Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

Cegłów

Historia tego spokojnego miasteczka gwa┼étownie przyspieszy┼éa na pocz─ůtku XX wieku. To wtedy po┼éowa mieszka┼äc├│w odesz┼éa od ko┼Ťcio┼éa katolickiego, przyst─Öpuj─ůc do mariawit├│w. Roz┼éam, kt├│ry jeszcze dwadzie┼Ťcia lat temu by┼é ┼║r├│d┼éem pot─Ö┼╝nych konflikt├│w, dzi┼Ť uda┼éo si─Ö opanowa─ç. Niezwykle skutecznie.

ilustr.: Marta Lissowska, zespolwespol.org

ilustr.: Marta Lissowska, zespolwespol.org


Tekst┬ápochodzi z┬á32. numeru papierowego Magazynu ÔÇ×KontaktÔÇŁ pod tytu┼éem ÔÇ×Kobiety w Ko┼ŤcieleÔÇŁ.
Krajobraz Ceg┼éowa zdominowany jest przez dwa ko┼Ťcio┼éy. Jeden przysadzisty, z XVI wieku, w kt├│rym zachowa┼é si─Ö o┼étarz autorstwa ucznia Wita Stwosza. Drugi, neogotycki, liczy niewiele ponad sto lat. Stoj─ů ÔÇô jak m├│wi proboszcz nowszego z nich ÔÇô o rzut kamieniem jeden od drugiego. Dooko┼éa, po obydwu stronach linii kolejowej, g─Östo ustawione s─ů domy jednorodzinne, w┼Ťr├│d kt├│rych wiele tradycyjnych, drewnianych.
Dzi┼Ť nikt nie sprawdza, na jak─ů odleg┼éo┼Ť─ç jest w stanie rzuci─ç kamieniem, ale jeszcze kilkadziesi─ůt lat temu witra┼╝e w neogotyckiej ┼Ťwi─ůtyni trzeba by┼éo cz─Östo naprawia─ç.
Jednym z ciekawszych budynk├│w Ceg┼éowa jest schronisko dla sierot zbudowane w latach 20. przez rzymskokatolickiego ksi─Ödza Feliksa Katuszewskiego. ┼Ücian─Ö od strony rynku zdobi p┼éaskorze┼║ba pelikana karmi─ůcego piskl─Öta w┼éasn─ů krwi─ů, co ma symbolizowa─ç po┼Ťwi─Öcenie dla potrzebuj─ůcych i chrze┼Ťcija┼äskie mi┼éosierdzie. Opr├│cz ochronki w budynku zorganizowano przytu┼éek dla starc├│w oraz warsztaty i szko┼é─Ö rzemie┼Ťlnicz─ů dla dziewcz─ůt. Od po┼éowy lat 60. do ko┼äca 70. szarytki prowadzi┼éy tam szpital dla upo┼Ťledzonych dzieci. Obecnie budynek jest w┼éasno┼Ťci─ů parafii. Jeszcze kilkana┼Ťcie lat temu kawa┼éek dalej, przy ulicy Mariawickiej, gdzie dzi┼Ť wida─ç tylko tablic─Ö pami─ůtkow─ů, sta┼é dwupi─Ötrowy drewniany budynek ÔÇô uko┼äczony dwa lata po ko┼Ťciele mariawickim dom parafialny. Pocz─ůtkowo mie┼Ťci┼éa si─Ö tam ochronka, dwuklasowa szko┼éa powszechna, a p├│┼║niej progimnazjum z internatem. Po wojnie budynek zaj─Öto na potrzeby pa┼ästwowej szko┼éy podstawowej, kt├│ra dzia┼éa┼éa tam a┼╝ do momentu, gdy po drugiej stronie tor├│w postawiono ÔÇ×tysi─ůclatk─ÖÔÇŁ. W latach 80. zbudowano nowy, murowany dom parafialny. Stary rozebrano, bo popada┼é w ruin─Ö, a z pieni─Ödzy parafii nie da┼éo si─Ö go utrzyma─ç. ((ilustr.: Marta Lissowska, zespolwespol.org))

Jednym z ciekawszych budynk├│w Ceg┼éowa jest schronisko dla sierot zbudowane w latach 20. przez rzymskokatolickiego ksi─Ödza Feliksa Katuszewskiego. ┼Ücian─Ö od strony rynku zdobi p┼éaskorze┼║ba pelikana karmi─ůcego piskl─Öta w┼éasn─ů krwi─ů, co ma symbolizowa─ç po┼Ťwi─Öcenie dla potrzebuj─ůcych i chrze┼Ťcija┼äskie mi┼éosierdzie. Opr├│cz ochronki w budynku zorganizowano przytu┼éek dla starc├│w oraz warsztaty i szko┼é─Ö rzemie┼Ťlnicz─ů dla dziewcz─ůt. Od po┼éowy lat 60. do ko┼äca 70. szarytki prowadzi┼éy tam szpital dla upo┼Ťledzonych dzieci. Obecnie budynek jest w┼éasno┼Ťci─ů parafii.
Jeszcze kilkana┼Ťcie lat temu kawa┼éek dalej, przy ulicy Mariawickiej, gdzie dzi┼Ť wida─ç tylko tablic─Ö pami─ůtkow─ů, sta┼é dwupi─Ötrowy drewniany budynek ÔÇô uko┼äczony dwa lata po ko┼Ťciele mariawickim dom parafialny. Pocz─ůtkowo mie┼Ťci┼éa si─Ö tam ochronka, dwuklasowa szko┼éa powszechna, a p├│┼║niej progimnazjum z internatem. Po wojnie budynek zaj─Öto na potrzeby pa┼ästwowej szko┼éy podstawowej, kt├│ra dzia┼éa┼éa tam a┼╝ do momentu, gdy po drugiej stronie tor├│w postawiono ÔÇ×tysi─ůclatk─ÖÔÇŁ. W latach 80. zbudowano nowy, murowany dom parafialny. Stary rozebrano, bo popada┼é w ruin─Ö, a z pieni─Ödzy parafii nie da┼éo si─Ö go utrzyma─ç. ((ilustr.: Marta Lissowska, zespolwespol.org))


ÔÇ×Mi─Ödzy miejscow─ů ludno┼Ťci─ů katolick─ů i mariawick─ů panowa┼éa nienawi┼Ť─ç. Wi─Ökszo┼Ť─ç dzieci w szkole stanowili mariawici przez nas ÔÇ×mankietnikamiÔÇŁ albo ÔÇ×koz┼éamiÔÇŁ zwani. Nauczycielka w klasie utrzymywa┼éa mi─Ödzy nami pok├│j, ale ju┼╝ na pauzach i po wyj┼Ťciu ze szko┼éy wybucha┼éy walki. Zaczyna┼éo si─Ö od wyzywania przeciwnik├│w i obrzucania ich obelgami. Je┼Ťli mariawita chcia┼é wyrazi─ç wobec katolika najwi─Öksz─ů pogard─Ö, nazywa┼é go, nie wiadomo dlaczego, Szwedem. ┬źSzwedzkie g… na tobie jedzie┬╗ krzycza┼é na ca┼éy g┼éos. Z trudem wytrzymywali┼Ťmy te obelgi i tylko, aby nie pozosta─ç d┼éu┼╝nymi, wrzeszczeli┼Ťmy: ty ko┼║le!ÔÇŁ
Prof. Sz. Pieni─ů┼╝ek, ÔÇ×Pami─Ötnik sadownikaÔÇŁ, Warszawa 1997, s. 11.
Najwa┼╝niejszym o┼Ťrodkiem mariawityzmu jest P┼éock, gdzie znajduje si─Ö okaza┼éa katedra i klasztor, siedziba Ko┼Ťcio┼éa Starokatolickiego Mariawit├│w. O wyra┼║nie mniejszym Ceg┼éowie m├│wi┼éo si─Ö kiedy┼Ť ÔÇ×mariawicka Cz─ÖstochowaÔÇŁ.
Przezwisko ÔÇ×koz┼éyÔÇŁ, kt├│rym obrzucano mariawit├│w, wi─ů┼╝e si─Ö z nazwiskiem siostry Feliksy Koz┼éowskiej, za┼éo┼╝ycielki ruchu. W 1893 roku ÔÇ×MateczkaÔÇŁ Koz┼éowska mia┼éa pierwsze ze swoich objawie┼ä, zbiorczo okre┼Ťlanych Dzie┼éem Wielkiego Mi┼éosierdzia, kt├│re mia┼éo by─ç sposobem na odnow─Ö Ko┼Ťcio┼éa. Rosn─ůca popularno┼Ť─ç w┼Ťr├│d wiernych wynika┼éa z tego, ┼╝e kap┼éani mariawiccy ┼╝yli ubogo, nie ┼╝─ůdali pieni─Ödzy za pos┼éug─Ö i anga┼╝owali si─Ö w ┼╝ycie spo┼éeczno┼Ťci. Mariawici propagowali cz─Öste przyjmowanie komunii ┼Ťwi─Ötej, wprowadzili te┼╝ do liturgii j─Özyk polski, w czym o pi─Ö─çdziesi─ůt lat wyprzedzili reformy soboru watyka┼äskiego II.
Wi─Ökszo┼Ť─ç hierarch├│w od pocz─ůtku patrzy┼éa na charyzmatyczny ruch nieprzychylnym okiem. W kilkuletniej debacie nad uznaniem b─ůd┼║ odrzuceniem nauk Mateczki to oni odnie┼Ťli zwyci─Östwo ÔÇô papie┼╝ Pius X nie zaakceptowa┼é dzia┼éalno┼Ťci Zgromadzenia, a w 1906 roku ob┼éo┼╝y┼é siostr─Ö Koz┼éowsk─ů ekskomunik─ů. Mariawici zareagowali wypowiedzeniem pos┼éusze┼ästwa papie┼╝owi i za┼éo┼╝yli w┼éasny ko┼Ťci├│┼é. W 1921 roku, gdy Mateczka umiera┼éa, za┼éo┼╝ony przez ni─ů ko┼Ťci├│┼é liczy┼é ponad czterdzie┼Ťci tysi─Öcy wiernych.
W┼éadz─Ö w ko┼Ťciele po ┼Ťmierci jego za┼éo┼╝ycielki obj─ů┼é ksi─ůdz Jan Kowalski, wy┼Ťwi─Öcony w Utrechcie na biskupa starokatolickiego. Biskup Kowalski realizowa┼é coraz ┼Ťmielsze reformy, dopuszczaj─ůc ma┼é┼╝e┼ästwa mi─Ödzy kap┼éanami i siostrami zakonnymi oraz wprowadzaj─ůc kap┼éa┼ästwo kobiet. Kontrowersyjne zmiany i autorytarny styl rz─ůdzenia doprowadzi┼éy do roz┼éamu w ko┼Ťciele. Wi─Ökszo┼Ť─ç kap┼éan├│w i zakonnic opowiedzia┼éa si─Ö za odsuni─Öciem biskupa Kowalskiego od w┼éadzy. Wycofano si─Ö r├│wnie┼╝ z cz─Ö┼Ťci reform, w tym z kap┼éa┼ästwa kobiet.
W 1902 roku do Ceg┼éowa przyjecha┼é ksi─ůdz Boles┼éaw Wiechowicz. Biskup przys┼éa┼é go tutaj, ┼╝eby si─Ö wyszumia┼é i wyleczy┼é z ci─ůgot do mariawityzmu. Kuracja nie przebieg┼éa po my┼Ťli hierarchy: m┼éody ksi─ůdz daleki by┼é od wyszumienia si─Ö, a w Wigili─Ö 1905 roku wi─Ökszo┼Ť─ç mieszka┼äc├│w Ceg┼éowa przesz┼éa za nim na mariawityzm. Pocz─ůtkowo mariawici odprawiali nabo┼╝e┼ästwa w ko┼Ťciele rzymskokatolickim. Do czasu, kiedy wezwana przez katolik├│w grupa robotnik├│w z kolejowych zak┼éad├│w naprawczych na warszawskim Br├│dnie zmusi┼éa proboszcza i jego wsp├│┼éwyznawc├│w do opuszczenia ┼Ťwi─ůtyni. Rok p├│┼║niej dwie┼Ťcie metr├│w na po┼éudnie od rynku uko┼äczono budow─Ö ko┼Ťcio┼éa mariawickiego.
Przep─Ödzenie mariawit├│w ze starego ko┼Ťcio┼éa przez wiele lat by┼éo dla katolickich mieszka┼äc├│w Ceg┼éowa wa┼╝nym, ch─Ötnie przywo┼éywanym wspomnieniem. ÔÇô Na pami─ůtk─Ö tego zdarzenia ÔÇô czytamy w relacji profesora Pieni─ů┼╝ka ÔÇô co roku sz├│stego sierpnia, w odpust Przemienienia Pa┼äskiego, zje┼╝d┼╝a┼éy z Pragi rodziny kolejarskie wype┼éniaj─ůce przynajmniej dwa poci─ůgi. Wielkie i bardzo kolorowe by┼éo to ┼Ťwi─Öto.
Z biegiem czasu relacje mi─Ödzy katolikami a mariawitami, kt├│rych teraz w gminie i okolicach jest mniej wi─Öcej jedna trzecia ludno┼Ťci, zacz─Ö┼éy si─Ö poprawia─ç. Punkt zwrotny nast─ůpi┼é w 1991 roku, gdy w zwi─ůzku z organizowanym w parafii rzymskokatolickiej bierzmowaniem do Ceg┼éowa przyjecha┼é biskup W┼éadys┼éaw Mizio┼éek. Cho─ç nie wywo┼éa┼éo to entuzjazmu cz─Ö┼Ťci wiernych, zaprosi┼é do wsp├│lnej modlitwy mariawickiego biskupa Romana Nowaka. Dwa lata p├│┼║niej, przy okazji obchod├│w pi─Ö─çdziesi─ůtej rocznicy pacyfikacji Ceg┼éowa przez Niemc├│w i wspieraj─ůce ich oddzia┼éy W┼éasowc├│w, zrobiono kolejny krok ku pojednaniu. W 1943 roku przy nasypie kolejowym rozstrzelano ponad trzydzie┼Ťci os├│b podejrzanych o dzia┼éania dywersyjne i ukrywanie ┼╗yd├│w. Oprawcy nie pytali, kto jest katolikiem, a kto mariawit─ů. W miejscu ka┼║ni, sto pi─Ö─çdziesi─ůt metr├│w na zach├│d od stacji, stoi dzi┼Ť pomnik upami─Ötniaj─ůcy pomordowanych.
ÔÇô Ci ludzie zostali zabici za to, ┼╝e byli Polakami, niezale┼╝nie od wyznania. Nie mog┼éem wi─Öc sobie wyobrazi─ç, ┼╝eby obchody by┼éy oddzielne ÔÇô wspomina ojciec Grzegorz, kt├│ry rok wcze┼Ťniej przyjecha┼é z rodzin─ů do Ceg┼éowa i obj─ů┼é parafi─Ö. ÔÇô D┼éugo rozmawiali┼Ťmy z proboszczem katolickim, jak to zorganizowa─ç, a┼╝ si─Ö dogadali┼Ťmy: odprawiamy msze w swoich ko┼Ťcio┼éach, a potem spotykamy si─Ö na rynku. P├│┼║niej w podobny spos├│b zacz─Öli┼Ťmy obchodzi─ç ┼Ťwi─Öta 3 maja i 11 listopada: r├│wnoleg┼ée msze, spotkanie, przej┼Ťcie pod pomnik, modlitwa ekumeniczna i przem├│wienie w├│jta. Od jakiego┼Ť czasu prowadzimy te┼╝ wsp├│ln─ů drog─Ö krzy┼╝ow─ů, kt├│ra zaczyna si─Ö raz w jednym, raz w drugim ko┼Ťciele.
W po┼éowie drogi mi─Ödzy ko┼Ťcio┼éami, w samym centrum miasta, stoi remiza OSP. W tym roku odbywa┼éa si─Ö tam impreza w zwi─ůzku z osiemdziesi─ůt─ů rocznic─ů zawi─ůzania Ko┼éa Gospody┼ä Wiejskich w Ceg┼éowie. W Kole dzia┼éaj─ů obecnie dwadzie┼Ťcia trzy panie, mariawitki i katoliczki razem. W uroczysto┼Ťci wzi─ů┼é udzia┼é w├│jt, kt├│ry wr─Öczy┼é paniom fartuchy z logotypem miasta i medale ÔÇ×Order Serca Matkom WsiÔÇŁ. By┼é ksi─ůdz proboszcz, a kap┼éan mariawicki przys┼éa┼é du┼╝y tort z odpowiednim napisem.
Zajmuj─ůcy centralne miejsce Ceg┼éowa ko┼Ťci├│┼é rzymskokatolicki pod wezwaniem ┼Ťwi─Ötego Jana Chrzciciela ufundowano w po┼éowie XVI wieku. Cho─ç murowany, nie ma fundament├│w ÔÇô stoi na wkopanych w ziemi─Ö kamieniach. W kolejnych stuleciach ko┼Ťci├│┼é by┼é modernizowany, ale p├│┼║nogotycki charakter budowli jest wci─ů┼╝ bardzo wyra┼║ny. Zachowa┼éy si─Ö te┼╝ drewniane drzwi gotyckie, wmontowane obecnie w po┼éudniow─ů ┼Ťcian─Ö ko┼Ťcio┼éa. We wn─Ötrzu ┼Ťwi─ůtyni zachowa┼éo si─Ö du┼╝o element├│w historycznego wyposa┼╝enia: granitowa kropielnica z XVII wieku i o sto lat p├│┼║niejsze chrzcielnica i ambona. Zaskakuj─ůcym elementem wn─Ötrza s─ů wstawione w XIX wieku modrzewiowe kolumny. Najwa┼╝niejszy jest jednak o┼étarz d┼éuta Lazarusa, kt├│ry nale┼╝a┼é do szko┼éy Wita Stwosza. Tryptyk powsta┼é na pocz─ůtku XVI wieku i pierwotnie stanowi┼é fragment o┼étarza warszawskiej kolegiaty. Do Ceg┼éowa trafi┼é w pierwszej po┼éowie kolejnego stulecia przy okazji odnawiania i ponownej konsekracji ┼Ťwi─ůtyni. Na terenie wok├│┼é ko┼Ťcio┼éa znajduj─ů si─Ö dwa ciekawe obiekty. Pierwszym jest zbudowana w XVIII wieku dzwonnica. Wyposa┼╝ona jest w dwa dzwony: odlany w latach 20. dzwon Jan oraz starszy, z widocznymi niemieckimi napisami. Okr─ů┼╝aj─ůc ko┼Ťci├│┼é, warto te┼╝ zwr├│ci─ç uwag─Ö na figur─Ö Matki Boskiej ustawionej na cokole w formie p─Ökni─Ötego kamienia. Przyj─Ö┼éo si─Ö s─ůdzi─ç, ┼╝e jest to symboliczne odniesienie do roz┼éamu ceg┼éowskiej parafii mi─Ödzy katolik├│w i mariawit├│w. (ilustr.: Marta Lissowska, zespolwespol.org)

Zajmuj─ůcy centralne miejsce Ceg┼éowa ko┼Ťci├│┼é rzymskokatolicki pod wezwaniem ┼Ťwi─Ötego Jana Chrzciciela ufundowano w po┼éowie XVI wieku. Cho─ç murowany, nie ma fundament├│w ÔÇô stoi na wkopanych w ziemi─Ö kamieniach. W kolejnych stuleciach ko┼Ťci├│┼é by┼é modernizowany, ale p├│┼║nogotycki charakter budowli jest wci─ů┼╝ bardzo wyra┼║ny. Zachowa┼éy si─Ö te┼╝ drewniane drzwi gotyckie, wmontowane obecnie w po┼éudniow─ů ┼Ťcian─Ö ko┼Ťcio┼éa.
We wn─Ötrzu ┼Ťwi─ůtyni zachowa┼éo si─Ö du┼╝o element├│w historycznego wyposa┼╝enia: granitowa kropielnica z XVII wieku i o sto lat p├│┼║niejsze chrzcielnica i ambona. Zaskakuj─ůcym elementem wn─Ötrza s─ů wstawione w XIX wieku modrzewiowe kolumny. Najwa┼╝niejszy jest jednak o┼étarz d┼éuta Lazarusa, kt├│ry nale┼╝a┼é do szko┼éy Wita Stwosza. Tryptyk powsta┼é na pocz─ůtku XVI wieku i pierwotnie stanowi┼é fragment o┼étarza warszawskiej kolegiaty. Do Ceg┼éowa trafi┼é w pierwszej po┼éowie kolejnego stulecia przy okazji odnawiania i ponownej konsekracji ┼Ťwi─ůtyni.
Na terenie wok├│┼é ko┼Ťcio┼éa znajduj─ů si─Ö dwa ciekawe obiekty. Pierwszym jest zbudowana w XVIII wieku dzwonnica. Wyposa┼╝ona jest w dwa dzwony: odlany w latach 20. dzwon Jan oraz starszy, z widocznymi niemieckimi napisami. Okr─ů┼╝aj─ůc ko┼Ťci├│┼é, warto te┼╝ zwr├│ci─ç uwag─Ö na figur─Ö Matki Boskiej ustawionej na cokole w formie p─Ökni─Ötego kamienia. Przyj─Ö┼éo si─Ö s─ůdzi─ç, ┼╝e jest to symboliczne odniesienie do roz┼éamu ceg┼éowskiej parafii mi─Ödzy katolik├│w i mariawit├│w.
(ilustr.: Marta Lissowska, zespolwespol.org)


Podobnych k├│┼é jest w gminie sporo i wszystkie zjecha┼éy si─Ö na uroczysto┼Ť─ç w Ceg┼éowie. Zabawa by┼éa huczna, z ta┼äcami, bo panie wyj─ůtkowo zaprosi┼éy m─Ö┼╝├│w.
Na ┼Ťcianie remizy wisi mapa zatytu┼éowana ÔÇ×tu by┼éy┼ŤmyÔÇŁ. Od 2009 roku cz┼éonkinie ko┼éa je┼╝d┼╝─ů razem na wycieczki. Za pierwszym razem pojecha┼éy w Karkonosze ÔÇô i niekt├│re panie po raz pierwszy widzia┼éy g├│ry; p├│┼║niej na wybrze┼╝e ÔÇô i niekt├│re panie po praz pierwszy widzia┼éy morze. W kolejnych latach cz┼éonkinie KGW w Ceg┼éowie, z kt├│rych najstarsza ma osiemdziesi─ůt siedem lat, a najm┼éodsza dwudziestoletniego syna, zwiedzi┼éy mi─Ödzy innymi Prag─Ö czesk─ů i Berlin. W tym roku zn├│w jad─ů nad morze, ju┼╝ maj─ů wykupione miejsca w Pendolino. A wracaj─ů samolotem.
Wysoko┼Ť─ç emerytur wi─Ökszo┼Ťci pa┼ä z Ko┼éa Gospody┼ä nie pozwala na swobodne podr├│┼╝owanie. Dlatego wsp├│lnie lepi─ů s├│jki mazowieckie ÔÇô pierogi dro┼╝d┼╝owe z nadzieniem z kaszy jaglanej, grzyb├│w i kapusty, kt├│re sprzedaj─ů razem z innymi wyrobami regionalnymi. Zysk dziel─ů proporcjonalnie do przepracowanych godzin. Maj─ů stoiska na r├│┼╝nych festynach, ale najwa┼╝niejszy jest ten sierpniowy, kt├│ry swoj─ů nazw─Ö wzi─ů┼é od regionalnego pieroga. W tegorocznej, dziesi─ůtej ju┼╝ S├│jce Mazowieckiej wzi─Ö┼éo udzia┼é prawie dziesi─Ö─ç tysi─Öcy os├│b. Zorganizowano konkursy i koncerty. Gwiazd─ů wieczoru by┼éa Margaret.
Panie z ceg┼éowskiego Ko┼éa ÔÇô jak same przyznaj─ů ÔÇô nie s─ů zbyt roz┼Ťpiewane. To domena tych z Podcierni. One wol─ů porozmawia─ç o zdrowiu, wymieni─ç si─Ö przepisami i skupi─ç na rywalizacji kulinarnej z innymi ko┼éami.
Ojciec Grzegorz jest wierny wezwaniu za┼éo┼╝ycieli mariawityzmu i mocno anga┼╝uje si─Ö w dzia┼éalno┼Ť─ç spo┼éeczn─ů. Od lat prowadzi zimowe i letnie wyjazdy dla dzieci, tak┼╝e niepe┼énosprawnych, nie pytaj─ůc nikogo o wyznanie. Razem z ksi─Ö┼╝mi katolickimi organizuje akcj─Ö ÔÇ×Pom├│┼╝ dzieciom przetrwa─ç zim─ÖÔÇŁ. ÔÇô Koncerty charytatywne robimy w naszym ko┼Ťciele ÔÇô m├│wi ojciec Grzegorz ÔÇô bo tu mamy lepsze organy. W okresie ┼Ťwi─ůt Bo┼╝ego Narodzenia organizujemy w remizie wieczory kol─Öd, niekiedy po┼é─ůczone ze zbi├│rk─ů na konkretnych potrzebuj─ůcych. Datki zbieramy razem, ja od lewej, a proboszcz katolicki od prawej strony sali.
Proboszcz katolicki zagadni─Öty o relacje mi─Ödzy katolikami a mariawitami zapyta┼é: ÔÇô A o czym tu rozmawia─ç? ┼╗yjemy ze sob─ů w zupe┼énej zgodzie. ┼╗adnej sensacji si─Ö tu nie znajdzie. Ojciec Grzegorz na samym pocz─ůtku rozmowy powiedzia┼é niemal dok┼éadnie to samo. Cho─ç sensacja to pewnie za du┼╝e s┼éowo, obaj si─Ö myl─ů.
***
Pozosta┼ée teksty z bie┼╝─ůcego numeru dwutygodnika ÔÇ×KontaktÔÇŁ mo┼╝na znale┼║─ç┬átutaj.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś