magazyn lewicy katolickiej

"We mgle"

Sednem filmu 艁o藕nicy jest ukazanie, 偶e wojna wszystkich ludzi zr贸wnuje, 偶e podzia艂 na dobrych i z艂ych, patriot贸w i zdrajc贸w nie jest oczywisty, a mo偶e w og贸le nie istnieje.

Pomimo Nagrody Mi臋dzynarodowej Federacji Krytyki Filmowej (FIPRESCI) w Cannes, podejrzewam, 偶e nowy film Siergieja 艁o藕nicy, dramat wojenny 鈥濿e mgle鈥, mo偶e mocno podzieli膰 publiczno艣膰, gdy偶 z pewno艣ci膮 nie wszyscy b臋d膮 w stanie strawi膰 t臋 tw贸rczo艣膰.

 

Rok 1942, tereny ZSRR okupowane przez III Rzesz臋. Po pracownika kolei Suszenj臋 (Vladimir Svirskiy) przybywa dw贸ch partyzant贸w 鈥 Burov (Vladislav Abashin) i Voitik (Sergei Kolesov) 鈥 kt贸rzy maj膮 za zadanie wykona膰 na nim egzekucj臋. Zosta艂 on bowiem wypuszczony przez nazistowsk膮 policj臋, podczas gdy trzech jego koleg贸w powieszono. Jednak nie wszystko idzie zgodnie z planem.

 

Zacz膮膰 nale偶y od tego, 偶e chocia偶 teoretycznie trwa wojna, to jest ona nieobecna na ekranie. A mo偶e inaczej: nie jest ona pokazana w spos贸b, kt贸ry znaj膮 i lubi膮 mi艂o艣nicy tego typu kina, czyli widz nie znajdzie tu 偶adnych scen batalistycznych, a i 偶o艂nierzy jak na lekarstwo. Bo i nie o to 艁o藕nicy chodzi. Chce on pokaza膰, tak samo, jak zrobi艂 to w 鈥濷b艂awie鈥 Marcin Krzyszta艂owicz, wojn臋 od strony bardziej ludzkiej, prostej, codziennej. Tego typu patrzenie na t臋 tematyk臋 przypomina mi tak偶e ksi膮偶ki Ericha Marii Remarque鈥檃 oraz film 鈥濻talingrad鈥 Josepha Vilsmaiera.

 

Dobr膮 ku temu okazj膮 s膮 retrospekcje ka偶dego z trzech bohater贸w, kt贸re pozwalaj膮 nam lepiej ich pozna膰, zrozumie膰, ale te偶 pokazuj膮 bardzo r贸偶ne zachowanie w r贸偶nych sytuacjach 鈥 od tch贸rzostwa, przez g艂upot臋, po moralno艣膰. Postawy te 艂膮czy jednak to, 偶e wszystkie prowadz膮 do czego艣 z艂ego, nawet gdy kto艣 stara si臋 post膮pi膰 s艂usznie i dobrze oraz my艣li o innych, nie ucieknie przed brudem, bo wojna sprawia, 偶e przylepia si臋 on do ka偶dego.

 

Suszenja dziwi si臋 w pewnym momencie, 偶e przecie偶 min臋艂o tylko p贸艂tora roku, wi臋c jak to mo偶liwe, 偶e ludzie tak bardzo zmienili si臋 przez ten czas. I chyba to jest sednem filmu 艁o藕nicy 鈥 ukazanie, 偶e wojna wszystkich ludzi zr贸wnuje, 偶e podzia艂 na dobrych i z艂ych, patriot贸w i zdrajc贸w nie jest oczywisty, a mo偶e w og贸le nie istnieje.

 

Wspomnia艂em jednak, 偶e 鈥濿e mgle鈥 mo偶e podzieli膰 publiczno艣膰, warto by wi臋c to rozwin膮膰. Ot贸偶 film jest zbudowany na bazie bardzo d艂ugich uj臋膰, w du偶ej cz臋艣ci nic si臋 w nich nie dzieje (co, przyznaj臋, mo偶e by膰 mocno m臋cz膮ce). Nie ma tu soczystych, pe艂nych patosu dialog贸w, nie ma te偶 muzyki (za to s膮 pi臋kne zdj臋cia). A poniewa偶 trwa to wszystko ponad dwie godziny, wydaje mi si臋, 偶e cz臋艣膰 widz贸w po prostu mo偶e nie wytrzyma膰 i uzna膰 film za nudny. Tym bardziej, 偶e nie trzyma on te偶 w napi臋ciu (poza jedn膮, ostatni膮 scen膮).

 

Gdyby tak si臋 sta艂o, by艂oby to smutne (zreszt膮 w艂a艣nie tak odbieram ten film, jako bardzo smutny), poniewa偶 dzie艂o 艁o藕nicy, wpisuj膮ce si臋 w narastaj膮c膮 tendencj臋 kinow膮, by pokazywa膰 wojn臋 od nieco innej strony, jest filmem udanym i wartym zobaczenia. Przynajmniej moim zdaniem.

 

Przeczytaj inne teksty Autora.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Wybieram sam/a
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij