fbpx Wesprzyj nas!

magazyn lewicy katolickiej

Hitchcock na bok

Trudno by艂o si臋 spodziewa膰, 偶e film o s艂ynnym Alfredzie dor贸wna poziomem jego dzie艂om, ale 艣wietna obsada pozwala艂a przypuszcza膰, 偶e obraz b臋dzie co najmniej przyzwoity. Nie mo偶na powiedzie膰, 偶e jest z艂y, lecz 鈥 o dziwo 鈥 w艂a艣nie obsada okaza艂a si臋 pu艂apk膮, w kt贸r膮 wpadli tw贸rcy.

Tw贸rcy filmu biograficznego musz膮 dokona膰 wyboru: poka偶emy fragmentarycznie i pobie偶nie ca艂e 偶ycie bohatera czy jeden istotny epizod, lecz dok艂adnie? W przypadku 鈥濰itchcocka鈥 zdecydowali si臋 na drugi model. Pokazali mistrza kina gatunkowego podczas realizacji jego najbardziej znanego dzie艂a 鈥 鈥濸sychozy鈥.

Trudno by艂o si臋 spodziewa膰, 偶e film o s艂ynnym Alfredzie dor贸wna poziomem jego dzie艂om, ale 艣wietna obsada (Anthony Hopkins, Helen Mirren, Scarlett Johansson) pozwala艂a przypuszcza膰, 偶e obraz b臋dzie co najmniej przyzwoity. Nie mo偶na powiedzie膰, 偶e jest z艂y, lecz 鈥 o dziwo 鈥 w艂a艣nie obsada okaza艂a si臋 pu艂apk膮, w kt贸r膮 wpadli tw贸rcy. Znakomita Helen Mirren charyzm膮 i talentem przy膰mi艂a Anthony鈥檈go Hopkinsa. W efekcie 鈥濰itchcock鈥 sta艂 si臋 filmem o Almie Reville 鈥 偶onie Hitchcocka.

 

Na naszym podw贸rku z podobnymi problemami scenariuszowo-realizacyjnymi zmagali si臋 Andrzej Wajda i Aleksander 艢cibor-Rylski podczas kr臋cenia 鈥濩z艂owieka z marmuru鈥. Po zdj臋ciach z udzia艂em brawurowo debiutuj膮cej Krystyny Jandy zacz臋li si臋 obawia膰, 偶e aktorka swoj膮 kreacj膮 przy膰mi g艂贸wnego bohatera i nakr臋c膮 film o dziennikarce, a nie strajkuj膮cym robotniku. Zdo艂ali jednak wywa偶y膰 proporcje i odpowiednio wyeksponowa膰 rol臋 Mateusza Birkuta (r贸wnie偶 艣wietny debiut Jerzego Radziwi艂owicza), dzi臋ki czemu tytu艂 odpowiada tre艣ci dzie艂a, a tw贸rcy przekazali widzom to, co zamierzali. Zapanowali nad form膮 鈥 czego nie mo偶na powiedzie膰 o autorach 鈥濰itchcocka鈥.

W filmie Sachy Gervasiego (re偶yserski debiut fabularny scenarzysty m.in. 鈥濼erminalu鈥) k艂opoty z realizacj膮 鈥濸sychozy鈥 (brak funduszy, niech臋膰 ze strony producent贸w, brak wiary w scenariusz w艣r贸d najbli偶szych wsp贸艂pracownik贸w) przeplataj膮 si臋 z problemami osobistymi bohatera tytu艂owego (sugerowany alkoholizm, podejrzewany romans 偶ony). Przeplataj膮 si臋 tak偶e jego traumatyczne wspomnienia z m艂odo艣ci z przeszkodami, kt贸re stawia wsp贸艂czesno艣膰 oraz fantazje z rzeczywisto艣ci膮. Ekscentryczny re偶yser dzi臋ki wsparciu 偶ony pokonuje jednak wszelkie przeciwno艣ci, zastawia dom i wbrew nieprzychylnym mu decydentom z hollywoodzkich wytw贸rni za w艂asne pieni膮dze realizuje swoje opus magnum. Realizuje je oczywi艣cie z wydatn膮 pomoc膮 scenariuszow膮, monta偶ow膮, a nawet re偶ysersk膮 ze strony Almy.

 

Wydawa膰 by si臋 mog艂o, 偶e skupienie si臋 na jednym wydarzeniu obejmuj膮cym niezbyt d艂ugi czas pozwoli lepiej si臋 w nie zag艂臋bi膰, a przy okazji umo偶liwi przedstawienie bohatera w spos贸b ciekawy i nieszablonowy (jak mia艂o to miejsce cho膰by w niedawnym, bardzo dobrym 鈥濴incolnie鈥 Stevena Spielberga). Niestety, z filmu nie dowiadujemy si臋 niczego odkrywczego. Nie ma tak偶e co liczy膰 na formalne fajerwerki. Poza znakomitym aktorstwem na uwag臋 zas艂uguje jedynie 艣wietna charakteryzacja (zas艂u偶ona nominacja do Oscara) 鈥 Hopkins jest 艂udz膮co podobny do Hitchcocka. Kolejne w膮tki fabu艂y s膮 natomiast jedynie zaznaczane lub traktowane pobie偶nie. W efekcie powsta艂 film nieskomplikowany i lekki. Pozycja dla ka偶dego niedzielnego kinomana, kt贸r膮 przyswaja si臋 r贸wnie 艂atwo, jak zapomina. Zupe艂nie przeciwnie do prawdziwego Hitchcocka (z naciskiem na 鈥濸sychoz臋鈥).

 

Przeczytaj inne teksty Autora.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Od ponad 15 lat tworzymy jedyny w Polsce magazyn lewicy katolickiej i budujemy 艣rodowisko zaanga偶owane w walk臋 z podzia艂ami religijnymi, politycznymi i ideologicznymi. Robimy to tylko dzi臋ki Waszemu wsparciu!
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij