Internetowy magazyn katolewicy spo艂ecznej. Piszemy o 艣wiecie, czerpi膮c inspiracje z nauki spo艂ecznej Ko艣cio艂a

Do wsp贸艂wyznawc贸w 艣wieckich i duchownych [List do redakcji]

Wi臋kszo艣膰 wynaturze艅, jakie sta艂y si臋 udzia艂em naszego Ko艣cio艂a, poczynaj膮c od wypraw krzy偶owych, inkwizycji, cenzury, a wsp贸艂cze艣nie ko艅cz膮c na pedofilii, wynika 鈥 jak s膮dz臋 鈥 z nastawienia, 偶e wa偶niejsze ni偶 Ewangelia jest to nasze 鈥瀟ego艣wiatowe kr贸lestwo鈥.

 
list_do_redakcji
Ju偶 na prze艂omie III i IV wieku po Chrystusie my chrze艣cijanie zacz臋li艣my si臋 sprzeniewierza膰 s艂owom Jehoszuy 鈥 呕yda z Nazaretu, kt贸rego nazywamy Jezusem, wierz膮c, 偶e to przez niego B贸g w szczeg贸lny spos贸b przem贸wi艂 do cz艂owieka, mi臋dzy innymi wtedy, gdy wypowiedzia艂 s艂ynne s艂owa: 鈥濳r贸lestwo moje nie jest z tego 艣wiata鈥 (J 18,36).
To za spraw膮 cesarza rzymskiego Konstantyna w 312 roku pojawi艂o si臋 Cesarstwo Rzymskie jako pa艅stwo chrze艣cija艅skie. To bodaj ten w艂adca by艂 prekursorem sojuszu o艂tarza z tronem i to wtedy Ko艣ci贸艂 staj膮c si臋 partnerem pa艅stwa, zacz膮艂 si臋 organizowa膰 na podobie艅stwo 贸wczesnych kr贸lestw. Od tego czasu biskup贸w zacz臋to uwa偶a膰 za ksi膮偶膮t Ko艣cio艂a. A w Polsceksi膮dz聽oznacza艂 jeszcze w XVI wieku nie tylko, jak dzi艣, 鈥榙uchownego鈥, lecz 鈥樑泈ieckiego panuj膮cego鈥欌, W ten spos贸b Ko艣ci贸艂 sta艂 si臋 kr贸lestwem z tego 艣wiata, czego najlepszym dowodem jest tak zwane pa艅stwo Watykan.
Wi臋kszo艣膰 wynaturze艅, jakie sta艂y si臋 udzia艂em naszego Ko艣cio艂a, poczynaj膮c od wypraw krzy偶owych, inkwizycji, cenzury, a wsp贸艂cze艣nie ko艅cz膮c na pedofilii, wynika 鈥 jak s膮dz臋 鈥 z tego w艂a艣nie nastawienia, 偶e wa偶niejsze ni偶 Ewangelia jest to nasze 鈥瀟ego艣wiatowe kr贸lestwo鈥. Trzeba za wszelk膮 cen臋 broni膰 stanu posiadania 鈥瀔r贸lestwa z tego 艣wiata鈥. 呕膮da膰 zwrotu jego mienia, dba膰 o maj膮tek Ko艣cio艂a i go pomna偶a膰, zapewniaj膮c 偶ycie w luksusie jego hierarchom. Bo przecie偶, 鈥瀔to ma ksi臋dza w rodzie, tego bieda nie ubodzie鈥. Niekiedy domaganie si臋 zwrotu maj膮tk贸w ko艣cielnych wydaje si臋 wa偶niejsze ni偶 kontakt z wiernymi, ograniczaj膮cy si臋 do kr贸tkiej wizyty raz w roku 鈥瀙o kol臋dzie鈥 i zainkasowaniu koperty.
Szanowni biskupi, jednego wam brakuje: sprzedajcie wszystko, co macie, i rozdajcie skrzywdzonym, a b臋dziecie mieli skarb w niebie; potem id藕cie za Nim (por. 艁k 18,22). Najwy偶szy wi臋c ju偶 czas, 偶eby艣cie swoje pa艂ace, i te prywatne i te 鈥瀞艂u偶bowe鈥, sprzedali, pieni膮dze rozdali skrzywdzonym przez ksi臋偶y, sami za艣 zamieszkali w kawalerce w pobli偶u katedry, sp臋dzaj膮c tam i tak niewiele czasu. Bo administrowanie diecezj膮 powinni艣cie powierzy膰 艣wieckim, a sami powinni艣cie niestrudzenie w臋drowa膰 od parafii do parafii w swojej diecezji, korzystaj膮c z go艣ciny proboszcza i w ka偶dej parafii przebywaj膮c przynajmniej tydzie艅. Powinni艣cie odprawia膰 Msz臋 艢wi臋t膮, spowiada膰, udziela膰 chrzt贸w, bra膰 udzia艂 w katechezie i odwiedza膰 ludzi w ich domach. Zaprosze艅 na pewno nie zabraknie.
Czy nie czas najwy偶szy przesta膰 si臋 uwa偶a膰 za 鈥炁泈ieckich panuj膮cych鈥, odda膰 wasze stroje liturgiczne do muze贸w, a pod krzy偶em i wisz膮cym na nim nagim cia艂em um臋czonego Chrystusa stan膮膰 w skromnej, zgrzebnej szacie? Przecie偶 to podobno nie szata zdobi cz艂owieka!
Niezw艂ocznie te偶 nale偶a艂oby zmieni膰 model kszta艂cenia przysz艂ych przewodnik贸w duchowych i szafarzy sakrament贸w, do艣膰 nieszcz臋艣liwie zwanych dzi艣 ksi臋偶mi. Nie wystarczy matura. Uko艅czenie 艣wieckich studi贸w wy偶szych powinno by膰 wymagane, je艣li nie przed przyj臋ciem do seminarium, to na pewno przed 艣wi臋ceniami! A program studi贸w powinien w znacznie wi臋kszym stopniu uwzgl臋dnia膰 inne wielkie religie ludzko艣ci 鈥 nie po to, by wykaza膰 ich fa艂szywo艣膰, ale po to by szuka膰 odpowiedzi na pytanie, w jakiej mierze te religie r贸wnie偶 staraj膮 si臋 s艂u偶y膰 ludziom w d膮偶eniu do poznania prawdy o sensie istnienia. Musimy bowiem ci膮gle pami臋ta膰 o tym, 偶e 鈥瀙o cz臋艣ci tylko poznajemy, po cz臋艣ci prorokujemy!鈥 (1 Kor 13,9), i by膰 gotowi poszerza膰 nasz膮 wiedz臋.
Na koniec sprawa mo偶e najbardziej bolesna, zwi膮zana z obecnym skandalem pedofilii. Zgodnie z dost臋pnymi danymi tego typu przest臋pstwa w艣r贸d kleru przewa偶aj膮 w stosunku do ch艂opc贸w, do kt贸rych sprawcy maj膮 o wiele 艂atwiejszy dost臋p. W przypadku starszych ofiar przyczyn膮 jest te偶 niew膮tpliwie stosunek Ko艣cio艂a 鈥 i przez to r贸wnie偶 spo艂ecze艅stwa 鈥 do homoseksualizmu. Ten negatywny stosunek sprawia, 偶e dla wielu m艂odych m臋偶czyzn (szczeg贸lnie w 艣rodowiskach wiejskich i ma艂omiasteczkowych) jedynym wyj艣ciem, by unikn膮膰 ostracyzmu, a najcz臋艣ciej wr臋cz prze艣ladowa艅, jest schronienie si臋 w seminarium duchownym i w艣r贸d kleru. Taki m艂ody cz艂owiek natychmiast zyskuje szacunek i uznanie. Niestety jednak trudno mu odpowiednio pokierowa膰 swoj膮 seksualno艣ci膮, kt贸ra 鈥 nieakceptowana i st艂umiona 鈥 mo偶e zwr贸ci膰 go w stron臋 nastolatk贸w. Obdarzaj膮c homoseksualist贸w szacunkiem, umo偶liwiaj膮c im godne 偶ycie w艣r贸d nas 鈥 na przyk艂ad w zwi膮zkach partnerskich 鈥 zapobiegniemy takim sytuacjom.
Maria Krzysztof Byrski
*
Maria Krzysztof Byrski (ur. w Wilnie w 1937 roku), prof. dr hab., jest indologiem, emerytowanym profesorem Uniwersytetu Warszawskiego;聽w latach 1993鈥1996 by艂 ambasadorem RP w Indiach. Cz艂onek honorowy Klubu Inteligencji Katolickiej. Autor ponad stu publikacji, w tym ksi膮偶ki 鈥濻potkanie z hinduizmem鈥 (Wydawnictwo WI臉殴).

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Wybieram sam/a
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij