Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

Co warto zobaczy─ç i przeczyta─ç przez najbli┼╝sze dwa tygodnie

Agnieszka Tarasiuk zestawi┼éa ze sob─ů pozosta┼éo┼Ťci po kolekcji rze┼║b rodziny von Rose i archiwum wybitnej fotografki Zofii Chom─Ötowskiej. Pisz─Ö o pozosta┼éo┼Ťciach, poniewa┼╝ na wystawie widzimy nadpalone, zniszczone, porozbijane rze┼║by, kt├│re zosta┼éy wykopane z ziemi po 50 latach od zniszczenia posiad┼éo┼Ťci rodziny von Rose.

majatek

materiały prasowe


Wystawa ÔÇ×Maj─ůtek. Rze┼║by z kolekcji rodziny von Rose oraz filmy i fotografie z archiwum Zofii Chom─ÖtowskiejÔÇŁ, Kr├│likarnia, oddzia┼é Muzeum Narodowego w Warszawie, kuratorka: Agnieszka Tarasiuk
Warszawa ma problem z reprywatyzacj─ů. Pisz─ůc w skr├│cie ÔÇô┬áobowi─ůzuj─ůcy do dzisiaj tak zwany Dekret Bieruta, nacjonalizuj─ůcy w┼éasno┼Ť─ç prywatn─ů tu┼╝ po wojnie, zak┼éada zwrot nieruchomo┼Ťci b─ůd┼║ dzia┼éki. Tym samym tysi─ůce budynk├│w u┼╝yteczno┼Ťci publicznej ÔÇô szk├│┼é, urz─Öd├│w, przedszkoli, sklep├│w, muze├│w ÔÇô mo┼╝e z dnia na dzie┼ä zmieni─ç w┼éa┼Ťciciela. Przejmowane s─ů cz─Ö┼Ťci park├│w, kamienice wraz mieszka┼äcami i puste dzia┼éki w centrum miasta. Ten sam los spotka za chwil─Ö Kr├│likarni─Ö ÔÇô malowniczy pa┼éac, w kt├│rym od kilku dekad mie┼Ťci si─Ö oddzia┼é Muzeum Narodowego. Zniszczony przez nazist├│w, odbudowany, remontowany i utrzymywany przez towarzyszy z Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej, zostanie najprawdopodobniej zwr├│cony rodzinie Krasi┼äskich.
W poprzednie wakacje Bogna ┼Üwi─ůtkowska zrealizowa┼éa tam wymowny projekt. Od kilku lat zesp├│┼é mieszcz─ůcej si─Ö na Mokotowskiej B─Öc Zmiany bada miasta przysz┼éo┼Ťci. W pierwszym odcinku ÔÇ×Co wartoÔÇŽÔÇŁ pisa┼éem o ich ubieg┼éorocznych zmaganiach. W Kr├│likarni zaproszeni arty┼Ťci zbadali przez form─Ö neon├│w ÔÇô tak ostatnio popularnych w Polsce (sentyment do PRL-u objawiaj─ůcy si─Ö w modzie i sztuce w przestrzeni publicznej jest nadal do zbadania) ÔÇô problem reprywatyzacji. Spektakularnym neonem ÔÇ×WARszawaÔÇŁ kolektywu Senna (Natalia Romik, Sebastian Kucharuk) zwr├│cili uwag─Ö opinii publicznej na zaw┼éaszczanie przestrzeni publicznych. Neon to napis Warszawa, tyle ┼╝e stabilne s─ů tylko jego trzy pierwsze litery ÔÇô reszta spada w krzaki, litery s─ů w nich porozrzucane.
Ten brak stabilno┼Ťci, ┼╝ycie w niepewno┼Ťci, zap┼éat─Ö za grzechy wojny podejmuje te┼╝ ÔÇ×Maj─ůtekÔÇŁ. To nie tylko komentarz polityczny i spo┼éeczny, ale te┼╝ wielow─ůtkowa wystawa, na kt├│rej dzi─Öki profesjonalnej ekspozycji, opisom i publikacjom ka┼╝dy znajdzie co┼Ť dla siebie.
Agnieszka Tarasiuk zestawi┼éa ze sob─ů pozosta┼éo┼Ťci po kolekcji rze┼║b rodziny von Rose i archiwum wybitnej fotografki Zofii Chom─Ötowskiej. Pisz─Ö o pozosta┼éo┼Ťciach, poniewa┼╝ na wystawie widzimy nadpalone, zniszczone, porozbijane rze┼║by, kt├│re zosta┼éy wykopane z ziemi po 50 latach od zniszczenia posiad┼éo┼Ťci rodziny von Rose. Rodziny, kt├│ra szczyci┼éa si─Ö kolekcjonerskimi ambicjami. Uciekaj─ůc przed Armi─ů Czerwon─ů, nie zd─ů┼╝y┼éa ocali─ç swoich rze┼║b. Tarasiuk zauwa┼╝a, ┼╝e ÔÇ×w muzeum stanowi─ů zbi├│r k┼éopotliwy, ┼Ťwiadcz─ůcy o trudnym dziedzictwie i nie poddaj─ůcy si─Ö konserwacji ÔÇô struktura kamienia, podobnie jak przedwojenna postfeudalna struktura spo┼éeczna Europy ┼Ürodkowo-Wschodniej, uleg┼éa ca┼ékowitej i nieodwracalnej destrukcjiÔÇŁ. ┼Üwiat, kt├│ry bezpowrotnie min─ů┼é, mo┼╝na obserwowa─ç na zdj─Öciach Zofii Chom─Ötowskiej. Warto si─Ögn─ů─ç po jej emancypacyjn─ů biografi─Ö, opisan─ů w kr├│tkim eseju przez Karolin─Ö Pucha┼éek-Rojek. Arystokratka, w┼éa┼Ťcicielka pot─Ö┼╝nego maj─ůtku na Polesiu, dwukrotnie zam─Ö┼╝na, samotnie wychowuj─ůca dzieci, utrzymywa┼éa si─Ö przez ca┼ée doros┼ée ┼╝ycie z fotografowania. Jako jedna z nielicznych kobiet dostawa┼éa zlecenia ministerialne. Jej archiwum liczy kilka tysi─Öcy zdj─Ö─ç. Na wystawie mo┼╝na zobaczy─ç zdj─Öcia dokumentuj─ůce ┼╝ycie mi─Ödzywojennej Polski. Widoczne go┼éym okiem rozwarstwienie spo┼éeczne ÔÇô pomi─Ödzy ch┼éopkami na targu a bawi─ůc─ů si─Ö szlacht─ů zionie przepa┼Ť─ç. Chom─Ötowska by┼éa te┼╝ autork─ů film├│w. W salach Kr├│likarni pokazany jest kr├│tkometra┼╝owy, amatorski zapis beztroskiego ┼╝ycia wÔÇŽ Kr├│likarni. Chom─Ötowska by┼éa spokrewniona z rodzin─ů Krasi┼äskich. Widmowe, melancholijne, czarno-bia┼ée, nieme filmy s─ů niejednoznacznym komentarzem do sytuacji w┼éasno┼Ťciowej budynku, ale te┼╝ w przewrotny spos├│b opisuj─ů instytucj─Ö sztuki, kt├│ra nie boi si─Ö swojego dziedzictwa, nie ucieka przed nim. Wchodzi z nim w relacj─Ö. ÔÇ×Gest wyeksponowania tych niewygodnych z punktu widzenia instytucji dokument├│w filmowych jest kolejn─ů podejmowan─ů w ┼Ťwiecie sztuki pr├│b─ů wyci─ůgni─Öcia na ┼Ťwiat┼éo dzienne problem├│w zwi─ůzanych z pami─Öci─ů zbiorow─ů i to┼╝samo┼Ťci─ůÔÇŁ.
ÔÇ×Maj─ůtekÔÇŁ podejmuje te┼╝ w─ůtek archeologii, stawiaj─ůc pytania o potrzeb─Ö przechowywania za wszelk─ů cen─Ö wszystkich eksponat├│w w zbiorach muzeum (szczeg├│lnie Muzeum Narodowego ÔÇô to pulsuj─ůce pytanie o misj─Ö tej instytucji), sposoby odtwarzania fotografii czy badania to┼╝samo┼Ťci przez muzyk─Ö. W ostatniej sali s┼éyszymy d┼║wi─Ökowy esej Micha┼éy Libery ÔÇ×BildungÔÇŁ, w kt├│rym nagrania z Dylewa ÔÇô by┼éego maj─ůtku rodziny von Rose ÔÇô spotykaj─ů si─Ö z g┼éosem Sibylle Friedberg, potomkini─ů von Rose.
Wyrafinowany spos├│b opowiadania o problemach instytucji ÔÇô ta wystawa jest w pewnym sensie krytyk─ů nie tyle polityczn─ů, co instytucjonaln─ů ÔÇô nie by┼é do tej pory obecny w polskich muzach i galeriach. Agnieszka Tarasiuk w inteligentny spos├│b dotyka wa┼╝nych temat├│w ÔÇô nie tylko wa┼╝nych dla jej zespo┼éu, ale przede wszystkim dla spo┼éecze┼ästwa. Po raz kolejny udowadnia, ┼╝e to w┼éa┼Ťnie sztuka posiada niezb─Ödne narz─Ödzia do niuansowania rzeczywisto┼Ťci i krytycznego jej opisu.
poland_POSTER

materiały prasowe


 
Retrospektywa Jill Godmilow, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, kuratorki: Joanna Krakowska, Zofia P┼éoska, 25-27 kwietnia
30 lat temu ameryka┼äska re┼╝yserka Jill Godmilow nakr─Öci┼éa film dokumentalny ÔÇ×Daleko od PolskiÔÇŁ. Do tej pory nie zosta┼é on jednak w Polsce pokazany. W tym tygodniu Muzeum Sztuki Nowoczesnej po raz pierwszy zaprezentuje go szerokiej publiczno┼Ťci.
Jest pewien w─ůtek, kt├│ry zach─Öca do przyjrzenia si─Ö temu obrazowi. Jego autorka kr─Öci┼éa go… z USA. Kiedy w 1980 roku przylecia┼éa do Polski, ┼╝eby nakr─Öci─ç film o Jerzym Grotowskim, re┼╝yser nie pozwoli┼é jej pojecha─ç do Stoczni Gda┼äskiej. Kiedy Godmilow chcia┼éa wr├│ci─ç do Polski ÔÇô nie wydano jej wizy. Postanowi┼éa wi─Öc i tak nakr─Öci─ç film wypracowan─ů przez siebie metod─ů eksperymentu. Joanna Krakowska tak pisze o ÔÇ×Daleko od PolskiÔÇŁ: ÔÇ×Zasadnicz─ů osi─ů filmu staj─ů si─Ö zainscenizowane wywiady, kt├│re ukaza┼éy si─Ö w 1981 roku na ┼éamach polskiej prasy: z Ann─ů Walentynowicz, z cenzorem o kryptonimie K-62 i z g├│rnikiem, kt├│rego posta─ç zosta┼éa skompilowana z kilku materia┼é├│w publicystycznych. (ÔÇŽ) Film ko┼äczy profetyczna fantazja Jill Godmilow ÔÇô oto Andrzej Wajda udost─Öpnia jej materia┼éy do swego niedoko┼äczonego filmu ┬źDrogi panie premierze┬╗ÔÇŁ. Krakowska dodaje po chwili, ┼╝e ÔÇ×Daleko od PolskiÔÇŁ niespodziewanie nie straci┼éo, lecz zyska┼éo aktualno┼Ť─ç, wydobywaj─ůc pozytywno┼Ť─ç historycznego do┼Ťwiadczenia Solidarno┼Ťci i ca┼é─ů jego gorycz, kt├│ra wsp├│┼écze┼Ťnie ods┼éania swoje nowe aspekty.
Podczas retrospektywy zostan─ů te┼╝ pokazane jej inne filmy. Ca┼éy program jest dost─Öpny na stronie www.artmuseum.pl.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś