fbpx Wesprzyj nas!

magazyn lewicy katolickiej

Bardzo polski festiwal ÔÇô Karlowe Wary 2013


http://www.kviff.com/


 
Mimo ┼╝e konkurs g┼é├│wny 48 Mi─Ödzynarodowego Festiwalu Filmowego w Karlowych Warach wygra┼é w─Ögierski film ÔÇ×Le grand cahierÔÇŁ (ÔÇ×A nagy f├╝zetÔÇŁ) J├ínosa Sz├ísza, mo┼╝na uzna─ç, ┼╝e by┼éo to polskie ┼Ťwi─Öto filmu.
Przede wszystkim nadwi┼Ťla┼äskie produkcje zdominowa┼éy drug─ů najwa┼╝niejsz─ů po konkursie g┼é├│wnym sekcj─Ö East of the West, w kt├│rej prezentowane s─ů debiuty oraz drugie filmy tw├│rc├│w z Europy ┼Ürodkowej i Wschodniej. Reprezentowali nas tam Bodo Kox z ÔÇ×Dziewczyn─ů z szafyÔÇŁ oraz Tomasz Wasilewski z ÔÇ×P┼éyn─ůcymi wie┼╝owcamiÔÇŁ. ÔÇô Polskie filmy dobrze wypad┼éy na tle konkurencji. Obok rosyjskiego ÔÇ×MorzaÔÇŁ (ÔÇ×MoreÔÇŁ) Alexandry Strelyanaya by┼éy moim zdaniem najlepsze w konkursie, kt├│ry jednak nie sta┼é na bardzo wysokim poziomie. M┼éodzi tw├│rcy skupiaj─ů si─Ö przede wszystkim na n─Ödzy i patologiach. W ich filmach pojawiaj─ů si─Ö te┼╝ watki homoseksualne oraz odniesienia do przesz┼éo┼Ťci. Sekcja by┼éa bardzo monotonna, a wi─Ökszo┼Ť─ç film├│w nie wzbudza┼éo emocji w jury i nie prowokowa┼éo dyskusji ÔÇô powiedzia┼é jeszcze przed og┼éoszeniem werdyktu Piotr Mularuk, jeden z cz┼éonk├│w jury.
http://youtu.be/VN-Jarn9Ri8
 
Nie by┼é odosobniony w odczuciach, poniewa┼╝ g┼é├│wn─ů nagrod─Ö przyznano filmowi Tomasza Wasilewskiego, kt├│rego ┼Ťwiatowa premiera odby┼éa si─Ö w Nowym Jorku, podczas kwietniowego festiwalu filmowego Tribeca. Pokazano go tam w sekcji Viewpoints, a po festiwalu ameryka┼äscy krytycy og┼éosili sw├│j ranking, w kt├│rym za najlepsze filmy uznano w┼éa┼Ťnie ÔÇ×P┼éyn─ůce wie┼╝owceÔÇŁ oraz ÔÇ×Hide Your Smiling FacesÔÇŁ Patricka CarboneÔÇÖa. Drugi po ÔÇ×W sypialniÔÇŁ film w dorobku m┼éodego, polskiego re┼╝ysera przedstawia histori─Ö Kuby (Mateusz Banasiuk), kt├│ry po dw├│ch latach zwi─ůzku z Sylwi─ů (Marta Nieradkiewicz) poznaje Micha┼éa (Bartosz Gelner) i odkrywa w sobie sk┼éonno┼Ťci homoseksualne. Musi dokona─ç wyboru, a przy okazji zmierzy─ç si─Ö z presj─ů otoczenia. Obraz silnie anga┼╝uje emocjonalnie, jest bardzo dobrze zagrany oraz dopracowany pod wzgl─Ödem scenariusza. Nie brakuje w nim odwa┼╝nych scen i wydaje si─Ö, ┼╝e razem z filmem ÔÇ×W imi─ÖÔÇŁ Ma┼égo┼Ťki Szumowskiej otwiera nowy rozdzia┼é w historii polskiego kina ÔÇô rozdzia┼é LGBT. Nie nale┼╝y jednak rozpatrywa─ç ÔÇ×P┼éyn─ůcych wie┼╝owc├│wÔÇŁ wy┼é─ůcznie w tym kontek┼Ťcie. Obraz ma uniwersalne przes┼éanie, kt├│re mo┼╝e zabole─ç ka┼╝dego. Niezale┼╝nie od orientacji seksualnej. M├│wi o odrzuceniu; o tym, jak ludzie rani─ů si─Ö nawzajem; a tak┼╝e o tym, jak trudno jest dokonywa─ç wybor├│w uczuciowych i jak tragiczne konsekwencje mo┼╝e mie─ç zwlekanie z podj─Öciem decyzji. W najbli┼╝szym czasie zostanie pokazany na wroc┼éawskich Nowych Horyzontach, gdzie bierze udzia┼é w konkursie mi─Ödzynarodowym, a do szerokiej dystrybucji kinowej trafi prawdopodobnie w listopadzie.
 

Polska krytyka entuzjastycznie przyj─Ö┼éa r├│wnie┼╝ rywalizuj─ůc─ů w konkursie g┼é├│wnym ÔÇ×Papusz─ÖÔÇŁ Joanny Kos-Krauze i Krzysztofa Krauze, kt├│r─ů jury pod przewodnictwem Agnieszki Holland uhonorowa┼éo specjalnym wyr├│┼╝nieniem. Mnie film nieco rozczarowa┼é, a i w┼Ťr├│d zagranicznych dziennikarzy nie wywo┼éa┼é tak wielkiego poruszenia, jak w┼Ťr├│d Polak├│w, chocia┼╝ pojawi┼éo si─Ö kilka przychylnych recenzji w zachodnich mediach. Epicka opowie┼Ť─ç o ┼╝yciu cyga┼äskiej poetki, Bronis┼éawy Wajs, a tak┼╝e o burzliwych losach narodu cyga┼äskiego w XX-wiecznej Polsce porusza, ale nie wstrz─ůsa, jak ÔÇ×Plac ZbawicielaÔÇŁ czy ÔÇ×D┼éugÔÇŁ ani nie wzrusza tak bardzo, jak ÔÇ×M├│j NikiforÔÇŁ. Niew─ůtpliwie jest to jednak obraz istotny i intryguj─ůcy, kt├│ry mimo surowo┼Ťci ┼Ťrodk├│w wyrazu ma potencja┼é komercyjny. W ko┼äcu wpisuje si─Ö w nurt tzw. kina lektur szkolnych i na tle takich pozycji jak ÔÇ×Pan TadeuszÔÇŁ Andrzeja Wajdy, ÔÇ×Stara Ba┼Ť┼äÔÇŁ Jerzego Hoffmana czy ÔÇ×Przedwio┼ŤnieÔÇŁ Filipa Bajona mo┼╝na ÔÇ×Papusz─ÖÔÇŁ uzna─ç za wybitn─ů. Co prawda, nie jest to ekranizacja powie┼Ťci czy poematu, ale za to film znacznie prawdziwszy, ciekawszy i zdecydowanie bardziej zach─Öcaj─ůcy do zapoznania si─Ö z tw├│rczo┼Ťci─ů Bronis┼éawy Wajs, ni┼╝ wcze┼Ťniej wspomniane obrazy do si─Ögni─Öcia po dzie┼éa Adama Mickiewicza, J├│zefa Ignacego Kraszewskiego czy Stefana ┼╗eromskiego. Nale┼╝y r├│wnie┼╝ podkre┼Ťli─ç odwag─Ö tw├│rc├│w, kt├│rzy z racji wyboru tematu nie mogli unikn─ů─ç por├│wna┼ä z tw├│rczo┼Ťci─ů Emira Kusturicy i wybrn─Öli z tego bardzo przyzwoicie. Co prawda, ÔÇ×PapuszaÔÇŁ nie dorasta do pi─Öt dzie┼éom genialnego Serba, ale przynajmniej nie pr├│buje ich na┼Ťladowa─ç. Pokazuje Cygan├│w bardziej kameralnie, intymniej, bez cepeliady i ┼╝ywio┼éu ┼╝ycia t─Ötni─ůcego z takich film├│w, jak ÔÇ×Czarny kot, bia┼éy kotÔÇŁ czy ÔÇ×UndergroundÔÇŁ. I w┼éa┼Ťnie ten nowy j─Özyk opowiadania o kulturze i narodzie cyga┼äskim stanowi najwi─Öksz─ů warto┼Ť─ç dzie┼éa ma┼é┼╝e┼ästwa Krauze, kt├│re swoj─ů biograficzn─ů trylogi─Ö zamierza zamkn─ů─ç filmem o Czes┼éawie Niemenie.
 
W sekcji dokumentalnej jury pod przewodnictwem Krzysztofa Gierata przyzna┼éo dwie nagrody ÔÇô pe┼énometra┼╝owemu filmowi ÔÇ×PipelineÔÇŁ (ÔÇ×TrubaÔÇŁ) Vitalya Manskiyego oraz kr├│tkiemu dokumentowi ÔÇ×Beach BoyÔÇŁ Emila Langballe. Wyr├│┼╝niono r├│wnie┼╝ ÔÇ×The ManorÔÇŁ Shawneya Cohena. ÔÇô Moim faworytem w┼Ťr├│d kr├│tkometra┼╝owych film├│w dokumentalnych by┼é ÔÇ×RogalikÔÇŁ Paw┼éa Ziemilskiego, lecz nie mia┼éem poplecznik├│w w┼Ťr├│d jury, wi─Öc z nimi nie walczy┼éem. Tym bardziej, ┼╝e wszyscy jednoznacznie opowiedzieli si─Ö za filmem ÔÇ×Beach BoyÔÇŁ. Spo┼Ťr├│d film├│w pe┼énometra┼╝owych za najlepsze uznali┼Ťmy ÔÇ×Meine keine FamilieÔÇŁ Paula-Juliena Roberta, ÔÇ×The ManorÔÇŁ oraz ÔÇ×PipelineÔÇŁ. Po dyskusji zdecydowali┼Ťmy, ┼╝e g┼é├│wn─ů nagrod─Ö otrzyma ten ostatni ÔÇô absolutnie klasyczny dokument obserwacyjny z pi─Öknie pracuj─ůc─ů kamer─ů, kt├│ry w ciep┼éy i ironiczny spos├│b pokazuje rzeczywisto┼Ť─ç postkomunistycznego ┼Ťwiata, w kt├│rym czas si─Ö zatrzyma┼é, a jego mieszka┼äcy niekoniecznie do┼Ťwiadczyli pozytywnych aspekt├│w przemian politycznych i gospodarczych ÔÇô powiedzia┼é Krzysztof Gierat. ÔÇ×Beach BoyÔÇŁ przedstawia natomiast histori─Ö przypominaj─ůc─ů nieco pierwsz─ů cz─Ö┼Ť─ç trylogii Ulricha Siedla ÔÇ×Raj: Mi┼éo┼Ť─çÔÇŁ. W kr├│tkim, niespe┼éna p├│┼égodzinnym dokumencie poznajemy nietypow─ů par─Ö ÔÇô starsz─ů Angielk─Ö przy tuszy oraz m┼éodego Kenijczyka. Kobieta jest na ekskluzywnych wakacjach w Afryce, a ch┼éopiec staje si─Ö jej utrzymankiem podczas tego tygodnia. Mimo braku poparcia ze strony rodziny, para planuje wsp├│ln─ů przysz┼éo┼Ť─ç w Anglii. Z jednej strony film opowiada o pogoni za marzeniem na o┼Ťlep i desperack─ů pr├│b─ů uwolnienia si─Ö od samotno┼Ťci, a z drugiej strony o przedmiotowym traktowaniu ludzi; wykorzystywaniu ich dla zdobycia pieni─Ödzy lub kupowaniu za pieni─ůdze. Obraz mocny i przejmuj─ůcy, a zarazem wymagaj─ůcy od widza reakcji oraz specjalnej wra┼╝liwo┼Ťci. W ko┼äcu ocena bohater├│w nie musi by─ç jednoznacznie negatywna lub pozytywna. Film budzi op├│r i bunt, ale te┼╝ wsp├│┼éczucie.
 

Przy okazji warto wspomnie─ç o polskim dokumencie bior─ůcym udzia┼é w konkursie ÔÇô ÔÇ×LalkarzuÔÇŁ (ÔÇ×Man Who Made Angels FlyÔÇŁ) Wiktorii Szyma┼äskiej. Zdaniem jury w filmie zabrak┼éo dramaturgii, w zwi─ůzku z czym nie by┼é typowany do zwyci─Östwa, jednak niew─ůtpliwie jest to obraz, z kt├│rym warto si─Ö zapozna─ç. Przybli┼╝a bowiem posta─ç Michaela Menschke, jednego z najwybitniejszych tw├│rc├│w i re┼╝yser├│w teatr├│w lalek na ┼Ťwiecie. A robi to w spos├│b magiczny, opowiadaj─ůc poprzez takich bohater├│w jak Don Kichote czy postacie z klasycznych greckich tragedii. Wizualnej przyjemno┼Ťci dostarczaj─ů za┼Ť wybitne zdj─Öcia Wojciecha Staronia, kt├│ry w Karlowych Warach zaistnia┼é dwukrotnie, poniewa┼╝ by┼é te┼╝ jednym z operator├│w przy filmie ÔÇ×PapuszaÔÇŁ.
 
Nagrod─Ö dla najlepszego re┼╝ysera przyznano dobrze znanemu w Polsce czeskiemu tw├│rcy Janowi H┼Öebejkowi za film ÔÇ×HoneymoonÔÇŁ (ÔÇ×L├şb├ínkyÔÇŁ), najlepszym aktorem zosta┼é ├ôlafur Darri ├ôlafsson (ÔÇ×XLÔÇŁ), a najlepszymi aktorkami uznano ex aequo cztery kobiety wyst─Öpuj─ůce w filmie ÔÇ×BluebirdÔÇŁ: Amy Morton, Louis─Ö Krause, Emily Meade oraz Margo Martindale. Nagrod─Ö publiczno┼Ťci zdoby┼éa czeska komedia ÔÇ×RevivalÔÇŁ w re┼╝yserii Alice Nallis, a najlepszym obrazem konkursu kina niezale┼╝nego uznano ÔÇ×Things the Way They AreÔÇŁ (ÔÇ×Las cosas como sonÔÇŁ) chilijskiego re┼╝ysera Fernando Lavanderosa.
 
Nagrody specjalne za wybitny wk┼éad w rozw├│j ┼Ťwiatowej kinematografii odebrali osobi┼Ťcie podczas festiwalu Theodor Pi┼ít─Ťk, John Travolta oraz Oliver Stone, a Nagrod─Ö Prezydenta Festiwalu otrzyma┼é Vojt─Ťch Jasn├Ż. Poza nimi na festiwalu pojawi┼éy si─Ö r├│wnie┼╝ takie gwiazdy ┼Ťwiatowego formatu, jak Paolo Sorrentino, Valeria Golino, David Lowery, Lou Castel, Michael Gondry, Jerry Schatzberg, Murray Abraham, Cary Fukunaga, Miroslav Ondricek czy uznani polscy tw├│rcy, jak Wojtek Smarzowski, Leszek Dawid, Joanna Kos-Krauze, Jowita Budnik i wielu innych.
 
Je┼Ťli mia┼ébym wskaza─ç jeden film, kt├│ry okaza┼é si─Ö objawieniem, bez w─ůtpienia by┼éby to najnowszy obraz Paolo Sorrentino, entuzjastycznie przyj─Öta na MFF w Cannes ÔÇ×Wielka pi─Ökno┼Ť─çÔÇŁ (La grande bellezzaÔÇŁ). Dzie┼éo zrealizowane z ogromnym rozmachem, prezentuj─ůce ┼╝ycie rzymskich wy┼╝szych sfer oraz w urokliwy spos├│b portretuj─ůce samo miasto. Niemal trzygodzinny film ogl─ůda si─Ö z zapartym tchem, a z ka┼╝d─ů minut─ů pragnie si─Ö, by nie dobiega┼é ko┼äca. Interesuj─ůcy scenariusz, wybitne aktorstwo, znakomite zdj─Öcia, muzyka, monta┼╝ i niebanalna wizja re┼╝ysera sprawiaj─ů, ┼╝e bez przesady mo┼╝emy ÔÇ×Wielk─ů pi─Ökno┼Ť─çÔÇŁ uzna─ç za dzie┼éo kompletne, a por├│wnania z tw├│rczo┼Ťci─ů Federico Felliniego nie s─ů w tym przypadku na wyrost. Po ÔÇ×BoskimÔÇŁ i ÔÇ×Wszystkich odlotach CheyenneÔÇÖaÔÇŁ w┼éoski tw├│rca ponownie wspi─ů┼é si─Ö na wy┼╝yny i wygl─ůda na to, ┼╝e narodzi┼éa si─Ö kolejna gwiazda nie tylko europejskiego, a ┼Ťwiatowego kina. Natomiast je┼Ťli mia┼ébym wskaza─ç najwi─Öksze festiwalowe rozczarowanie, to postawi┼ébym na zaskakuj─ůco niski poziom konkursu g┼é├│wnego, w kt├│rym ┼╝aden obraz nie tylko nie zachwyci┼é, lecz tak┼╝e w moim odczuciu nie m├│g┼éby si─Ö r├│wna─ç cho─çby z pokazywanym w zesz┼éym roku na Warszawskim Festiwalu Filmowym ÔÇ×ImagineÔÇŁ Andrzeja Jakimowskiego. A podobno czeski festiwal jest bardziej renomowany i stoi na wy┼╝szym poziomie.
 

Mi─Ödzynarodowy Festiwal Filmowy w Karlowych Warach odbywa si─Ö od 1948 roku. Uchodzi za najwi─Ökszy i najwa┼╝niejszy w Europie ┼Ürodkowo-Wschodniej. W tym roku odwiedzi┼éo go ponad 12┬á000 widz├│w, dziennikarzy, filmowc├│w oraz dystrybutor├│w, producent├│w i agent├│w sprzeda┼╝y. Sprzedano 128┬á031 bilet├│w na 461 projekcji. Pokazano 235 film├│w, spo┼Ťr├│d kt├│rych 23 mia┼éy ┼Ťwiatow─ů, 30 mi─Ödzynarodow─ů, a 13 europejsk─ů premier─Ö. 194 filmy by┼éy prezentowane przez tw├│rc├│w obecnych na festiwalu. Cz─Ö┼Ť─ç z nich w tym oraz przysz┼éym roku pojawi si─Ö na ekranach polskich kin. Niekt├│rych nie wolno przegapi─ç.
 
Przeczytaj inne teksty Autora.
UWAGA! W czasie wakacji internetowa ods┼éona ÔÇ×KontaktuÔÇŁ b─Ödzie ukazywa─ç si─Ö raz na dwa tygodnie ÔÇô co drugi poniedzia┼éek. Serdecznie zapraszamy do lektury!
 

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Od ponad 15 lat tworzymy jedyny w Polsce magazyn lewicy katolickiej i budujemy ┼Ťrodowisko zaanga┼╝owane w walk─Ö z podzia┼éami religijnymi, politycznymi i ideologicznymi. Robimy to tylko dzi─Öki Waszemu wsparciu!
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś