Internetowy magazyn katolewicy spo艂ecznej. Piszemy o 艣wiecie, czerpi膮c inspiracje z nauki spo艂ecznej Ko艣cio艂a

Lekcje na planecie Pandemia

Internet zala艂y relacje: rodzic贸w, kt贸rzy na d藕wi臋k sygna艂u wiadomo艣ci ze szko艂y mieli ochot臋 przegryza膰 kable. Nauczycieli, kt贸rzy skar偶yli si臋 na chaos i stres zwi膮zany z now膮 form膮 prowadzenia zaj臋膰. I uczni贸w, kt贸rzy od wpatrywania si臋 w ekran zacz臋li 艣wieci膰 w ciemno艣ciach.
Lekcje na planecie Pandemia
ilustr.: Andrzej D臋bowski

Anna pierwsze dwa tygodnie pami臋ta jak przez mg艂臋. Danuta denerwowa艂a si臋 bardziej ni偶 czterdzie艣ci lat wcze艣niej przed pierwsz膮 w 偶yciu lekcj膮. Ma艂gorzata czuje si臋 jak na wojnie.

Pracuj膮 w pa艅stwowych szko艂ach, w 艣rednich i ma艂ych miejscowo艣ciach. Ucz膮 od ponad trzydziestu lat. Jak my wszyscy, obudzi艂y si臋 pewnego dnia na planecie Pandemia 鈥 i dosta艂y tydzie艅, by metody i narz臋dzia pracy przestawi膰 na zdalne nauczanie.

Wszystkich nas wystrzelono tu ekspresowo, nie by艂o czasu na pakowanie, cho膰 niby kto艣 tam w styczniu zerka艂 nerwowo w internet, co s艂ycha膰 w Chinach i 偶e ju偶 kaszl膮 w Europie. O nasze mi臋kkie l膮dowanie z powrotem na Ziemi nie walczy dzi艣 偶aden superbohater w lateksowych rajstopach. Je艣li ju偶 鈥 to tysi膮ce, na dziesi膮tkach front贸w, w lekarskich i piel臋gniarskich fartuchach, urz臋dniczych garsonkach, dresach, kt贸re wygryz艂y z szafy marynarki. W szeregach antypandemicznej armii obok medyk贸w znajduj膮 si臋 mi臋dzy innymi nauczycielki i nauczyciele, na kt贸rych spocz膮艂 niemal ca艂y ci臋偶ar ekspresowego dostosowania nauczania do nowej rzeczywisto艣ci. M贸wi膮c inaczej 鈥 by 4,6 milion贸w uczni贸w mog艂o uczy膰 si臋 tak, jakby szko艂y nadal dzia艂a艂y.

Ma艂gorzata spod zielonej tablicy

Uczy od trzydziestu dw贸ch lat. Tysi膮ce przeprowadzonych lekcji i sprawdzonych metod, kt贸re teraz trzeba odwiesi膰 na ko艂ku. We藕my takie tr贸jk膮ty prostok膮tne w ostros艂upie. Bra艂a do r臋ki bry艂臋, podchodzi艂a do ka偶dego dziecka, pokazywa艂a: 鈥 Tu masz jedn膮 przyprostok膮tn膮, tu drug膮. Teraz przed lekcj膮 szuka w sieci zada艅, film贸w, przyk艂ad贸w, kt贸re pomog膮 jej pokona膰 barier臋 szklanego ekranu i na odleg艂o艣膰 pokaza膰 to, co wskazywa艂a palcem w klasie.

I tak jest z ka偶d膮 lekcj膮. Temat ten sam, ale metody trzeba wymy艣la膰 od zera. Ma艂gorzata uczy sze艣膰 klas, w ka偶dej ma minimum 25 uczni贸w. 鈥 Na pocz膮tku brakowa艂o doby, 偶eby ze wszystkim si臋 wyrobi膰. Dzieci i rodzice w wi臋kszo艣ci byli cierpliwi. Ciosy polecia艂y ze strony tych, kt贸rzy powinni nas najmocniej wspiera膰, naszej dyrekcji 鈥 m贸wi nauczycielka. Toczy regularne potyczki, kt贸re wyp艂ukuj膮 i tak ju偶 nadszarpni臋te rezerwy energii. 25 marca, kiedy Ma艂gorzata przyspawa艂a si臋 do komputera i telefonu, dyrekcja napisa艂a do nauczycieli: niech ka偶dy pracuje jak chce. No to pracowali 鈥 kto艣 na Whatsappie, kto艣 inny przez Messenger, testowali platformy, wisieli na mailach, telefonach do syn贸w, c贸rek i znajomych, kt贸rzy pomagali instalowa膰, testowa膰 i nie zwariowa膰. 鈥 Zrobi艂 si臋 potworny ba艂agan. Nikt nie pom贸g艂 nam tego skoordynowa膰.

Spa艂a po kilka godzin na dob臋, ale uda艂o si臋. Zacz臋艂a prac臋 na Microsoft Teams, cztery razy w tygodniu 艂膮czy艂a si臋 z dzie膰mi na 偶ywo, dyrekcja kaza艂a w ko艅cu nauczycielom publikowa膰 zadania na tej samej stronie OneNote. 鈥 Po niespe艂na dw贸ch tygodniach, kiedy wszystko ju偶 w miar臋 g艂adko sz艂o, dosta艂am wiadomo艣膰 od dyrektorki: mam zmniejszy膰 liczb臋 lekcji na 偶ywo. Zamiast tego kaza艂a mi wysy艂a膰 uczniom zadania do samodzielnego rozwi膮zywania. Oni rozwi膮zywali je na kartkach, robili zdj臋cia i odsy艂ali je do mnie. Musia艂am wszystko sprawdzi膰, pisa膰 komentarze, dawa膰 uwagi. Po kolejnej zarwanej nocy powiedzia艂am: do艣膰. Moja dyrektorka? Kaza艂a mi napisa膰 pismo, 偶e sobie nie radz臋 鈥 opowiada Ma艂gorzata. 鈥 Nie da艂am si臋. Zada艅 nie zadaj臋, lekcje prowadz臋 po swojemu.

Lekcje to wierzcho艂ek g贸ry nowych obowi膮zk贸w. Ma艂gorzata ma ca艂y pok贸j obklejony kartkami. Zapisuje: 鈥濽cze艅 nie zalogowa艂 si臋 w systemie, zadzwoni艂am do rodzic贸w, telefon wykona艂am tego i tego dnia, wys艂a艂am dwa SMS-y, nie otrzyma艂am odpowiedzi鈥. Jako wychowawczyni musi sprawdza膰, co si臋 dzieje, gdy kto艣 nie pojawia si臋 na zdalnych lekcjach lub nie odsy艂a zada艅. Kiedy taki ucze艅 znika, nie wystarczy, 偶e ona przeka偶e to dyrekcji. Musi jeszcze dostarczy膰 dowody, notatk臋: kiedy dzwoni艂a, o kt贸rej godzinie wys艂a艂a SMS, ile razy. 鈥 Dyrekcja potrafi przys艂a膰 mail: 鈥濪o jutra do 9:00 rano prosz臋 o sprawozdanie dotycz膮ce uczni贸w鈥. I tabela: czy dziecko ma komputer, ile os贸b w domu, czy jest 艂膮cze, z kim dzieli sprz臋t. Mam wi臋c 24 godziny, by przeprowadzi膰 lekcje, sprawdzi膰 zadania, wy艣ledzi膰 nieobecne dziecko i sporz膮dzi膰 z tego notatk臋, przygotowa膰 kolejn膮 lekcj臋, obdzwoni膰 prawie trzydzie艣ci os贸b i napisa膰 z tego sprawozdanie 鈥 m贸wi nauczycielka. Nadgodziny? Na tym froncie Ma艂gorzata stoczy艂a ju偶 kilka regularnych bitew.

W jej szkole zawieszone zosta艂y wszystkie dodatkowe zaj臋cia. Nauczyciele maj膮 mie膰 p艂acone za 鈥瀏o艂e etaty鈥. Ale ten system nie jest sprawiedliwy. Bo normalnie taki etat nauczycielski to 18 godzin lekcyjnych w tygodniu. Jednak teraz kto艣, komu po odj臋ciu nadgodzin zosta艂o na przyk艂ad 14 godzin, p艂acone ma jak za pe艂ny etat. A kto艣 inny 鈥 na przyk艂ad Ma艂gorzata 鈥 samych godzin lekcyjnych ma 25. Siedem nadprogramowych 鈥 to nadgodziny. Ale takie, za kt贸re nadal powinna mie膰 p艂acone, bo to normalne lekcje, nie zespo艂y wyr贸wnawcze. Dyrekcja o艣wiadczy艂a jej: jest epidemia, stare zasady nie obowi膮zuj膮, go艂a pensja to wszystko, co mo偶e zap艂aci膰. 鈥 Musia艂am bi膰 si臋 o pieni膮dze za prac臋, kt贸r膮 mam w przydzielonym planie. A to s膮 same lekcje, o wliczeniu w to godzin sp臋dzonych na przygotowywaniu i sprawdzaniu lekcji, wype艂nianiu dokumentacji, telefonach od uczni贸w i rodzic贸w nawet nie wspominam. 鈥 Ma艂gorzata nie odpuszcza艂a, dzwoni艂a i wysy艂a艂a kolejne pisma w tej sprawie. Dyrekcja twierdzi艂a, 偶e to decyzja organu prowadz膮cego, organ prowadz膮cy 鈥 偶e dyrekcji.

鈥 Po w艂膮czeniu si臋 do walki przedstawicielki ZNP otrzyma艂am kolejn膮, jeszcze inn膮 odpowied藕: 鈥瀂ap艂ata za godziny ponadwymiarowe jest na razie kwesti膮 otwart膮. Oczekujemy na decyzj臋 organu prowadz膮cego鈥. 鈥 Po trzech tygodniach pracy nadal nie by艂o 偶adnej decyzji. Ostatecznie otrzymali艣my do wype艂nienia kart臋 przepracowanych nadgodzin. Dyrekcja j膮 przeanalizowa艂a, skorygowa艂a i czekamy na wyp艂at臋 鈥 m贸wi Ma艂gorzata i dodaje: 鈥 Za walk臋 musia艂am zap艂aci膰 inaczej, od 20 marca zabrano mi z przydzia艂u jedn膮 klas臋, a w zamian otrzyma艂am zaj臋cia wyr贸wnawcze, kt贸re s膮 zawieszone. Dyrekcja nie b臋dzie zmuszona p艂aci膰 mi nadgodzin, a t臋 klas臋 do艂o偶y temu, kt贸remu do tych 18 godzin brakuje. Tylko dlaczego zabra艂a mi 贸sm膮 klas臋, dzieciaki tu偶 przed egzaminami? Rodzice prosili, 偶eby tego nie robi膰 鈥 dosta艂am ich we wrze艣niu, takie zmiany nauczyciela na ostatniej prostej to stres. Szkoda mi tych dzieci 鈥 Ma艂gorzata nie kryje goryczy. 鈥 Jestem nauczycielk膮 spod zielonej tablicy. Trzydzie艣ci lat przed ni膮 stawa艂am, zdalne nauczanie to dla mnie ogromny wysi艂ek, ale robi臋, co w mojej mocy. Wszystkiego ucz臋 si臋 sama. Pope艂niam b艂臋dy, stresuj臋 si臋, nikt mnie nigdy nie szkoli艂 z tego, jak m贸wi膰 do ekranu i gdzie szuka膰 dobrych materia艂贸w do wideolekcji. Staram si臋 uczciwie wykonywa膰 swoj膮 prac臋, jednocze艣nie oczekuj臋, 偶e otrzymam za ni膮 nale偶n膮 zap艂at臋. Czuj臋, 偶e w oczach dyrekcji jestem odbierana jak przeciwnik, kt贸rego ta musi pokona膰 albo z艂ama膰.

Wyczechy nie czekaj膮 na zbawienie

Danuta usiad艂a przed komputerem, sprawdzi艂a wszystko trzy razy: internet dzia艂a, notatki s膮. Pod r臋k膮 telefon, 偶eby 鈥 je艣li na przyk艂ad co艣 niechc膮cy wy艂膮czy 鈥 szybko zadzwoni膰 do Rozalii. Poczu艂a, 偶e jej gor膮co. 38 lat w zawodzie, a denerwowa艂a si臋 bardziej, ni偶 kiedy pierwszy raz sta艂a w klasie przed dzie膰mi.

W pomorskich Wyczechach mieszka mniej ni偶 tysi膮c dusz. W lokalnej podstaw贸wce uczy si臋 111 uczni贸w: dziewi臋膰 klas (w tym zer贸wka), w ka偶dej po kilkana艣cioro dzieci z tej i z okolicznych miejscowo艣ci, niekt贸re z tych wsi to kilka dom贸w na krzy偶.

鈥 Nijak nie pasujemy do stereotypu wiejskiej podstaw贸wki w popegeerowskiej wsi. Nasza szko艂a jest 艣wietnie wyposa偶ona, piszemy wnioski na projekty, pozyskujemy pomoce naukowe, gmina wyposa偶y艂a nam pracowni臋 komputerow膮. Kiedy og艂oszono zamkni臋cie szk贸艂, nie czekali艣my na kolejne dyrektywy, tylko zacz臋li艣my si臋 samoorganizowa膰 鈥 opowiada Rozalia Zaj膮c-Mozol. Pracuje tu od dziesi臋ciu lat, uczy informatyki i jest szkoln膮 pedago偶k膮.

Niemal na drugi dzie艅 po og艂oszeniu zamkni臋cia szk贸艂 nauczyciele zacz臋li si臋 przygotowywa膰 do zdalnego nauczania. B艂yskawicznie zgromadzili informacje dotycz膮ce sytuacji ka偶dego z uczni贸w. Wiedzieli, gdzie doro艣li b臋d膮 w stanie pom贸c, gdzie brakuje sprz臋tu, szybkiego 艂膮cza lub warunk贸w do samodzielnej pracy. Nie musieli dzwoni膰 do rodzic贸w, znaj膮 ka偶dy dom. Wychowawcy sprawdzili tylko, kt贸re dzieci maj膮 Facebooka, a kt贸rym (poni偶ej trzynastego roku 偶ycia) konta musz膮 u偶yczy膰 rodzice. Jedna z nauczycielek u艂o偶y艂a nowy plan lekcji, przedmioty oznaczone kolorem czerwonym to wideolekcje, czarnym 鈥 czas na prac臋 indywidualn膮 uczni贸w. M艂odsze klasy pracuj膮 na messengerze, maksymalnie w siedmioosobowych grupach. Dlatego godzin臋 lekcyjn膮 wyd艂u偶ono do sze艣膰dziesi臋ciu minut, a ka偶d膮 klas臋 podzielono na dwie grupy. Ka偶da grupa przeznacza na prac臋 dok艂adnie trzydzie艣ci minut, potem nast臋puje zmiana. Nauczyciel prowadzi wi臋c dwie te same lekcje pod rz膮d, ale dzi臋ki temu jest pewien, 偶e wszyscy uczniowie nad膮偶aj膮 z materia艂em. Klasy od sz贸stej do 贸smej聽pracuj膮 ju偶 w programie ZOOM.

Najwa偶niejsze by艂o przeszkolenie nauczycieli, szczeg贸lnie tych, kt贸rzy komputera u偶ywali g艂贸wnie do pisania w edytorze tekstu. 鈥 Zdecydowali艣my, 偶e zaczniemy od pracy przez Messengera i Facebooka. Ci z nauczycieli, kt贸rzy jeszcze nie mieli swoich kont, za艂o偶yli je, a potem zacz臋li艣my 膰wiczy膰 obs艂ug臋. Nikt si臋 nie podda艂, nie powiedzia艂, 偶e nie b臋dzie w ten spos贸b uczy膰. Jeszcze zanim Ministerstwo Edukacji og艂osi艂o obowi膮zek realizowania podstawy programowej, my ju偶 na ca艂ego testowali艣my zdalne nauczanie. By艂a masa b艂臋d贸w, czasem nie sz艂o, musimy jeszcze doposa偶y膰 cz臋艣膰 rodzin, w kt贸rych brakuje komputer贸w. Teraz uczymy si臋 kolejnych narz臋dzi. Niedawno mieli艣my pierwsz膮 rad臋 pedagogiczn膮 przez komunikator ZOOM 鈥 m贸wi Rozalia.

鈥 Gdyby kto艣 w lutym powiedzia艂 mi, 偶e b臋d臋 膰wiczy膰 z dzie膰mi pisowni臋 s艂贸w z 鈥瀝z鈥 i 鈥炁尖, siedz膮c przed komputerem i 艂膮cz膮c si臋 z nimi na video, uzna艂abym to za 艣wietny dowcip 鈥 opowiada Danuta Kozio艂, polonistka. Jest kwiecie艅, Danuta ju偶 wie, 偶e do czerwca sprzed tego komputera nie odejdzie. Dwa miesi膮ce wcze艣niej u偶ywa艂a go jak nieco bardziej zaawansowanej maszyny do pisania. 鈥 Teraz jest dobrze, patrz臋 na twarze dzieci na ekranie i czuj臋 si臋 prawie, jakby艣my byli w klasie 鈥 dodaje. Wypracowania dzieci wysy艂aj膮 jej na maila. Danuta je drukuje, d艂ugopisem nanosi poprawki, pod ka偶dym pisze komentarz, robi zdj臋cia i odsy艂a. Sprawdziany drukuje, robi zdj臋cie i przesy艂a Messengerem. Dzieci odsy艂aj膮 odpowiedzi. 鈥 Dla mnie to jest jak skok dwie epoki do przodu. Noc przed pierwsz膮 tak膮 lekcj膮 nie spa艂am. Pierwszy tydzie艅 by艂 ci臋偶ki, co艣 si臋 zawiesza艂o, po艂膮czenie si臋 urywa艂o albo mia艂am problem z om贸wieniem zagadnienia w wyznaczonym czasie. Teraz widz臋 tak偶e plusy tej sytuacji. Pracuj臋 w ma艂ych grupach, z ka偶dym uczniem mam bliski kontakt. Ci, kt贸rzy wcze艣niej chowali si臋 za plecami koleg贸w, zaczynaj膮 fajnie pracowa膰. O艣mielili si臋, zadaj膮 wi臋cej pyta艅, pisz膮 wiadomo艣ci. Kontakt z nimi nie ko艅czy si臋 wraz z zaj臋ciami obowi膮zkowymi, trwa do p贸藕nych godzin popo艂udniowych, a nawet wieczornych 鈥 m贸wi.

Rozalia przyznaje: ubieg艂oroczny strajk po艂o偶y艂 si臋 cieniem na ich zespole. Znaczna wi臋kszo艣膰 strajkowa艂a, nie by艂o konflikt贸w, ale emocje, presja i ca艂a atmosfera wok贸艂 strajku sprawi艂y, 偶e na koniec roku szkolnego czuli tylko zm臋czenie. 鈥 Nawet nie spotkali艣my si臋, jak zawsze, w gronie wszystkich pracownik贸w szko艂y, 偶eby po偶egna膰 si臋 przed wakacjami 鈥 wspomina. 鈥 Konieczno艣膰 mobilizacji i wprowadzenia zdalnego nauczania da艂a nam nowy wiatr w skrzyd艂a. Dyrektor zostawi艂 nam woln膮 r臋k臋, niczego nie narzuca艂. Same zaj臋艂y艣my si臋 tym, 偶eby nasi starsi nauczyciele nie poczuli, 偶e trac膮 grunt pod nogami. To nas wzmocni艂o 鈥 m贸wi Rozalia. Jest st膮d, studia ko艅czy艂a w Warszawie, ale wr贸ci艂a, dzi艣 w pokoju nauczycielskim spotyka swoje dawne nauczycielki. Wi臋kszo艣膰 z nich jest w wieku przedemerytalnym. 鈥 Trzydzie艣ci lat temu uczy艂am si臋 czyta膰 w tej szkole. Do pracy przyjmowa艂a mnie poprzednia dyrektorka, moja dawna wychowawczyni. Mog艂am teraz w ma艂ym stopniu odda膰 to, co sama dosta艂am. Czu艂am, 偶e sp艂acam d艂ug.

Anna nie 艣pi

Anna wstawa艂a o 6:00, godzin臋 p贸藕niej wysy艂a艂a pierwsze wiadomo艣ci do uczni贸w. Od komputera odchodzi艂a ko艂o p贸艂nocy, resztkami przytomno艣ci staraj膮c si臋 przetestowa膰 z kole偶ank膮 komunikatory do zdalnego prowadzenia zaj臋膰. Po takim dniu w g艂owie bucza艂o, a sen nie przychodzi艂.

鈥 Na pocz膮tku najgorszy by艂 chaos. Od 艣witu do nocy byli艣my w pracy 鈥 m贸wi Anna. Uczy matematyki w technikum mechanicznym w zachodniej Polsce. 鈥 Musieli艣my przeorganizowa膰 ca艂y plan pracy, przygotowywa膰 od nowa zaj臋cia, testowa膰 platformy do zdalnego nauczania, wype艂nia膰 kilometry tabelek 鈥 jakie zadania dajemy uczniom, w jaki spos贸b si臋 komunikujemy, jak ich wspieramy, jak kontaktujemy si臋 z rodzicami. My艣la艂am, 偶e oszalej臋. Mam doros艂e dzieci, wi臋c mog艂am si臋 skupi膰 tylko na moich uczniach. Komputer i nauka nowych program贸w w normalnych warunkach to dla mnie 偶aden problem. Ale tutaj chodzi艂o o co艣 innego: o przeniesienie ca艂ej szko艂y do sieci, w koszmarnie kr贸tkim czasie, na plecach nauczycieli 鈥 opowiada.

W tym roku szko艂臋 ko艅czy jej w艂asna klasa. Wychowawstwo oznacza obecnie dy偶ur (dost臋pno艣膰 pod telefonem) od 8:00 do 15:00, ale uczniowie dzwoni膮 czasem nawet p贸藕nym wieczorem. Odbiera i pociesza, bo oni gorzej ni偶 zdaln膮 nauk臋 znosz膮 brak kontaktu ze sob膮. Albo oni pocieszaj膮 j膮: 鈥濶iech si臋 pani nie martwi, dajemy rad臋!鈥 Anna nie ma w膮tpliwo艣ci: w tych warunkach nie da si臋 realizowa膰 skutecznie podstawy programowej. Ledwo udaje si臋 nad膮偶a膰 z materia艂em, jego ilo艣膰 ju偶 w normalnych warunkach przyprawia o zadyszk臋. Zagadnienia, na kt贸re wystarcza jedna godzina lekcyjna, teraz wa艂kuj膮 czasem przez trzy. 鈥 Uczniowie prze偶ywaj膮 potworny stres, ale ministerstwo upar艂o si臋 na matury pr贸bne. Kiedy zobaczy艂am zadania, poczu艂am, jakby kto艣 da艂 nam po twarzy 鈥 m贸wi Anna. To by艂a poprawkowa matura sprzed trzech lat. Zmienili tylko nag艂贸wek: kwiecie艅 2020 zamiast sierpnia 2017. Matura rozszerzona 鈥 ta sama co w drugim, czerwcowym terminie w 2018 roku.

鈥 Nawet nie przemieszali kolejno艣ci! A przecie偶 te zadania realizujemy z uczniami podczas lekcji. Arkusze s膮 dost臋pne na stronach Pa艅stwowej Komisji Egzaminacyjnej, rozwi膮zujemy je po sto razy. W jaki spos贸b mia艂o to sprawdzi膰 wiedz臋 uczni贸w? Nie pojm臋, po co to by艂o.

Dyrektor na pocz膮tku wysy艂a艂 偶o艂nierskie wiadomo艣ci: 鈥濼o i to musi by膰 zrobione, kto nie wype艂ni tabelek, nie dostanie nadgodzin!鈥. Anna odpisa艂a: 鈥濪laczego nie zapyta pan, jak my si臋 w tym czujemy?鈥. Odpisa艂, 偶e sam od rana do nocy koresponduje z uczniami, rodzicami, nauczycielami, wype艂nia obowi膮zki dyrektorskie, prowadzi lekcje, pisze sprawozdania, stara si臋 zarz膮dzi膰 tym chaosem najlepiej, jak mo偶e. I 偶e te tabelki, o kt贸re prosi, by艂y po to, by wywalczy膰 pieni膮dze za nadgodziny. 鈥 Uda艂o mu si臋. Powiedzia艂, 偶e w kuratorium us艂ysza艂 rzucone p贸艂 偶artem: 鈥濳a偶dy dyrektor ma teraz swoje Westerplatte鈥. Jakby艣my byli na wojnie, stali po dw贸ch stronach barykady. Nasz dyrektor walczy o nas, nie z nami. Wiem, 偶e nie w ka偶dej szkole tak jest 鈥 opowiada nauczycielka.

Danuta t臋skni za gwarem szkolnych korytarzy. Ma艂gorzata czasem nie ma si艂y walczy膰, na nogi stawia j膮 wsparcie ze strony rodzic贸w jej uczni贸w. Anna nie mo偶e przebole膰, 偶e nie wr臋czy swoim dzieciakom 艣wiadectw. 鈥 Nie wiadomo, jak je dostarczymy. Poczt膮? B臋dziemy wydawa膰 pojedynczo przez p艂ot szko艂y? Kuratorium kaza艂o naszemu dyrektorowi kontaktowa膰 si臋 w tej sprawie z sanepidem.

Os艂abiony organizm

W 艣rod臋 11 marca rz膮d og艂osi艂 zamykanie szk贸艂, do pi膮tku chodzili jeszcze do nich uczniowie, kt贸rych rodzice potrzebowali czasu na przeorganizowane 偶ycia zawodowego i opieki nad dzie膰mi. Od poniedzia艂ku 16 marca nauczyciele mogli zadawa膰 uczniom materia艂y powt贸rkowe, nie musieli wpisywa膰 temat贸w zaj臋膰. Tydzie艅 p贸藕niej ruszy艂 obowi膮zek dalszego realizowania podstawy programowej. Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowa艂o na swojej stronie poradnik zdalnego nauczania. 52-stronicowy dokument, skierowany do nauczycieli, rodzic贸w i uczni贸w. W s艂owie wst臋pnym minister prosi rodzic贸w o 鈥瀢yrozumia艂o艣膰 i cierpliwo艣膰鈥. Dyrektor贸w szk贸艂 i nauczycieli prosi o 鈥瀦wr贸cenie szczeg贸lnej uwagi na r贸wnomierne obci膮偶enie ucznia zaj臋ciami w danym dniu, a tak偶e uwzgl臋dnienie mo偶liwo艣ci psychofizycznych dzieci鈥. O obci膮偶eniu nauczycieli i nauczycielek nie pada ani s艂owo. O kilka s艂贸w za du偶o pad艂o za to w programie TVP 鈥濳wadrans polityczny鈥.

Minister Piontkowski wyrazi艂 nadziej臋, i偶 nauczyciele poka偶膮, 鈥炁糴 nie tylko potrafi膮 strajkowa膰 i ubiega膰 si臋 o wy偶sze wynagrodzenie, ale tak偶e s膮 po prostu dobrymi wychowawcami i nauczycielami鈥. Doda艂, 偶e liczy, i偶 wszyscy oni, niezale偶nie od wcze艣niejszych kompetencji cyfrowych, posi膮d膮 umiej臋tno艣ci zdalnego nauczania. Wyrazi艂 nadziej臋, 偶e zrobi膮 to 鈥瀢 ci膮gu kilku dni鈥.

Ka偶da szko艂a i ka偶dy nauczyciel poruszali si臋 po omacku. Internet zala艂y relacje: rodzic贸w, kt贸rzy na d藕wi臋k sygna艂u wiadomo艣ci ze szko艂y mieli ochot臋 przegryza膰 kable. Nauczycieli, kt贸rzy skar偶yli si臋 na chaos i stres zwi膮zany z now膮 form膮 prowadzenia zaj臋膰. I uczni贸w, kt贸rzy od wpatrywania si臋 w ekran zacz臋li 艣wieci膰 w ciemno艣ciach.

Wirus uderzy艂 niemal r贸wno rok po protestach nauczycieli i trafi艂 na os艂abiony, lecz膮cy si臋 jeszcze po tamtych do艣wiadczeniach organizm. Ubieg艂oroczny strajk by艂 najwi臋kszym protestem w o艣wiacie w ci膮gu ostatniego 膰wier膰wiecza. Trwa艂 niemal przez ca艂y kwiecie艅 鈥 a wi臋c tu偶 przed egzaminami 贸smoklasist贸w, maturami i egzaminami na zako艅czenie wci膮偶 jeszcze dzia艂aj膮cych gimnazj贸w. Podzieli艂 nauczycieli i ca艂e 艣rodowisko o艣wiatowe (cz臋艣膰 z nich nie przyst膮pi艂a do negocjacji z rz膮dem), pozostawi艂 w protestuj膮cych uczucie goryczy. Egzaminy gimnazjalne i 贸smych klas przeprowadzone zosta艂y pomimo brak贸w kadrowych. Protestuj膮cy nauczyciele byli w prorz膮dowych mediach przestawiani jako roszczeniowi i nastawieni na zysk, skupieni na w艂asnym interesie, dzia艂aj膮cy na szkod臋 uczni贸w. Dzi艣, drugi rok z rz臋du, przechodz膮 przez sytuacj臋 kryzysow膮. Wielu z nich, pami臋taj膮cych jeszcze wyczerpanie i gorycz po strajkach, mo偶e zwyczajnie nie podo艂a膰 psychicznie presji i obci膮偶eniu. Niekt贸rzy dyrektorzy boj膮 si臋, 偶e ich nauczyciele masowo rusz膮 na zwolnienia lekarskie. I 偶e nie b臋dzie ich kim zast膮pi膰.

Ministerstwo Edukacji Narodowej poda艂o nowe terminy egzamin贸w. Matury 鈥 w tym roku tylko pisemne 鈥 maj膮 si臋 zacz膮膰 8 czerwca. Egzaminy 贸smych klas przeprowadzone zostan膮 w dniach 16-18 czerwca.聽

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Wybieram sam/a
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij