Internetowy magazyn katolewicy spo艂ecznej. Piszemy o 艣wiecie, czerpi膮c inspiracje z nauki spo艂ecznej Ko艣cio艂a

D艂ubak interpretuje D艂ubaka

Zbigniew D艂ubak, Bez tytu艂u, ok. 1948 漏 A. D艂ubak, Fundacja Archeologia Fotografii


Pot臋ga archiw贸w, kt贸re od po艂owy lat 90-tych fascynuj膮 artyst贸w i teoretyk贸w, tkwi w ich zdolno艣ci do narzucania porz膮dku rzeczom wcze艣niej si臋 przed nim wzbraniaj膮cym. Fotografie, listy, nieistotne zapiski, notatki, kt贸re mia艂y trafi膰 do kosza 鈥 wszystkie po 艣mierci tw贸rcy zyskuj膮 status dokumentu, kt贸ry trzeba opisa膰, ponumerowa膰 i u艂o偶y膰. Archiwi艣ci porz膮dkuj膮 materia艂y wed艂ug czasu i rodzaju, uk艂adaj膮c obok siebie rzeczy, kt贸re dot膮d przechowywano w r贸偶nych szufladach, a rozdzielaj膮c te, kt贸re towarzyszy艂y sobie w momencie powstania. Te przypadkowe spotkania obraz贸w w procesie opracowywania archiwum mog膮 okaza膰 si臋 bardzo owocne. Udowadnia to wystawa Geometrie Zbigniewa D艂ubaka prezentowana w siedzibie Fundacji Archeologii Fotografii na warszawskim Muranowie.
 
Istniej膮ca od 2008 roku Fundacja zbiera, bada i opracowuje archiwa najwa偶niejszych polskich fotograf贸w. Pierwszym, kt贸re trafi艂o pod jej opiek臋, by艂a spu艣cizna po Zbigniewie D艂ubaku 鈥 zmar艂ym w 2005 roku fotografie, malarzu i teoretyku sztuki. Artystyczn膮 biografi臋 D艂ubaka, jednej z najwa偶niejszych postaci polskiego 艣rodowiska fotograficznego po 1945 roku, otwiera i zamyka zainteresowanie abstrakcj膮. S膮 to z jednej strony eksperymentalne bromowe fotografie pokazane m.in. na I Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie w 1948 roku 鈥 obrazy o poetyckich tytu艂ach, kt贸re odnajduj膮 pi臋kno abstrakcji w uj臋tych w nietypowy spos贸b, ale rzeczywistych przedmiotach. Z drugiej 鈥 rozwijany przez ostatnie dwie dekady 偶ycia artysty fotograficzno-malarski cykl Asymetria, w kt贸rym powr贸ci艂 do zainteresowania problematyk膮 widzenia i postrzegania 艣wiata w nietradycyjny spos贸b: w bliskim abstrakcji detalu, trudnym do zidentyfikowania fragmencie.
Przygotowana przez Karolin臋 Lewandowsk膮 wystawa Geometrie przypomina oba cykle i zestawia je z odkrytymi podczas opracowywania archiwum artysty rysunkami. Szkice do obraz贸w, rysunkowe notatki, spod kt贸rych cz臋sto prze艣wituj膮 codzienne zapiski, gwasze, projekty rze藕b 鈥 te niewiele znacz膮ce dla artysty 艣wiadectwa procesu tworzenia zosta艂y wymieszane na 艣cianach ma艂ej galerii z fotografiami w spos贸b przypominaj膮cy nie艂ad w szufladach biurka. Obok profesjonalnie oprawionych dzie艂, zdj臋cia przybite gwo藕dzikami. Brak podpis贸w, kt贸re narzuca艂yby rozproszonym obrazom porz膮dek wystawy.
 
To spotkanie znanego z nowym wprowadza do ogl膮danych dzie艂 niespodziewane r贸偶nice w odbiorze prac. Fotografie i rysunki dope艂niaj膮 si臋 wzajemnie, wchodz膮 w dialog, kt贸ry zmienia ich recepcj臋. Nieistotne zapiski artysty wydaj膮 si臋 nagle notatkami do fotografii, odnajdujemy w nich podobie艅stwo uj臋膰 i pomys艂贸w. W fotografiach za艣, dzi臋ki s膮siedztwie rysunk贸w, zaczynamy obserwowa膰 nigdy niedostrze偶one linie i kszta艂ty. Oba media pozostaj膮 przy tym niezale偶ne, zachowuj膮 swoj膮 autonomi臋, zyskuj膮 wr臋cz 鈥 co wa偶ne w przypadku sprowadzanego cz臋sto do podrz臋dnej roli rysunku 鈥 r贸wnorz臋dny status. Tworz膮 razem trzeci cykl 鈥 tytu艂owe Geometrie, kt贸re w archiwalnym 鈥炁紋ciu po 偶yciu鈥 kontynuuj膮 poszukiwania artysty zwi膮zane z problematyk膮 widzenia.
D艂ubak interpretuje D艂ubaka 鈥 mo偶na stwierdzi膰, nawi膮zuj膮c do prowadzonego przez Fundacj臋 Archeologii Fotografii projektu 呕ywe archiwa. Jego za艂o偶eniem jest doprowadzanie do tw贸rczego spotkania m艂odych artyst贸w z klasykami fotografii. W p艂aszczy藕nie wystawy spotykali si臋 ju偶 Julia Staniszewska i Zofia Rydet, Krzysztof Pijarski i Jerzy Lewczy艅ski, Nicolas Grospierre i Tadeusz Sumi艅ski. D艂ubak z nowoodkrytymi rysunkami wchodzi w dialog sam ze sob膮. To spotkanie ma niezwyk艂膮 艣wie偶o艣膰 鈥 rysunki i fotografie o偶ywiaj膮 si臋 wzajemnie, przecz膮c przekonaniu o martwocie, kt贸rej ulegaj膮 dokumenty zastyg艂e w archiwach.
 
Warto przyj艣膰 i przys艂ucha膰 si臋 tej cichej rozmowie obraz贸w.
 
Zbigniew D艂ubak, Geometrie, kuratorka: Karolina Lewandowska, Fundacja Archeologii Fotografii. Wystaw臋 mo偶na ogl膮da膰 w siedzibie Fundacji (Andersa 13, klatka VII, domofon 112) do 13 marca 2012 r. Galeria jest czynna w pon.-wt., czw.-pt. 12.00-18.00, 艣r. 12.00-19.00.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Wybieram sam/a
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie - w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej Polityka prywatno艣ci zamknij