Wesprzyj nas!

magazyn lewicy katolickiej

Rozwa偶ania nad Pismem 艢wi臋tym (XX)

Uczciwo艣膰 czy nieuczciwo艣膰 dzier偶awc贸w, to dalszy problem, ale podstawowa kwestia le偶y w tym, by prawid艂owo rozumie膰 sw贸j 偶yciowy status. Wszystko, co dzi艣 mam, w istocie jest w艂asno艣ci膮 Boga. I fajnie!

Lecz m臋偶owie, kt贸rzy razem z nim byli, rzekli: 芦Nie mo偶emy wyruszy膰 przeciw temu ludowi, bo jest silniejszy od nas禄. I rozg艂aszali z艂e wiadomo艣ci o kraju, kt贸ry zbadali, m贸wi膮c do Izraelit贸w: 芦Kraj, kt贸ry艣my przeszli, aby go zbada膰, jest krajem, kt贸ry po偶era swoich mieszka艅c贸w. Wszyscy za艣 ludzie, kt贸rych tam widzieli艣my, s膮 wysokiego wzrostu. Widzieli艣my tam nawet olbrzym贸w – Anakici pochodz膮 od olbrzym贸w – a w por贸wnaniu z nimi wydali艣my si臋 sobie jak szara艅cza i takimi byli艣my w ich oczach禄. I rzek艂 Pan do Moj偶esza: 芦Dok膮d偶e jeszcze ten lud b臋dzie Mi uw艂acza艂? Dok膮d偶e wierzy膰 Mi nie b臋dzie mimo znak贸w, jakie po艣r贸d nich zdzia艂a艂em?禄 (Lb 13, 31-33; 14, 11)

Ksi臋ga Liczb 13-14. Izraelici boj膮 si臋 wej艣膰 do Kanaanu i buntuj膮 si臋 przeciw Moj偶eszowi. Jahwe karze ich czterdziestoletnim przebywaniem na pustyni 鈥 i nikt z聽doros艂ych, kt贸rzy wyszli z聽Egiptu, do Kanaanu nie wejdzie, poza wiernymi Jahwe: Jozuem i Kalebem. Tego fragmentu Biblii nie pami臋ta艂em 鈥 teraz rozumiem przyczyn臋 tych czterdziestu lat kr臋cenia si臋 po pustyni. To kara za sprzeniewierzenie si臋 woli Jahwe, za odmow臋 ufno艣ci, za l臋k.

 

I zacz膮艂 im m贸wi膰 w przypowie艣ciach: 芦Pewien cz艂owiek za艂o偶y艂 winnic臋. Otoczy艂 j膮 murem, wykopa艂 t艂oczni臋 i zbudowa艂 wie偶臋. W ko艅cu odda艂 j膮 w dzier偶aw臋 rolnikom i wyjecha艂. W odpowiedniej porze pos艂a艂 do rolnik贸w s艂ug臋, by odebra艂 od nich cz臋艣膰 nale偶n膮 z plon贸w winnicy. Ci chwycili go, obili i odes艂ali z niczym. Wtedy pos艂a艂 do nich drugiego s艂ug臋; lecz i tego zranili w g艂ow臋 i zniewa偶yli. Pos艂a艂 jeszcze jednego, tego zabili. I pos艂a艂 wielu innych, z kt贸rych jednych obili, drugich pozabijali. Mia艂 jeszcze jednego, ukochanego syna. Pos艂a艂 go jako ostatniego do nich, bo sobie m贸wi艂: „Uszanuj膮 mojego syna”. Lecz owi rolnicy m贸wili nawzajem do siebie: „To jest dziedzic. Chod藕cie, zabijmy go, a dziedzictwo b臋dzie nasze”. I chwyciwszy, zabili go i wyrzucili z winnicy. C贸偶 uczyni w艂a艣ciciel winnicy? Przyjdzie i wytraci rolnik贸w, a winnic臋 odda innym. Nie czytali艣cie tych s艂贸w w Pi艣mie: W艂a艣nie ten kamie艅, kt贸ry odrzucili buduj膮cy, sta艂 si臋 g艂owic膮 w臋g艂a. Pan to sprawi艂 i jest cudem w oczach naszych禄. I starali si臋 Go uj膮膰, lecz bali si臋 t艂umu. Zrozumieli bowiem, 偶e przeciw nim powiedzia艂 t臋 przypowie艣膰. Zostawili wi臋c Go i odeszli.聽 (Ewangelia wed艂ug 艣wi臋tego Marka 12,聽 1-12).

Przypowie艣膰 o przewrotnych rolnikach nazywa ich tylko dzier偶awcami. Nauczy膰 si臋 tego podej艣cia do posiadanej w艂asno艣ci materialnej! To tak porz膮dkuje obraz 艣wiata, redukuje wszelk膮 zach艂anno艣膰. Uczciwo艣膰 czy nieuczciwo艣膰 dzier偶awc贸w, to dalszy problem, ale podstawowa kwestia le偶y w tym, by prawid艂owo rozumie膰 sw贸j 偶yciowy status. Wszystko, co dzi艣 mam, w istocie jest w艂asno艣ci膮 Boga. I fajnie!

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij