Wesprzyj nas!

magazyn lewicy katolickiej

ÔÇ×In my roomÔÇŁ. Co robi muzyk, kt├│ry potrafi wszystko?

Jacob Collier zaproponowa┼é s┼éuchaczom dojrza┼é─ů i rozbudowan─ů my┼Ťl muzyczn─ů. Zawiera ona w sobie element chaosu, jest skomplikowana, bardzo efekciarska, ale perfekcyjnie zestrojona i wykonana z niesamowit─ů lekko┼Ťci─ů.

ilustr.: materiały prasowe

materiały prasowe


W 2016 roku jest ju┼╝ w┼éa┼Ťciwie norm─ů, ┼╝e muzyczne gwiazdy wschodz─ů w pierwszej kolejno┼Ťci nad internetowym horyzontem,┬áa tw├│rczo┼Ť─ç debiutuj─ůcych artyst├│w rozprzestrzenia si─Ö po zak─ůtkach portali spo┼éeczno┼Ťciowych przede wszystkim metod─ů wirusow─ů. Nie od rzeczy b─Ödzie wi─Öc stwierdzenie, ┼╝e kilka miesi─Öcy temu ÔÇ×zarazi┼éem si─ÖÔÇŁ Jacobem Collierem.
***
Ekran podzielony na sze┼Ť─ç okienek, we wszystkich kadrach powielona twarz wykonawcy, kt├│ry zaraz zacznie ┼Ťpiewa─ç ÔÇô┬átwarz z lewej ramki imituje b─Öbny (beatbox), twarz z prawej mruczy mo┼╝liwie najni┼╝szym z bas├│w, po┼Ťrodku kolejne wcielenie artysty w skupieniu prowadzi g┼é├│wn─ů lini─Ö melodyczn─ů, nast─Öpne trzy za┼Ťpiewuj─ů wolne miejsce pomi─Ödzy skrajnymi g┼éosami.
Podobny obrazek znany jest ka┼╝demu, kto zetkn─ů┼é si─Ö z cho─çby jednym spo┼Ťr├│d setek youtubeÔÇÖowych artyst├│w ┼Ťpiewaj─ůcych acapella. Os┼éuchany z nagraniami grupy Pentatonix, MikeÔÇÖa Tompkinsa czy Cezika (kt├│rych tw├│rczo┼Ť─ç sk─ůdin─ůd bardzo ceni─Ö), w┼é─ůczaj─ůc film Jacoba Colliera, by┼éem przygotowany na jeszcze jeden wariant opisanego wy┼╝ej schematu. Myli┼éem si─Ö.

Teatr jednego aktora
W okienku w sze┼Ťciu kopiach pojawia si─Ö niepozornie wygl─ůdaj─ůcy ch┼éopak (chyba w moim wieku) ubrany w r├│┼╝nokolorowe koszulki. I…
Twarze z ekranu wymieniaj─ů si─Ö g┼éosami i partiami, opisuj─ů te same frazy coraz to now─ů harmoni─ů, a w trakcie utworu ludzki g┼éos zaczynaj─ů uzupe┼énia─ç gitara basowa, pianino, i perkusjonalia. W mi─Ödzyczasie nast─Öpuje przerywnik ÔÇô┬áimprowizowane solo na melodyce, a na zako┼äczenie z ust czternastog┼éosowego ch├│ru Jacob├│w Collier├│w wydobywa si─Ö imponuj─ůcy rozci─ůgni─Öty akord. S┼éycha─ç zmieniaj─ůce si─Ö nieustannie rytmy i synkopy w nieoczekiwanych miejscach ÔÇô najwyra┼║niej potraktowany dos┼éownie tytu┼é i tekst ÔÇ×Fascinating rythmÔÇŁ GeorgeÔÇÖa Gershwina sta┼é si─Ö natchnieniem do tw├│rczej interpretacji dzie┼éka ameryka┼äskiego kompozytora. A zaaran┼╝owa┼é j─ů, wykona┼é, zrealizowa┼é technicznie i zmontowa┼é jeden cz┼éowiek.
Kiedy zacz─ů┼éem s┼éucha─ç innych piosenek w wykonaniu Colliera, m┼éody muzyk z Londynu jeszcze mniej zacz─ů┼é mi przypomina─ç ÔÇ×gwiazdy internetuÔÇŁ, za to coraz cz─Ö┼Ťciej przywodzi┼é na my┼Ťl zas┼éu┼╝onych artyst├│w jazzowych, soulowych, funkowych ÔÇô wokalne mo┼╝liwo┼Ťci BobbyÔÇÖego McFerrina ┼é─ůcz─ů si─Ö w nim z potrzeb─ů pi─Ötrzenia wielu r├│wnoleg┼éych g┼éos├│w jak z zespo┼éu Take 6, a jego szale┼ästwo na fortepianowej klawiaturze nie ust─Öpuj─ůce wiele temperamentowi wykonawczemu HerbiÔÇÖego Hancocka sprzed lat.
Od pierwszych internetowych produkcji Jacoba min─Ö┼éo kilka lat. W tym czasie zd─ů┼╝y┼é┬ározpocz─ů─ç studia fortepianu jazzowego w Royal Academy of Music, zosta─ç dostrze┼╝onym przez wybitne s┼éawy jazzu i muzyki rozrywkowej (zaprzyja┼║ni┼é si─Ö z Quincym Jonesem i wspomnianym Herbiem Hancockiem), a w zesz┼éym tygodniu ÔÇô wyda─ç debiutancki album.
#IHarmU
Nie jest ┼╝adnym odkryciem, ┼╝e wyb├│r medium determinuje form─Ö i wp┼éywa na tre┼Ť─ç przekazu.┬áDzia┼éaj─ůcy dot─ůd g┼é├│wnie przez Internet i zaznajomiony┬áz charakterystyk─ů tego medium, Jacob Collier ┼Ťrodki na produkcj─Ö p┼éyty zebra┼é za pomoc─ů jednej z crowdfundingowych platform, a najhojniejszej cz─Ö┼Ťci swoich sponsor├│w odwdzi─Öczy┼é si─Ö, inicjuj─ůc projekt I Harm(onize) You. Fani Brytyjczyka przesy┼éali kilkudziesi─Öciosekundowe nagrania wideo ÔÇô ka┼╝de zawieraj─ůce fragment piosenki lub wokaliz─Ö w wykonaniu nadawcy, natomiast odbiorca ÔÇô Collier ÔÇô┬áobudowywa┼é je w┼éasn─ů harmoni─ů, aran┼╝owa┼é w wymy┼Ťlny spos├│b i publikowa┼é na swoim profilu facebookowym.

Z kolei sam efekt jego stara┼ä ÔÇô┬áalbum ÔÇô┬áwydaje si─Ö pr├│b─ů przeniesienia domowych (lecz absolutnie nie ÔÇ×cha┼éupniczychÔÇŁ) internetowych produkcji na konwencjonalny rynek fonograficzny. Mimo ┼╝e Collier wyst─Öpowa┼é ju┼╝ i nagrywa┼é z innymi muzykami, mi─Ödzy innymi big-bandem stacji Westdeutschen Rundfunks, kolektywem Snarky Puppy czy w┼éasnym zespo┼éem, swoj─ů pierwsz─ů p┼éyt─Ö zdecydowa┼é si─Ö stworzy─ç absolutnie samodzielnie. Je┼Ťli wierzy─ç materia┼éom promuj─ůcym wydawnictwo, powsta┼éa w ca┼éo┼Ťci ÔÇ×w jego pokojuÔÇŁ ÔÇô┬ápe┼énym instrument├│w, wzmacniaczy, mikrofon├│w i ods┼éuch├│w. Dlatego te┼╝ tytu┼éowym utworem kr─ů┼╝ka zosta┼é cover piosenki Beach Boys z 1964 roku ÔÇô┬áÔÇ×In my roomÔÇŁ.
Fraszka, igraszka, zabawka blaszana
Werble wybijaj─ů szybkie szesnastki, a folkowe b─Öbny odzywaj─ů si─Ö g┼é─Öbokim echem w tle. Dudni kontrabas. Wt├│ruj─ů mu lutnia, mandolina i kalimba. Nagle wszystko si─Ö odmienia ÔÇô ci─Ö┼╝ka stopa i klaszcz─ůce d┼éonie z gitar─ů basow─ů uk┼éadaj─ů trip-hopowy groove, a elektryczne organy rozlewaj─ů si─Ö w wy┼╝szym pa┼Ťmie cz─Östotliwo┼Ťci. Nad nimi panuj─ů partie wokalne ÔÇô┬áod ciep┼éego gospelowego barytonu po czysty falset. G┼éosy tworz─ů raz po raz dwu-, cztero- i sze┼Ťciod┼║wi─Öki. Uk┼éadaj─ů si─Ö w arpeggia, atakuj─ů jako kr├│tkie rytmiczne akcenty, jako ch├│rki wchodz─ů w dialog z g┼é├│wn─ů lini─ů melodyczn─ů.
Ca┼éo┼Ť─ç ÔÇ×g┼éadko tak, lekko tak toczy si─Ö w dalÔÇŁ, a Collier tworzy j─ů bez ┼╝adnego dostrzegalnego wysi┼éku, jak gdyby samodzielne uzgodnienie ze sob─ů kilkunastu ro┼╝nych instrument├│w i dziesi─ůtek d┼║wi─Ökowych ┼Ťcie┼╝ek nie stanowi┼éo wyzwania. Dla niego to raczej ÔÇ×fraszka, igraszka, zabawka blaszanaÔÇŁ.┬áTen luz towarzysz─ůcy wszystkim utworom albumu ┼Ťwietnie ilustruje wirtuozerskie wykonanie piosenki z serialu ÔÇ×FlinstonowieÔÇŁ.

S┼éuchaj─ůc singli promuj─ůcych ÔÇ×In my roomÔÇŁ, zacz─ů┼éem pow─ůtpiewa─ç, czy przypadkiem nat┼éok muzycznych fajerwerk├│w i wywiedzionych z jazzu udziwnie┼ä nie przy─çmiewa samych piosenek i nie obraca wysi┼ék├│w arcyzdolnego m┼éodego muzyka w nieczytelny szum. By─ç mo┼╝e wielu po pojedynczym zetkni─Öciu z tw├│rczo┼Ťci─ů artysty tak w┼éa┼Ťnie s─ůdzi ÔÇô jednak moje w─ůtpliwo┼Ťci rozwia┼éo pierwsze wys┼éuchanie pe┼énego albumu. Wybuchy (dynamit ÔÇô nie fajerwerki) i porywy fantazji zr├│wnowa┼╝one zosta┼éy przez spokojniejsze utwory ÔÇô┬ájak tytu┼éowe ÔÇ×In my roomÔÇŁ albo w pe┼éni wokalne ÔÇ×You and IÔÇŁ. Multiinstrumentalista sprawdza si─Ö tak┼╝e w roli kompozytora┬áÔÇ×dla ludziÔÇŁ, pisz─ůc nastrojowe ÔÇ×HideawayÔÇŁ i podnosz─ůce na duchu ÔÇ×HajangaÔÇŁ.

Muzyk dla muzyk├│w?
Jacob Collier zaproponowa┼é s┼éuchaczom dojrza┼é─ů i rozbudowan─ů my┼Ťl muzyczn─ů. Zawiera ona w sobie element chaosu, jest skomplikowana, bardzo efekciarska, ale perfekcyjnie zestrojona i wykonana z niesamowit─ů lekko┼Ťci─ů. Pe┼éne jej zrozumienie wymaga prawdopodobnie wytrenowanego ucha i muzycznych kompetencji, kt├│re z ca┼é─ů pewno┼Ťci─ů posiadaj─ů (opisuj─ůcy tw├│rczo┼Ť─ç Colliera w samych superlatywach) Pat Metheny czy Chick Corea, a kt├│rych mi nieraz brakuje. Muzyk─Ö m┼éodego Brytyjczyka odbieram w pierwszej kolejno┼Ťci intelektualnie, a w drugiej zmys┼éowo. Co nie zmienia faktu, ┼╝e propozycja dwudziestojednolatka potrafi zachwyci─ç aktywnego i ┼╝yczliwego s┼éuchacza w obu tych aspektach. B─ůd┼║my aktywnymi i ┼╝yczliwymi s┼éuchaczami!
Wydaje mi si─Ö, ┼╝e wypada nie tylko pos┼éucha─ç obecnych dokona┼ä Jacoba Colliera, lecz tak┼╝e ┼Ťledzi─ç jego przysz┼ée przedsi─Öwzi─Öcia. Kto wie. w jak─ů stron─Ö pogna i w jakich muzycznych rewirach znajdzie si─Ö muzyk, kt├│ry potrafi zagra─ç i za┼Ťpiewa─ç wszystko.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś