Internetowy magazyn katolewicy spo艂ecznej. Piszemy o 艣wiecie, czerpi膮c inspiracje z nauki spo艂ecznej Ko艣cio艂a

Bester Quartet, Metamorphoses

Z czo艂a 艣cieka pot. Akordeonista siedzi na 艣rodku i wirtuozersko wygrywa coraz to d艂u偶sze, skomplikowane partie. Skrzypek, wyprostowany jak struna, wyrywa postrz臋pione podczas energicznej gry w艂osie ze smyczka, by zaraz znowu przy艂o偶y膰 go do instrumentu i da膰 si臋 porwa膰 muzyce.

Z czo艂a 艣cieka pot. Akordeonista siedzi na 艣rodku i wirtuozersko wygrywa coraz to d艂u偶sze, skomplikowane partie. Skrzypek, wyprostowany jak struna, wyrywa postrz臋pione podczas energicznej gry w艂osie ze smyczka, by zaraz znowu przy艂o偶y膰 go do instrumentu i da膰 si臋 porwa膰 muzyce. Rozpromieniony perkusista z werw膮 przebiera palcami po b臋bnach i talerzach. Spogl膮da porozumiewawczo na koleg贸w z zespo艂u, lecz nied艂ugo potem zn贸w odchyla g艂ow臋 do ty艂u i wpada w trans wybijaj膮c kolejne rytmy.

 

To nic innego, jak opis ostatniego koncertu zespo艂u Bester Quartet, maj膮cego miejsce w Filharmonii Narodowej w ramach Czwartkowych Spotka艅 Muzycznych. Repertuar filharmonii rozwija si臋, coraz cz臋艣ciej si臋ga do muzyki awangardowej. Dlatego na scen臋 zaproszony zosta艂 zesp贸艂 czerpi膮cy inspiracje z muzyki klasycznej, lecz r贸wnie偶 klezmerskiej i jazzowej. Grupa istnieje ju偶 od 1997 roku, ale od 2007 prze偶ywa, mo偶na powiedzie膰, drug膮 m艂odo艣膰. Wcze艣niej znani jako The Cracow Klezmer Band, nagrali sze艣膰 p艂yt. Wszystkie z nich, 艂膮cznie z t膮 najnowsz膮, wyda艂a presti偶owa nowojorska wytw贸rnia Tzadik za艂o偶ona przez Johna Zorna, kt贸ra skupia muzyk贸w si臋gaj膮cych do 偶ydowskich tradycji muzycznych. Odk膮d cz艂onkowie postanowili zmieni膰 nazw臋 na bardziej uniwersaln膮, kazali fanom czeka膰 a偶 pi臋膰 lat na kolejny kr膮偶ek. P艂yta Metamorphoses pojawi艂a si臋 dopiero pod koniec ubieg艂ego roku.

Na koncercie w filharmonii muzycy prezentowali repertuar 艣wie偶o wydanej p艂yty. Ca艂e wyst膮pienie zrobi艂o na mnie piorunuj膮ce wra偶enie. Przyzwyczajona do typowego charakteru koncert贸w filharmonijnych, by艂am mile zaskoczona t膮 odmian膮. Liczy艂am na co艣 o偶ywiaj膮cego, nowego. I nie zawiod艂am si臋. Ze sceny emanowa艂a taka energia, 偶e trudno by艂o oderwa膰 wzrok od muzyk贸w. G艂o艣ne salwy oklask贸w po ka偶dym utworze i g艂osy pa艅 z tylnego rz臋du 鈥炁歸ietni s膮! Niebywa艂e!鈥 utwierdzi艂y mnie w przekonaniu, 偶e nie tylko we mnie koncert wywo艂uje tak intensywne emocje. Przyczyn膮 tego zafascynowania by艂a zar贸wno niezwykle dynamiczna muzyka, jak i sylwetki wszystkich cz艂onk贸w zespo艂u.

 

Znakomity instrumentalista Jaros艂aw Bester, lider zespo艂u i autor wi臋kszo艣ci aran偶acji, swoj膮 wirtuozersk膮 gr膮 na akordeonie i pe艂nym zaanga偶owaniem w tworzon膮 muzyk臋, porusza widz贸w do g艂臋bi. Energiczny Jaros艂aw Tyra艂a zaskakuje swoj膮 pomys艂owo艣ci膮 w grze na skrzypcach, wykorzystuj膮c wszelkie mo偶liwe techniki. Najwi臋cej witalno艣ci zespo艂owi nadaje multiinstrumentalista Oleg Dyyak. Doskona艂y perkusista, akordeonista i klarnecista. Wystarczy spojrze膰 na jego roze艣miany wyraz twarzy, od razu wida膰, 偶e jest po uszy zakochany w muzyce i prze偶ywa j膮 ka偶d膮 cz臋艣ci膮 swojego cia艂a. I ostatni 鈥 najm艂odszy, kontrabasista Micha艂 Pospieszalski. Nowy w zespole, acz dobrze ju偶 wro艣ni臋ty w grup臋. Jak m贸wi艂 bohater jednoakt贸wki 鈥濳ontrabasista鈥 Particka S眉skinda, gdy orkiestra nie s艂yszy kontrabasu 鈥 kompletne fiasko. W orkiestrze jazzowej wida膰 to jeszcze wyra藕niej. Orkiestra jazzowa rozpada si臋 z wielkim hukiem jak granat, kiedy milknie kontrabas. Cho膰 to instrument stworzony do brzmienia drugoplanowego, jego rola jest niezwykle istotna. Pospieszalski zadaniu podo艂a艂. Sprawdza艂 si臋 nie tylko w tle, ale klas臋 pokazywa艂 tak偶e w swoich partiach solowych.

Na jednym z koncert贸w Jaros艂aw Bester powiedzia艂: z instrument贸w pr贸bujemy wydoby膰 maksimum emocji i znaczenia, pr贸bujemy odzwierciedli膰 w wydawanych przez nie d藕wi臋kach nasze dusze. I to wida膰 w ka偶dej minucie koncertu. Dla widza jasne jest, 偶e cz艂onkowie Bester Quartet graj膮 ca艂ym sob膮, a do tego 艣wietnie bawi膮 si臋 na scenie i sprawiaj膮, 偶e publiczno艣膰 doskonale bawi si臋 wraz z nimi, gdy偶 przelewaj膮 na s艂uchaczy ca艂膮 swoj膮 energi臋. Cz臋sto porozumiewaj膮 si臋 wzrokowo, 艣miej膮 do siebie, ale r贸wnie偶 graj膮 z wielkim namaszczeniem. Gdy improwizuj膮, zamykaj膮c oczy, czy odchylaj膮 g艂owy do ty艂u.

 

Pod wp艂ywem impulsu, poruszona koncertem, od razu naby艂am p艂yt臋 Metamorphoses. Muzycznie powt贸rzy艂a wra偶enia koncertowe. Energiczne aran偶acje, chwytliwe, niekiedy nawet taneczne melodie. Miejscami grup臋 wspar艂 graj膮c na tr膮bce Tomasz Zi臋tek, znany m. in. z grupy Pink Freud czy Mitch and Mitch. Inspiracji dla utwor贸w znale藕膰 mo偶na wiele. Niekiedy nieco orientalne, to bardziej nawi膮zuj膮ce do tradycji 偶ydowskiej, a czasem i ca艂kowicie jazzowe. Nie brak te偶 wolniejszych rytm贸w jak w melancholijnym utworze 鈥濼he God-Forsaken鈥. Tak wi臋c r贸偶norodno艣ci nie brakuje, p艂yty s艂ucha si臋 z zainteresowaniem. Kto nie da jej si臋 porwa膰 za pierwszym przes艂uchaniem, niech nie traci nadziei, a odtworzy j膮 znowu po pewnym czasie, zgodnie z tym, co powiedzia艂 perkusista zespo艂u Oleg Dyyak: Generalnie nie lubi臋 p艂yt, kt贸re mi si臋 podobaj膮 po pierwszym przes艂uchaniu 鈥 zazwyczaj do nich nie wracam. Ja jednak najch臋tniej wr贸ci艂abym na koncert. Tamte wra偶enia s膮 niepor贸wnywalne z tymi podczas ods艂uchiwania p艂yty. Ta muzyka jest po prostu stworzona do s艂uchania jej na 偶ywo.

http://www.besterquartet.com/

 

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Wybieram sam/a
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij