Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

Polityka migracyjna musi by─ç wszechstronna

Wygl─ůda na to, ┼╝e politycy albo nie rozr├│┼╝niaj─ů podstawowych poj─Ö─ç i nie maj─ů poj─Öcia na temat migracji, albo udaj─ů, ┼╝e nie maj─ů poj─Öcia po to, by has┼éami podsyca─ç emocje buzuj─ůce w┼Ťr├│d wyborc├│w.

nowa konfederacja
Dyskusja na temat polityki migracyjnej w Polsce w du┼╝ej mierze bazuje na emocjach. Wypowiedzi polityk├│w PO i PiS, dotycz─ůce wycinka zaledwie tematu polityki migracyjnej, jakim jest kwestia przyjmowania imigrant├│w (w tym uchod┼║c├│w), przez d┼éu┼╝szy czas przypomina┼éy miotanie si─Ö od ┼Ťciany do ┼Ťciany. Z jednej strony w 2015 roku premier Ewa Kopacz stwierdzi┼éa, ┼╝e Polska jest przygotowana na przyj─Öcie 10-12 tysi─Öcy uchod┼║c├│w (s┼éynna wypowied┼║ ÔÇ×to mniej, ni┼╝ przychodzi na mecze LegiiÔÇŁ, z lubo┼Ťci─ů przytaczana p├│┼║niej przez prawicowe media). Ostatecznie rz─ůd Ewy Kopacz zgodzi┼é si─Ö w 2015 roku na przyj─Öcie oko┼éo 7000 uchod┼║c├│w w ramach unijnego mechanizmu relokacji. Dwa lata p├│┼║niej, w maju 2017 roku, Komisja Europejska zagrozi┼éa Polsce, W─Ögrom i Austrii rozpocz─Öciem procedury o naruszenie prawa UE, je┼Ťli kraje te nie przyst─ůpi─ů do relokacji uchod┼║c├│w. W odpowiedzi na to ├│wczesny szef MSWiA, Mariusz B┼éaszczak, stwierdzi┼é, ┼╝e ÔÇ×nie przyjmiemy ani jednego uchod┼║cyÔÇŁ. Jakby tego by┼éo ma┼éo, Grzegorz Schetyna w tym samym miesi─ůcu wykona┼é zwrot o 180 stopni, twierdz─ůc, ┼╝e jest za tym, by uchod┼║cy nie przyje┼╝d┼╝ali do Polski (nast─Öpnie nieprzekonuj─ůco t┼éumaczy┼é si─Ö ze swojej wypowiedzi przed Jackiem ┼╗akowskim w radiu TOK FM).
Wygl─ůda na to, ┼╝e politycy albo nie rozr├│┼╝niaj─ů podstawowych poj─Ö─ç i nie maj─ů poj─Öcia na temat migracji, albo udaj─ů, ┼╝e nie maj─ů poj─Öcia po to, by has┼éami podsyca─ç emocje buzuj─ůce w┼Ťr├│d wyborc├│w. W oczy rzuca si─Ö brak rozr├│┼╝nienia mi─Ödzy uchod┼║cami a imigrantami. Uchod┼║cy s─ů tylko jedn─ů z grup imigrant├│w, czyli obywateli innych pa┼ästw, przyje┼╝d┼╝aj─ůcych do Polski z zamiarem sta┼éego pobytu ÔÇô s─ů grup─ů, kt├│ra musia┼éa opu┼Ťci─ç sw├│j kraj ze wzgl─Ödu na zagro┼╝enie zdrowia lub ┼╝ycia w kraju pochodzenia. Jednak to rozr├│┼╝nienie to tylko jedna z wielu skomplikowanych kwestii, z kt├│rymi musi mierzy─ç si─Ö ka┼╝dy, kto podejmuje decyzje dotycz─ůce polityki migracyjnej.
Do cz─Ö┼Ťci tych kwestii odnosz─ů si─Ö w swoim artykule Pawe┼é Cywi┼äski i Hanna Frejlak, proponuj─ůc og├│lne kierunki polityki integracyjnej wobec imigrant├│w (przede wszystkim wskazuj─ůc na warto┼Ťci, kt├│re te kierunki dyktuj─ů), i ÔÇô miejscami ÔÇô konkretne rozwi─ůzania. Cz─Ö┼Ť─ç tych rozwi─ůza┼ä uwa┼╝am za trafne, cz─Ö┼Ť─ç ÔÇô mniej (o tym napisz─Ö wi─Öcej w dalszej cz─Ö┼Ťci artyku┼éu). Przede wszystkim jednak wizj─Ö Cywi┼äskiego i Frejlak nale┼╝y uzupe┼éni─ç o spojrzenie z lotu ptaka na obecn─ů polityk─Ö migracyjn─ů Polski.
Autorzy z ÔÇ×KontaktuÔÇŁ pisz─ů o tym, ┼╝e w pa┼║dzierniku 2016 r. polski rz─ůd uchyli┼é dokument okre┼Ťlaj─ůcy nasz─ů polityk─Ö migracyjn─ů, i czytaj─ůc artyku┼é, mo┼╝na odnie┼Ť─ç wra┼╝enie, ┼╝e w to miejsce nie pojawi┼éo si─Ö nic nowego. Nie chc─Ö broni─ç rz─ůdu PiS, kt├│rego dzia┼éania w tym zakresie oceniam krytycznie, jednak cho─çby z czysto formalnych przyczyn nale┼╝y zauwa┼╝y─ç, ┼╝e w marcu bie┼╝─ůcego roku pojawi┼éy si─Ö nowe priorytety polityki migracyjnej. Dziwny to dokument, gdy┼╝ pr├│┼╝no szuka─ç go w┼Ťr├│d oficjalnych strategii i plan├│w. Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju przedstawia te priorytety w publicystycznej wersji na swojej stronie internetowej, a same priorytety w postaci trzystronicowego pliku PDF po d┼éu┼╝szych poszukiwaniach znale┼║─ç mo┼╝na na stronie Komisji Europejskiej na temat migracji ÔÇô a i tu nie przez wej┼Ťcie na stron─Ö, a przez GoogleÔÇÖa. Dokument zawiera w nader skr├│conej formie cele i kierunki polityki migracyjnej, a tak┼╝e zwi─ůzane z nimi dzia┼éania. Omawiaj─ůc propozycje Cywi┼äskiego i Frejlak, odnios─Ö si─Ö jednak tak┼╝e do ÔÇ×Priorytet├│wÔÇŁ.
Autorzy z ÔÇ×KontaktuÔÇŁ w swoim artykule skupiaj─ů si─Ö przede wszystkim na kwestii integracji migrant├│w. Opisuj─ůc cel polityki integracyjnej, twierdz─ů, ┼╝e chodzi przede wszystkim o to, by migranci poczuli si─Ö w Polsce jak u siebie, i by Polska sta┼éa si─Ö dla nich ulubionym miejscem do ┼╝ycia. Rodzi si─Ö jednak pytanie, od kt├│rego nie mo┼╝na uciec ÔÇô czy mo┼╝emy i powinni┼Ťmy przyjmowa─ç ka┼╝dego? Zdaj─Ö sobie spraw─Ö, ┼╝e nie tego dotyczy┼é tekst Cywi┼äskiego i Frejlak, ale troch─Ö szkoda, bo to jedno z najwa┼╝niejszych pyta┼ä, zw┼éaszcza w ┼Ťwietle owego miotania si─Ö i pomieszania poj─Ö─ç, o kt├│rym pisa┼éem na pocz─ůtku. Czy, jak twierdzi┼é min. B┼éaszczak, nie przyjmowa─ç ┼╝adnego uchod┼║cy? Czy przyjmowa─ç tak wielu, jak tylko mo┼╝na? A co z imigrantami zarobkowymi?
Z pewno┼Ťci─ů mieli┼Ťmy w ostatnich latach do czynienia z podsycaniem irracjonalnych l─Ök├│w dotycz─ůcych uchod┼║c├│w. Niestety nie sko┼äczy┼éo si─Ö na wypowiedziach medialnych. Od obj─Öcia w┼éadzy przez PiS rz─ůd polski blokuje zaproponowany przez Caritas, popierany przez Episkopat i sprawdzony cho─çby we W┼éoszech, program korytarzy humanitarnych. Program ten ma na celu podj─ů─ç kwesti─Ö fundamentaln─ů: ratowanie ┼╝ycia. Tu m├│wi─Ö jednym g┼éosem z Cywi┼äskim i Frejlak: solidarno┼Ť─ç wymaga podj─Öcia dzia┼éa┼ä i przyjmowania uchod┼║c├│w. M├│wienie o zagro┼╝eniu ÔÇ×interesu narodowegoÔÇŁ w przypadku przyj─Öciu kilkuset os├│b na leczenie jest absurdalne, a pomoc na miejscu, o kt├│rej ca┼éy czas opowiada rz─ůd, nie jest wystarczaj─ůc─ů odpowiedzi─ů na problem, na co wskazywa┼é cho─çby bp Krzysztof Zadarko. Niestety, w ÔÇ×PriorytetachÔÇŁ tak┼╝e nie znajdziemy ani s┼éowa o uchod┼║cach; ca┼éy dokument podporz─ůdkowany jest jedynie logice rynku pracy.
Inn─ů kwesti─ů pozostaje jednak przyjmowanie imigrant├│w zarobkowych. Czy w og├│le rozdziela─ç uchod┼║c├│w i reszt─Ö imigrant├│w, skoro wielu spo┼Ťr├│d tej drugiej grupy te┼╝ ucieka przed r├│┼╝nymi cierpieniami, mo┼╝e niedaj─ůcymi si─Ö tak ┼éatwo uchwyci─ç? Niestety nie da si─Ö uciec od wyznaczenia priorytet├│w, zw┼éaszcza w Polsce, kt├│ra na tle innych kraj├│w Unii ci─ůgle jest na dorobku. Mo┼╝e zostan─Ö oskar┼╝ony o ma┼éoduszno┼Ť─ç, ale powiedzmy sobie otwarcie ÔÇô nie da si─Ö przyj─ů─ç wszystkich ch─Ötnych, a ju┼╝ zw┼éaszcza, gdyby┼Ťmy chcieli stworzy─ç tak rozbudowany system integracji, jaki proponuj─ů Cywi┼äski i Frejlak (wed┼éug ich propozycji mia┼éyby mi─Ödzy innymi powsta─ç nowe instytucje ÔÇô Urz─ůd Pracy dla Migrant├│w, Rzecznik Migrant├│w (zapewne z w┼éasnym biurem), instytucje edukacyjne; mia┼éyby zosta─ç powo┼éane bezp┼éatne studia podyplomowe dla urz─Ödnik├│w, wprowadzone ulgi w op┼éatach za studia dla imigrant├│w etc.). Nie da si─Ö pom├│c drugiemu, wyniszczaj─ůc siebie. Zauwa┼╝a to tak┼╝e Rada Europejska, formu┼éuj─ůc zr─Öby nowej polityki migracyjnej. Konieczne jest stworzenie systemu, kt├│ry umo┼╝liwi sprawiedliwy wyb├│r tych imigrant├│w zarobkowych, kt├│rzy faktycznie chc─ů w Polsce zosta─ç, pracowa─ç i integrowa─ç si─Ö ze spo┼éecze┼ästwem. O takim wyborze wspomina si─Ö w ÔÇ×PriorytetachÔÇŁ, jednak na tak wysokim poziomie og├│lno┼Ťci, ┼╝e trudno ocenia─ç skuteczno┼Ť─ç proponowanych rozwi─ůza┼ä.
Cz─Ö┼Ťciowo zgodny z propozycjami Cywi┼äskiego i Frejlak jest rz─ůdowy priorytet 4, dotycz─ůcy wsparcia procesu integracji cudzoziemc├│w. Szczeg├│lnie trafne u autor├│w z ÔÇ×KontaktuÔÇŁ wydaj─ů si─Ö propozycje dzia┼éa┼ä maj─ůcych upro┼Ťci─ç procedury i zwi─Ökszy─ç ich przejrzysto┼Ť─ç (np. platforma ePUAP dla imigrant├│w, elastyczne pozwolenia na prac─Ö). W─ůtpliwo┼Ťci budz─ů natomiast wspomniane ju┼╝ rozwi─ůzania rozbudowuj─ůce i tworz─ůce nowe instytucje pa┼ästwowe, zw┼éaszcza w warunkach niewydolno┼Ťci tych ju┼╝ istniej─ůcych.
Na koniec nale┼╝y zauwa┼╝y─ç, ┼╝e budz─ůce emocje kwestie dotycz─ůce sposobu przyjmowania i integracji cudzoziemc├│w stanowi─ů tylko cz─Ö┼Ť─ç polityki migracyjnej. Elementem polityki migracyjnej s─ů w takim samym stopniu kwestie zwi─ůzane z emigracj─ů Polak├│w do innych kraj├│w, a ta pozostaje pal─ůcym problemem. O ile w ko┼äcu roku 2004 liczba mieszka┼äc├│w Polski, kt├│rzy czasowo przebywalii za granic─ů, wynosi┼éa oko┼éo 1 mln, o tyle w ko┼äcu roku 2016 by┼éo to ju┼╝ ok. 2┬á515┬á000 os├│b. Liczba Polak├│w, kt├│rzy przebywali w Wielkiej Brytanii, wzros┼éa pi─Öciokrotnie, a przebywaj─ůcych w Irlandii ÔÇô ponad siedmiokrotnie. S┼éusznie Cywi┼äski i Frejlak wskazuj─ů na dane m├│wi─ůce o braku r─ůk do pracy: w ci─ůgu kilku lat brakowa─ç nam b─Ödzie miliona pracownik├│w. Jednak nale┼╝y pami─Öta─ç, ┼╝e za braki te odpowiedzialne s─ů nie tylko zmiany demograficzne zwi─ůzane ze starzeniem si─Ö spo┼éecze┼ästwa, ale tak┼╝e, a by─ç mo┼╝e przede wszystkim, masowa migracja do kraj├│w zachodnich w ci─ůgu ostatnich czternastu lat. I o ile oczywi┼Ťcie musimy zadawa─ç sobie wspomniane pytanie o to, jak sprawi─ç, by dla migrant├│w Polska sta┼éa si─Ö ulubionym miejscem do ┼╝ycia, o tyle chyba zapomnieli┼Ťmy o pytaniu o to, co zrobi─ç, by Polska sta┼éa si─Ö takim miejscem dla Polak├│w, kt├│rzy wyjechali. Mimo wielu zapewnie┼ä dotycz─ůcych dzia┼éa┼ä na rzecz powrotu emigrant├│w do Polski (takie zapewnienia pojawia┼éy si─Ö na przyk┼éad w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, m├│wi┼é o nich te┼╝ minister Bartosz Marczuk w wywiadzie dla ÔÇ×Nowej KonfederacjiÔÇŁ), nie wida─ç intensywnych dzia┼éa┼ä w tym kierunku. Paradoksalnie jedyne widoczne, cho─ç te┼╝ pozostaj─ůce w sferze informacyjnej, dzia┼éanie zosta┼éo podj─Öte jeszcze przez rz─ůd Donalda Tuska ÔÇô jest to serwis powroty.gov.pl, prowadzony od 2008 r. przez Centrum Informacyjno-Konsultacyjne S┼éu┼╝b Zatrudnienia. Sama informacja na temat mo┼╝liwo┼Ťci powrotu i wsparcie w za┼éatwianiu spraw formalnych nie stanowi─ů jednak jeszcze wystarczaj─ůcej zach─Öty na rzecz powrotu emigrant├│w do Polski. Tymczasem wed┼éug cytowanego opracowania GUS, 80 procent migracji na pobyt czasowy to migracje d┼éugookresowe, trwaj─ůce powy┼╝ej 12 miesi─Öcy. Wydaje si─Ö uprawnione twierdzenie, ┼╝e wi─Ökszo┼Ť─ç z tych ludzi nie wr├│ci. ÔÇ×PriorytetyÔÇŁ w tym zakresie pozostaj─ů tak┼╝e w sferze powierzchownej ÔÇô powtarzane jest stwierdzenie o ÔÇ×systemie zach─ÖtÔÇŁ.
Dobrze, ┼╝e autorzy ÔÇ×KontaktuÔÇŁ zaproponowali propozycje dotycz─ůce integracji imigrant├│w. Z pewno┼Ťci─ů stanowi─ů one punkt wyj┼Ťcia do dyskusji w sytuacji, w kt├│rej rz─ůd ma (p├│ki co) do zaproponowania tylko og├│lnikowy, przygotowany na kolanie i schowany g┼é─Öboko w sieci dokument. Jednak nale┼╝y pami─Öta─ç, ┼╝e polityka migracyjna to obszar z┼éo┼╝ony i wszechstronny ÔÇô i ┼╝e najwznio┼Ťlejsze warto┼Ťci pr─Ödzej czy p├│┼║niej zderz─ů si─Ö z mo┼╝liwo┼Ťciami realizacji.

***
ÔÇ×Spi─ÖcieÔÇŁ to projekt wsp├│┼épracy mi─Ödzyredakcyjnej pi─Öciu ┼Ťrodowisk, kt├│re dzieli bardzo wiele, ale ┼é─ůczy gotowo┼Ť─ç do podj─Öcia niecodziennej rozmowy. Jagiello┼äski24, Kontakt, Krytyka Polityczna, Kultura Liberalna i┬áNowa Konfederacja co kilka tygodni wybiera nowy temat do dyskusji a┬ápi─Ö─ç powsta┼éych w┬ájej ramach tekst├│w publikujemy naraz na wszystkich pi─Öciu portalach.

Inicjatywa wspierana jest przez Fundusz Obywatelski zarz─ůdzany przez Fundacj─Ö dla Polski.

fundusz

***

Jak sprosta─ç legendarnej polskiej go┼Ťcinno┼Ťci?

Zastrzelić posłańca, czyli polityka migracyjna PiS

Migranci? Tak, ale tylko za spo┼éeczn─ů zgod─ů

Przesta┼ämy udawa─ç, ┼╝e pytanie o migrant├│w zaczyna si─Ö od ÔÇ×czyÔÇŁ

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie - w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej Polityka prywatno┼Ťci zamknij ├Ś