Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

Ekspertka potrzebna od zaraz

Panowie w polskich mediach otrzymali monopol na wypowiadanie si─Ö w wa┼╝nych sprawach. Oznacza to, ┼╝e z tych wypowiedzi dowiadujemy si─Ö jedynie po┼éowy prawdy ÔÇô m─Öskiej prawdy. Z takim stanem rzeczy nie zgadzaj─ů si─Ö tw├│rcy kampanii Ekspertki.org, og├│lnopolskiej internetowej bazy ekspertek, kt├│rej celem jest w┼é─ůczenie g┼éosu kobiet do debaty publicznej.

 
ilustr.: Marta Frej
Uko┼äczenie presti┼╝owej uczelni, kilka fakultet├│w, gruntowna wiedza na temat badanego tematu oraz wieloletnie do┼Ťwiadczenie zawodowe. Na bycie ekspertem trzeba sobie zapracowa─ç.
Gdy jedni, nawet mimo niepe┼énych kompetencji, ochoczo prezentuj─ů swoje stanowisko w mediach, inni umniejszaj─ů swoje imponuj─ůce kwalifikacje i nie poczuwaj─ů si─Ö do roli specjalist├│w. Tak si─Ö sk┼éada, ┼╝e t─Ö drug─ů grup─Ö zasilaj─ů w wi─Ökszo┼Ťci kobiety. Warto doda─ç, ┼╝e w statystykach dotycz─ůcych wykszta┼écenia Polak├│w i Polek to one wypadaj─ů lepiej: na uczelniach wy┼╝szych 58 procent ucz─ůcych si─Ö to studentki. ÔÇ×Kiedy ruszy┼éa baza ekspertek, zauwa┼╝y┼éam, ┼╝e kobiety z du┼╝─ů rezerw─ů podchodz─ů do swoich kwalifikacji. Poprzeczk─Ö stawiaj─ů sobie bardzo wysoko. Fakt, ┼╝e kobiety cz─Ö┼Ťciej odmawiaj─ů wyst─Öpowania w mediach, nie wynika z braku zaanga┼╝owania czy ch─Öci w┼é─ůczenia si─Ö w debat─Ö. Paniom brakuje pewno┼Ťci siebie. Pewno┼Ťci, ┼╝e posiadaj─ůc super wykszta┼écenie i imponuj─ůcy sta┼╝ zawodowy, mog─ů m├│wi─ç o sobie jako o ekspertkachÔÇŁ ÔÇô m├│wi Dominika Wr├│blewska, jedna z tw├│rczy┼ä projektu Ekspertki.org. Wr├│blewska do grona ekspertek zaprosi┼éa mi─Ödzy innymi jedn─ů z pa┼ä, kt├│ra zainteresowa┼éa si─Ö platform─ů, w celu uzupe┼énienia listy kontakt├│w potrzebnych do pracy. W odpowiedzi na zaproszenie w obszernym mailu opisa┼éa ona swoje do┼Ťwiadczenie zawodowe, po czym doda┼éa, ┼╝e na tym etapie nie czuje si─Ö jeszcze ekspertk─ů. ÔÇ×Kilka dni od otrzymania tego maila dowiedzia┼éam si─Ö, ┼╝e moja rozm├│wczyni jest jedn─ů z lepszych specjalistek od PR-u i marketingu. Nasz kolega uczy┼é si─Ö z jej ksi─ů┼╝ek na studiach!ÔÇŁ.
Kobiety zbyt cz─Östo kwestionuj─ů swoje kwalifikacje. Mimo ┼Ťwietnego wykszta┼écenia i CV pe┼énego imponuj─ůcych dokona┼ä nie widz─ů siebie w roli autorytet├│w i kompetentnych uczestnik├│w debaty. Wyra┼║nie wida─ç to w sferze publicznej, a przede wszystkim w mediach. W debatach i dyskusjach organizowanych w mainstreamowych stacjach i rozg┼éo┼Ťniach kobiety stanowi─ů znikomy procent zaproszonych go┼Ťci. Ekspertki w programach s─ů praktycznie nieobecne, a gdy ju┼╝ si─Ö pojawi─ů, to podlegaj─ů stereotypowej klasyfikacji: specjalistki od kultury, spraw spo┼éecznych i obyczajowych. Jednak trzeba liczy─ç si─Ö z tym, ┼╝e z krzywdz─ůcymi stereotypami i nieprzystaj─ůcymi do rzeczywisto┼Ťci przekonaniami walczy si─Ö najtrudniej. Zmiany legislacyjne zazwyczaj nie rozwi─ůzuj─ů istoty problemu. Dzia┼éania zmierzaj─ůce w kierunku przeobra┼╝enia tej niesprawiedliwej dysproporcji musz─ů by─ç nastawione na d┼éugofalowe skutki, kt├│re dotyczy─ç b─Öd─ů przede wszystkim transformacji w mentalno┼Ťci obu p┼éci. Szans─Ö na realn─ů zmian─Ö daj─ů nam inicjatywy takie jak Espertki.org.
Instrukcja obsługi
Baza ekspertek to og├│lnopolski projekt, kt├│ry wychodzi naprzeciw potrzebie zwi─Ökszenia reprezentacji kobiet w debacie publicznej. Zasady udzia┼éu s─ů proste. Rejestruj─ůc si─Ö na platformie, ekspertka opisuje swoje do┼Ťwiadczenie zawodowe i zamieszcza dane kontaktowe. Do wprowadzonych przez u┼╝ytkowniczki kontakt├│w dost─Öp maj─ů jednak wy┼é─ůcznie zarejestrowane osoby, a w┼Ťr├│d nich dziennikarze, wydawcy i organizatorzy debat. Obecnie do bazy do┼é─ůczy┼éo ju┼╝ prawie czterysta ekspertek gotowych do wzi─Öcia udzia┼éu w medialnych debatach. Jednak by mog┼éo doj┼Ť─ç do wsp├│┼épracy, niezb─Ödne jest zainteresowanie os├│b, kt├│re ekspertki do debat i wyst─ůpie┼ä zapraszaj─ů. Tych w bazie r├│wnie┼╝ nie brakuje. W┼Ťr├│d dziennikarzy korzystaj─ůcych z platformy znajduj─ů si─Ö przedstawiciele najwi─Ökszych stacji radiowych i telewizyjnych, a tak┼╝e najpopularniejszych tytu┼é├│w prasowych. Projekt zak┼éada udzia┼é pa┼ä z r├│┼╝norodnym do┼Ťwiadczeniem. Znajdzie si─Ö w nim miejsce dla ekspertek od polityki spo┼éecznej, IT, zdrowia czy spraw zagranicznych. Ekspertki.org powsta┼éy dzi─Öki wsp├│┼épracy Krytyki Politycznej z Fundacj─ů Kobiet Nauki. Tw├│rcy bazy podkre┼Ťlaj─ů jednak, ┼╝e ich inicjatywa wyros┼éa z wielu inspiracji. W┼Ťr├│d nich nie mo┼╝na pomin─ů─ç za┼éo┼╝onego w Oslo w latach 80. feministycznego radia ÔÇ×RadiOrakelÔÇŁ, du┼äskich i szwedzkich organizacji r├│wno┼Ťciowych oraz Fundacji Feminoteka. Na etapie przygotowywania projektu jednym z kluczowych element├│w by┼éy konsultacje z dziennikarzami i kreatorami debaty publicznej. Najwa┼╝niejszy dla nich okaza┼é si─Ö szybki i ┼éatwy kontakt ze specjalistkami z r├│┼╝nych dziedzin. W┼éa┼Ťnie na t─Ö potrzeb─Ö baza Ekspertki.org stara si─Ö odpowiedzie─ç, u┼éatwiaj─ůc obu grupom efektywn─ů wsp├│┼éprac─Ö.

materiały prasowe, ekspertki.org

materiały prasowe, ekspertki.org


Dziennikarskie wym├│wki
Tw├│rcom projektu zale┼╝y jednak przede wszystkim na tym, by problem nier├│wnej reprezentacji p┼éci w mediach trafi┼é wreszcie do debaty publicznej. A jest o czym dyskutowa─ç.
Statystyki wy┼é─ůcznie potwierdzaj─ů to, co mo┼╝emy zobaczy─ç na ekranach telewizor├│w czy us┼éysze─ç w radiu. G┼éos kobiet w programach publicystycznych jest nies┼éyszalny. Z monitoringu ÔÇ×Media bez kobietÔÇŁ, przeprowadzonego przez Ann─Ö Dryja┼äsk─ů i Piotra Pacewicza na ubieg┼éoroczn─ů konferencj─Ö inicjuj─ůc─ů dzia┼éanie bazy Ekspertki.org, wynika, ┼╝e w Polsce na siedem os├│b komentuj─ůcych w g┼é├│wnych mediach przypada tylko jedna kobieta. Daje to jedynie marne 13 procent udzia┼éu kobiet w debacie publicznej. Je┼Ťli s┼éupki, wykresy i warto┼Ťci procentowe nie przemawiaj─ů do naszej wyobra┼║ni, wystarczy otworzy─ç oczy na otaczaj─ůce nas przyk┼éady. Instytut Wolno┼Ťci w zesz┼éym miesi─ůcu zorganizowa┼é debat─Ö pod tytu┼éem ÔÇ×Jakiego modelu demokracji chcemy?ÔÇŁ. Z programu debaty dowiadujemy si─Ö jednak, ┼╝e o przysz┼éo┼Ťci demokracji dyskutowa─ç b─Öd─ů wy┼é─ůcznie panowie. Taki scenariusz to r├│wnie┼╝ codzienno┼Ť─ç popularnych program├│w telewizyjnych. ÔÇ×Kawa na ┼éaw─ÖÔÇŁ Bogdana Rymanowskiego to ju┼╝ klasyk. Przy ÔÇ×┼éawieÔÇŁ co tydzie┼ä zasiada niemal w stu procentach m─Öskie grono. Sytuacja nie wygl─ůda o wiele lepiej, kiedy prowadz─ůc─ů program jest kobieta. Z monitoringu medi├│w przeprowadzonego na przestrzeni kwietnia 2014 i marca 2015 wynika, ┼╝e w┼Ťr├│d go┼Ťci zaproszonych przez Monik─Ö Olejnik do programu ÔÇ×Kropka nad iÔÇŁ jedynie 10,6 procent to kobiety. Te przyk┼éady to jedynie kropla w morzu nier├│wnej reprezentacji p┼éci.
Jak dziennikarze kreuj─ůcy debat─Ö t┼éumacz─ů swoje wybory? Przewa┼╝aj─ů powody pragmatyczne. Najcz─Ö┼Ťciej s┼éyszymy, ┼╝e kobiet ekspertek jest mniej, a jak ju┼╝ s─ů, to o wiele trudniej zaprosi─ç je do studia. G┼é├│wnie ze wzgl─Ödu na to, ┼╝e na g┼éowie maj─ů jeszcze dom i nie tak ┼éatwo zrezygnowa─ç im z niekt├│rych obowi─ůzk├│w. Rzeczywi┼Ťcie kobiety cz─Östo obci─ů┼╝one s─ů ÔÇ×drugim etatemÔÇŁ, przez co w niekt├│rych porach dnia niech─Ötnie daj─ů zaprosi─ç si─Ö do udzielania eksperckich opinii. W takim razie mo┼╝na by powiedzie─ç, ┼╝e skoro kobiety nie znajduj─ů czasu czy nie czuj─ů si─Ö wystarczaj─ůco pewnie, ┼╝eby wyst─Öpowa─ç publicznie, to nie ma sensu na si┼é─Ö ich do tego sk┼éania─ç. Nic bardziej mylnego. Przez to, ┼╝e kobiet nie zaprasza si─Ö do komentowania wydarze┼ä, nie maj─ů one okazji nabra─ç niezb─Ödnego do┼Ťwiadczenia. Brak do┼Ťwiadczenia sprawia, ┼╝e cz─Östo ust─Öpuj─ů miejsca bardziej obytym z wyst─Öpami w studio m─Ö┼╝czyznom. I tu ko┼éo si─Ö zamyka, a widz w debacie s┼éyszy wy┼é─ůcznie m─Öskie g┼éosy. Beata Faracik, Wsp├│┼éza┼éo┼╝ycielka i Prezeska Polskiego Instytutu Praw Cz┼éowieka i Biznesu, jest jedn─ů z ekspertek korzystaj─ůcych z bazy. Jako specjalistka z zakresu biznesu oraz CSR podkre┼Ťla potrzeb─Ö r├│┼╝norodno┼Ťci reprezentowanych pogl─ůd├│w w bliskiej jej bran┼╝y: ÔÇ×Cho─ç trudno m├│wi─ç o r├│wno┼Ťci, bo do niej jeszcze daleko, kobiety w biznesie s─ů stosunkowo dobrze reprezentowane (tak┼╝e na tle ┼Ťredniej unijnej) ÔÇô stanowi─ů one oko┼éo 30 procent pracodawc├│w i oko┼éo 35 procent samozatrudnionych. Jednak zwykle to m─Ö┼╝czy┼║ni reprezentuj─ů poszczeg├│lne bran┼╝e i dominuj─ů w organizacjach biznesu ÔÇô┬áwystarczy spojrze─ç na sk┼éad ich struktur organizacyjnych ÔÇô┬áa przez to cz─Ö┼Ťciej te┼╝ reprezentuj─ů ┬źswoje┬╗ ┼Ťrodowisko w debacie publicznej. Zwi─Ökszony udzia┼é kobiet w konferencjach i debatach doprowadzi┼éby do zwi─Ökszenia ich widzialno┼Ťci w ca┼éym ┼Ťwiecie biznesu. Akurat tu inicjatywy takie jak┬áEkspertki.org┬ámog┼éyby korzystnie wp┼éyn─ů─ç na aktualn─ů sytuacj─ÖÔÇŁ.
 
materiały prasowe, ekspertki.org

materiały prasowe, ekspertki.org


Wzbogaci─ç debat─Ö
Przez lata przywykli┼Ťmy do medi├│w bez kobiet, co zdaje si─Ö szczeg├│lnie niebezpieczne, bior─ůc pod uwag─Ö fakt, ┼╝e obszar debaty publicznej kszta┼étuje pogl─ůdy spo┼éecze┼ästwa. Nie bez przyczyny media wskazuje si─Ö jako czwart─ů w┼éadz─Ö. Programy publicystyczne i informacyjne maj─ů ogromn─ů moc kszta┼étowania opinii publicznej. Dlatego tak wa┼╝ne jest, ┼╝eby wykorzystywa─ç j─ů demokratycznie, nie wykluczaj─ůc po drodze g┼éosu po┼éowy spo┼éecze┼ästwa. Marcin Cha┼éupka, redaktor Krytyki Politycznej i jeden z tw├│rc├│w bazy Ekspertki.org, wskazuje, jakie korzy┼Ťci nios┼éaby ze sob─ů r├│wna reprezentacja obu p┼éci: ÔÇ×Zwi─Ökszenie udzia┼éu kobiet w debacie publicznej jako istotnego g┼éosu eksperckiego mo┼╝e t─Ö debat─Ö przede wszystkim wzbogaci─ç o nowe, dotychczas niezauwa┼╝ane w─ůtki. Dotyczy to nie tylko kobiet, ale r├│wnie┼╝ innych, cz─Östo wykluczanych grup, na przyk┼éad mniejszo┼Ťci narodowych czy etnicznych. Realizacja tego postulatu r├│┼╝norodno┼Ťci pozwoli na jego uj─Öcie z zupe┼énie nieoczywistych perspektyw. Wys┼éuchiwanie na okr─ůg┼éo tej samej grupy polityk├│w, kt├│rzy roztrz─ůsaj─ůc jaki┼Ť temat, powtarzaj─ů w k├│┼éko te same argumenty, do debaty nie wnosi nic warto┼ŤciowegoÔÇŁ.
Prawd─ů jest, ┼╝e do program├│w publicystycznych i informacyjnych go┼Ťcie wybierani s─ů z bardzo w─ůskiej puli dobrze znanych twarzy. Na problem ten zwraca uwag─Ö raport Anny Dryja┼äskiej i Piotra Pacewicza ÔÇ×Ch┼éopcy z placu medi├│wÔÇŁ. Wynika z niego, ┼╝e media zapraszaj─ů niemal wy┼é─ůcznie polityk├│w. To oni zasilaj─ů pierwsz─ů pi─Ö─çdziesi─ůtk─Ö os├│b najcz─Ö┼Ťciej pojawiaj─ůcych si─Ö w programach publicystycznych i informacyjnych. Okazuje si─Ö jednak, ┼╝e alternatywa dla sta┼éego repertuaru zapraszanych go┼Ťci jest imponuj─ůca. Potwierdza to baza ekspertek, w kt├│rej nie brakuje kobiet zajmuj─ůcych si─Ö r├│┼╝norodnymi kwestiami, ┼é─ůcznie z tymi najbardziej niszowymi, jak zbrojenia czy s┼éu┼╝ba wi─Özienna. ÔÇ×Kiedy pojawia si─Ö temat dozbrojenia armii i zakupu drogich rakiet, mo┼╝na zapyta─ç jedn─ů z zarejestrowanych ekspertek, jak ocenia te inwestycje. Mo┼╝e okaza─ç si─Ö, ┼╝e akurat w tym momencie nie jest to przecie┼╝ priorytet polskiej armii, a nak┼éady finansowe lepiej przeznaczy─ç na na przyk┼éad cele spo┼éeczne ÔÇô ┼╝┼éobki czy dodatki do zakupu lek├│w. Panowie eksperci cz─Östo takie aspekty w swoich wypowiedziach zupe┼énie pomijaj─ů. Cz─Östo celowo lub nie┼Ťwiadomie bagatelizuj─ůc pewn─ů sfer─Ö problem├│w, traktuj─ů je jako mniej istotne. G┼éos kobiet, na przyk┼éad pastorki, w temacie finansowania zwi─ůzk├│w wyznaniowych z bud┼╝etu pa┼ästwa mo┼╝e przybli┼╝y─ç ca┼é─ů gam─Ö argument├│w dotychczas w debacie nieobecnychÔÇŁ.
Zainteresowanie baz─ů potwierdza, ┼╝e ekspertek ch─Ötnych do komentowania wydarze┼ä w mediach nie brakuje. Argument, ┼╝e nie ma kobiet z do┼Ťwiadczeniem, mo┼╝na wi─Öc w┼éo┼╝y─ç mi─Ödzy bajki. Niezb─Ödna jest jednak zmiana przyzwyczaje┼ä i przezwyci─Ö┼╝enie schemat├│w my┼Ťlowych, kt├│re sprawiaj─ů, ┼╝e przewag─Ö m─Ö┼╝czyzn bierze si─Ö za norm─Ö. Wszystkie kobiety zainteresowane dzieleniem si─Ö swoim do┼Ťwiadczeniem i wiedz─ů zach─Öcamy do poszerzenia grona bazy ekspertek i tym samym w┼é─ůczenie si─Ö do kampanii zmieniaj─ůcej kszta┼ét debaty publicznej. Istnieje du┼╝a szansa na to, ┼╝e dyskusje prowadzone na ┼éamach medi├│w powoli stan─ů si─Ö bardziej r├│┼╝norodne i r├│wno┼Ťciowe.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś