Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

ÔÇ×Zielone poj─ÖcieÔÇŁ

Nie ma ekologii przyrody bez ekologii cz┼éowieka. Nie mo┼╝na przeciwstawia─ç sobie sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej i sprawiedliwo┼Ťci ekologicznej.


Zach─Öcamy do lektury kolejnego numeru naszego kwartalnika p.t. ÔÇ×Zielone poj─Öcie”, kt├│ry jest po┼Ťwi─Öcony szeroko poj─Ötym problemom ekologii. Przeczytaj─ů w nim pa┼ästwo m.in. wywiady z Arturem Domos┼éawskim i Theotoniusem Gomesem, a tak┼╝e artyku┼éy o. Stanis┼éawa Jaromiego i Przemys┼éawa Sadury.
Ca┼éo┼Ť─ç dost─Öpna jest w prenumeracie, a ju┼╝ wkr├│tce tak┼╝e w salonach Empik.Poni┼╝ej znajd─ů Pa┼ästwo wst─Öpniak numeru. Autorem ilustracji na ok┼éadce jest Jacek Ambro┼╝ewski.
 
Ekologia bywa postrzegana jako element stylu ┼╝ycia zadowolonej z siebie klasy ┼Ťredniej. Jak gdyby my┼Ťlenie o ┼Ťrodowisku naturalnym by┼éo luksusem, na kt├│ry cz┼éowiek mo┼╝e sobie pozwoli─ç dopiero wtedy, gdy zaspokoi wszystkie swoje podstawowe potrzeby. Jak gdyby troska o stworzenie sprowadza┼éa si─Ö do zak┼éadania rezerwat├│w przyrody, kt├│re uspokaja┼éyby nasze sumienia, i teren├│w zielonych, kt├│re cieszy┼éyby nasze oczy. Jak gdyby┼Ťmy stali przed roz┼é─ůczn─ů alternatyw─ů: albo skuteczne rozwi─ůzywanie problem├│w spo┼éeczno-ekonomicznych, albo g┼éoszenie utopijnych postulat├│w ┼╝ycia w zgodzie z natur─ů: mor┼Ťwinami w Ba┼étyku i kozicami w Tatrach, nie wspominaj─ůc ju┼╝ o czarnych nosoro┼╝cach w Afryce i wombatach w Australii.
 
Ale przecie┼╝ tak nie jest.
 
Nie ma ekologii przyrody bez ekologii cz┼éowieka, kt├│ry ÔÇô chce tego czy nie ÔÇô jest uwik┼éany w sie─ç relacji ze stworzonym ┼Ťwiatem i z innymi lud┼║mi. Je┼Ťli zaczniemy pojmowa─ç ekonomi─Ö w spos├│b nieco bardziej ludzki, to oka┼╝e si─Ö, ┼╝e spo┼éeczna ekologia tradycyjnych wsp├│lnot ÔÇô w Biblii wyra┼╝aj─ůca si─Ö w zasadach roku szabatowego (raz na siedem lat ziemia musi odpocz─ů─ç) i roku jubileuszowego (raz na pi─Ö─çdziesi─ůt lat d┼éugi s─ů umarzane) ÔÇô znacznie wi─Öcej ma wsp├│lnego z ekonomiczn─ů racjonalno┼Ťci─ů ni┼╝ quasi-religijny kult wzrostu gospodarczego. Nie mo┼╝na w d┼éu┼╝szej perspektywie przeciwstawia─ç sobie sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej i sprawiedliwo┼Ťci ekologicznej, cho─ç wynikaj─ůce z nich postulaty znajduj─ů si─Ö niekiedy w realnym konflikcie. Jak pisze Leonardo Boff, to w┼éa┼Ťnie ludzie ubodzy s─ů dzi┼Ť gatunkiem najbardziej zagro┼╝onym wygini─Öciem w zwi─ůzku z nadmiern─ů eksploatacj─ů ┼Ťrodowiska naturalnego i post─Öpuj─ůcym utowarowieniem zasob├│w naturalnych.
 
W obliczu ┼Ťwiatowego kryzysu gospodarczego, gdy zdaje si─Ö dochodzi─ç do przewarto┼Ťciowania zasad rz─ůdz─ůcych ekonomi─ů od przesz┼éo trzydziestu lat, powoli zmienia si─Ö tak┼╝e zachodni spos├│b my┼Ťlenia o ekologii. A jednak g┼éoszenie postulat├│w ekologicznych wci─ů┼╝ kojarzy si─Ö w naszej cz─Ö┼Ťci ┼Ťwiata z niegro┼║nym (?) szale┼ästwem. W wyniku kolejnych rewolucji ÔÇô od przemys┼éowej do cyfrowej ÔÇô kultura Zachodu uleg┼éa tak daleko id─ůcej technicyzacji, ┼╝e rozdzia┼é ┼Ťwiata ludzkiego i ┼Ťwiata przyrodniczego wydaje si─Ö nieodwracalny. Z punktu widzenia du┼╝ej cz─Ö┼Ťci mieszka┼äc├│w naszego globu jest on jednak fa┼észywy. Rolnicy z przybrze┼╝nych region├│w Bangladeszu tocz─ů codzienn─ů walk─Ö z wod─ů, kt├│ra podmywa ich domy i zalewa pola. Ludzie ci do┼Ťwiadczaj─ů na w┼éasnej sk├│rze, ┼╝e skutkuj─ůce podniesieniem poziomu w├│d globalne ocieplenie nie jest wymys┼éem ekoterroryst├│w. Zechciejmy mie─ç o tym cho─çby ÔÇ×zielone poj─ÖcieÔÇŁ.
 
 
 

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś