocze┼Ťnie usprawiedliwieni. Przecie┼╝ nic nie mo┼╝emy zrobi─ç. Czy┼╝by? Gdy papie┼╝ Franciszek przypomnia┼é nam, ┼╝e wszyscy jeste┼Ťmy winni tocz─ůcym si─Ö wojnom, z trudem to rozumieli┼Ťmy i domagali┼Ťmy si─Ö, aby pot─Öpi┼é tego, kto t─Ö wojn─Ö rozp─Öta┼é. Gdy z┼éorzeczysz zbrodniarzom, wydaje ci si─Ö, ┼╝e nie jeste┼Ť oboj─Ötny, ┼╝e co┼Ť robisz, ┼╝e jeste┼Ť w porz─ůdkuÔÇŽ Czy┼╝by? Tylko tyle? Papie┼╝ chce, aby┼Ťmy przestali wskazywa─ç palcem na winnych, chrupi─ůc chipsy i popijaj─ůc je piwem, lecz podnie┼Ťli si─Ö z kanapy i zacz─Öli co┼Ť robi─ç, zimni lub gor─ůcy.

Pozostaje mi jeszcze wyt┼éumaczy─ç, sk─ůd wzi─Ö┼éo si─Ö to pozytywne znaczenie s┼éowa ÔÇ×zimnyÔÇŁ, bo w takim wyst─Öpuje w komentowanym fragmencie. Takie rozumienie stwarza nam pewn─ů trudno┼Ť─ç, poniewa┼╝ przyzwyczaili┼Ťmy si─Ö nazywa─ç ÔÇ×zimn─ůÔÇŁ osob─Ö nieczu┼é─ů, nieokazuj─ůc─ů uczu─ç. W gor─ůcym klimacie, gdzie dost─Öp do wody by┼é utrudniony, zimna woda by┼éa b┼éogos┼éawie┼ästwem, przynosi┼éa orze┼║wienie, podczas gdy gor─ůcej wody u┼╝ywano w celach leczniczych. Zar├│wno zimna, jak i gor─ůca woda by┼éa przydatna.

S┼éowa Apokalipsy apeluj─ů do nas, aby┼Ťmy byli u┼╝yteczni i gorliwi, aby ka┼╝dy by┼é na sw├│j spos├│b przydatny. ÔÇ×Gor─ůcy lub zimnyÔÇŁ to z punktu widzenia retoryki meryzm, czyli kontrastuj─ůce ze sob─ů s┼éowa maj─ůce wyrazi─ç jak─ů┼Ť ca┼éo┼Ť─ç, totalno┼Ť─ç. Zdanie ÔÇ×oby┼Ť by┼é zimny albo gor─ůcyÔÇŁ wzywa do wszelkiej, cz─Östo bardzo zr├│┼╝nicowanej, gorliwo┼Ťci. Do jakiegokolwiek zaanga┼╝owania zgodnego z naszym temperamentem i mo┼╝liwo┼Ťciami. R├│b, co potrafisz, byleby┼Ť nie siedzia┼é bezczynnie. Apokalipsa przeciwstawia bezczynno┼Ťci zaanga┼╝owanie. Letnim jest ten, kto nic nie robi, nie anga┼╝uje si─Ö, jest tylko widzem, kt├│ry nie chce ubrudzi─ç sobie r─ůk.

Nie b─ůd┼║ wi─Öc bezczynny. Anga┼╝uj si─Ö, jakkolwiek potrafisz. Nie sied┼║ z za┼éo┼╝onymi r─Ökoma. B─ůd┼║ u┼╝yteczny w tych trudnych czasach, przez kt├│re ludzko┼Ť─ç przechodzi.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Od ponad 15 lat tworzymy jedyny w Polsce magazyn lewicy katolickiej i budujemy ┼Ťrodowisko zaanga┼╝owane w walk─Ö z podzia┼éami religijnymi, politycznymi i ideologicznymi. Robimy to tylko dzi─Öki Waszemu wsparciu!
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś