Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

Dow├│z albo… dow├│z. Jak bran┼╝a gastronomiczna radzi sobie w pandemii?

Ca┼éa bran┼╝a gastronomiczna zosta┼éa podbita przez platformy oferuj─ůce jedzenie na dow├│zÔÇŽ Ca┼éa? W zasadzie tak. Mimo to pojedyncze inicjatywy tworzone przez nieugi─Ötych programist├│w i kurierki staraj─ů si─Ö da─ç restauratorom alternatyw─Ö.
Dow├│z albo... dow├│z. Jak bran┼╝a gastronomiczna radzi sobie w pandemii?
ilustracja: Julia Tyszka

ÔÇô Dla ma┼éych knajpek zam├│wienia z internetu sta┼éy si─Ö teraz ostatni─ů desk─ů ratunku. Problem polega na tym, ┼╝e rynek dostaw opanowa┼éo kilka drapie┼╝nych, mi─Ödzynarodowych korporacji. Ci po┼Ťrednicy pobieraj─ů gigantyczne prowizje. Mali si─Ö na to godz─ů, bo nie maj─ů wyboru. Trzeba to nazwa─ç otwarcie: to jest wyzysk ÔÇô m├│wi┼é niedawno w Sejmie Adrian Zandberg, prezentuj─ůc z┼éo┼╝on─ů przez siebie poprawk─Ö do tak zwanej ÔÇ×tarczy 6.0ÔÇŁ. Mia┼éa ona ustali─ç maksymaln─ů wysoko┼Ť─ç prowizji, jakie platformy dostarczaj─ůce posi┼éki mog┼éyby pobiera─ç od restauracji. Propozycj─Ö odrzuci┼éy zar├│wno Sejm, jak i Senat; przeciwko niej g┼éosowali tak┼╝e senatorowie z Platformy Obywatelskiej.

Prowizje dla platform obs┼éuguj─ůcych dostawy jedzenia si─Ögaj─ů cz─Östo nawet 1/3 warto┼Ťci zam├│wienia. O ile przy normalnym funkcjonowaniu restauracje mog─ů sobie pozwoli─ç na ten koszt, o tyle w obecnej sytuacji, gdy dania na wynos i na dow├│z stanowi─ů jedyne ┼║r├│d┼éo dochodu gastronomii, wsp├│┼épraca taka mo┼╝e by─ç zab├│jcza. Korzy┼Ťci dawane przez platformy ÔÇô marketingowe czy te┼╝ wynikaj─ůce z braku konieczno┼Ťci zatrudniania kurier├│w ÔÇô s─ů niewsp├│┼émierne do strat. Ju┼╝ w pierwszych miesi─ůcach pandemii niekt├│re lokale pr├│bowa┼éy na┼Ťwietli─ç problem i zach─Öca─ç do korzystania z w┼éasnych opcji dowozowych, ale oligopolistycznych praktyk korporacji nie ukr├│c─ů pojedyncze decyzje konsumenckie. Poza tym stworzenie niezale┼╝nego systemu dostaw w kr├│tkim czasie, z nadw─ůtlonym bud┼╝etem, przy ograniczeniach logistycznych wynikaj─ůcych z pandemii, to dla znacznej cz─Ö┼Ťci bran┼╝y misja nie do wykonania.

ÔÇô Platformy dowozowe sta┼éy si─Ö niezb─Ödne, by bran┼╝a gastronomiczna przetrwa┼éa. Z punktu widzenia op┼éacalno┼Ťci ma┼éo kt├│ra restauracja mo┼╝e sobie pozwoli─ç na zatrudnianie w┼éasnych kurier├│w ÔÇô twierdz─ů przedstawicielki Sp├│┼édzielni Socjalnej Ruchomo┼Ťci prowadz─ůcej lokal ÔÇ×ZEMSTAÔÇŁ, po┼é─ůczenie kawiarni, ksi─Ögarni, galerii i kuchni. Cho─ç dostrzegaj─ů przymus oferowania swoich da┼ä w aplikacjach food delivery, nie zdecydowa┼éy si─Ö na wyb├│r ┼╝adnej z dominuj─ůcych. ÔÇô Dla nas, jako niewielkiej restauracji, kt├│rej klientela nie jest zbyt zamo┼╝na, wsp├│┼épraca z takimi platformami oznacza┼éaby albo konieczno┼Ť─ç znacz─ůcego podniesienia cen posi┼ék├│w (a przez to utrat─Ö cz─Ö┼Ťci klient├│w), albo znacz─ůco mniejszy doch├│d.

Straty restaurator├│w ÔÇô czyj zysk?

ZEMSTA to jeden z wielu lokali, kt├│rych obecno┼Ť─ç na platformach agreguj─ůcych restauracje przynios┼éaby wi─Öcej strat ni┼╝ korzy┼Ťci. Kto wi─Öc zyskuje na wysokich mar┼╝ach? Mo┼╝e kurierzy? Wymy┼Ťlne sposoby wyzyskiwania os├│b rozwo┼╝─ůcych dania zamawiane na Uber Eats ujawni┼é jaki┼Ť czas temu reporta┼╝ Piotra Szostaka opublikowany w ÔÇ×Gazecie WyborczejÔÇŁ. Pozornie lepsze warunki oferuj─ů platformy proponuj─ůce stawk─Ö godzinow─ů, a nie wyp┼éaty uzale┼╝nione od liczby zrealizowanych kurs├│w. ÔÇ×Otrzymujesz wynagrodzenie za godzin─Ö ÔÇô zarabiasz pieni─ůdze nawet podczas czekania na zam├│wienie. Nie musisz martwi─ç si─Ö o ubezpieczenie ÔÇô zadbamy o to!ÔÇŁ, chwali si─Ö Pyszne.pl. Ale inn─ů opowie┼Ť─ç o firmie tworz─ů komentarze na jednym z portali z opiniami o zatrudniaj─ůcych. ÔÇ×Nie polecam pracy jako dostawca w tej firmie. A w zasadzie nie w tej firmie, tylko dla podwykonawcy Pyszne, bo oni sami kurier├│w nie zatrudniaj─ůÔÇŁ, pisa┼é na pocz─ůtku kwietnia u┼╝ytkownik kryj─ůcy si─Ö pod nickiem ÔÇ×KurierÔÇŁ. ÔÇ×W obecnej sytuacji pandemii nie s─ů zapewniane maseczki ani r─Ökawiczki. Z wielk─ů ┼éask─ů dali nam p┼éyn do dezynfekcji. A mamy kontakt przecie┼╝ z wieloma lud┼║mi przez ca┼éy dzie┼ä pracyÔÇŁ. To tylko pocz─ůtek litanii problem├│w, zwi─ůzanych mi─Ödzy innymi z rzeczywist─ů wysoko┼Ťci─ů zarobk├│w czy intensywno┼Ťci─ů pracy, powtarzaj─ůcych si─Ö tak┼╝e w innych opiniach.

Do zarzut├│w odnios┼éa si─Ö firma, jednak jej t┼éumaczenia raczej pogarszaj─ů obraz. ÔÇ×Maseczki i r─Ökawiczki nie s─ů obowi─ůzkowe, st─ůd Pyszne nie zapewnia ich swoim pracownikom. [ÔÇŽ] Od czwartku, 16 kwietnia, b─Ödzie obowi─ůzywa┼é nakaz noszenia maseczek w miejscach publicznych ÔÇô i wszyscy kurierzy Pyszne zostan─ů w nie zaopatrzeniÔÇŁ, brzmia┼éa odpowied┼║ profilu Pyszne.pl na komentarz ÔÇ×KurieraÔÇŁ, niebior─ůca pod uwag─Ö faktu, ┼╝e wirus za nic ma sobie terminy publikacji rz─ůdowych wytycznych. Legalistyczne podej┼Ťcie do bezpiecze┼ästwa jaskrawo kontrastuje z narracj─ů na stronie firmy, gdzie w┼Ťr├│d benefit├│w z pracy znale┼║─ç mo┼╝na mi─Ödzy innymi obietnic─ÖÔÇŽ ÔÇ×dobrego ┼╝yciaÔÇŁ. Cho─ç zar├│wno historie z reporta┼╝u Szostaka, jak i wypowiedzi z serwisu GoWork stanowi─ů dowody anegdotyczne z┼éej sytuacji kurier├│w, to jednak mog─ů budzi─ç obawy o warunki pracy wielu z nich. Model biznesowy dominuj─ůcy w ramach tak zwanej gig economy zdejmuje odpowiedzialno┼Ť─ç za los kurier├│w z platform do zamawiania jedzenia, dla kt├│rych je┼╝d┼╝─ů. Zar├│wno sukcesy, jak i problemy ÔÇô zdrowotne czy te┼╝ z podwykonawc─ů ÔÇô s─ů traktowane jak sprawa prywatna. Gdy komu┼Ť nie odpowiadaj─ů przedstawione warunki, mo┼╝e w ka┼╝dej chwili odej┼Ť─ç.

Raczej nie restauracje, raczej nie kurierzy ÔÇô kto wi─Öc zarabia na dokonywanych na platformach zam├│wieniach? Drugi kwarta┼é 2020 roku by┼é dla Uber Eats wyj─ůtkowo udany. Gastronomiczny obszar dzia┼éalno┼Ťci sp├│┼éki przyni├│s┼é jej wi─Öksze dochody ni┼╝ przewozy os├│b. Z powodowanego lockdownami wzrostu popytu na zam├│wienia cieszy┼éa si─Ö tak┼╝e firma Just Eat Takeaway.com, do kt├│rej nale┼╝y Pyszne.pl. W czerwcu jej dochody wzros┼éy rokrocznie o 44 procent. Obie sp├│┼éki nie kryj─ů, ┼╝e dobre wyniki finansowe s─ů bezpo┼Ťrednim skutkiem strategii opieraj─ůcej si─Ö na opisanych powy┼╝ej zjawiskach: wysokich mar┼╝ach dla ma┼éych i ┼Ťrednich restauracji oraz minimalizowaniu koszt├│w obs┼éugi dostaw. Schemat jest nast─Öpuj─ůcy. Od wielkich sieci gastronomicznych, wobec kt├│rych ich pozycja przetargowa jest s┼éabsza, platformy oferuj─ůce jedzenie na dow├│z pobieraj─ů niskie op┼éaty, w zamian buduj─ůc na ich popularno┼Ťci rozpoznawalno┼Ť─ç i korzystaj─ůc z ich bazy klienckiej. Po zyski finansowe id─ů natomiast do ma┼éych i ┼Ťrednich przedsi─Öbiorstw, kt├│rym mar┼╝e ustawiaj─ů na du┼╝o wy┼╝szym poziomie. Przyk┼éadowo, w li┼Ťcie do inwestor├│w z lutego Grubhub, sp├│┼éka wykupiona niedawno przez Just Eat Takeaway.com, wylicza┼éa, ┼╝e na pojedynczej dostawie z ÔÇ×niezale┼╝nejÔÇŁ restauracji partnerskiej zarabia ┼Ťrednio 4 dolary, podczas gdy na zam├│wieniu z sieci fast-food├│w zarobek wynosiÔÇŽ 0 dolar├│w ÔÇô a czasem wr─Öcz trzeba do niego dop┼éaci─ç. Podobnie sytuacja ma si─Ö z Uber Eats, kt├│re, jak twierdzi CEO Dara Khosrowshahi, unosi si─Ö na powierzchni dzi─Öki du┼╝ym zam├│wieniom z ma┼éych i ┼Ťrednich lokali.

Mimo dobrych wynik├│w w pierwszych miesi─ůcach pandemii zar├│wno Uber Eats, jak i Just Eat Takeaway.com zanotowa┼éy na koniec pierwszej po┼éowy 2020 roku ogromne straty, wynosz─ůce odpowiednio 232 miliony dolar├│w i 158 milion├│w euro. Walcz─ůc o to, by pomimo absurdalnego modelu biznesowego zacz─ů─ç przynosi─ç zyski, platformy dostarczaj─ůce posi┼éki nie mog─ů sobie pozwoli─ç na wzrost ÔÇ×zoptymalizowanychÔÇŁ do granic koszt├│w zwi─ůzanych z obs┼éug─ů zam├│wie┼ä. Nic wi─Öc dziwnego, ┼╝e ÔÇô jak pokaza┼é przytoczony wcze┼Ťniej komentarz Pyszne.pl ÔÇô nie kwapi┼éy si─Ö na pocz─ůtku pandemii, by z wyprzedzeniem zadba─ç o zapewnienie kurierom dost─Öpu do ┼Ťrodk├│w ochronnych. Pomimo tak cz─Östo pojawiaj─ůcej si─Ö w komunikatach marketingowych narracji troski, wsparcia, partnerskiej postawy wobec bran┼╝y gastronomicznej ÔÇô dla firm takich jak Uber Eats czy Pyszne.pl dzia┼éalno┼Ť─ç to po prostu skalkulowany biznes. A w obecnej sytuacji trac─ů na nim wszyscy: od restaurator├│w, przez kurier├│w, a┼╝ po same platformy.

┼Üwiadomie, lokalnie, z dowozem, przez internet

W czasie pandemii szczeg├│lnie pal─ůca sta┼éa si─Ö wi─Öc potrzeba tworzenia alternatyw. Zmiany prawne wzmacniaj─ůce pozycj─Ö przetargow─ů gastronomii, cho─ç ÔÇô jak pokaza┼éa inicjatywa Zandberga ÔÇô teoretycznie mo┼╝liwe do szybkiego wprowadzenia, w praktyce rozbijaj─ů si─Ö o brak zainteresowania tematem partii rz─ůdz─ůcej. Tymczasem nowe rozwi─ůzania, kt├│re umo┼╝liwi─ů ┼éatwe dla klient├│w zamawianie jedzenia online z wykorzystaniem bardziej rentownych dla lokali i kurier├│w kana┼é├│w zakupowych, by┼éy potrzebne bran┼╝y gastronomicznej ÔÇ×na wczorajÔÇŁ.

ÔÇô Podczas ┬ápierwszej fali pandemii zacz─Ö┼éy dochodzi─ç do mnie g┼éosy znajomych restaurator├│w, ┼╝e sprzeda┼╝ przez obecne na rynku platformy, niegdy┼Ť b─Öd─ůca tylko dodatkiem do dzia┼éalno┼Ťci, w warunkach ograniczonej mo┼╝liwo┼Ťci wychodzenia z domu sta┼éa si─Ö wymogiem. Jednocze┼Ťnie koszt zwi─ůzany z prowizjami, wcze┼Ťniej odliczany od dodatkowego, ma┼éego dochodu, wraz ze wzrostem znaczenia sprzeda┼╝y przez aplikacje sta┼é si─Ö problemem. Stwierdzi┼éem, ┼╝e trzeba zbudowa─ç alternatyw─Ö, bo ja tego nie traktuj─Ö jak konkurencji ÔÇô m├│wi Maciej Czeka┼éa, tw├│rca aplikacji ZiO, z kt├│rej korzysta coraz wi─Öcej pozna┼äskich restauracji. Nazwa to skr├│t od ÔÇ×Zam├│w i OdbierzÔÇŁ, gdy┼╝ to w┼éa┼Ťnie obs┼éudze wynos├│w mia┼éa pocz─ůtkowo s┼éu┼╝y─ç ZiO. Wi─Öksz─ů popularno┼Ťci─ů ciesz─ů si─Ö jednak dowozy. Czekale uda┼éo si─Ö nawi─ůza─ç wsp├│┼éprac─Ö z kurierami rowerowymi tworz─ůcymi kolektyw Chart-Ekspres, dzi─Öki czemu ZiO sta┼éo si─Ö pe┼énoprawn─ů alternatyw─ů wobec aplikacji korporacyjnych.

Alternatyw─ů, gdy┼╝ korzystanie z niej nie wyklucza si─Ö z obecno┼Ťci─ů na du┼╝ych platform dowozowych. ÔÇô Testowali┼Ťmy jeszcze przed pandemi─ů i w trakcie pierwszego lockdownu w┼éasne opcje dowozowe, ale na d┼éu┼╝sz─ů met─Ö okaza┼éo si─Ö to nieop┼éacalne, gdy┼╝ klienci przyzwyczajeni s─ů do zamawiania przez aplikacje. Nie byli┼Ťmy w stanie utrzyma─ç nawet tego miejsca pracy, konkurencja ze strony platform okaza┼éa si─Ö mia┼╝d┼╝─ůca ÔÇô opowiada Maciej Bogunia z ┼éazarskiej Vege Pizzy. Lokal by┼é jednym z pierwszych, kt├│rych oferta dost─Öpna by┼éa w nowej aplikacji. Nie zrezygnowa┼é jednak z obecno┼Ťci na platformach korporacyjnych. ÔÇô Te platformy s─ů jak McDonaldÔÇÖs czy Coca-Cola. Klient ┼Ťwiadomy wybierze alternatyw─Ö, ale klient mniej ┼Ťwiadomy dalej si─Öga po to, co popularne i najwygodniejsze. Dlatego obecnie korzystamy ze wszystkiego, co pomo┼╝e nam zwi─Ökszy─ç sprzeda┼╝.

ZiO wyr├│┼╝nia si─Ö jednak nie tylko brakiem rozpoznawalno┼Ťci. Podstawowa r├│┼╝nica to warunki biznesowe, jakie aplikacja oferuje restauracjom: prowizja 4 procent od transakcji, do tego rozliczana osobno op┼éata za dow├│z w wysoko┼Ťci 13 z┼éotych, wsp├│┼édzielona przez restauratora i klienta. Aplikacja jest w stanie si─Ö utrzyma─ç przy tak ma┼éych op┼éatach od lokali przede wszystkim dlatego, ┼╝e za jej stworzenie i obs┼éug─Ö techniczn─ů odpowiada od pocz─ůtku jeden cz┼éowiek. Dodatkowo ZiO, w przeciwie┼ästwie do du┼╝ych platform dowozowych, nie wydaje pieni─Ödzy na marketing. Odpowiedzialno┼Ť─ç za promocj─Ö le┼╝y po stronie wsp├│┼épracuj─ůcych restauracji.

ÔÇô Do┼é─ůczaj─ůc do ZiO, lokal w praktyce otwiera sklep internetowy i sam jest sobie szefem. Wsz─Ödzie indziej szefem jest platforma: to przez ni─ů przechodz─ů pieni─ůdze i to ona wyp┼éaca je restauratorom ÔÇô t┼éumaczy Czeka┼éa. ÔÇô Do tego dochodz─ů takie kwestie, jak zmiany w menu czy w godzinach otwarcia. To aplikacje sprawuj─ů kontrol─Ö nad restauracj─ů, w ZiO za┼Ť jest odwrotnie. Je┼Ťli kto┼Ť chce zaktualizowa─ç menu czy doda─ç promocj─Ö, to wszystko ma w aplikacji, robi to sam. Tak┼╝e pieni─ůdze id─ů bezpo┼Ťrednio do restauratora, poniewa┼╝ to on podpisuje umow─Ö z bramk─ů p┼éatnicz─ů. My w og├│le nie po┼Ťredniczymy w p┼éatno┼Ťciach. Natomiast je┼Ťli kto┼Ť wybiera p┼éatno┼Ť─ç przy odbiorze, to nie pobieramy nawet prowizji.

To w┼éa┼Ťnie warunki finansowe sk┼éoni┼éy cz─Ö┼Ť─ç lokali do wypr├│bowania ZiO. ÔÇô O aplikacji dowiedzieli┼Ťmy si─Ö od znajomego kuriera, kt├│ry jest naszym klientem i regularnie wpada na kaw─Ö ÔÇô opowiadaj─ů sp├│┼édzielcy z ZEMSTY. ÔÇô Zdecydowali┼Ťmy si─Ö na wsp├│┼éprac─Ö z t─ů konkretnie platform─ů, bo jest niewielka, oferuje przejrzyste i w naszej ocenie korzystne warunki wsp├│┼épracy zar├│wno dla nas, jak i dla kurier├│w.

Niskie koszty to oczywista korzy┼Ť─ç dla restaurator├│w, jednak jak t┼éumaczy Maciej Bogunia z Vege Pizzy, gdy ca┼éy model biznesowy opiera si─Ö w du┼╝ej mierze na dowozach, tak┼╝e z wy┼╝szymi prowizjami mo┼╝na si─Ö ostatecznie pogodzi─ç. Problem le┼╝y w tym, do kogo ostatecznie trafiaj─ů. ÔÇô Korzystamy na przyk┼éad z Uber Eats dlatego, ┼╝e pracuje tam wielu obcokrajowc├│w, imigrant├│w i jest to dla nich cz─Östo najprostsza forma znalezienia pierwszej pracy. Tak naprawd─Ö nie wiemy jednak, jaka cz─Ö┼Ť─ç prowizji do nich trafia. ÔÇô m├│wi. ÔÇô My jeste┼Ťmy gotowi si─Ö dzieli─ç, natomiast by─ç mo┼╝e potrzebne s─ů regulacje chroni─ůce osoby rozwo┼╝─ůce jedzenie.

Dla Zemsty obawa o warunki pracy kurier├│w jest powodem, dla kt├│rego lokal oferuje swoje dania wy┼é─ůcznie poprzez ZiO. ÔÇô Z naszych informacji, nie tylko zaczerpni─Ötych z medi├│w, ale te┼╝ z rozm├│w z pracownikami i by┼éymi pracownikami platform dowozowych, wynika, ┼╝e nie s─ů oni traktowani jak pracownicy. Model biznesowy tych platform opiera si─Ö na wyzysku kurier├│w, zwykle niemaj─ůcych ani umowy, ani ubezpieczenia, a dodatkowo obci─ů┼╝onych trudnymi warunkami pracy ÔÇô t┼éumacz─ů przedstawiciele prowadz─ůcej lokal sp├│┼édzielni. ÔÇô W tym modelu kurier nie ma prawa do chorobowego, musi by─ç nieustannie dyspozycyjny, bo kiedy nie je┼║dzi, wtedy nie zarabia. Zdecydowanie bardziej odpowiada nam wsp├│┼épraca z mniejszymi, zw┼éaszcza lokalnymi podmiotami, wspieranie tych, kt├│re nie wyzyskuj─ů pracownik├│w. Cenimy te┼╝ osobiste kontakty z kurierami, kt├│re ┼éatwiej jest nawi─ůza─ç, kiedy dana firma zatrudnia kilka lub kilkana┼Ťcie, a nie kilkaset os├│b.

ÔÇ×Nowa normalno┼Ť─çÔÇŁ bran┼╝y gastro

Poszukiwanie modelu wsp├│┼épracy restauracji, kurier├│w i aplikacji do zamawiania jedzenia zadowalaj─ůcego ka┼╝d─ů ze stron nie jest wy┼é─ůcznie czasowym wyzwaniem, kt├│re zniknie wraz z ko┼äcem pandemii. Popularno┼Ť─ç platform do oferuj─ůcych jedzenie na dow├│z w ostatnich latach dynamicznie ro┼Ťnie, co wskazywa┼é cho─çby raport ÔÇ×Delivering growth: The impact of third-party platform ordering on restaurants”, przygotowany przez Deloitte na zlecenie Uber Eats. Miesi─ůce pandemicznej izolacji umocni┼éy ten trend. Dla os├│b na kwarantannie mo┼╝liwo┼Ť─ç zam├│wienia jedzenia pod drzwi by┼éa nie tyle wygod─ů, co wybawieniem, pozwala┼éa uniezale┼╝ni─ç si─Ö od pomocy rodziny, bliskich, s─ůsiad├│w. Dla jednych kupowanie posi┼éku poprzez aplikacj─Ö pozostanie pojedynczym do┼Ťwiadczeniem, u innych za┼Ť zmieni si─Ö w nawyk. Jedno jest pewne: bran┼╝a us┼éug zamawiania dowoz├│w przez internet jest jedn─ů z tych, kt├│re na kryzysie zyska┼éy najbardziej. Jak─ů ma przysz┼éo┼Ť─ç?

ÔÇô Chcieliby┼Ťmy pojawi─ç si─Ö w innych miastach. Powoli zg┼éaszaj─ů si─Ö do nas lokale czy firmy kurierskie, pytaj─ůc: ÔÇ×Jak mo┼╝emy wykorzysta─ç wasz─ů aplikacj─Ö w naszym mie┼Ťcie?ÔÇŁ. I to jest nasz pomys┼é na ekspansj─Ö: decentralizacja ÔÇô opowiada o planach ZiO Maciej Czeka┼éa. ÔÇôMo┼╝emy da─ç innym narz─Ödzie, by z niego korzystali i rozwijali swoje biznesy. A na tym, by restauracje prosperowa┼éy, bardzo nam zale┼╝y, bo wtedy nawet tak ma┼éa prowizja jak nasza zagwarantuje nam nie tylko przetrwanie, ale i inwestycje w rozw├│j.

Nadziej─Ö w bliskiej wsp├│┼épracy bran┼╝y gastronomicznej z mniejszymi podmiotami oferuj─ůcymi us┼éugi dowozu upatruje tak┼╝e ZEMSTA. ÔÇô Optymalne rozwi─ůzanie to naszym zdaniem rozw├│j niewielkich, lokalnych inicjatyw, zatrudniaj─ůcych mniejsz─ů liczb─Ö pracownik├│w i stawiaj─ůcych raczej na jako┼Ť─ç dowoz├│w, a nie na ilo┼Ť─ç, co by─ç mo┼╝e wi─ů┼╝e si─Ö z jednej strony z nieco wy┼╝szym kosztem dowozu, ale z drugiej strony zapewnia przetrwanie lokalnym restauracjom.

ÔÇ×OptymalneÔÇŁ nie znaczy jednak ÔÇ×popularneÔÇŁ. Dzia┼éalno┼Ť─ç ZiO i podobnych inicjatyw ÔÇô Knajp czy (obecnie zawieszonej) Zentrale ÔÇô zapewne d┼éugo jeszcze nie b─Ödzie konkurencj─ů dla najwi─Ökszych graczy na rynku. Maciej Bogunia z Vege Pizzy twierdzi w zwi─ůzku z tym, ┼╝e rozw├│j bran┼╝y przebiega─ç b─Ödzie dwutorowo. Klienci maj─ůcy opory przed zamawianiem z Uber Eats czy Pyszne.pl b─Öd─ů dysponowa─ç innymi mo┼╝liwo┼Ťciami, ci za┼Ť, kt├│rzy ju┼╝ przyzwyczajeni s─ů do tych aplikacji b─ůd┼║ te┼╝ szukaj─ů najpopularniejszych rozwi─ůza┼ä, dalej b─Öd─ů ich u┼╝ywa─ç. ÔÇô To jest przysz┼éo┼Ť─ç i tego nie unikniemy. ÔÇô kwituje.

Fiasko parlamentarnych pr├│b regulacji bran┼╝y food delivery ka┼╝e s─ůdzi─ç, ┼╝e taka przysz┼éo┼Ť─ç rzeczywi┼Ťcie jest najbardziej prawdopodobna. Du┼╝e platformy, ciesz─ůc si─Ö rynkow─ů dominacj─ů, nie zwracaj─ů uwagi na p─ůczkuj─ůce nie┼Ťmia┼éo alternatywy. Te z kolei musz─ů sobie radzi─ç na wolnym rynku, walcz─ůc, mimo niemal zerowych bud┼╝et├│w na promocj─Ö, o klient├│w czy rozpoznawalno┼Ť─ç marki. Nie tylko w Polsce zdane s─ů na ┼éask─Ö i nie┼éask─Ö ma┼éej grupy ÔÇ×┼Ťwiadomych konsument├│wÔÇŁ, przez co raz ┼Ťwi─Öc─ů symboliczne triumfy, a innym razem zmuszone s─ů zawiesza─ç dzia┼éalno┼Ť─ç. By─ç mo┼╝e jednak kt├│rej┼Ť z nich uda si─Ö kiedy┼Ť rozwin─ů─ç skrzyd┼éa i zacz─ů─ç realnie konkurowa─ç z bran┼╝owymi gigantami. Pytanie, na razie z gatunku hipotetycznych, brzmi: jak ci zareaguj─ů, gdy poczuj─ů zagro┼╝enie?

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś