Wesprzyj nas!

magazyn lewicy katolickiej

Spike Jonze. Ona

Chocia偶 Spike Jonze tym razem pisa艂 scenariusz bez pomocy Charliego Kaufmana, w filmie wyra藕nie wida膰 wp艂yw dawnego - ekscentrycznego - wsp贸艂pracownika.

D艂ugo kaza艂 czeka膰 na sw贸j kolejny film Spike Jonze, tw贸rca pami臋tnych 鈥濨y膰 jak John Malkovich” oraz (zw艂aszcza) 鈥濧daptacji”. Je艣li jednak b臋dzie nadal kr臋ci膰 tak m膮dre i 艂adne dzie艂a jak 鈥濷na”, mo偶e pracowa膰 jeszcze rzadziej.
 
鈥濷na” jest bardzo nietypow膮 komedi膮 romantyczn膮. Mamy tu bowiem Theodore’a Twombly’ego, kt贸ry zarabia na 偶ycie pisz膮c za innych ludzi listy, jest te偶 w trakcie rozwodu z ukochan膮 偶on膮 Catherine. Generalnie ci臋偶ko powiedzie膰, i偶 wiedze ciekawe i szcz臋艣liwe 偶ycie. I oto dzi臋ki rozwojowi technologicznemu na jego drodze staje Samantha, z kt贸r膮 relacja rozwija si臋 nad wyraz szybko. Nie jest ona jednak zjawiskow膮 pi臋kno艣ci膮, lecz systemem operacyjnym obdarzonym, poza inteligencj膮, zdolno艣ci膮 uczenia si臋 i rozwijania.
 
Koncept filmu wydaje si臋 cokolwiek szalony, ale jednocze艣nie ci臋偶ko by膰 zdziwionym. W ko艅cu wspomniane wcze艣niej dwa dzie艂a Spike Jonze zrobi艂 z bodaj najbardziej ekscentrycznym ameryka艅skim scenarzyst膮, czyli Charliem Kaufmanem. Tutaj scenariusz pisa艂 sam, jednak nie da si臋 nie zauwa偶y膰, 偶e sporo si臋 od by艂ego wsp贸艂pracownika nauczy艂. Tym bardziej, 偶e jest to szale艅stwo pozytywne, tak jak i (generalnie) sam film. Na przyk艂adzie relacji Theodore’a i Samanthy Jonze pokazuje sporo wa偶nych i aktualnych spraw. M贸wi o tym, 偶e rozwijaj膮ca si臋 w szale艅czym tempie technologia rodzi problem w relacjach mi臋dzyludzkich. Jednocze艣nie przypomina, 偶e ka偶dy takich kontakt贸w potrzebuje, tylko nie zawsze potrafi je nawi膮za膰 鈥 ot, chocia偶by listy, kt贸re pisze Theodore. Jest tu te偶 pochwa艂a mi艂o艣ci, b臋d膮cej spraw膮 nie tylko wa偶n膮, ale te偶 pi臋kn膮 i wspania艂膮. Jonze nie jest jednak naiwny, zdaje sobie spraw臋, 偶e relacja, kt贸r膮 Theodore nawi膮zuje z Samanth膮 jest tylko pozornym rozwi膮zaniem problemu. A w pewnym sensie nawet jego powi臋kszeniem. Na szcz臋艣cie idealnie radzi sobie z t膮 s艂odko-gorzk膮 tonacj膮 鈥 鈥濷na” w tym samym momencie wzrusza, podnosi na duchu i ka偶e my艣le膰.
 
Film jest te偶 艣wietnie zrealizowany. Ma dobre tempo i idealnie pasuj膮c膮 muzyk臋, jest te偶 bardzo 艂adny kolorystycznie. Kamera cz臋sto trzyma si臋 bardzo blisko twarzy bohater贸w (na marginesie 鈥 nie spos贸b ich nie lubi膰), dzi臋ki czemu aktorzy maj膮 du偶e pole do popisu. Najwa偶niejszy w filmie jest oczywi艣cie Theodore grany przez Joaquina Phoenixa. To kolejna rola, w kt贸rej sprawdza si臋 on doskonale. Bez problemu pokazuje samotno艣膰, melancholi臋 swojego bohatera, a tak偶e zmian臋 jaka w nim zachodzi, gdy zakochuje si臋 w Samanthcie. Na drugim planie 艣wietnie sobie radz膮 Amy Adams i Rooney Mara oraz, w epizodycznej roli, Olivia Wilde. Niekt贸rzy mog膮 mie膰 tylko problem z Samanth膮, kt贸ra przemawia g艂osem Scarlett Johansson. Ka偶dy wie jak wygl膮da ta aktorka, wi臋c nie spos贸b nie wyobrazi膰 sobie fizycznej postaci systemu operacyjnego. Gdyby kto inny pod艂o偶y艂 g艂os, mo偶na by to jeszcze bardziej wykorzysta膰.
 
Ale to tylko ma艂e zastrze偶enie, z kt贸rym te偶 pewnie nie wszyscy si臋 zgodz膮. Spike’owi Jonze’owi uda艂o si臋 po艂膮czy膰 w swoim filmie jednocze艣nie spektakularno艣膰 i skromno艣膰. Bior膮c pod uwag臋, jak m膮dra, sympatyczna i 艣wietnie zagrana jest „Ona”, z czystym sumieniem ka偶demu j膮 polecam.
 

 

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij