Internetowy magazyn katolewicy spo艂ecznej. Piszemy o 艣wiecie, czerpi膮c inspiracje z nauki spo艂ecznej Ko艣cio艂a

Ko艣ci贸艂 nie jest wielb艂膮dem

Nie jest win膮 papie偶a, 偶e polski Ko艣ci贸艂 instytucjonalny w du偶ej cz臋艣ci tkwi jeszcze w klimacie subpolarnym. Je偶d偶enie po wszystkich biskupach jak po 艂ysych koby艂ach jest jednak nieuczciwym i ma艂o strategicznym posuni臋ciem w d膮偶eniu do ocieplenia klimatu. Poziom ko艣cielnej apologii zale偶y tak偶e od poziomu antyko艣cielnej polemiki.

ilustr.: Rafa艂 Kucharczuk


Papie偶 Franciszek nawo艂uje do decentralizacji w艂adzy w Ko艣ciele. Fina艂 sprawy ksi臋dza Lema艅skiego jest trudnym do prze艂kni臋cia owocem tego stanowiska. Nie spos贸b jednak obci膮偶a膰 papie偶a win膮 za to, 偶e polski Ko艣ci贸艂 instytucjonalny w du偶ej cz臋艣ci trwa jeszcze w klimacie subpolarnym.
鈥濸orzu膰cie wszelk膮 nadziej臋, wy, kt贸rzy tu wchodzicie鈥. Taki napis m贸g艂by widnie膰 nie tylko nad bram膮 piek艂a, jak wyobra偶a艂 je sobie Dante, ale i nad bram膮 Ko艣cio艂a, kt贸ry wyobrazi艂 sobie Tomasz Stawiszy艅ski. Z dw贸ch napisanych przez niego komentarzy do sprawy ksi臋dza Lema艅skiego (Nabra艂e艣 nas, ksi臋偶e WojciechuKo艣ci贸艂, kt贸rego nie ma) wy艂ania si臋 obraz instytucji zarz膮dzanej w my艣l jednej tylko zasady 鈥 absolutnego pos艂usze艅stwa 鈥 i stanowi膮cej uciele艣nienie tego, co teologowie nazywaj膮 鈥瀞trukturami grzechu鈥. W strukturach tych nie ma miejsca dla ludzi umiej膮cych przyzna膰 si臋 do b艂臋du, szanuj膮cych odmienne przekonania i odmienn膮 wra偶liwo艣膰, odrzucaj膮cych agresywny j臋zyk i przekonanie o w艂asnej nieomylno艣ci. Tylko ze wzgl臋du na osoby odpowiedzialne za konserwacj臋 鈥瀘wej osobliwej instytucji鈥 nale偶a艂oby wymy艣li膰 dziesi膮ty kr膮g Dantejskiego piek艂a 鈥 gdyby tylko piek艂o istnia艂o 鈥 na kt贸ry Judasz, Brutus i Kasjusz patrzyliby z g贸ry, dzi臋kuj膮c Bogu za to, 偶e nie uczyni艂 ich polskimi biskupami.
Ocenianie Ko艣cio艂a powszechnego po post臋powaniu biskupa diecezji warszawsko-praskiej w stosunku do ksi臋dza Lema艅skiego (kt贸ry sam w omawianej sytuacji mocno si臋 pogubi艂) lub po g艂臋bi rozumienia rzeczywisto艣ci spo艂ecznej u tej cz臋艣ci naszego Episkopatu, kt贸ra przygotowa艂a pierwsz膮 wersj臋 listu o gender, przypomina s膮dzenie lewicy po poziomie wra偶liwo艣ci spo艂ecznej u niekt贸rych kojarzonych z ni膮 polityk贸w. Je艣li za艣 Tomek Stawiszy艅ski koniecznie chce por贸wnywa膰 wspomnianych biskup贸w do 鈥瀟艂umu kiboli [鈥 rzucaj膮cego si臋 z pa艂ami na ka偶dego, kto nie obnosi pokornie ich klubowych barw鈥 鈥 warto艣膰 poznawcza tego zestawienia wydaje mi si臋 wi臋cej ni偶 w膮tpliwa 鈥 to niech ocenia ich z ambiwalencj膮 podobn膮 do tej, z kt贸r膮 艣rodowisko Krytyki Politycznej 鈥 i chwa艂a mu za to 鈥 przygl膮da si臋 tym prawdziwym kibolom, rzucaj膮cym si臋 na ludzi z prawdziwymi pa艂ami. Kto jak kto, ale ludzie lewicy doskonale powinni zdawa膰 sobie spraw臋 z tego, 偶e byt w pewnej mierze okre艣la nie tylko 艣wiadomo艣膰 kibola, lecz r贸wnie偶 艣wiadomo艣膰 biskupa.
Czytam dalej. 鈥濿atykan [鈥 opowiedzia艂 si臋 [鈥 po stronie bezwzgl臋dnego pos艂usze艅stwa wobec instytucji. Ktokolwiek 艂udzi艂 si臋 jeszcze, 偶e papie偶 Franciszek wiosn臋 czyni 鈥 mo偶e spokojnie porzuci膰 wszelk膮 nadziej臋鈥. Nie spos贸b ignorowa膰 faktu, 偶e papie偶 okre艣la si臋 przede wszystkim jako biskup Rzymu i otwarcie nawo艂uje do decentralizacji w艂adzy w Ko艣ciele. Fina艂 sprawy ksi臋dza Lema艅skiego jest trudnym do prze艂kni臋cia owocem tego stanowiska. Na wypadek jednak, gdyby nast臋pc膮 kardyna艂a Bergoglio na Stolicy Piotrowej 鈥 ufam, 偶e Duch 艢wi臋ty do tego nie dopu艣ci 鈥 mia艂 zosta膰 jeden z autor贸w listu o gender, ju偶 dzi艣 wsp贸lnie z Tomkiem powinni艣my od艣piewa膰 Te Deum w ramach dzi臋kczynienia za rozpocz臋t膮 decentralizacj臋.
Papie偶 Franciszek czyni wiosn臋, ale nie jego to wina, 偶e polski Ko艣ci贸艂 instytucjonalny w sporej cz臋艣ci wci膮偶 jeszcze trwa w strefie klimatycznej o charakterze subpolarnym. Je偶d偶enie za艣 po wszystkich biskupach en bloc jak po 艂ysych koby艂ach wydaje mi si臋 nieuczciwym i ma艂o strategicznym posuni臋ciem w d膮偶eniu do ocieplenia klimatu. Poziom ko艣cielnej apologii zale偶y r贸wnie偶 od poziomu antyko艣cielnej polemiki.
Klimat mamy taki, jaki mamy. To wcale nie znaczy jednak, 偶e 鈥瀝ealne chrze艣cija艅skie przes艂anie鈥 zosta艂o ca艂kowicie wyparte przez 鈥瀞ymboliczn膮 przemoc zamaskowan膮 religijnym dyskursem鈥. Przeciwnie, wydaje mi si臋, 偶e w kategorii czyn贸w mi艂osierdzia 鈥 nie myli膰 z zasad膮 spo艂ecznej sprawiedliwo艣ci 鈥 polska lewica mog艂aby si臋 niema艂o od polskiego Ko艣cio艂a nauczy膰.
Nie mam zreszt膮 zamiaru udowadnia膰 lewicowej publiczno艣ci, 偶e Ko艣ci贸艂 nie jest wielb艂膮dem. Nikt mnie z moimi katolewicowymi pogl膮dami ze wsp贸lnoty wiernych nie wyrzuca, a nawet gdyby zechcia艂, to ja donik膮d si臋 nie wybieram. Mam te偶 nadziej臋 鈥 wbrew 偶yczeniu wyra偶onemu przez Tomka 鈥 偶e pozostanie w tym Ko艣ciele r贸wnie偶 ksi膮dz Lema艅ski, nie daj膮c satysfakcji swoim przeciwnikom i sprawiaj膮c, 偶e Ko艣ci贸艂, o kt贸rym pisze i kt贸ry reprezentuje, zaistnieje nie tylko w rzeczywisto艣ci, ale i w 艣wiadomo艣ci swoich lewicowych krytyk贸w. 鈥濭dyby tylko taki Ko艣ci贸艂 istnia艂 鈥 nie tylko ja, ale wielu moich odleg艂ych dzisiaj od instytucji Ko艣cio艂a przyjaci贸艂 na pewno przynajmniej spr贸bowa艂oby znale藕膰 tam dla siebie miejsce鈥 鈥 pisze Tomek. Trzymam za s艂owo. A po adresy i nazwiska zapraszam na tak zwany priv.
Artyku艂 pierwotnie ukaza艂 si臋 w 鈥濪zienniku Opinii鈥 (鈥濪O鈥, 28.02.2014).

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Wybieram sam/a
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij