magazyn lewicy katolickiej

ÔÇ×Nad morzemÔÇŁ. Film Angeliny Jolie

Angielinie Jolie niew─ůtpliwie s┼éu┼╝y zrezygnowanie z tematyki wojennej, kt├│r─ů zajmowa┼éa si─Ö w swoich pierwszych dw├│ch filmach. Tym razem skupi┼éa si─Ö na czym┼Ť ÔÇô prawdopodobnie ÔÇô bli┼╝szym jej ┼╝yciu, na czym zna si─Ö znacznie lepiej. Dzi─Öki temu nie ma mo┼╝liwo┼Ťci uderzenia w patetyczne tony ani przybli┼╝ania wa┼╝nych dla ┼Ťwiata spraw (co robi┼éa w strasznie infantylny spos├│b). Nie oznacza to niestety, ┼╝e uda┼éo jej si─Ö te┼╝ unikn─ů─ç naiwno┼Ťci oraz pr├│b ÔÇ×sprzedaniaÔÇŁ wielkich m─ůdro┼Ťci.

materiały prasowe


Do film├│w re┼╝yserowanych przez aktor├│w, zw┼éaszcza znanych, zawsze podchodz─Ö z ostro┼╝no┼Ťci─ů i sporymi obawami. Przyk┼éadowo, Angelina Jolie ju┼╝ dwa razy udowodni┼éa, ┼╝e zdecydowanie lepiej czuje si─Ö przed kamer─ů. Korzystaj─ůc jednak ze znanego powiedzenia, ┼╝e do trzech razy sztuka, zdecydowa┼éa si─Ö nie tylko wyre┼╝yserowa─ç film ÔÇ×Nad morzemÔÇŁ, ale te┼╝ napisa─ç do niego scenariusz i zagra─ç w nim g┼é├│wn─ů rol─Ö. Efektem jest jej najlepsze, jak do tej pory, dzie┼éo. Co niestety absolutnie nie znaczy, ┼╝e jest ono dobre.
Roland i Vanessa przyje┼╝d┼╝aj─ů do ma┼éej, ale bardzo malowniczej miejscowo┼Ťci we Francji, by tam odci─ů─ç si─Ö od ┼Ťwiata. On chce w ko┼äcu napisa─ç kolejn─ů ksi─ů┼╝k─Ö, ona planuje g┼é├│wnie odpoczywa─ç. Najwa┼╝niejszym jednak elementem pobytu nad morzem jest pr├│ba o┼╝ywienia pogr─ů┼╝aj─ůcego si─Ö w coraz wi─Ökszym kryzysie zwi─ůzku.
Angielinie Jolie niew─ůtpliwie s┼éu┼╝y zrezygnowanie z tematyki wojennej, kt├│r─ů zajmowa┼éa si─Ö w swoich pierwszych dw├│ch filmach. Tym razem skupi┼éa si─Ö na czym┼Ť ÔÇô┬áprawdopodobnie ÔÇô┬ábli┼╝szym jej ┼╝yciu, na czym zna si─Ö znacznie lepiej. Dzi─Öki temu nie ma mo┼╝liwo┼Ťci uderzenia w patetyczne tony ani przybli┼╝ania wa┼╝nych dla ┼Ťwiata spraw (co robi┼éa w strasznie infantylny spos├│b). Nie oznacza to niestety, ┼╝e uda┼éo jej si─Ö unikn─ů─ç naiwno┼Ťci oraz pr├│b ÔÇ×sprzedaniaÔÇŁ wielkich m─ůdro┼Ťci. Przez wi─Ökszo┼Ť─ç filmu wydaje si─Ö, ┼╝e jedyne, co re┼╝yserka ma do powiedzenia na temat d┼éugich zwi─ůzk├│w to to, ┼╝e po pewnym czasie wpadaj─ů one w rutyn─Ö, nudz─ů si─Ö obojgu partnerom. Podkre┼Ťlane jest to przez ci─ůgle powtarzaj─ůce si─Ö rozmowy o niczym, wzajemne pretensje i unikanie dra┼╝liwych temat├│w. Gdy pod koniec filmu widz dowiaduje si─Ö, co by┼éo g┼é├│wnym powodem kryzysu, jest ju┼╝ tak znudzony, ┼╝e naprawd─Ö trudno przej─ů─ç si─Ö tym dramatem. Jolie miota si─Ö, pr├│buj─ůc zaciekawi─ç odbiorc─Ö i przekaza─ç mu co┼Ť wa┼╝nego na temat ┼╝ycia z drugim cz┼éowiekiem. Jak przy okazji poprzednich jej dokona┼ä, otrzymuje on jednak gar┼Ť─ç oczywisto┼Ťci, podanych na dodatek w strasznie m─Öcz─ůcy spos├│b. Niewykluczone, ┼╝e gdyby do ko┼äca nie by┼éo wiadomo, co w┼éa┼Ťciwie sta┼éo si─Ö w przesz┼éo┼Ťci Vanessy i Rolanda, po seansie pozosta┼éaby przynajmniej nutka niepewno┼Ťci, co┼Ť, co by rzeczywi┼Ťcie mog┼éo intrygowa─ç.
Punktem prze┼éomowym filmu jest moment, gdy Vanessa odkrywa, ┼╝e w ┼Ťcianie pokoju hotelowego jest dziura, przez kt├│r─ů mo┼╝e obserwowa─ç przebywaj─ůce tam m┼éode ma┼é┼╝e┼ästwo. Po pewnym czasie do┼é─ůcza do niej Roland, co staje si─Ö zaczynem czego┼Ť na kszta┼ét nowej, wsp├│lnej pasji, kt├│ra sprawia, ┼╝e oboje si─Ö do siebie zbli┼╝aj─ů. Problem w tym, ┼╝e jest to pomys┼é mocno niewykorzystany. W zasadzie nie wiadomo, dlaczego bohaterowie tak bardzo lubi─ů to robi─ç ani co im to daje ÔÇô┬áwida─ç tylko, ┼╝e zaczynaj─ů od┼╝ywa─ç. Ta ÔÇ×terapia przez dziurk─Ö od kluczaÔÇŁ by┼éaby znacznie ciekawsza, gdyby zmieni─ç nieco koncepcj─Ö filmu i gdyby to Vanessa i Roland byli podgl─ůdani. Graj─ů ich bowiem Angelina Jolie i Brad Pitt, od dawna b─Öd─ůcy w zwi─ůzku w prawdziwym ┼╝yciu. Je┼Ťliby wi─Öc film opowiada┼é o parze, kt├│ra na wakacjach ma przypadkowo okazj─Ö podgl─ůda─ç Jolie i Pitta (chocia┼╝ nie musieliby oni koniecznie gra─ç samych siebie) ÔÇ×Nad morzemÔÇŁ mog┼éoby by─ç ciekaw─ů wypowiedzi─ů na temat aktorskich par. By┼éo ju┼╝ dzie┼éo, kt├│re zasadza┼éo si─Ö na podobnym pomy┼Ťle ÔÇô┬áw ÔÇ×Oczach szeroko zamkni─ÖtychÔÇŁ Stanleya Kubricka g┼é├│wne role grali Nicole Kidman i Tom Cruise, r├│wnie┼╝ b─Öd─ůcy ma┼é┼╝e┼ästwem poza planem. Kubrickowi wyszed┼é intensywny psychologiczny dramat o (mi─Ödzy innymi) koszmarze zdrady. Jolie mog┼éaby p├│j┼Ť─ç na przyk┼éad w kierunku celebryctwa, prywatno┼Ťci wielkich gwiazd kina. Tak si─Ö jednak nie sta┼éo.
Seans ÔÇ×Nad morzemÔÇŁ dla wi─Ökszo┼Ťci widz├│w b─Ödzie zatem sporym wyzwaniem. Na nic zdaj─ů si─Ö pi─Ökne widoki, ┼Ťwietna scenografia oraz kostiumy. Nie zast─ůpi─ů one mizerii scenariusza, w wi─Ökszo┼Ťci ÔÇô┬áchocia┼╝ z wyj─ůtkami ÔÇô┬ádr─Ötwych dialog├│w oraz, co jest kolejnym wielkim problemem filmu, nieprzekonuj─ůcego aktorstwa. Jolie i Pitt wyra┼║nie m─Öcz─ů si─Ö, wyst─Öpuj─ůc razem przed kamer─ů, do tego ich bohaterowie s─ů mocno antypatyczni. Nawet je┼Ťli intencje mieli szczere i chcieli przekaza─ç widzom co┼Ť wa┼╝nego i ciekawego, bardzo trudno jest to osi─ůgn─ů─ç, gdy publiczno┼Ť─ç nie pa┼éa sympati─ů do ogl─ůdanych postaci. Pozostaje mie─ç nadziej─Ö, ┼╝e rzeczywisto┼Ť─ç aktorskiego zwi─ůzku jest znacznie sympatyczniejsza i szcz─Ö┼Ťliwsza.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś