Wesprzyj nas!

magazyn lewicy katolickiej

Ma┼éa apokalipsa ÔÇô o ÔÇ×KlondikeÔÇŁ Maryny Er Gorbach

Jak na film do┼Ť─ç oszcz─Ödny w s┼éowach i ┼Ťrodkach, ÔÇ×KlondikeÔÇŁ porusza zaskakuj─ůco wiele w─ůtk├│w, przez co ÔÇô paradoksalnie ÔÇô momentami wydaje si─Ö nieco przegadany. I to jest w┼éa┼Ťciwie g┼é├│wnym mankamentem tej przypowie┼Ťci o wtargni─Öciu wojny w wiejsk─ů codzienno┼Ť─ç.
Ma┼éa apokalipsa ÔÇô o ÔÇ×KlondikeÔÇŁ Maryny Er Gorbach
materiały prasowe

Podobno inspiracj─ů dla filmu Maryny Er Gorbach by┼éy relacje naocznych ┼Ťwiadk├│w katastrofy malezyjskiego samolotu nad Donbasem w 2014 roku. Podobnie jednak jak rozpocz─Öta nieco wcze┼Ťniej wojna, wydarzenie to stanowi tylko t┼éo dla rzeczy du┼╝o wa┼╝niejszych, jak zdaje si─Ö m├│wi─ç w swoim dziele re┼╝yserka. Chodzi oczywi┼Ťcie o pojedynczych ludzi, kt├│rych niebohaterskie losy cz─Östo gubi─ů si─Ö w┼Ťr├│d smutnych statystyk albo zostaj─ů odsuni─Öte na dalszy plan przez opowie┼Ťci o dzielnych ┼╝o┼énierzach. W przypadku wojny w Ukrainie sprawa ma si─Ö jednak inaczej. Jak udowadniaj─ů liczne opowie┼Ťci i viralowe filmiki o obywatelsko zatrzymanych Rosjanach, skradzionych czo┼égach, unieszkodliwionych przez cywil├│w minach czy dronach ÔÇô oraz w┼éa┼Ťnie ÔÇ×KlondikeÔÇŁ Maryny Er Gorbach ÔÇô to w┼éa┼Ťnie z lud┼║mi takimi jak my naj┼éatwiej jest nam wsp├│┼éodczuwa─ç. Front natomiast trudno sobie wyobrazi─ç jako co┼Ť rzeczywistego, bo zawsze jest gdzie┼Ť daleko. Przynajmniej dop├│ki nie naruszy przestrzeni naszych dom├│w.

To w┼éa┼Ťnie spotyka b─Öd─ůc─ů w zaawansowanej ci─ů┼╝y Irk─Ö i jej m─Ö┼╝a Tolika. ┼╣le wymierzony pocisk separatyst├│w ju┼╝ w pierwszej scenie filmu burzy jedn─ů ze ┼Ťcian ich domu, dzi─Öki czemu widz dobitnie przekonuje si─Ö, jak ┼éatwo normalny ┼Ťwiat mo┼╝e przesta─ç istnie─ç. Normalno┼Ťci bohater├│w nie jest nam dane nawet pozna─ç ÔÇô stabilny mur zmienia si─Ö w niespe┼énione marzenie o jewropejskim oknie na ca┼é─ů ┼Ťcian─Ö. Poszarpana dziura staje si─Ö ram─ů dla z┼éotego ukrai┼äskiego pejza┼╝u, w dali ci─Ö┼╝ar├│wki przewo┼╝─ů wyrzutnie rakietowe, a str─ůcony przypadkowo samolot wyrzuca z siebie k┼é─Öby dymu. W swoich zdj─Öciach Sviatoslav Bulakovskyi operuje monumentalnymi pejza┼╝ami, w kt├│rych niebo zajmuje zwykle tylko skrawek kadru, wydaje si─Ö wisie─ç nisko nad horyzontem i przyciska─ç bohater├│w do ziemi ÔÇô trudno jest z┼éapa─ç oddech, a co dopiero my┼Ťle─ç o lepszej przysz┼éo┼Ťci, kiedy atmosfera jest wr─Öcz apokaliptyczna. Procesja z popem na czele daje si─Ö ┼éatwo uzasadni─ç fabularnie ÔÇô przechodzi zapewne w intencji poleg┼éych w katastrofie, wprowadza jednak widza w mistyczny nastr├│j, kt├│rego trudno si─Ö wyzby─ç a┼╝ do ko┼äca filmu. Na kr├│tko pojawiaj─ů si─Ö te┼╝ niezwi─ůzani z reszt─ů akcji milcz─ůcy ÔÇ×przybysze z innego ┼ŤwiataÔÇŁ ÔÇô para Holendr├│w poszukuj─ůca w┼Ťr├│d ofiar swojej c├│rki.

Trudno si─Ö dziwi─ç, ┼╝e koniec czas├│w, kt├│ry tak gwa┼étownie wdziera si─Ö w codzienno┼Ť─ç bohater├│w, nie tylko w przeno┼Ťni, ale i dos┼éownie burz─ůc jej porz─ůdek, wzbudza reakcje obronne. Naruszone zostaje bezpiecze┼ästwo rodzinnego domu. Dotyczy to nie tylko ma┼é┼╝onk├│w, ale mo┼╝e przede wszystkim ich nienarodzonego dziecka, o kt├│re na r├│┼╝ne sposoby staraj─ů si─Ö zadba─ç. Tolik, mimo ┼╝e pozostaje z separatystami w raczej dobrych stosunkach, chce uciec z rodzin─ů do nieobj─Ötej dzia┼éaniami wojennymi cz─Ö┼Ťci Ukrainy. Irka przeciwnie, decyduje si─Ö nie ulega─ç presji otoczenia. Nakazuje m─Ö┼╝owi i skonfliktowanemu z nim proukrai┼äskiemu bratu otrzepa─ç z ceglanego kurzu kanap─Ö, a potem zacz─ů─ç odbudow─Ö. Sama zajmuje si─Ö gospodarstwem, krow─ů i kurami. Nie pozwala wojnie odebra─ç sobie sprawczo┼Ťci, a sprzeciwia si─Ö jej na swoich w┼éasnych zasadach i w┼éasnej ziemi. Podobnie jak wyp─Ödzany przez Tolika do Kijowa brat nie chce porzuci─ç swojego miejsca na ┼Ťwiecie.

Jak na film do┼Ť─ç oszcz─Ödny w s┼éowach i ┼Ťrodkach, ÔÇ×KlondikeÔÇŁ porusza zaskakuj─ůco wiele w─ůtk├│w, przez co ÔÇô paradoksalnie ÔÇô momentami wydaje si─Ö nieco przegadany. I to jest w┼éa┼Ťciwie g┼é├│wnym mankamentem tej przypowie┼Ťci o wtargni─Öciu wojny w wiejsk─ů codzienno┼Ť─ç. Jaki cel ma obecno┼Ť─ç Holendr├│w i uj─Öcia ze skrzyd┼éem samolotu? Czy katastrofa lotnicza s┼éu┼╝y w jaki┼Ť spos├│b fabule? By─ç mo┼╝e z korzy┼Ťci─ů dla filmu mo┼╝na by z nich zrezygnowa─ç. Wydaje si─Ö jednak, ┼╝e dzie┼éo to (o czym ┼Ťwiadczy tak┼╝e jego nieco perswazyjny charakter) kierowane jest przede wszystkim do zachodniego widza, dla kt├│rego Ukraina nie jest a┼╝ tak bliskim tematem, jak dla polskiego odbiorcy. St─ůd wynika─ç mo┼╝e zakotwiczenie ca┼éo┼Ťci w czasie za pomoc─ů wydarzenia, wspomnienie kt├│rego jest ┼╝ywe w zbiorowej pami─Öci Zachodu.

Dotychczas duszne kadry Bu┼éakowskiego ukazuj─ů wi─Öcej nieba tylko przez chwil─Ö, kiedy wydaje si─Ö, ┼╝e twardo st─ůpaj─ůca po ziemi Irka mimo wszystko ust─Öpuje. Szybko jednak staje si─Ö jasne, ┼╝e poza uniwersaln─ů opowie┼Ťci─ů o nieugi─Ötej sile woli wobec kolejnych traumatycznych wydarze┼ä mamy te┼╝ do czynienia z konfliktem tragicznym. B─Öd─ůcym w dodatku udzia┼éem wszystkich Ukrai┼äc├│w, kt├│rzy nie porzuc─ů swojego Klondike, swojej wydaj─ůcej z┼éoty plon ziemi nawet za cen─Ö bezpiecze┼ästwa. Wojna, kt├│r─ů Rosja wywo┼éa┼éa w Ukrainie, przypomina nam Gorbach, dzieje si─Ö nie tylko w sferze wielkiej polityki mi─Ödzynarodowej. Jest tak┼╝e, a mo┼╝e przede wszystkim, wdarciem si─Ö do czyjego┼Ť domu ÔÇô to du┼╝o ┼éatwiej poczu─ç i zrozumie─ç. Wiadomo te┼╝, ┼╝e nie mo┼╝na pozosta─ç oboj─Ötnym.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś