Wesprzyj nas!

magazyn lewicy katolickiej

Otwierajmy ÔÇ×dziedzi┼äce poganÔÇŁ

Dziwi─Ö si─Ö, czemu nie zorganizowali┼Ťcie jeszcze tego u siebie. Przecie┼╝ Ko┼Ťci├│┼é w Polsce ma tak olbrzymi potencja┼é! ÔÇô m├│wi nuncjusz apostolski w Polsce, arcybiskup Celestino Migliore.
Na noworocznym spotkaniu w parafii ┼Ťw. Andrzeja Aposto┼éa arcybiskup Migliore m├│wi┼é o najwa┼╝niejszym przes┼éaniu or─Ödzia ewangelicznego Benedykta XVI. Wed┼éug arcybiskupa jest nim otwarcie si─Ö na tych, kt├│rzy nie znaj─ů Boga i zaproszenie ich do tzw. ÔÇ×dziedzi┼äca poganÔÇŁ. Czym by┼é on w Izraelu za czas├│w Chrystusa? Miejscem na obrze┼╝ach ┼Ťwi─ůtyni jerozolimskiej, gdzie wst─Öp mieli tak┼╝e nie-┼╗ydzi. Czym mia┼éyby by─ç wsp├│┼écze┼Ťnie? Miejscem dialogu pomi─Ödzy wierz─ůcymi a lud┼║mi, kt├│rzy nie chc─ů, aby ich nawracano, ale dla kt├│rych pytanie o Boga nie jest oboj─Ötne. Taki charakter mia┼éo listopadowe spotkanie w Tiranie, kt├│re odby┼éo si─Ö pod has┼éem ÔÇ×W co wierzy ten, co nie wierzy?ÔÇŁ oraz pa┼║dziernikowe w Bukareszcie pt. ÔÇ×Humanizm i duchowo┼Ť─çÔÇŁ. ÔÇ×Dziedziniec poganÔÇŁ zainaugurowany zosta┼é w marcu 2011 r. w Pary┼╝u, a jego inicjatorem by┼éa Papieska Rada ds. Kultury.
Jej przewodnicz─ůcy, kardyna┼é Gianfranco Ravasi, opowiada┼é w wywiadzie dla KAI, ┼╝e podczas spotka┼ä poruszany jest ÔÇ×katalog temat├│w, przy kt├│rych ludzie wierz─ůcy i niewierz─ůcy stawiaj─ů sobie pytania o sens istnieniaÔÇŁ. Wa┼╝nym celem wed┼éug kardyna┼éa Ravasiego jest prze┼éamanie oboj─Ötno┼Ťci wsp├│┼éczesnej kultury na religi─Ö: ÔÇ×W odr├│┼╝nieniu od ateizmu teoretycznego, kt├│ry zawiera pewn─ů my┼Ťl, jak─ů┼Ť koncepcj─Ö moralno┼Ťci, indyferentyzm wyra┼╝a si─Ö totaln─ů oboj─Ötno┼Ťci─ů wobec wszelkich obiektywnych zasad i warto┼Ťci. Relatywizuje je i usi┼éuje zag┼éuszy─ç w cz┼éowieku tkwi─ůce w jego duszy i sumieniu pytania metafizyczne. Religi─Ö traktuje jako co┼Ť ma┼éo istotnego, przes─ůd b─ůd┼║ luksus. Niestety taka postawa zdobywa coraz wi─Öcej zwolennik├│w. Z jej przedstawicielami dialog jest niemal niemo┼╝liwy. Ateizm jest o wiele mniej gro┼║ny. Czo┼éowym przyk┼éadem wysokiej moralno┼Ťci, cho─ç bez Boga, by┼é Albert Camus. Zadawa┼é on sobie nawet pytanie: czy jest mo┼╝liwa ┼Ťwi─Öto┼Ť─ç bez Boga? Indyferentyzm oznacza, ┼╝e cz┼éowiek nie stawia ju┼╝ sobie ┼╝adnych pyta┼ä i nie poszukuje ┼╝adnych odpowiedziÔÇŁ.
Arcybiskup Migliore na spotkaniu przytoczy┼é tak┼╝e ksi─ů┼╝k─Ö ÔÇ×Bez korzeniÔÇŁ, w kt├│rej kardyna┼é Ratzinger u┼╝ywa poj─Öcia ÔÇ×mniejszo┼Ťci kreatywnychÔÇŁ – ma┼éych i aktywnych grup, nios─ůcych w ┼Ťwiat przes┼éanie Ewangelii. To w┼éa┼Ťnie one mog┼éyby inicjowa─ç ÔÇ×dziedzi┼äce poganÔÇŁ. Papie┼╝ zauwa┼╝a r├│wnie┼╝, ┼╝e tam, gdzie chrze┼Ťcijanie stanowi─ů wi─Ökszo┼Ť─ç, panuje w┼Ťr├│d nich wi─Öksze zm─Öczenie wiar─ů.
A jak jest w Polsce? Nominalni katolicy stanowi─ů u nas 95 procent spo┼éecze┼ästwa, daleko wi─Öc im do mniejszo┼Ťci. Moim zdaniem o ÔÇ×mniejszo┼Ťciach kreatywnychÔÇŁ nale┼╝y my┼Ťle─ç raczej jako grupach wewn─ůtrz Ko┼Ťcio┼éa, kt├│re s─ů tam w mniejszo┼Ťci za spraw─ů swoich aktywno┼Ťci i pogl─ůd├│w. Maj─ů one rzeczywi┼Ťcie wa┼╝ne zadania do spe┼énienia: ┼╝ycie Ewangeli─ů w ┼Ťwiecie, a nie w oderwaniu od ┼Ťwiata; propagowanie refleksyjnego podej┼Ťcia do wiary; inicjowanie dyskusji z lud┼║mi poszukuj─ůcymi; zaanga┼╝owanie w problemy spo┼éeczne. Dzi─Öki temu mo┼╝e cho─ç w niewielkim stopniu przyczyni─ů si─Ö do budzenia ludzi z wspomnianego przez kardyna┼éa Ravasiego indyferentyzmu. Zreszt─ů oboj─Ötno┼Ť─ç dotyka nie tylko ludzi niewierz─ůcych. Tak┼╝e w┼Ťr├│d wielu katolik├│w panuje znikome zainteresowanie swoja wiar─ů. Chodz─ů do ko┼Ťcio┼éa, ale mieliby trudno┼Ť─ç z wyja┼Ťnieniem Muzu┼émaninowi, w co wierz─ů, i dlaczego jest to wyj─ůtkowe. Mo┼╝e ich te┼╝ warto zaprosi─ç na ÔÇ×dziedziniec poganÔÇŁ?
Inicjatyw─Ö ÔÇ×dziedzi┼äca poganÔÇŁ, popar┼é kardyna┼é Kazimierz Nycz. Biskup Wies┼éaw Mering, przewodnicz─ůcy Komisji ds. Dialogu z Niewierz─ůcymi, okre┼Ťli┼é j─ů jako cenn─ů, warto┼Ťciow─ů i godn─ů poparcia, cho─ç nie wydaje mu si─Ö, ┼╝eby ÔÇ×swoisty kult dialogu rozwi─ůzywa┼é wszystkoÔÇŁ ÔÇô jak to uj─ů┼é w wypowiedzi dla ÔÇ×Tygodnika PowszechnegoÔÇŁ. W ca┼éym wydarzeniu wa┼╝niejsze od jednostkowych wypowiedzi hierarch├│w by┼éoby i tak realne zaanga┼╝owanie ludzi wierz─ůcych, niewierz─ůcych i poszukuj─ůcych w dialog. Dobrze gdyby nie ograniczy┼é si─Ö on tylko do uniwersyteckich k├│┼é intelektualist├│w, ale aby wzi─Öli w nim udzia┼é te┼╝ ÔÇ×zwykli ludzieÔÇŁ pragn─ůcy dzieli─ç si─Ö swoimi do┼Ťwiadczeniami i pogl─ůdami.
Prawdziwy dialog wed┼éug arcybiskupa Henryka Muszy┼äskiego opiera si─Ö na trzech filarach: otwarto┼Ťci, poszanowaniu partnera dialogu oraz zachowaniu w┼éasnej to┼╝samo┼Ťci. Co wa┼╝ne, ÔÇ×wchodz─ůc w dialog, cz┼éowiek musi podda─ç weryfikacji swoje stanowiskoÔÇŁ. Miejmy nadziej─Ö, ┼╝e w┼éa┼Ťnie w takiej atmosferze b─Öd─ů si─Ö u nas odbywa─ç ÔÇ×dziedzi┼äce poganÔÇŁ.
 
Korzystałem z:
ks. Adam Boniecki, ÔÇ×Dziedziniec poganÔÇŁ, Tygodnik Powszechny 41/2011
Artur Sporniak , ÔÇ×Rozmowa pozorowanaÔÇŁ, Tygodnik Powszechny nr 46/2011
ÔÇ×Biskup Mering o dialogu z niewierz─ůcymiÔÇŁ, Tygodnik Powszechny 47/2011
ÔÇ×Indyferentyzm jest najgro┼║niejszyÔÇŁ, KAI, wywiad z kard. Gianfranco Ravasim (http://ekai.pl/wydarzenia/wywiad/x44092/indyferentyzm-jest-najgrozniejszy/)
ÔÇ×Dialog, a nie walkaÔÇŁ, wywiad z abp. Henrykiem Muszy┼äskim, Wi─Ö┼║, stycze┼ä 2012

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś