magazyn lewicy katolickiej

Kto i dlaczego jest ÔÇ×nielegalnyÔÇŁ?

Chro┼ämy granic, zarz─ůdzajmy nimi, ale tylko przestrzegaj─ůc obowi─ůzuj─ůcego prawa, a prawo w tym przypadku m├│wi jasno, ┼╝e nale┼╝y dba─ç o ka┼╝d─ů osob─Ö i indywidualnie rozpatrywa─ç jej histori─Ö.
Kto i dlaczego jest ÔÇ×nielegalnyÔÇŁ?
fot.: kadr z filmu "Bezpaństwo" reż. Michele Stephenson

Zapis dyskusji po pokazie filmu ÔÇ×Bezpa┼ästwoÔÇŁ re┼╝. Michele Stephenson. Z Karolem Grygorukiem ÔÇô fotografem i dokumentalist─ů, Joann─ů Subko ÔÇôprawniczk─ů i Mari─ů Z┼éonkiewicz ÔÇô ba┼ékanistk─ů i kulturoznawczyni─ů rozmawia Hanna Frejlak. Spotkanie odby┼éo si─Ö 23 pa┼║dziernika w ramach festiwalu HER Docs.

Hanna Frejlak: Wszyscy byli┼Ťcie podczas obecnego kryzysu humanitarnego na granicy i je┼║dzicie tam regularnie, wi─Öc b─Ödzie to wa┼╝ny kontekst naszego spotkania. Chcia┼éabym zacz─ů─ç od perspektywy prawniczej.

Film pokazuje sytuacj─Ö, w kt├│rej kilkaset tysi─Öcy os├│b zosta┼éo jednym podpisem pozbawionych pa┼ästwowo┼Ťci. Stali si─Ö po prostu ÔÇ×nielegalniÔÇŁ. Czy w prawie w og├│le istnieje taka kategoria jak ÔÇ×nielegalno┼Ť─çÔÇŁ? W jaki spos├│b jest konstruowana na poziomie prawnym? Sformu┼éowanie ÔÇ×nielegalni migranciÔÇŁ jest teraz odmieniane przez wszystkie przypadki. Co si─Ö tak naprawd─Ö za tym kryje?

JS: Przede wszystkim nikt nie jest nielegalny. Podkre┼Ťlaj─ů to grupy zajmuj─ůce si─Ö tematem migracji, organy mi─Ödzynarodowe, w tym UNHCR, instytucje publiczne. Nie mo┼╝na m├│wi─ç o tym, ┼╝e kto┼Ť jest nielegalny, bo mo┼╝e to sugerowa─ç, ┼╝e osoby bez papier├│w pope┼éniaj─ů czyn zabroniony, co nie jest prawd─ů. Mo┼╝e to te┼╝ ┼Ťwiadczy─ç o tym, ┼╝e sama migracja jest nielegalna, a i to jest nieprawd─ů. Nielegalne jest przekroczenie granicy bez dokument├│w takich jak wiza albo karta pobytu, ale je┼Ťli jest si─Ö w szczeg├│lnej sytuacji ÔÇô i tutaj odwo┼éam si─Ö do kontekstu granicznego ÔÇô czyli poszukuje si─Ö ochrony, to takie osoby nie mog─ů by─ç karane i wynika to mi─Ödzy innymi z konwencji genewskiej, z artyku┼éu 31.

Aktualnie mamy trzy g┼é├│wne miejsca, do kt├│rych ludzie staraj─ů si─Ö dosta─ç: Uni─Ö Europejsk─ů, Stany Zjednoczone i Australi─Ö ÔÇô robi─ů to na r├│┼╝ne sposoby. Stawianie granic prawnych czy decydowanie o tym, kto mo┼╝e przekroczy─ç granic─Ö, a kto nie, jest emanacj─ů w┼éadzy. Wydaje mi si─Ö, ┼╝e musimy sobie zda─ç z tego spraw─Ö, ┼╝e jeste┼Ťmy ogromnie uprzywilejowani, ┼╝e urodzili┼Ťmy si─Ö w kraju, do kt├│rego osoby migruj─ů. Cz─Östo s─ů to osoby niechciane, ale szczeg├│lnie chronione, w procedurach uchod┼║czych, ubiegaj─ůce si─Ö o ochron─Ö mi─Ödzynarodow─ů.

Na stronie Komisji Europejskiej mo┼╝na znale┼║─ç list─Ö pa┼ästw, kt├│rych obywatele s─ů obj─Öci obowi─ůzkiem wizowym przy wje┼║dzie do Unii. Na tym przyk┼éadzie wida─ç, ┼╝e obowi─ůzek wizowy dotyczy w ogromnej mierze w┼éa┼Ťnie kraj├│w, z kt├│rych najwi─Öcej os├│b przyje┼╝d┼╝a do Europy.

Nasza mobilno┼Ť─ç jako mieszka┼äc├│w i mieszkanek, obywateli i obywatelek Unii Europejskiej, jest naturalizowana ÔÇô jeste┼Ťmy turystami, podr├│┼╝nikami. Jak wyje┼╝d┼╝amy gdzie┼Ť w celach zarobkowych, to nikt nas nie nazywa nielegalnymi migrantami i migrantkami.

JS: Tak, na migrant├│w z Unii Europejskiej, kt├│rzy pracuj─ů w Polsce, czasem m├│wi si─Ö ekspaci, ale nie dotyczy to na przyk┼éad obywateli Ukrainy.

To j─Özyk tworzy niuanse, i dlatego w 1975 roku pojawi┼éa si─Ö rezolucja, ┼╝eby przesta─ç m├│wi─ç o osobach ÔÇ×nielegalnychÔÇŁ, bo to s┼éowo podkre┼Ťla nier├│wno┼Ťci spo┼éeczne. Dob├│r s┼é├│w ma znaczenie w budowaniu obrazu tych os├│b.

Polsk─Ö nadal obowi─ůzuje prawo mi─Ödzynarodowe. Polska jest pierwsz─ů granic─ů unijn─ů i to komplikuje sytuacj─Ö, bo nie jest to wojna pomi─Ödzy Polsk─ů i ┼üukaszenk─ů, a pomi─Ödzy Uni─ů Europejsk─ů i ┼üukaszenk─ů. Aczkolwiek nazywanie tego, co si─Ö dzieje, wojn─ů nie zwalnia pa┼ästwa z przestrzegania prawa. Cz─Östo si─Ö teraz m├│wi, ┼╝e zawieszamy r├│┼╝ne traktaty mi─Ödzynarodowe, bo jest wojna. Trzeba jednak podkre┼Ťli─ç, ┼╝e osoby szukaj─ůce ochrony s─ů, niezale┼╝nie od wszystkiego, obj─Öte prawem mi─Ödzynarodowym.

Chro┼ämy granic, zarz─ůdzajmy nimi, ale tylko przestrzegaj─ůc obowi─ůzuj─ůcego prawa, a prawo w tym przypadku m├│wi jasno, ┼╝e nale┼╝y dba─ç o ka┼╝d─ů osob─Ö i indywidualnie rozpatrywa─ç jej histori─Ö.

Powiedzia┼éa┼Ť o postawach i to w┼éa┼Ťnie b─Ödzie punkt wyj┼Ťcia do pytania do Marysi. W ramach Grupy Granica pomagacie nieustannie. Pa┼ästwo robi wszystko, ┼╝eby wasz─ů dzia┼éalno┼Ť─ç kryminalizowa─ç. A z jakimi postawami mieszka┼äc├│w teren├│w przygranicznych najcz─Ö┼Ťciej si─Ö spotykacie?

MZ: Bardzo wielu mieszka┼äc├│w przy granicy chce pomaga─ç. To jest dla nas niezwykle buduj─ůce. Taka postawa jest powszechna. Par─Ö dni temu dostali┼Ťmy zg┼éoszenie od os├│b z Syrii. Pojechali┼Ťmy do nich z ciep┼éymi rzeczami i jedzeniem, witamy si─Ö, m├│wimy ÔÇ×Hello, merhabaÔÇŁ, a jedna z tych os├│b patrzy na nas podejrzliwie i m├│wi: ÔÇ×Dzie┼ä dobry, ale tutaj pa┼ästwo chc─ů przeszkodzi─ç czy pom├│c?ÔÇŁ. Okaza┼éo si─Ö, ┼╝e pani mieszka w pobliskiej wsi i codziennie rano robi termos z ciep┼é─ů herbat─ů, pakuje czekolady i chodzi… Wielu mieszka┼äc├│w teren├│w przygranicznych faktycznie pomaga, ale kryj─ů si─Ö z tym. Tak┼╝e przed s─ůsiadami. Ale, co ciekawe, bardzo ufaj─ů stra┼╝y granicznej. To zaufanie coraz bardziej spada, ale przez d┼éugi czas w ramach niesienia pomocy dzwonili na stra┼╝ graniczn─ů, my┼Ťl─ůc, ┼╝e na pewno si─Ö zaopiekuje tymi osobami.

Jednego pana zapytali┼Ťmy, czy widzia┼é jakich┼Ť uchod┼║c├│w, a on powiedzia┼é: ÔÇ×Tak, siedzia┼éo tutaj takich trzech ch┼éopak├│w na przystanku autobusowym, no byli tak lekko ubrani, pada┼é deszcz, to ja poszed┼éem do domu, zrobi┼éem im kanapki, no i zadzwoni┼éem po stra┼╝ graniczn─ů, ┼╝eby ich zabra┼éa i si─Ö nimi zaopiekowa┼éaÔÇŁ. Ludzie naprawd─Ö maj─ů, czy te┼╝ mieli, bo to si─Ö teraz zmienia, zaufanie, ┼╝e stra┼╝ o tych ludzi zadba. No ale jak wiadomo, w wi─Ökszo┼Ťci przypadk├│w osoby s─ů brutalnie przerzucane na Bia┼éoru┼Ť.

S─ů te┼╝ oczywi┼Ťcie postawy ksenofobiczne. S┼éysza┼éam o pani, kt├│ra w wolnym czasie obserwuje pole, ┼╝eby dzwoni─ç na stra┼╝ graniczn─ů i zg┼éasza─ç, je┼Ťli kogo┼Ť zauwa┼╝y. Ludzie s─ů naprawd─Ö bardzo podzieleni.

Najbardziej powszechny nastr├│j to chyba t─Ösknota za ÔÇ×normalno┼Ťci─ůÔÇŁ.

Karol, chcia┼éam Ci─Ö spyta─ç o praktyczny, codzienny poziom, to znaczy, jak ta ÔÇ×nielegalno┼Ť─çÔÇŁ jest praktykowana. Jak si─Ö ona objawia w codziennym funkcjonowaniu?

KG: Bardzo obszerne pytanie. Ja od kilku lat je┼╝d┼╝─Ö po pograniczach unijnych i nieunijnych, po obozach dla uchod┼║c├│w i to nie ludzie praktykuj─ů nielegalno┼Ť─ç, tylko rz─ůdy. Robi─ů wszystko, ┼╝eby ci ludzie znikn─Öli. To jest absolutnie powszechna praktyka ÔÇô jak najdalej, ukry─ç. Je┼╝eli ju┼╝ musz─ů by─ç te obozy, to najlepiej po drugiej stronie wyspy Lesbos, je┼╝eli maj─ů by─ç ko┼éo miasta, to najlepiej, ┼╝eby dzieli┼éa je od obozu pustynia. Robi si─Ö wszystko, ┼╝eby byli niewidoczni. Dla mnie najbardziej symptomatycznym przyk┼éadem jest region na po┼éudniu Hiszpanii, kt├│ry si─Ö nazywa Almeria i jest znany jako Sea of Plastic. Wida─ç go z kosmosu. To, co wida─ç, to szklarnie, w kt├│rych pracuj─ů migrantki i migranci mi─Ödzy innymi z Maroka. Nielegalni, ale bardzo potrzebni. I to jest to ÔÇô op┼éaca nam si─Ö korzysta─ç z pracy migrant├│w, ale legalizacja ich pobytu ju┼╝ nie jest tak op┼éacalna.

JS: Chcia┼éam doda─ç, ┼╝e nielegalna migracja i nielegalna praca to dwa tematy blisko ze sob─ů zwi─ůzane. Jest teoria, ┼╝e pa┼ästwom op┼éaca si─Ö nielegalna migracja, bo ona nakr─Öca rynek, a je┼Ťli kto┼Ť pracuje nielegalnie, to nie ma ┼╝adnych praw. Nawet je┼Ťli s─ů dyrektywy unijne, kt├│re ich chroni─ů, to te osoby cz─Östo wol─ů pozosta─ç niewidzialne.

Najwi─Ökszymi wygranymi odgradzania si─Ö s─ů przemytnicy ludzi. Pierwsze mury powsta┼éy w Hiszpanii, Bu┼égarii i we W┼éoszech na pocz─ůtku lat dwutysi─Öcznych, ale nie zatrzyma┼éo to ruch├│w migracyjnych, wi─Öc przemytnicy byli niezb─Ödni.

Czyli ten system polityczno-prawny jest op┼éacalny z perspektywy polityk├│w, kt├│rzy mog─ů zbija─ç kapita┼é polityczny na strachu i budowaniu mur├│w, kt├│re cz─Östo maj─ů symboliczny potencja┼é. Morze ┼Ür├│dziemne, kt├│re jest wielkim cmentarzem, cmentarz, kt├│ry zaraz b─Ödziemy mie─ç na granicy, s─ů skutkami tej polityki.

KG: Przyjazd do Europy kosztuje przeci─Ötnie od kilku do kilkunastu tysi─Öcy euro. Bardzo cz─Östo sk┼éadaj─ů si─Ö na to ca┼ée rodziny, licz─ůc, ┼╝e je┼Ťli wyjedzie jedna osoba, to potem uda jej si─Ö sprowadzi─ç ca┼é─ů rodzin─Ö. Ludzie naprawd─Ö sprzedaj─ů wszystko, bo musz─ů spr├│bowa─ç. I oczywi┼Ťcie, tak jak powiedzia┼éa Asia, najbardziej na tym zarabiaj─ů przemytnicy.

JS: Warto zrozumie─ç struktur─Ö p┼éciow─ů migracji. Podr├│┼╝ jest niebezpieczna, dlatego najpierw przyje┼╝d┼╝aj─ů cz─Östo m┼éodzi m─Ö┼╝czy┼║ni. Istnieje taka procedura jak ┼é─ůczenie rodzin, czyli w momencie, w kt├│rym osoba jest uznana za uchod┼║c─Ö, mo┼╝e w bezpieczny spos├│b ┼Ťci─ůgn─ů─ç swoj─ů rodzin─Ö, wyrabiaj─ůc wizy i wtedy rodzina mo┼╝e w bezpieczny spos├│b dotrze─ç do Europy, bo sam szlak przemytniczy to nie s─ů tylko warunki atmosferyczne, ale to te┼╝ jest cz─Östo przemoc ze wzgl─Ödu na p┼ée─ç, kt├│ra szczeg├│lnie dotyka kobiety i dzieci, szczeg├│lnie te┼╝ dzieci bez opieki.

KG: Cz─Östo dostaj─Ö wiadomo┼Ťci: jak mog┼éo do tego do┼Ť─ç? Ot├│┼╝ dzieje si─Ö tak od wielu lat. By┼é Terespol, byli uchod┼║cy z Czeczeni… A to, co dzisiaj widzimy na polsko-bia┼éoruskiej granicy, dzieje si─Ö od lat na granicy hiszpa┼äsko-maroka┼äskiej, turecko-greckiej, bo┼Ťniacko-chorwackiej, serbsko-w─Ögierskiej i tak dalej. To si─Ö ca┼éy czas dzieje.

Osoba z publiczno┼Ťci: Je┼Ťli uznamy okre┼Ťlenie ÔÇ×nielegalnyÔÇŁ za niew┼éa┼Ťciwe, to jak mo┼╝emy okre┼Ťla─ç osoby przekraczaj─ůce granic─Ö i znajduj─ůce si─Ö w kraju w spos├│b, powiedzmy, ÔÇ×nieregularnyÔÇŁ?

JS: Mo┼╝na m├│wi─ç na przyk┼éad o osobach nieudokumentowanych. Bo co to znaczy nielegalny migrant? To jest migrant, kt├│ry nie ma dokument├│w, czyli jest nieudokumentowany albo nieregularny.

Osoba z publiczno┼Ťci: A cz┼éowiek, kt├│remu odm├│wiono prawa do azylu, a mimo to pozosta┼é?

JS: Nieudokumentowany migrant, bo nie ma dokumentu do tego, aby by─ç w Polsce. ┼╗eby by┼éa jasno┼Ť─ç, s─ů te┼╝ dokumenty prawne m├│wi─ůce o tym, ┼╝e osoby s─ů zawracane do kraju pochodzenia. Mamy procedury deportacyjne, dzi┼Ť nazywa si─Ö to ÔÇ×zobowi─ůzanie do powrotuÔÇŁ.

Osoba z publiczno┼Ťci: Marysiu, m├│wi┼éa┼Ť, ┼╝e postawy os├│b lokalnych zmieniaj─ů si─Ö i zaufanie do stra┼╝y granicznej maleje. W kt├│r─ů stron─Ö te postawy teraz id─ů? A drugie pytanie: czy istnieje system pomocy psychologicznej dla stra┼╝nik├│w granicznych?

MZ: Stra┼╝nicy, mocno generalizuj─ůc, to s─ů po prostu ludzie mieszkaj─ůcy lokalnie. Przewa┼╝aj─ů dwie postawy: du┼╝o os├│b bierze teraz zwolnienie lekarskie, bo ludzie nie chc─ů bra─ç udzia┼éu w tym, co si─Ö dzieje. Opowiadaj─ů, ┼╝e jak przychodz─ů do domu i widz─ů swoje dzieci, to zaczynaj─ů p┼éaka─ç, bo przypominaj─ů im si─Ö te┼╝ dzieci w lesie. Ale sporo os├│b zaczyna sobie pozwala─ç na coraz wi─Öcej. Na przyk┼éad spuszczaj─ů psy, ┼╝eby pogryz┼éy migrant├│w, albo zaczynaj─ů ich bi─ç.

Dostajemy zg┼éoszenia od migrant├│w, ┼╝e kobieta zosta┼éa pobita przez polskich pogranicznik├│w i ┼╝e s─ů zdumieni, bo w ich kraju m─Ö┼╝czy┼║nie nie wolno uderzy─ç kobiety.

Ci stra┼╝nicy s─ů stamt─ůd i wszyscy ich znaj─ů. Nawet ludzie, u kt├│rych na pocz─ůtku spali┼Ťmy… Ja widzia┼éam taki prze┼éom u Pani, kt├│ra m├│wi┼éa, ┼╝e jest coraz wi─Öcej uchod┼║c├│w, ┼╝e trzeba pomaga─ç, ┼╝eby┼Ťmy przyjechali, sami zobaczyli, jak wygl─ůda sytuacja.

Wtedy by┼é pierwszy udokumentowany pushback. Spotkali┼Ťmy o┼Ťmiu ch┼éopak├│w w lesie i zebrali┼Ťmy od nich historie, podpisali┼Ťmy pe┼énomocnictwa, sp─Ödzili┼Ťmy z nimi w lesie bardzo du┼╝o czasu, no i zadzwonili┼Ťmy po stra┼╝ graniczn─ů, bo jeszcze wtedy nie by┼éo informacji o pushbackach, wi─Öc my┼Ťleli┼Ťmy, ┼╝e skoro jeste┼Ťmy tak dobrze przygotowani, mamy zarejestrowane, ┼╝e byli w Polsce, mamy spisane ich historie, s─ů powiadomieni prawnicy, to ┼╝e bez problemu wejd─ů w t─Ö procedur─Ö azylow─ů. Tymczasem stra┼╝ graniczna ich zabra┼éa i wyrzuci┼éa na Bia┼éoru┼Ť. Ostatecznie pi─ůtka z nich jest ju┼╝ w Polsce, a pozosta┼éa tr├│jka, kt├│ra si─Ö zagubi┼éa w lesie, jest ju┼╝ kawa┼éek dalej. Teraz wiemy, ┼╝e zadzwonienie po stra┼╝ graniczn─ů jest wpuszczeniem tych ludzi w pu┼éapk─Ö.

Ta Pani, u kt├│rej mieszkali┼Ťmy, bardzo prze┼╝ywa┼éa, ┼╝e stra┼╝ graniczna wyrzuci┼éa tych ludzi, bo w stra┼╝y by┼éy jej przyjaci├│┼éki, z kt├│rymi umawia┼éa si─Ö na kaw─Ö i m├│wi┼éa, ┼╝e nie wie jak teraz b─Ödzie mog┼éa im w twarz spojrze─ç.

To naprawd─Ö niesamowite, jak mn├│stwo ludzi tam pomaga, tylko chc─ů to robi─ç po cichu. Dlatego, ┼╝e boj─ů si─Ö konsekwencji, ale te┼╝ dlatego, ┼╝e nie uwa┼╝aj─ů, ┼╝eby to by┼éa jaka┼Ť wielka rzecz. Dla nich w┼é─ůczanie si─Ö w pomoc jest normalne. Z wieloma takimi osobami mamy kontakt.

Co jest jeszcze bardzo wa┼╝ne, to fakt, ┼╝e lokalne osoby mog─ů przebywa─ç w strefie, i to jest olbrzymia, nieoceniona pomoc. Bez nich wiele tych rzeczy by si─Ö nie uda┼éo. Ale s┼éu┼╝by niestety orientuj─ů si─Ö, kto pomaga w strefie i takie osoby zaczynaj─ů by─ç prze┼Ťladowane. Pr├│buje si─Ö kryminalizowa─ç pomoc. Nasze samochody s─ů cz─Östo zatrzymywane i przeszukiwane, jeste┼Ťmy wzywani na policj─Ö. My wiemy, ┼╝e nasze dzia┼éania nie s─ů nielegalne, ┼╝e ┼Ťwiadczymy niezb─Ödn─ů pomoc humanitarn─ů, ale i tak jeste┼Ťmy zastraszani i tak samo traktowana jest ludno┼Ť─ç lokalna.

Osoba z publiczno┼Ťci: Skoro dzia┼éania w┼éadzy s─ů bezprawne, stosuje si─Ö pushbacki, blokuje akcje pomagaj─ůce ludziom przetrwa─ç, to czemu nie wpakowa─ç tych ludzi w samoch├│d i nie zawie┼║─ç do Niemiec? Jest to pewna utopia oczywi┼Ťcie, ale zastanawiam si─Ö, czy to nie by┼éoby bardziej legalne ni┼╝ dzia┼éania w┼éadzy? A jakby potem odbywa┼éa si─Ö sprawa s─ůdowa, na przyk┼éad przed trybuna┼éem, to przecie┼╝ to jest tak oczywisty wyb├│r na poziomie ludzkim…

MZ: No tak, w zwi─ůzku z ┼éamaniem prawa przez stra┼╝nik├│w ca┼éy czas pojawiaj─ů si─Ö pytania, czy pom├│c tym ludziom dosta─ç si─Ö do Niemiec, czy wywie┼║─ç ich ze strefy, ale akurat przewo┼╝enie ich jest wed┼éug przepis├│w okre┼Ťlane jako nielegalne i to jest po prostu bardzo du┼╝e ryzyko, a my nie chcemy si─Ö nara┼╝a─ç na rzeczy niebezpieczne.

Osoba z publiczno┼Ťci: Jak wygl─ůdaj─ů procedury pomocy osobom na granicy? Jak dzia┼éacie, ┼╝eby nie skazywa─ç tych ludzi na kolejne pushbacki?

KG: Przede wszystkim nie rozmawiamy na ten temat. Nie zadajemy pyta┼ä i nie szukamy odpowiedzi.

Czy s─ů osoby, kt├│re wspieraj─ů przewo┼╝enie migrant├│w? Pewnie s─ů. Czy s─ů rodziny, kt├│re przyje┼╝d┼╝aj─ů po ludzi na granic─Ö? Pewnie tak. Czy przewiezienie kogo┼Ť spod Sok├│┼éki do Warszawy jest nielegalne? W rzeczywisto┼Ťci nie, bo nie przekraczasz granicy. Ale w jaki spos├│b zostanie to potraktowane? I to, co Marysia m├│wi┼éa wcze┼Ťniej o kryminalizacji pomocy, to jest co┼Ť, co obserwujemy na wszystkich borderlandach w ca┼éej Europie, a ju┼╝ najsilniej w Grecji. Za przewiezienie kogo┼Ť na wyspie spod obozu do sklepu mo┼╝na zosta─ç oskar┼╝onym o przemyt ludzi, za kt├│ry jest w europejskim prawie chyba dwadzie┼Ťcia lat wi─Özienia. Wi─Öc to na tym polega. Czy zostanie to udowodnione? Nie wiadomo, ale czy mo┼╝na za to wyl─ůdowa─ç na wiele tygodni albo nawet miesi─Öcy w areszcie?

JS: Uwaga, Kodeks Karny alert. Mo┼╝e to zabrzmi nudno, bo od 2015 roku prawnicy m├│wi─ů to samo, ale to jest kwestia tak zwanych rz─ůd├│w prawa. Po prostu Polska nie przestrzega obowi─ůzuj─ůcego prawa, czego pok┼éosiem jest ca┼éa sytuacja z Trybuna┼éem Konstytucyjnym, wyroki Europejskiego Trybuna┼éu Sprawiedliwo┼Ťci i to wszystko co si─Ö dzieje. Bo gdyby Polska szanowa┼éa prawoÔÇŽ Ja nie chc─Ö by─ç adwokatk─ů diab┼éa, czyli stra┼╝y granicznej, ale ona wykonuje rozkazy MSWiA. I oczywi┼Ťcie stra┼╝ graniczna przerzuca ludzi nielegalnie. My si─Ö ┼Ťmiejemy tutaj w prawnym ┼Ťrodowisku, ┼╝e de facto stra┼╝ graniczna przecie┼╝ ┼éamie prawo, no bo oni nie maj─ů wiz na Bia┼éoru┼Ť z Polski, ale ┼╝arty na bok. Chcia┼éam zaznaczy─ç, ┼╝e w Kodeksie Karnym jest artyku┼é, kt├│ry m├│wi, ┼╝e za u┼éatwienie nielegalnego przekroczenia granicy s─ů wyroki s─ůd├│w, m├│wi─ůce o tym, ┼╝e podwiezienie mo┼╝e by─ç dzia┼éaniem bezprawnym.

KG: Jedna rzecz, kt├│ra zosta┼éa ju┼╝ wspomniana i nam te┼╝ ca┼éy czas przychodzi na my┼Ťl to ukrywanie ┼╗yd├│w. Niekt├│re historie naprawd─Ö przypominaj─ů jakie┼Ť dziwaczne partyzanckie historie wojenne. Na przyk┼éad osoby lokalne wynosz─ů garnek ciep┼éej zupy do lasu. Po prostu. Bo wiedz─ů, ┼╝e tam s─ů ludzie. My wiemy dok┼éadnie w kt├│rych miejscach na og├│┼é kogo┼Ť znajdziemy. Wystarczy p├│j┼Ť─ç i zawsze tam kto┼Ť b─Ödzie. Ostatnio rozwozili┼Ťmy butelki wody po lesie i k┼éadli┼Ťmy na pie┼äkach zgrzewki wody, bo wiedzieli┼Ťmy, ┼╝e za ka┼╝dym razem jak przyjechali┼Ťmy tam w nocy, byli ludzie, kt├│rzy nie pili 3-4 dni albo pili od tygodnia wod─Ö z ka┼éu┼╝y.

No i to polowanie. Ten strach, kiedy si─Ö siedzi z lud┼║mi w lesie, pr├│bujemy by─ç jak najkr├│cej, ┼╝eby ich nie nara┼╝a─ç. To uczucie strachu, kt├│ry si─Ö odczuwa, mimo ┼╝e jeste┼Ťmy uprzywilejowani, ja mam polski paszport, jestem bezpieczny, mam grupy prawnicze dooko┼éa siebie, kt├│re mi pomog─ů, a i tak si─Ö boj─Ö. Zostaje ten strach, jest takie zdenerwowanie. Siedzimy cicho, gadamy, udajemy, ┼╝e nas nie ma… Te historie holokaustowe s─ů bardzo ┼╝ywe w pami─Öci. Ostatnio w Biedronce w Micha┼éowie uderzy┼éo mnie, ┼╝e jest wielki dzia┼é z ksi─ů┼╝kami o Holokau┼Ťcie. Chyba osiemna┼Ťcie pozycji. To by┼éo tak dziwne i tak surrealistyczne, bo te wszystkie sytuacje s─ů naprawd─Ö bardzo podobne. To si─Ö dzia┼éo dok┼éadnie tam i ludzie to pami─Ötaj─ů, bardzo cz─Östo s─ů potomkami os├│b, kt├│re przetrwa┼éy.

Hanna Frejlak

Redaktorka dzia┼éu Poza Centrum. Antropolo┼╝ka, absolwentka Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej UW. Prowadzi┼éa badania w┼Ťr├│d uchod┼║c├│w z Afryki Zachodniej na Sardynii. Na co dzie┼ä pracuje jako strate┼╝ka w Pacyfice, wsp├│┼épracuje z uchod┼║cy.info, Fundacj─ů Polska Go┼Ťcinno┼Ť─ç oraz portalem ngo.pl.  

Karol Grygoruk

Fotograf dokumentalny. Absolwent Instytutu Stosowanych Nauk Spo┼éecznych UW oraz doktorant w Instytucie Tw├│rczej Fotografii w Opavie. W pracy naukowej skupia si─Ö na tematyce fotografii zaanga┼╝owanej, etyce oraz wp┼éywie nowych medi├│w na wsp├│┼éczesn─ů kultur─Ö wizualn─ů. Wsp├│┼étw├│rca agencji RATS. W swoich dzia┼éaniach fotograficznych i dokumentalnych od wielu lat wsp├│┼épracuje z organizacjami pozarz─ůdowymi....

Maria Złonkiewicz

Trenerka, ba┼ékanistka, kulturoznawczyni, teoretyczka turystyki, podr├│┼╝niczka. Zajmuje si─Ö przemianami islamu bo┼Ťniackiego oraz migracjami uchod┼║czymi i turystycznymi. Wsp├│┼étw├│rczyni projektu post-turysta.pl oraz wsp├│┼étw├│rczyni i prowadz─ůca inicjatywy Chlebem i Sol─ů, zajmuj─ůcej si─Ö wsparciem os├│b z do┼Ťwiadczeniem uchod┼║czym, oraz wsp├│┼éinicjatorka i wsp├│┼étw├│rczyni portalu uchodzcy.info...

Joanna Subko

Prawniczka, aplikantka adwokacka, uko┼äczy┼éa WPiA UW oraz Universit├ę de Poitiers (Master professionnel de Droit des affaires). Pracuje w┬áZespole ds. R├│wnego Traktowania w┬áBiurze Rzecznika Praw Obywatelskich. Wcze┼Ťniej zatrudniona w┬áStowarzyszeniu Interwencji Prawnej, gdzie udziela┼éa porad prawnych cudzoziemcom i┬áuchod┼║com. Specjalizuje si─Ö w┬áprawie migracyjnym i┬áantydyskryminacyjnym....
Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś