Internetowy magazyn katolewicy spo艂ecznej. Piszemy o 艣wiecie, czerpi膮c inspiracje z nauki spo艂ecznej Ko艣cio艂a

Wielka korekta

Kulminacj膮 akcji krytykuj膮cych ASP by艂 cykl spotka艅 pt. Akademia Otwarta, organizowanych przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Zaproszono na nie zagranicznych pedagog贸w, 偶eby opowiedzieli o artystycznych uczelniach, w kt贸rych pracuj膮. Szukano rozwi膮zania za granic膮, podczas gdy podstawowym problemem jest brak otwarto艣ci profesor贸w na dzia艂ania i kreatywno艣膰 student贸w.


Koniec roku szkolnego r贸wnocze艣nie obchodz膮 Akademia Sztuk Pi臋knych i Zach臋ta.
Coroczna prezentacja prac student贸w ASP zbiega si臋 bowiem z otwarciem wystawy 鈥濻ztuka wsz臋dzie. Akademia Sztuk Pi臋knych w Warszawie 1904-1944鈥.
 
Wystawa w akademickich pracowniach od lat odbywa si臋 niestety w konwencji szkolnego wydarzenia, a w艣r贸d zwiedzaj膮cych pojawiaj膮 si臋 przewa偶nie przyjaciele i rodzina m艂odych tw贸rc贸w. A szkoda. To stracona szansa na przedstawienie Akademii jako miejsca ludzi o niezwykle tw贸rczym potencjale. Wyj膮tkiem jest Wydzia艂 Wzornictwa przy ulicy My艣liwieckiej, gdzie w tym roku pokazano prace na wysokim poziomie, a w powietrzu czu膰 m艂odzie艅cz膮 energi臋. Z przyjemno艣ci膮 ogl膮da艂am prototypy mebli, projekty opakowa艅, ekscentryczne ubrania i urz膮dzenia pomocnicze dla os贸b niedowidz膮cych. Zniech臋cona wisielczym nastrojem student贸w malarstwa, od lat skar偶膮cych si臋 na stagnacj臋 na Akademii, po wizycie na Wydziale Wzornictwa, odzyskuj臋 nadziej臋 w artystyczne szkolnictwo.
 

Sztuka wsz臋dzie

Wystawa w Zach臋cie przedstawia niezwykle dynamiczny okres w historii Akademii, kiedy studenci i profesorzy wsp贸lnie anga偶owali si臋 w pozaszkolne 偶ycie, realizuj膮c zam贸wienia zak艂ad贸w publicznych i fabryk. Byli nowocze艣ni, za profesorem Tadeuszem Pruszkowskim studenci wst臋powali do warszawskiego aeroklubu. Program nowej uczelni w najkr贸tszym brzmieniu to 鈥瀞ztuka wsz臋dzie鈥 鈥 czyli tw贸rczo艣膰 nastawiona na potrzeby 偶ycia codziennego, na kszta艂towanie wra偶liwo艣ci estetycznej Polak贸w.
Nowoczesny i formacyjny charakter starej uczelni spe艂ni艂by sen o Akademii wielu obecnych student贸w. 鈥濻ztuka wsz臋dzie鈥 to wystawa, kt贸ra opowiada o potrzebie u偶yteczno艣ci sztuki w tworz膮cym si臋 pa艅stwie polskim. Arty艣ci skupieni wok贸艂 ASP byli w mi臋dzywojniu bezpo艣rednio zaanga偶owani w budowanie nowego 艂adu 鈥 projektowali wszystko: od banknot贸w i medali, antyalkoholowych kampanii spo艂ecznych, po p艂ywaj膮ce ambasady Polski 鈥 transatlantyki 鈥濸i艂sudski鈥 i 鈥濨atory鈥.
 
Pracownia Bry艂 i P艂aszczyzn
Na rysunku 鈥濵臋cze艅stwo 艣w. Projektusa. Poniedzia艂ki 4-6鈥 ukrzy偶owano profesora, jednego z za艂o偶ycieli warszawskiej ASP, Wojciecha Jastrz臋bowskiego. Autorka pracy, Wiktoria Go艂y艅ska przedstawi艂a pod krzy偶em tak偶e siebie i innych student贸w razem z przedmiotami wykonanymi na zaj臋cia Jastrz臋bowskiego. Praca z 1924 roku to serdeczne wspomnienie czasoch艂onnych zaj臋膰, kt贸re Jastrz臋bowski prowadzi艂 w wymy艣lonej przez siebie Pracowni Bry艂 i P艂aszczyzn. Zaj臋cia w tej pracowni obowi膮zywa艂y wszystkich pierwszorocznych student贸w, dotyczy艂y podstawowych zasad projektowania, rozwoju wyobra藕ni przestrzennej, my艣lenia poprzez znak graficzny.
Jastrz臋bowski zas艂yn膮艂 wielokrotnym odsy艂aniem prac student贸w do poprawek, co t艂umaczy m臋cze艅ski nastr贸j rysunku. Zaj臋cie w pracowni profesora by艂y najwa偶niejszym momentem formacyjnym dla student贸w ASP. Ich program obowi膮zuje do dzi艣. W budynku przy Krakowskim Przedmie艣ciu na ko艅coworocznej wystawie ca艂y pierwszy rok prezentuje swoje bry艂y i prace przestrzenne. Z kolei na wystawie w Zach臋cie pokazano kilka obiekt贸w wykonanych przez wsp贸艂czesnych student贸w wed艂ug wytycznych Jastrz臋bowskiego.
 

Pracownia Struktur Mentalnych

W tym samym czasie, kiedy zesp贸艂 badaczy Muzeum ASP prowadzony przez Maryl臋 Sitkowsk膮 opracowywa艂 postulaty profesor贸w przedwojennej akademii 鈥 w艣r贸d nich najwa偶niejsze zaanga偶owanie w budow臋 nowej rzeczywisto艣ci 鈥 grupa student贸w ASP bezskutecznie pr贸bowa艂a dowiedzie膰 si臋 od swoich obecnych profesor贸w, jaka jest ich wizja akademii, jak wyobra偶aj膮 sobie program w艂asnej pracowni, nad czym prywatnie pracuj膮. Na wys艂an膮 przez siebie ankiet臋 dostali zaledwie kilka odpowiedzi. Kuba Mazurkiewicz i 艁ukasz Izert, studenci Wydzia艂u Grafiki, w powo艂anej przez siebie Pracowni Struktur Mentalnych, jako pierwsi odwa偶nie skrytykowali akademicki marazm. Zgadzam si臋 z nimi, 偶e funkcja profesora prowadz膮cego pracowni臋 nie powinna by膰 sprawowana do偶ywotnio, a aktywno艣膰 w艂asna profesora, jego obecne zainteresowanie powinny by膰 znane studentom.
 

Na zako艅czenie zesz艂ego roku 艁ukasz Izert skonstruowa艂 bia艂y prostopad艂o艣cian, maszyn臋 o imieniu 鈥濿ielka korekta鈥. Dzia艂a艂a na zasadzie automatu 鈥 podchodz膮cy student otrzymywa艂 kopert臋 z korekt膮 z艂o偶on膮 z najcz臋艣ciej powtarzanych przez profesor贸w frazes贸w. Izert krytykowa艂 relacje student贸w i ich profesor贸w, kt贸re ograniczaj膮 si臋 do zdawkowych, schematycznych komunikat贸w.

Kulminacj膮 akcji krytykuj膮cych ASP by艂 cykl spotka艅 pt. Akademia Otwarta, organizowanych przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Zaproszono na nie zagranicznych pedagog贸w, 偶eby opowiedzieli o artystycznych uczelniach, w kt贸rych pracuj膮. Szukano rozwi膮zania za granic膮, podczas gdy podstawowym problemem jest nie zamkni臋cie Akademii na 艣wiat, ale brak otwarto艣ci profesor贸w na dzia艂ania i kreatywno艣膰 student贸w.
 
Chocia偶 krytyka obecnej Akademii nie by艂a celem kurator贸w wystawy, zestawienie tych dw贸ch instytucji jest niezwykle wymowne. Wystawa w Zach臋cie opowiada bowiem histori臋 partnerskich relacji mi臋dzy kadr膮 profesorsk膮 a studentami, relacji, w kt贸rej obie strony inspiruj膮 si臋 do dzia艂ania, obserwuj膮c si臋 nawzajem, nie pozwalaj膮 sobie popa艣膰 w tw贸rcze ot臋pienie. 鈥濻ztuka wsz臋dzie鈥 to, mimo ko艅ca roku, lekcja obowi膮zkowa dla ca艂ej ASP. Za wyj膮tkiem wydzia艂u na My艣liwieckiej. Tamtejsz膮 wystaw臋 warto potraktowa膰 jako optymistyczny dodatek do ekspozycji w Zach臋cie.
 
鈥濻ztuka wsz臋dzie. Akademia Sztuk Pieknych w Warszawie 1904-1994鈥
Zach臋ta Narodowa Galeria Sztuki, Pl. Ma艂achowskiego 1
Wystawa prezentowana w聽dniach 5 czerwca 鈥 26 sierpnia 2012, od wtorku do niedzieli 12鈥20.
 
Wystawa podsumowuj膮ca rok akademicki 2011-2012
Wydzia艂 Wzornictwa, ul. My艣liwiecka 8
Wystawa prezentowana w聽dniach 1 czerwca 鈥 15 czerwca 2012 w godzinach otwarcia budynku.
 

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Wybieram sam/a
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie - w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej Polityka prywatno艣ci zamknij