Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

Kr├│tka historia rozpadu. O ÔÇ×Portrecie m┼éodej wenecjanki" Jerzego Pilcha

Czytelnik ÔÇ×Portretu m┼éodej wenecjankiÔÇŁ oczekuj─ůcy po najnowszej ksi─ů┼╝ce Pilcha (zgodnie z umieszczonym na ok┼éadce zarysem fabu┼éy) powie┼Ťci z krwi i ko┼Ťci, kt├│rej g┼é├│wnym tematem jest historia mi┼éosna, mo┼╝e poczu─ç si─Ö wprowadzony w b┼é─ůd.

materiały prasowe

materiały prasowe


Cho─ç punktem wyj┼Ťcia faktycznie jest intensywne uczucie, kt├│re po┼é─ůczy┼éo narratora z ekscentryczn─ů Pralin─ů Pralinowicz, czytelnika, kt├│ry spodziewa si─Ö klasycznej historii mi┼éosnej, spotka zaw├│d. Ci ceni─ůcy eseistyczny, gaw─Ödziarski spos├│b opowiadania Pilcha nie b─Öd─ů jednak rozczarowani.
Najnowsz─ů ksi─ů┼╝k─Ö autora ÔÇ×Dziennik├│wÔÇŁ trudno nazwa─ç klasyczn─ů powie┼Ťci─ů. Znajdziemy tu elementy rozmaitych gatunk├│w literackich: narracja s─ůsiaduje z┬á fragmentami eseistycznymi, gaw─Ödziarskimi, przypominaj─ůcymi dziennik czy felieton. Fascynacja narratora m┼éod─ů kochank─ů, na kt├│rej opiera si─Ö fabu┼éa, jest faktycznie pretekstem do rozleg┼éego wartkiego monologu na temat mi┼éo┼Ťci, seksu, samotno┼Ťci i ko┼äcowych etap├│w ┼╝ycia. Rozwa┼╝ania te pozbawione s─ů jednak goryczy. Przeplatane charakterystyczn─ů ironi─ů, humorem i anegdotami broni─ů powie┼Ť─ç przed nadmiern─ů powag─ů.
Narrator, starzej─ůcy si─Ö historyk sztuki, zakochuje si─Ö w poznanej na targach ksi─ů┼╝ki Pralinie Pralinowicz, kt├│ra obdarzona jest ÔÇ×atletycznym talentem literackimÔÇŁ. M┼éoda studentka psychologii ma przypomina─ç wenecjank─Ö sportretowan─ů przez Albrechta D├╝rera, jest to jednak podobie┼ästwo niejasne i niewyt┼éumaczalne.
Fabu┼éa osnuta na znajomo┼Ťci i rozstaniu z pochodz─ůc─ů z Ba┼ékan├│w dziewczyn─ů w rzeczywisto┼Ťci s┼éu┼╝y ukazaniu wewn─Ötrznego ┼Ťwiata starzej─ůcego si─Ö narratora. M─Ö┼╝czyzna goni ca┼éy czas za mi┼éo┼Ťci─ů, kt├│ra odarta jest tu z wznios┼éo┼Ťci i ckliwo┼Ťci, uczucie to jest uroczo przyziemne i niekiedy humorystycznie wulgarne. Rozwa┼╝ania nad zwi─ůzkami z kobietami m┼éodszymi o dziesi─Ö─ç, dwadzie┼Ťcia czy trzydzie┼Ťci lat s─ů okazj─ů do przemy┼Ťle┼ä na temat post─Öpuj─ůcej staro┼Ťci i zbli┼╝aj─ůcej si─Ö ┼Ťmierci.
ÔÇ×Portret m┼éodej wenecjankiÔÇŁ wydaje si─Ö bardziej portretem zbli┼╝aj─ůcej si─Ö staro┼Ťci i powolnego rozpadu. Narrator nami─Ötnie kolekcjonuje has┼éa do ÔÇ×S┼éownika depresjiÔÇŁ oraz po┼Ťwi─Öca wiele miejsca na interesuj─ůce rozmy┼Ťlania o naturze samob├│jstwa, zar├│wno w historii literatury, jak i w ┼╝yciu. Rozdzia┼é ÔÇ×Hak na hakuÔÇŁ jest nawet┬á w ca┼éo┼Ťci po┼Ťwi─Öcony zastanowieniu nad r├│┼╝nymi sposobami ┼Ťmierci i poszukiwaniu najlepszego miejsca na wisielczy hak. Towarzyszy temu na szcz─Ö┼Ťcie r├│wnie┼╝ wisielczy humor.
Sam narrator ju┼╝ na pierwszej stronie nazywa siebie ÔÇ×mistrzem rozpaduÔÇŁ. Okre┼Ťlenie to wyj─ůtkowo dobrze opisuje charakter ÔÇ×Portretu m┼éodej wenecjankiÔÇŁ. Pod pretekstem opowiedzenia historii mi┼éosnej ukazany zosta┼é l─Ök przed rozpadem cia┼éa, staro┼Ťci─ů i ┼Ťmierci─ů. Wa┼╝niejsza od fabu┼éy jest tu z pewno┼Ťci─ů forma i jej kontrolowany, powolny rozpad. W┼éa┼Ťnie dlatego mi┼éo┼Ťnik├│w eseistycznego stylu Pilcha nie czeka rozczarowanie.
 
Jerzy Pilch┬áÔÇ×Portret m┼éodej wenecjankiÔÇŁ, Wydawnictwo Literackie, Warszawa 2017

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś