Internetowy magazyn katolewicy spo艂ecznej. Piszemy o 艣wiecie, czerpi膮c inspiracje z nauki spo艂ecznej Ko艣cio艂a

Wielki Liberace

Liberace jest magnetyczny, na sw贸j spos贸b fascynuj膮cy, uroczy, cz臋sto rozbrajaj膮cy. Douglas wypada r贸wnie dobrze w momencie, gdy musi 偶artowa膰, jak i pokaza膰 powa偶niejsz膮 stron臋 osobowo艣ci swego bohatera.


Steven Soderbergh wybitnym re偶yserem jest i wiadomo to nie od wczoraj. Tym bardziej nie dziwi fakt, 偶e mocno si臋 przy艂o偶y艂 do swojego najnowszego i, jak twierdzi, ostatniego filmu, pt. 鈥濿ielki Liberace”.
 
Jest to prawdziwa historia Valentino Liberace (Michael Douglas), artysty estradowego, znakomitego pianisty i celebryty. Wbrew temu, co s膮dz膮 o nim ludzie, Liberace jest homoseksualist膮 i tak naprawd臋 samotnym cz艂owiekiem. Zmienia si臋 to, gdy poznaje Scotta Thomsona (Matt Damon), z kt贸rym 偶yje wsp贸lnie przez prawie dziesi臋膰 lat.
 
W艂a艣nie ta r贸偶nica mi臋dzy publicznym wizerunkiem, a 偶yciem prywatnym jest jednym z g艂贸wnych temat贸w filmu. Jako 偶e rzecz dzieje si臋 w latach 70. i 80. ubieg艂ego stulecia Liberace musia艂 ukrywa膰 swoj膮 orientacj臋 seksualn膮. Prowadzi艂o to nie tylko do licznych k艂amstw w mediach, ale te偶 i do samotno艣ci 鈥 artysta prawie w og贸le nie widywa艂 si臋 towarzysko z innymi lud藕mi. Wydaje si臋, 偶e to jeden z powod贸w, dla kt贸rego tak wielk膮 wag臋 przyk艂ada艂 do swojego wygl膮du i otoczenia, w kt贸rym przebywa艂 (jedno i drugie strasznie kiczowate). Obraz Ameryki i to tej sprzed zaledwie kilkudziesi臋ciu lat, gdy go por贸wna膰 z czasami dzisiejszymi jest na sw贸j spos贸b wstrz膮saj膮cy. Obecne problemy mniejszo艣ci seksualnych s膮 naprawd臋 niczym w por贸wnaniu do tego, z czym musia艂y sobie radzi膰 w przesz艂o艣ci. „Wielki Liberace” mimochodem pokazuje wi臋c, jak wiele si臋 zmieni艂o.
 
Rzecz w tym, 偶e „Wielki Liberace” w USA nie by艂 filmem kinowym. 呕adna z wytw贸rni nie zgodzi艂a si臋 na dystrybucj臋, twierdz膮c, 偶e jest on zbyt 鈥瀏ejowski”, cho膰 ju偶 kilka lat temu Oskary zdobywa艂a 鈥濼ajemnica Brokeback Mountain”. Pieni膮dze na produkcj臋 wy艂o偶y艂o wi臋c jak zawsze niezawodne HBO. Ograniczy艂o to w spos贸b znaczny liczb臋 odbiorc贸w filmu. Pokazuje to, 偶e chocia偶 nale偶y cieszy膰 si臋 ze zmian, kt贸re zasz艂y do tej pory, to jednak droga do zr贸wnania homoseksualist贸w w prawach zreszt膮 spo艂ecze艅stwa jeszcze daleka.
 
Ale dzie艂o Soderbergha to tak偶e historia m艂odego cz艂owieka, kt贸ry da艂 si臋 omami膰 bogactwu. Scott autentycznie kocha Liberace, ale po jakim艣 czasie ci臋偶ko powiedzie膰, czy wi臋ksz膮 mi艂o艣ci膮 darzy artyst臋, czy luksus, kt贸ry dzi臋ki niemu ma zapewniony. Jego posta膰 przypomina zreszt膮 troch臋 Eddiego Adamsa z 鈥濨oogie Nights” Paula Thomasa Andersona. Obaj bohaterowie pokazywali, 偶e b臋d膮c m艂odym bardzo ci臋偶ko jest zachowa膰 umiar. Gdy w szybkim tempie zaczyna przybywa膰 pieni臋dzy i rozrywek, ci臋偶ko jest si臋 temu oprze膰 i si臋 w tym nie zatraci膰. W pewien spos贸b mo偶e by膰 to odebrane jako krytyka American Dream, kt贸re z jednej strony mo偶e prowadzi膰 do szcz臋艣cia, z drugiej do wyniszczenia i cierpienia.
 
Najwi臋ksz膮 czysto filmow膮 zalet膮 鈥濿ielkiego Liberace” jest bez w膮tpienia aktorstwo. Matt Damon wspina si臋 tu na wy偶yny swoich umiej臋tno艣ci. Doskonale portretuje prostego ch艂opaka, kt贸ry zrezygnowa艂 z marze艅, by 偶y膰 w bogactwie, po czym kompletnie si臋 w tym zatraci艂. Prawdziw膮 gwiazd膮 filmu jest jednak Michael Douglas, uhonorowany telewizyjnym Oscarem, czyli Emmy. Jego Liberace jest magnetyczny, na sw贸j spos贸b fascynuj膮cy, uroczy, cz臋sto rozbrajaj膮cy. Douglas wypada r贸wnie dobrze w momencie, gdy musi 偶artowa膰, jak i pokaza膰 powa偶niejsz膮 stron臋 osobowo艣ci swego bohatera.
 
Jednak nie tylko dla Damona i Douglasa warto zobaczy膰 film. Soderbergh potwierdza tu swoj膮 klas臋 re偶ysersk膮. Jego film jest 偶ywy, ma 艣wietne tempo i chocia偶 jest chyba minimalnie za d艂ugi, bez problemu si臋 to wybacza. Warto te偶 wspomnie膰 o rewelacyjnych scenografii, kostiumach i charakteryzacji. Wszystko to w niesamowity spos贸b pokazuje Ameryk臋 lat 70. i 80.
 
鈥濿ielki Liberace” to film zdecydowanie godzien polecenia. Jako 偶e bawi艂em si臋 na nim 艣wietnie, r贸wnie偶 i Wam polecam wycieczk臋 do kina. Soderbergh, Douglas i Damon Was nie zawiod膮.
 

 

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Wybieram sam/a
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij