Wesprzyj nas!

magazyn lewicy katolickiej

Rozwa偶ania nad Pismem 艢wi臋tym (XVI)

Ko艣ci贸艂 rodzi si臋 w ludziach z interwencji Ducha 艢wi臋tego i jest rzeczywisto艣ci膮 tylko na miar臋 tej interwencji. Poza tym jest po prostu grupk膮 ludzi tak samo t臋pych i s艂abych, jak byli pierwsi uczniowie na pocz膮tku. Tote偶 rzeczywistym przedmiotem czci oddawanej Ko艣cio艂owi mo偶e by膰 tylko obecno艣膰 Boga w nim.

Wtedy Pan powiedzia艂 do Moj偶esza: 芦Ka偶 wyprowadzi膰 blu藕nierc臋 poza ob贸z. Wszyscy, kt贸rzy go s艂yszeli, po艂o偶膮 r臋ce na jego g艂owie. Ca艂a spo艂eczno艣膰 ukamienuje go. Potem powiesz Izraelitom: Ktokolwiek przeklina Boga swego, b臋dzie za to odpowiada艂. Ktokolwiek blu藕ni imieniu Pana, b臋dzie ukarany 艣mierci膮. Ca艂a spo艂eczno艣膰 ukamienuje go. Zar贸wno tubylec, jak i przybysz b臋dzie ukarany 艣mierci膮 za blu藕nierstwo przeciwko Imieniu. (Kp艂 24, 13-16).
Ksi臋ga Kap艂a艅ska 24. Ktokolwiek przeklina Boga, b臋dzie za to odpowiada艂. Przest臋pca zosta艂 ukamienowany poza obozem. Nie istnieje zatem wolno艣膰 s艂owa cz艂owieka m贸wi膮cego o Bogu? B贸g i Jego cze艣膰 jest ponad wszelkim prawem. Cz艂owiek nie ma 鈥瀙rawa do wyboru swego Boga鈥. Cz艂owiek podlega Bogu rzeczywistemu. Ma Go czci膰. Odmowa tej czci jest obiektywnym z艂em. To jeden element rozumowania. Drugi dotyczy tego, czy cz艂owiek i wsp贸lnota ludzka maj膮 prawo kara膰 innego cz艂owieka, a w szczeg贸lno艣ci 鈥 kara膰 go 艣mierci膮. Je艣li tak, Izraelici zrobili dobrze kamienuj膮c tamtego. Je艣li nie, mamy racj臋 zakazuj膮c religijnego linczu.
Ale tak偶e nie mamy prawa wyda膰 偶adnego wyroku skazuj膮cego przest臋pc臋 na 艣mier膰, bo wszystkie majestaty prawa stanowionego przez ludzi, to w tym rozumowaniu zupe艂na fikcja i wydmuszka. A cz艂owieka blu藕ni膮cego Bogu mo偶emy 鈥 i powinni艣my 鈥 usun膮膰 poza nasz膮 wsp贸lnot臋, 鈥瀢yprowadzi膰 poza ob贸z鈥, ale nie kamienowa膰. Tyle, 偶e 鈥瀗asz ob贸z鈥 jest tutaj poj臋ciem wsp贸lnoty czysto duchowej, intencjonalnej. Blu藕nierca jest moim bratem, przynosz膮cym mi dotkliwy ci臋偶ar, ale jest tak偶e dzieckiem Bo偶ym, a nie diabelskim. Ze wsp贸lnoty musz臋 go usun膮膰, ale powinienem – w duchu og贸lnoludzkiej solidarno艣ci – m贸wi膰 o nim z聽Bogiem.
 
I zacz膮艂 ich poucza膰, 偶e Syn Cz艂owieczy musi wiele cierpie膰, 偶e b臋dzie odrzucony przez starszych, arcykap艂an贸w i uczonych w Pi艣mie; 偶e b臋dzie zabity, ale po trzech dniach zmartwychwstanie. A m贸wi艂 zupe艂nie otwarcie te s艂owa. Wtedy Piotr wzi膮艂 Go na bok i zacz膮艂 Go upomina膰. Lecz On obr贸ci艂 si臋 i patrz膮c na swych uczni贸w, zgromi艂 Piotra s艂owami: 芦Zejd藕 Mi z oczu, szatanie, bo nie my艣lisz o tym, co Bo偶e, ale o tym, co ludzkie禄. (Mk 8, 31-33)
Ewangelia wed艂ug 艣wi臋tego Marka 8, 1-33. Uczniowie Jezusa s膮 t臋pi. Widz膮, s艂ysz膮 鈥 i nie rozumiej膮 prawie nic. My艣l膮 w kategoriach 艣wieckich, materialnych, niemal偶e w kategoriach interesu. Mimo 偶e maj膮 kontakt z samym Jezusem. Za rok, po Jego 艣mierci i wniebowst膮pieniu, dojrzej膮. Stan膮 si臋 zdolni do nauczania wiary i do dawania znakomitego przyk艂adu. To nie jest kwestia naturalnego dojrzewania. Patrz膮c na nich, a偶 chce si臋 wierzy膰 w dzia艂anie Ducha 艢wi臋tego, w swoisty cud Bo偶ej interwencji w ich osobowo艣ci. I tu jest co艣 wa偶nego dla zrozumienia tajemnicy Ko艣cio艂a. Ko艣ci贸艂 rodzi si臋 w ludziach z聽interwencji Ducha 艢wi臋tego i jest rzeczywisto艣ci膮 tylko na miar臋 tej interwencji. Poza tym jest po prostu grupk膮 ludzi tak samo t臋pych i s艂abych, jak byli pierwsi uczniowie na pocz膮tku. Tote偶 rzeczywistym przedmiotem czci oddawanej Ko艣cio艂owi mo偶e by膰 tylko obecno艣膰 Boga w nim. Wszystko inne jest antropocentryzmem i poga艅stwem. Wydaje mi si臋, 偶e Ko艣ci贸艂 nie tyle trwa, ile raczej pulsuje 鈥 na miar臋 kolejnych drgnie艅 Ducha 艢wi臋tego. Jezus po zmartwychwstaniu nie by艂 z聽uczniami na sta艂e. On im si臋 od czasu do czasu zjawia艂. I to by艂y momenty pobudzenia, a poza tym 鈥 okresy przygasania. Chyba i dzi艣 jest podobnie.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij