fbpx Wesprzyj nas!

magazyn lewicy katolickiej

Kr贸tka historia rozpadu. O 鈥濸ortrecie m艂odej wenecjanki" Jerzego Pilcha

Czytelnik 鈥濸ortretu m艂odej wenecjanki鈥 oczekuj膮cy po najnowszej ksi膮偶ce Pilcha (zgodnie z umieszczonym na ok艂adce zarysem fabu艂y) powie艣ci z krwi i ko艣ci, kt贸rej g艂贸wnym tematem jest historia mi艂osna, mo偶e poczu膰 si臋 wprowadzony w b艂膮d.

materia艂y prasowe

materia艂y prasowe


Cho膰 punktem wyj艣cia faktycznie jest intensywne uczucie, kt贸re po艂膮czy艂o narratora z ekscentryczn膮 Pralin膮 Pralinowicz, czytelnika, kt贸ry spodziewa si臋 klasycznej historii mi艂osnej, spotka zaw贸d. Ci ceni膮cy eseistyczny, gaw臋dziarski spos贸b opowiadania Pilcha nie b臋d膮 jednak rozczarowani.
Najnowsz膮 ksi膮偶k臋 autora 鈥濪ziennik贸w鈥 trudno nazwa膰 klasyczn膮 powie艣ci膮. Znajdziemy tu elementy rozmaitych gatunk贸w literackich: narracja s膮siaduje z聽 fragmentami eseistycznymi, gaw臋dziarskimi, przypominaj膮cymi dziennik czy felieton. Fascynacja narratora m艂od膮 kochank膮, na kt贸rej opiera si臋 fabu艂a, jest faktycznie pretekstem do rozleg艂ego wartkiego monologu na temat mi艂o艣ci, seksu, samotno艣ci i ko艅cowych etap贸w 偶ycia. Rozwa偶ania te pozbawione s膮 jednak goryczy. Przeplatane charakterystyczn膮 ironi膮, humorem i anegdotami broni膮 powie艣膰 przed nadmiern膮 powag膮.
Narrator, starzej膮cy si臋 historyk sztuki, zakochuje si臋 w poznanej na targach ksi膮偶ki Pralinie Pralinowicz, kt贸ra obdarzona jest 鈥瀉tletycznym talentem literackim鈥. M艂oda studentka psychologii ma przypomina膰 wenecjank臋 sportretowan膮 przez Albrechta D眉rera, jest to jednak podobie艅stwo niejasne i niewyt艂umaczalne.
Fabu艂a osnuta na znajomo艣ci i rozstaniu z pochodz膮c膮 z Ba艂kan贸w dziewczyn膮 w rzeczywisto艣ci s艂u偶y ukazaniu wewn臋trznego 艣wiata starzej膮cego si臋 narratora. M臋偶czyzna goni ca艂y czas za mi艂o艣ci膮, kt贸ra odarta jest tu z wznios艂o艣ci i ckliwo艣ci, uczucie to jest uroczo przyziemne i niekiedy humorystycznie wulgarne. Rozwa偶ania nad zwi膮zkami z kobietami m艂odszymi o dziesi臋膰, dwadzie艣cia czy trzydzie艣ci lat s膮 okazj膮 do przemy艣le艅 na temat post臋puj膮cej staro艣ci i zbli偶aj膮cej si臋 艣mierci.
鈥濸ortret m艂odej wenecjanki鈥 wydaje si臋 bardziej portretem zbli偶aj膮cej si臋 staro艣ci i powolnego rozpadu. Narrator nami臋tnie kolekcjonuje has艂a do 鈥濻艂ownika depresji鈥 oraz po艣wi臋ca wiele miejsca na interesuj膮ce rozmy艣lania o naturze samob贸jstwa, zar贸wno w historii literatury, jak i w 偶yciu. Rozdzia艂 鈥濰ak na haku鈥 jest nawet聽 w ca艂o艣ci po艣wi臋cony zastanowieniu nad r贸偶nymi sposobami 艣mierci i poszukiwaniu najlepszego miejsca na wisielczy hak. Towarzyszy temu na szcz臋艣cie r贸wnie偶 wisielczy humor.
Sam narrator ju偶 na pierwszej stronie nazywa siebie 鈥瀖istrzem rozpadu鈥. Okre艣lenie to wyj膮tkowo dobrze opisuje charakter 鈥濸ortretu m艂odej wenecjanki鈥. Pod pretekstem opowiedzenia historii mi艂osnej ukazany zosta艂 l臋k przed rozpadem cia艂a, staro艣ci膮 i 艣mierci膮. Wa偶niejsza od fabu艂y jest tu z pewno艣ci膮 forma i jej kontrolowany, powolny rozpad. W艂a艣nie dlatego mi艂o艣nik贸w eseistycznego stylu Pilcha nie czeka rozczarowanie.
 
Jerzy Pilch聽鈥濸ortret m艂odej wenecjanki鈥, Wydawnictwo Literackie, Warszawa 2017

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Od ponad 15 lat tworzymy jedyny w Polsce magazyn lewicy katolickiej i budujemy 艣rodowisko zaanga偶owane w walk臋 z podzia艂ami religijnymi, politycznymi i ideologicznymi. Robimy to tylko dzi臋ki Waszemu wsparciu!
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij