Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

ÔÇ×Kobiety w Ko┼ŤcieleÔÇŁ. Zapowied┼║ 32. numeru Magazynu Kontakt

Istnieje ca┼éy obszar dzia┼éa┼ä, co do kt├│rych mo┼╝na powiedzie─ç, ┼╝e to po chrze┼Ťcija┼äsku feminizowa─ç ÔÇô to znaczy dzia┼éa─ç na rzecz zmiany s┼éabszej pozycji kobiet i zapobiega─ç krzywdzie, jaka je spotyka ze wzgl─Ödu na p┼ée─ç.
ÔÇ×Kobiety w Ko┼ŤcieleÔÇŁ. Zapowied┼║ 32. numeru Magazynu Kontakt

okładka katofeminizm
Artyku┼é pochodzi z 32 numeru papierowego Magazynu Kontakt pt.┬áÔÇ×Kobiety w Ko┼ŤcieleÔÇŁ, kt├│ry ju┼╝ niebawem pojawi si─Ö w sprzeda┼╝y.
Szczeg├│lnie teraz trudno proponowa─ç bez kontrowersji jakikolwiek alians mi─Ödzy laickimi i katolickimi feministkami. Ponowne nasilenie dyskusji nad kszta┼étem ustawy aborcyjnej, czarny protest, wywiad Natalii Przybysz dla ÔÇ×Wysokich Obcas├│wÔÇŁ, oddali┼éy od siebie i wyobcowa┼éy obie strony rozmowy. Potwierdza to powracaj─ůce okre┼Ťlenie radykalnych feministek jako feminazistek przez r├│wnie radykalne przedstawicielki i przedstawicieli strony konserwatywnej. Rozmowa skrajnych oponent├│w nigdy nie owocuje kompromisem. W jaki spos├│b mog─ů porozumie─ç si─Ö przedstawiciele stanowisk umiarkowanych?
Istnieje ca┼éy obszar dzia┼éa┼ä, co do kt├│rych mo┼╝na powiedzie─ç, ┼╝e to po chrze┼Ťcija┼äsku feminizowa─ç ÔÇô to znaczy dzia┼éa─ç na rzecz zmiany s┼éabszej pozycji kobiet i zapobiega─ç krzywdzie, jaka je spotyka ze wzgl─Ödu na p┼ée─ç.
Protok├│┼é zbie┼╝no┼Ťci laickiego i katolickiego feminizmu zaczyna┼éby si─Ö od kwestii zwi─ůzanych z ┼╝yciem rodzinnym: systemowym wsparciem samotnego macierzy┼ästwa, szczeg├│lnie kobiet porzuconych z powodu niepe┼énosprawno┼Ťci dzieci, egzekwowaniem aliment├│w i promowaniem wzorca aktywnego ojcostwa. Widzia┼éabym te┼╝ podpisy obu stron pod has┼éami odpowiedzialnego rodzicielstwa, kt├│re oznacza zar├│wno wierno┼Ť─ç partner├│w, jak i wsp├│lne planowanie dzieci, z uwzgl─Ödnieniem pozamacierzy┼äskich potrzeb kobiet. Bez wzgl─Ödu na sp├│r wok├│┼é ┼║r├│de┼é przemocy domowej, kt├│ry w Polsce wywo┼éa┼éa konwencja antyprzemocowa, wsp├│lne mog┼éoby sta─ç si─Ö udzielanie wsparcia poni┼╝anym kobietom, by umia┼éy wyzwoli─ç si─Ö z b┼é─Ödnego ko┼éa przemocy. Drugi rozdzia┼é protoko┼éu dotyczy┼éby kulturowego i ekonomicznego r├│wnouprawnienia. Mamy wi─Öc: wzmacnianie dziewcz─ůt w procesie wychowawczym jako autonomicznych, asertywnych, samo┼Ťwiadomych os├│b czy usuwanie nier├│wno┼Ťci na rynku pracy. Kolejne punkty protoko┼éu przewidywa┼éyby krytyk─Ö i przeciwdzia┼éanie obrazowej, jak na przyk┼éad w reklamach czy pornografii, i j─Özykowej przemocy wobec kobiet, kt├│ra rykoszetem uderza tak┼╝e w m─Ö┼╝czyzn. Konieczna jest roz┼éo┼╝ona na lata praca nad wyrugowaniem z j─Özyka porzekade┼é zwi─ůzanych z p┼éciowo┼Ťci─ů, kt├│re pobrzmiewaj─ů wsz─Ödzie ÔÇô w ┼Ťwieckich i ┼Ťwi─ůtynnych murach.
Nieprzekraczaln─ů lini─Ö podzia┼éu wyznaczaj─ů dla obu stron tak zwane prawa reprodukcyjne. Czy mimo absolutnej r├│┼╝nicy zda┼ä dotycz─ůcej aborcji, mo┼╝liwe jest zawarcie ma┼éych sojuszy na rzecz problem├│w spo┼éecznych, w kt├│re uwik┼éane s─ů kobiety? Czy potrafiliby┼Ťmy wsp├│┼épracowa─ç i jedocze┼Ťnie zachowa─ç odr─Öbno┼Ť─ç stanowisk ÔÇô w pakiecie z obop├│lnym szacunkiem?
Feminizm chrze┼Ťcija┼äski jest jednym z kilkunastu od┼éam├│w feminizmu, a ka┼╝dy z nich mie┼Ťci w sobie wiele stanowisk, metodologii i narz─Ödzi dzia┼éania ÔÇô od akademickiej rozprawy po radykalny aktywizm. Trudno m├│wi─ç o jednym feminizmie, b┼é─Ödem by┼éoby te┼╝ postrzeganie katolickiego feminizmu jako jednolitego ruchu. Nale┼╝y do niego ÔÇ×nowy feminizmÔÇŁ Jana Paw┼éa II, a tak┼╝e dorobek feministycznych teolo┼╝ek takich jak Tina Beattie, Elisabeth Johnson czy El┼╝bieta Adamiak, kt├│re prowadz─ů swoje egzegezy mi─Ödzy innymi w oparciu o kategorie cz┼éowiecze┼ästwa, r├│wno┼Ťci, godno┼Ťci i kobieco┼Ťci. Wreszcie nie ka┼╝dy feminizm w ┼éonie Ko┼Ťcio┼éa zajmuje si─Ö wypracowaniem teologicznych argument├│w za kap┼éa┼ästwem kobiet. Dobrze pokazuje to ksi─ů┼╝ka Zuzanny Radzik ÔÇ×Ko┼Ťci├│┼é kobietÔÇŁ, b─Öd─ůca mi─Ödzynarodowym przegl─ůdem postaw i r├│l odgrywanych przez kobiety we wsp├│lnocie wierz─ůcych.
Podobnie jak inne, feminizm katolicki stawia pytania o znaczenie r├│┼╝nicy p┼éciowej i powielanie nier├│wnego traktowania kobiet i m─Ö┼╝czyzn w kulturze ÔÇô w tradycji Ko┼Ťcio┼éa. W numerze temat ten zosta┼é podj─Öty chocia┼╝by w rozmowie z Justyn─ů Melonowsk─ů. Filozofka, zachowuj─ůc dystans wobec liberalnych proces├│w emancypacyjnych, proponuje, w jaki spos├│b, wychodz─ůc od personalizmu Karola Wojty┼éy, mo┼╝na dokona─ç pe┼énego upodmiotowienia kobiet. Julia Lis, analizuj─ůc fragmenty Starego i Nowego Testamentu, pokazuje, ┼╝e przekraczanie zastanych podzia┼é├│w nier├│wno┼Ťci, tak┼╝e tych dotycz─ůcych r├│l p┼éciowych, jest wpisane w tradycj─Ö Ko┼Ťcio┼éa.
Wyrazem feministycznej wra┼╝liwo┼Ťci jest tak┼╝e przygl─ůdanie si─Ö rolom odgrywanym przez kobiety. Jak to wygl─ůda w polskim, sfeminizowanym, ale nie feministycznym Ko┼Ťciele? Jan Wi┼Ťniewski opisuje Ko┼éo ┼╗ywego R├│┼╝a┼äca z Rudawki, pokazuj─ůc potencja┼é samoorganizacji kobiet w Ko┼Ťciele i jednocze┼Ťnie to, jak bardzo ich dzia┼éania s─ů obecnie niewidoczne i banalizowane. Zuzanna Radzik koncentruje si─Ö na sformalizowanej pracy duszpasterskiej ┼Ťwieckich, w tym kobiet, co miejmy nadziej─Ö stanie si─Ö przysz┼éo┼Ťci─ů polskiego Ko┼Ťcio┼éa. Halina Radacz opowiada za┼Ť o kap┼éa┼äskiej pos┼éudze kobiet w Ko┼Ťciele lutera┼äskim, czemu z ekumenicznym zachowaniem odr─Öbno┼Ťci, warto si─Ö przygl─ůda─ç.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś