Internetowy magazyn katolewicy spo艂ecznej. Piszemy o 艣wiecie, czerpi膮c inspiracje z nauki spo艂ecznej Ko艣cio艂a

"Palesty艅skie w臋dr贸wki"

M艂ody Izraelczyk, rozpalaj膮cy fajk臋 z haszyszem, i stary Palesty艅czyk, w臋druj膮cy po zakazanej dla jego narodu cz臋艣ci Zachodniego Brzegu, tocz膮 dyskusj臋, w kt贸rej odbija si臋 wiele motyw贸w konfliktu bliskowschodniego.

Powiedzmy, 偶e zgodzimy si臋, by艣cie zatrzymali swoje osiedla. Zgodzicie si臋 pozosta膰 w obr臋bie obszar贸w zabudowanych?
Chcecie nas pozamyka膰 w gettach w naszym w艂asnym kraju? Ju偶 to przerabiali艣my, w Europie. Nigdy wi臋cej.
 
M艂ody Izraelczyk, rozpalaj膮cy fajk臋 z haszyszem, i stary Palesty艅czyk, w臋druj膮cy po zakazanej dla jego narodu cz臋艣ci Zachodniego Brzegu, tocz膮 dyskusj臋, w kt贸rej odbija si臋 wiele motyw贸w konfliktu bliskowschodniego. Autor 鈥Palesty艅skich w臋dr贸wek鈥 mia艂 nadziej臋 przej艣膰 obok 偶ydowskiego osadnika 鈥niezauwa偶ony i niewidz膮cy, poch艂oni臋ty w艂asnymi sprawami. Nie by艂o mi to jednak pisane. Ju偶 nie, nie na palesty艅skich wzg贸rzach wiosn膮 2006鈥.
 

***

Raja Shehadeh, palesty艅ski prawnik i pisarz, rozpocz膮艂 swoje w臋dr贸wki w 1978 roku, kiedy Izrael budowa艂 pierwsze osiedla. Po arabsku i艣膰 na sahr臋, znaczy tyle, co 鈥w臋drowa膰 swobodnie, tak jak si臋 chce, bez ogranicze艅, [鈥 nie bacz膮c na ograniczenia czasowe i przestrzenne鈥. W czasie sahry cz艂owiek idzie 鈥tam, gdzie poprowadzi go jego duch, idzie nakarmi膰 swoj膮 dusz臋 i si臋 odnowi膰. Nie ka偶da wycieczka zas艂uguje jednak na miano sahry. P贸j艣膰 na sahr臋 to da膰 si臋 ponie艣膰. To euforia bez sztucznego wspomagania.鈥. Shehadeh, w siedmiu opisanych w ksi膮偶ce sahrah kontynuuje tradycj臋 swoich przodk贸w 鈥 chodzi na swe w臋dr贸wki, by uciec od 鈥okupacji, ciasnoty i t艂oku鈥.
 
Ka偶dy ued, 藕r贸d艂o, pag贸rek i wysoka ska艂a ma w Palestynie nazw臋鈥. Wykszta艂cony w Beirucie i Londynie autor uczy艂 si臋 owych nazw p贸藕no, czuje jednak, 偶e 艂膮cz膮 go one ze staro偶ytn膮 histori膮 jego ziemi. Nieprzerwanie zamieszkana od czas贸w biblijnych, Palestyna ma jego zdaniem wi臋cej uroku, ni偶 chcieli jej przyzna膰 zachodni podr贸偶nicy, pielgrzymuj膮cy do 艣wi臋tych miejsc chrze艣cija艅stwa. Tam, gdzie Twain, Melvill czy Thackeray widzieli n臋dzne siedliska ludzkie i sterty spi臋trzonych ska艂, Shehadeh widzi pi臋kno surowej przyrody, przyczajonej w oczekiwaniu niecz臋stego deszczu, perfekcj臋 terasowych ogrod贸w, z ogromnym mozo艂em za艂o偶onych i utrzymanych na stokach kamienistych wzg贸rz.
 
W ci膮gu trzydziestu lat od pierwszej opisanej sahry, Shehadeh obserwowa艂 zanikanie swoich starych 艣cie偶ek i zacie艣nianie perspektywy 鈥 Zachodni Brzeg pokrywa艂o coraz wi臋cej betonowych osiedli izraelskich, po艂膮czonych sieci膮 szerokich autostrad, niedost臋pnych dla Palesty艅czyk贸w. 鈥Odk膮d dowiedzia艂em si臋 o planach przeobra偶enia naszych wzg贸rz, czuj臋 si臋 jak kto艣, kto dowiedzia艂 si臋, 偶e zapad艂 na 艣mierteln膮 chorob臋鈥. St膮d te偶 styl ksi膮偶ki jest rozchwiany mi臋dzy reporta偶owym opisem krajobrazu a publicystyk膮 polityczn膮. Autor, razem z za艂o偶on膮 przez siebie organizacj膮 praw cz艂owieka Al-Hak (Prawda) od ko艅ca lat siedemdziesi膮tych dzia艂a艂 na rzecz powstrzymania polityki, kt贸ra czyni艂a Palesty艅czyk贸w 鈥dzikimi lokatorami na w艂asnej ziemi鈥. Szczeg贸艂owo opisuje pierwsz膮 batali臋, kt贸r膮 toczy艂 jako adwokat przed izraelskimi s膮dami. By艂 jeszcze pe艂en nadziei, 偶e 艣rodki prawne mog膮 powstrzyma膰 polityk臋 rz膮du Izraela. Szybko jednak przekona艂 si臋, 偶e ca艂y aparat wrogiego mu pa艅stwa kieruje si臋 prze艣wiadczeniem o tym, 偶e 鈥Zachodni Brzeg moc膮 boskiego wyroku nale偶y do Izraela鈥. Izraelski Zarz膮d D贸br Publicznych i Mienia Os贸b Nieobecnych skutecznie zajmowa艂 tereny pod budow臋 osiedli, a sam Shehadeh musia艂 uzna膰, 偶e jego dzia艂ania mog膮 mie膰 bardzo ograniczone rezultaty. Ostateczne rozczarowanie przynios艂o mu jednak przyw贸dztwo Organizacji Wyzwolenia Palestyny. Jaser Arafat, podpisuj膮c porozumienia z Oslo, odda艂 Izraelowi jurysdykcj臋 nad znaczn膮 cz臋艣ci膮 utworzonej na Zachodnim Brzegu Autonomii Palesty艅skiej. 鈥By艂em zbulwersowany i przera偶ony. Za jednym zamachem, dla dora藕nych politycznych korzy艣ci, zaakceptowano wszystkie te bezprawne zamiary, o kt贸rych uniewa偶nienie walczyli艣my na okupowanych terytoriach od ponad dw贸ch dziesi臋cioleci鈥.
 

***

M艂ody osadnik i Shehadeh ko艅cz膮 dyskusj臋 pal膮c wsp贸lnie haszysz. Le偶膮c po艣r贸d przemienionego krajobrazu autor w膮tpi w zasadno艣膰 swojego gniewu 鈥 鈥czy mog臋 twierdzi膰, 偶e jego mi艂o艣膰 do tych wzg贸rz si臋 nie liczy i tylko ja mam do niej prawo?鈥. Fakt, 偶e mimo ca艂ej goryczy, kt贸r膮 czuje, nadal zadaje sobie takie pytania, czyni 鈥Palesty艅skie w臋dr贸wki鈥 tym bardziej godnymi polecenia.
 
Raja Shehadeh: 鈥Palesty艅skie w臋dr贸wki. Zapiski o znikaj膮cym krajobrazie鈥, wyd.: Karakter, 2011

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Wybieram sam/a
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij