Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

Kardynalna zmiana

To na razie tylko plotki. Ot, hiszpa┼äski dziennik ÔÇ×El PaisÔÇŁ lu┼║no spekuluje, czy Franciszek mianuje kobiet─Ö kardyna┼éem. Teoretycznie nic nie stoi na przeszkodzie. Poniewa┼╝ kwestia godno┼Ťci kardynalskiej nie wi─ů┼╝e si─Ö z tematem ┼Ťwi─Öce┼ä kap┼éa┼äskich, podobna decyzja nie naruszy┼éaby w ┼╝aden spos├│b stanowiska Ko┼Ťcio┼éa w temacie kap┼éa┼ästwa kobiet.

ilustr. Rafał Kucharczuk


Decyzja o mianowaniu ┼Ťwieckich kobiet i m─Ö┼╝czyzn, a tak┼╝e si├│str zakonnych, kardyna┼éami, cho─ç wymaga┼éaby olbrzymiej odwagi, mog┼éaby by─ç jedn─ů z najwa┼╝niejszych podj─Ötych przez Franciszka. Nawet je┼Ťli na pocz─ůtku niekt├│rym nie przejd─ů przez gard┼éo s┼éowa ÔÇ×siostro kardyna┼éÔÇŁ czy ÔÇ×panie kardynaleÔÇŁ.
 
To na razie tylko plotki. Ot, hiszpa┼äski dziennik ÔÇ×El PaisÔÇŁ lu┼║no spekuluje, czy Franciszek mianuje kobiet─Ö kardyna┼éem. W rzeczywisto┼Ťci nie wydarzy┼éo si─Ö nic szczeg├│lnego. Sam pomys┼é nie jest przecie┼╝ nowy ÔÇô dwa lata temu sformu┼éowa┼éa go redakcja jezuickiego tygodnika ÔÇ×AmericaÔÇŁ, rok temu ide─Ö od┼Ťwie┼╝y┼é pewien szwajcarski mnich w niewielkiej broszurze nag┼éo┼Ťnionej przez media. Ko┼Ťci├│┼é przez wieki wynosi┼é do kardynalskiej godno┼Ťci ludzi ┼Ťwieckich ÔÇô ostatniego, Teodolfa Mertela, mianowa┼é b┼éogos┼éawiony Pius IX w 1858 roku. Decyzja o nadaniu tytu┼éu kardyna┼éa kobiecie ÔÇô siostrze zakonnej lub ┼Ťwieckiej ÔÇô by┼éaby tylko kolejnym krokiem na tej drodze. Krokiem s┼éusznym i potrzebnym.
Teoretycznie nic nie stoi na przeszkodzie. Poniewa┼╝ kwestia godno┼Ťci kardynalskiej nie wi─ů┼╝e si─Ö z tematem ┼Ťwi─Öce┼ä kap┼éa┼äskich, podobna decyzja nie naruszy┼éaby w ┼╝aden spos├│b stanowiska Ko┼Ťcio┼éa w temacie kap┼éa┼ästwa kobiet. P├│ki co, na mianowanie ┼Ťwieckich (zar├│wno kobiet, jak i m─Ö┼╝czyzn), oraz zakonnic kardyna┼éami nie pozwala jedynie Kodeks Prawa Kanonicznego. Wystarczy┼éby jednak jeden papieski dekret (skonsultowany lub nie z kolegium kardynalskim czy synodem biskup├│w), by zapis ten zmieni─ç. Przed Franciszkiem, gdyby chcia┼é zdecydowa─ç si─Ö na podobny ruch, droga stoi wi─Öc otwarta.

Równia pochyła?
Mo┼╝na si─Ö jednak spodziewa─ç, ┼╝e takowy projekt spotka┼éby si─Ö z oporem niekt├│rych ┼Ťrodowisk ko┼Ťcielnych, a z pewno┼Ťci─ů tak┼╝e cz─Ö┼Ťci hierarch├│w. Niekt├│rzy mogliby przekonywa─ç, ┼╝e to tylko wst─Öp do radykalnych zmian w nauczaniu Ko┼Ťcio┼éa. Oczami wyobra┼║ni ju┼╝ widz─Ö artyku┼éy czy komentarze zawieraj─ůce klasyczny argument z r├│wni pochy┼éej ÔÇô teraz wprowadzimy ┼Ťwieckich do kolegium kardynalskiego, a sko┼äczy si─Ö wyborem kobiety na Stolic─Ö Piotrow─ů, co zreszt─ů nie b─Ödzie mia┼éo ju┼╝ wi─Ökszego znaczenia, bo przecie┼╝ po drodze zrezygnujemy z uznawania prymatu papie┼╝a. Podobne wizje nadchodz─ůcego kataklizmu pojawiaj─ů si─Ö za ka┼╝dym razem, gdy s┼éycha─ç postulaty przesuni─Öcia akcent├│w w nauczaniu Ko┼Ťcio┼éa (w my┼Ťl formu┼éy ÔÇ×Ko┼Ťcio┼éa lepiej poinformowanegoÔÇŁ, kt├│r─ů uku┼é b┼éogos┼éawiony John Henry Newman, notabene kardyna┼é bez ┼Ťwi─Öce┼ä biskupich, co w my┼Ťl obecnych przepis├│w by┼éoby niemo┼╝liwe), b─ůd┼║ nawet modyfikacji dotychczasowej duszpasterskiej czy urz─Ödniczej praktyki. Wizje te nie znajduj─ů jednak p├│ki co potwierdzenia w rzeczywisto┼Ťci, a dopuszczenie ┼Ťwieckich do sk┼éadu kolegium kardynalskiego by┼éoby nie tyle zmian─ů dotychczasowego sposobu dzia┼éania, co powrotem do dawniejszego. A skoro nowy Kodeks Prawa Kanonicznego pochodzi z 1983 roku, to by─ç mo┼╝e nawet fani strony ÔÇ×M┼éot na posoborowieÔÇŁ byliby usatysfakcjonowani?
Do┼Ť─ç tych z┼éo┼Ťliwo┼Ťci ÔÇô sprawa jest bowiem powa┼╝na. Mianowanie kobiety kardyna┼éem nieuchronnie wywo┼éa┼éoby o┼╝ywion─ů dyskusj─Ö o roli kobiet w Ko┼Ťciele w og├│le. A t─Ö Franciszek widzi jako istotn─ů, by─ç mo┼╝e nawet kluczow─ů. W niedawnym g┼éo┼Ťnym wywiadzie powiedzia┼é mi─Ödzy innymi, ┼╝e ÔÇ×Ko┼Ťci├│┼é nie mo┼╝e by─ç sob─ů bez kobiety i jej roliÔÇŁ, a ÔÇ×geniusz kobiecy jest konieczny w miejscach, gdzie podejmuje si─Ö wa┼╝ne decyzjeÔÇŁ. P├│ki co na wa┼╝nych i eksponowanych stanowiskach kobiet brakuje. I cho─ç niekt├│rzy publicy┼Ťci sugeruj─ů, by papieskich rozm├│w w og├│le nie czyta─ç, to mo┼╝na mie─ç nadzieje, ┼╝e jego wypowiedzi nie b─Öd─ů jedynie maj─ůcym si─Ö spodoba─ç, ale w rzeczywisto┼Ťci nieistotnym pustos┼éowiem. Dobrze by by┼éo zacz─ů─ç wreszcie inaczej my┼Ťle─ç o roli kobiet w Ko┼Ťciele, tak by nie ogranicza─ç jej do prac porz─ůdkowych i modlitwy, ale dopu┼Ťci─ç kobiety tak┼╝e do wsp├│┼édecydowania o jego losach. Nie trzeba d┼éugo szuka─ç, by znale┼║─ç dowody, ┼╝e ws┼éuchiwanie si─Ö w ich g┼éos jest Ko┼Ťcio┼éowi potrzebne. Dowodz─ů tego cho─çby losy ┼Ťwi─Ötej Katarzyny ze Sieny, kt├│ra nie waha┼éa si─Ö poucza─ç papie┼╝a w pisanych do niego listach.

Doceni─ç ┼Ťwiecko┼Ť─ç
Niedowarto┼Ťciowane w Ko┼Ťciele pozostaj─ů wci─ů┼╝ tak┼╝e rola i znaczenie ┼Ťwieckich. Przecie┼╝ naj┼Ťwiatlejsi nawet kap┼éani nie spotykaj─ů si─Ö na swojej drodze z pewnymi problemami czy dylematami ÔÇô nie prze┼╝ywaj─ů wzlot├│w i upadk├│w ma┼é┼╝e┼äskiego ┼╝ycia, nie boj─ů si─Ö o przysz┼éo┼Ť─ç swoich dzieci, nie musz─ů martwi─ç si─Ö o wysoko┼Ť─ç emerytury, nie dr┼╝─ů o to, czy dostan─ů prac─Ö. Za symbol tego, jak w praktyce pojmowana jest cz─Östo rola ┼Ťwieckich w Ko┼Ťciele, niech pos┼éu┼╝y fakt, ┼╝e jeszcze niedawno w Komisji Wychowania Katolickiego polskiego Episkopatu nie by┼éo ani jednej osoby niekonsekrowanej ÔÇô a wi─Öc na co dzie┼ä rzeczywi┼Ťcie wychowuj─ůcej dzieci. Obecnie za┼Ť obok sze┼Ťciu biskup├│w i dziewi─Öciu ksi─Ö┼╝y zasiada w niej zaledwie jedna ┼Ťwiecka kobieta.
Trudno mi wyzby─ç si─Ö smutnej refleksji, ┼╝e marnujemy tym sposobem olbrzymi potencja┼é. Nie chodzi przecie┼╝ o to, by do godno┼Ťci kardynalskiej wynie┼Ť─ç kogo b─ůd┼║ ÔÇô byle by┼é kobiet─ů lub ┼Ťwieckim m─Ö┼╝czyzn─ů. Chodzi o dopuszczenie do niej jednostek wybitnych, mog─ůcych istotnie przyczyni─ç si─Ö do podniesienia jako┼Ťci zarz─ůdzania Ko┼Ťcio┼éem i wzbogaci─ç jego refleksj─Ö. Do tego, by ten potencja┼é wykorzysta─ç, potrzeba jednak powa┼╝nej zmiany mentalno┼Ťci. Ksi─ůdz Jan Kaczkowski w wywiadzie-rzece ÔÇ×Sza┼éu nie ma, jest rakÔÇŁ zwraca uwag─Ö na olbrzymi─ů skal─Ö zjawiska ÔÇ×elementarnego braku poszanowania godno┼Ťci osoby ludzkiej w konkretnej siostrze zakonnej. Do tego te pogardliwe przezwiska: siostra Flakonia od bocznego o┼étarza, siostra Autostrada od dr├│g Bo┼╝ych… No i tak cz─Öste widzenie, tak┼╝e przez ksi─Ö┼╝y, miejsca zakonnicy w roli pos┼éugaczki: siostrzyczka podskoczy do kancelarii, siostrzyczka zrobi porz─ůdek w tych papierachÔÇŁ. Tak┼╝e o zaanga┼╝owaniu ┼Ťwieckich wielu ksi─Ö┼╝y i biskup├│w zdaje si─Ö my┼Ťle─ç w podobnie protekcjonalny spos├│b. Decyzja o mianowaniu ┼Ťwieckich kobiet i m─Ö┼╝czyzn, a tak┼╝e si├│str zakonnych, kardyna┼éami, cho─ç wymaga┼éaby olbrzymiej odwagi, ma szans─Ö sta─ç si─Ö wa┼╝nym krokiem na drodze zmiany tej mentalno┼Ťci.
Warto go zrobi─ç, nawet je┼Ťli na pocz─ůtku niekt├│rym nie przejd─ů przez gard┼éo s┼éowa ÔÇ×siostro kardyna┼éÔÇŁ czy ÔÇ×panie kardynaleÔÇŁ.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś