Wesprzyj nas!

magazyn lewicy katolickiej

Niepiosenki wojenne

ÔÇ×TrypolisÔÇŁ to impresja o rozpadaj─ůcym si─Ö ┼Ťwiecie, powsta┼éa na kanwie opowie┼Ťci spotkanego przypadkiem w barze najemnego ┼╝o┼énierza. Najw┼éa┼Ťciwszym punktem odniesienia do opisywania konceptu tej p┼éyty by┼éoby potraktowanie jej jak muzyczno-literackiego eseju.
Niepiosenki wojenne
materiały prasowe

W ┼é├│dzkim powietrzu musi by─ç co┼Ť szczeg├│lnego. Jakie┼Ť dziwne pierwiastki albo mutageny. Tamtejszy artystyczny underground jest w ci─ůg┼éym ruchu, w skokowym, chaotycznym rozwoju. Rezultaty mo┼╝na znale┼║─ç cho─çby na wydanej w┼éa┼Ťnie p┼éycie ÔÇ×TrypolisÔÇŁ postpunkowej ÔÇ×supergrupyÔÇŁ TRYP.

Cudzys┼é├│w w poprzednim zdaniu pojawi┼é si─Ö nie bez przyczyny. Termin ÔÇ×supergrupaÔÇŁ pasuje do undergoundowych muzyk├│w r├│wnie dobrze jak plerezki lub lakierki. Ale trudno traktowa─ç ten sk┼éad jak ÔÇ×zwyk┼éy zesp├│┼éÔÇŁ, skoro znajduj─ů si─Ö w nim tak zas┼éu┼╝eni i oryginalni arty┼Ťci jak Jakub Wandachowicz (Cool Kids of Death, NOT, Mister D), Marcin Pryt (19 Wiosen, 11, Niebiescy i Kutman), Robert Tuta (mi─Ödzy innymi Agresiva 69, 1984, Bielas i Marynarze), Piotr Po┼éoz (Psychocukier, Tsvey) i Marcin Zabrocki (Pogodno, Mordy), a studyjne oblicze zespo┼éu na prawach regularnego cz┼éonka kreuje producent Pawe┼é Cie┼Ťlak (m.in. 19 Wiosen, Fonovel). Si├│dm─ů osob─ů w grupie jest odpowiedzialny za stron─Ö wizualn─ů Pawe┼é Giza.

Poza oko┼éopunkowe ramy TRYP wyrasta tak┼╝e przez rzadkie w tym ┼Ťrodowisku ambicje tworzenia p┼éyt o cechach concept album├│w. Debiutanck─ů epk─Ö wyda┼é z okazji stulecia og┼éoszenia ÔÇ×Manifestu futuryzmuÔÇŁ przez Filippa Tommasa Marinettiego. G┼é├│wnym w─ůtkiem albumu ÔÇ×Kochan├│wkaÔÇŁ by┼éa niemiecka zbrodnia na pacjentach szpitala psychiatrycznego w ┼üodzi, dokonana w ramach akcji T4. ÔÇ×TrypolisÔÇŁ to impresja o rozpadaj─ůcym si─Ö ┼Ťwiecie, powsta┼éa na kanwie opowie┼Ťci spotkanego przypadkiem w barze najemnego ┼╝o┼énierza. Najw┼éa┼Ťciwszym punktem odniesienia do opisywania struktury i konceptu tej p┼éyty by┼éoby potraktowanie jej jak muzyczno-literackiego eseju.

Cho─ç grupa z┼éo┼╝ona jest z mocnych osobowo┼Ťci, najwi─Öksze pi─Ötno odciska na niej Marcin Pryt. Nie tylko jako wokalista o charakterystycznym, mrukliwym, zupe┼énie niepiosenkowym g┼éosie, ale przede wszystkim oryginalny, antyestetyczny poeta. Pryt tworzy specyficzny literacki ÔÇ×art brutÔÇŁ, czerpi─ůc z poetyki industrialnej i punkowej, buduj─ůc teksty na paradoksalnych zestawieniach tego, co wysokie i niskie, skali globalnej i lokalnej (┼é├│dzkiej), na sprz─Ö┼╝eniu grozy i codziennego bana┼éu.

Opowie┼Ť─ç toczy si─Ö pomi─Ödzy Libi─ů a ┼üodzi─ů, do kt├│rej wraca najemnik. W opowie┼Ťci gra rol─Ö po┼Ťrednika pomi─Ödzy tymi ┼Ťwiatami. Daleko jest wojenna apokalipsa i do┼Ťwiadczenia, kt├│rych nie da si─Ö zapomnie─ç, a blisko ÔÇô pozorny spok├│j i dobrobyt, podszyty melancholi─ů i przeczuciami nadchodz─ůcej tragedii. Narracja zaczyna si─Ö od zdziwienia, kiedy narrator spotyka ┼╝o┼énierza i s┼éysz─ůc jego wspomnienia, robi min─Ö ÔÇ×g┼éupka ┼ŤredniowiecznegoÔÇŁ, pr├│buje zrozumie─ç, ÔÇ×jak to jest nie mie─ç problemu z zabiciem pierwszego, drugiego, trzeciego, czwartegoÔÇŁ. W tekstach przewijaj─ů si─Ö literackie obsesje Pryta. Rych┼éa zag┼éada, rozpaczliwa ch─Ö─ç ocalenia cz┼éowiecze┼ästwa i zbudowania normalnego ┼╝ycia, rachunek sumienia, kt├│ry powinien dotyczy─ç ca┼éej ludzko┼Ťci, ale jest udzia┼éem tylko jednostek szczeg├│lnie wra┼╝liwych, zwykle ┼╝yciowych rozbitk├│w.

Grupy, kt├│re wsp├│┼étworzy Pryt, zawsze oscyluj─ů gdzie┼Ť pomi─Ödzy punkowymi piosenkami a muzyk─ů awangardow─ů. TRYP w nowej ods┼éonie prezentuje pastisze konwencji popularnych osadzone w eksperymentalnym kontek┼Ťcie. ÔÇ×1, 2, 3, 4ÔÇŁ brzmi jak upiorny walczyk, ÔÇ×Widzimy si─ÖÔÇŁ jak numer z ÔÇ×cyberpunkowego wodewiluÔÇŁ. ÔÇ×WracamÔÇŁ to ckliwy szlagier odegrany przez popsut─ů aparatur─Ö. Grupa z wykrzywionych sampli i orientalnych cytat├│w buduje zamkni─Öte w piosenkowej formie mikros┼éuchowiska. Momenty silnie zrytmizowane s─ůsiaduj─ů z plamami d┼║wi─Öku. W elektronicznym pejza┼╝u pojawiaj─ů si─Ö partie gitar i saksofonu. Raczej na prawach cytatu i odniesienia ni┼╝ jako oczywiste elementy rockowego instrumentarium.

Na antyestetyczne, chropawe brzmienia nak┼éada si─Ö niechlujny, naturszczykowski g┼éos Pryta, kt├│ry dodatkowo wzmacnia efekty, melodeklamuj─ůc i krzycz─ůc rwanymi frazami. ÔÇ×TrypolisÔÇŁ ma hipnotyczn─ů moc. Tej p┼éyty s┼éucha si─Ö bez prosto pojmowanej przyjemno┼Ťci, za to z uwag─ů i poczuciem, ┼╝e to muzyka doskonale oddaj─ůca moment historyczny. Podobnie musia┼é dzia┼éa─ç na s┼éuchaczy skandynawski hardcore punk w latach osiemdziesi─ůtych, kiedy opisywa┼é zimnowojenne l─Öki i realn─ů gro┼║b─Ö atomowego pojedynku mi─Ödzy mocarstwami. Podobne muzyczne doznania serwuje wtajemniczonym nowoczesny londy┼äski underground. To dalekie skojarzenia, bo TRYP nie stara si─Ö wpisywa─ç w konwencje i na┼Ťladowa─ç modnych trend├│w. Najbli┼╝ej mu do ordynarnego punkowego elektro. ÔÇ×Brudna elektronikaÔÇŁ ┼Ťwi─Öci w ostatnich latach tryumfy, ale jej tw├│rcy rzadko maj─ů co┼Ť do powiedzenia. Septet z ┼üodzi nie epatuje radykalnymi d┼║wi─Ökami. U┼╝ywa ich do budowy wiarygodnego i przejmuj─ůcego obrazu wsp├│┼éczesno┼Ťci.

W czasach, kiedy muzyka wszelkich nurt├│w i gatunk├│w (a osobliwie najbardziej tych uwa┼╝anych za buntownicze) zdaje si─Ö b┼éaha i wyalienowana z codziennego ┼╝ycia, ÔÇ×TrypolisÔÇŁ mo┼╝na uzna─ç za jeden z mocniejszych oko┼éopunkowych album├│w ostatnich lat. Ha┼éa┼Ťliwe kompozycje budz─ů niepok├│j, ale p┼éynie z nich wa┼╝ne humanistyczne przes┼éanie: ÔÇ×Ka┼╝dy ma swoje Morze ┼Ür├│dziemne / przestrze┼ä, kt├│r─ů musi przep┼éyn─ů─çÔÇŁ (ÔÇ×MuamarÔÇŁ).

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś