fbpx Wesprzyj nas!

magazyn lewicy katolickiej

ÔÇ×Budz─Ö si─Ö w miejscu, w kt├│rym ┼╝aden cz┼éowiek nie zdo┼éa ┼╝y─çÔÇŁ. Wystawa w 66P

Obrazy Adama Kozickiego dotycz─ů do┼Ťwiadcze┼ä wypartych i wymazywanych z przekazu medialnego: zasiek├│w i mur├│w, bezprawnych deportacji, cmentarzysk cia┼é os├│b, kt├│re zosta┼éy uznane za niewarte ┼╝ycia: zmar┼éy z g┼éodu, wyzi─Öbienia, uton─Ö┼éy i zosta┼éy poddane torturom.
ÔÇ×Budz─Ö si─Ö w miejscu, w kt├│rym ┼╝aden cz┼éowiek nie zdo┼éa ┼╝y─çÔÇŁ. Wystawa w 66P

Do 22 kwietnia w 66P Subiektywnej Instytucji Kultury we Wroc┼éawiu mo┼╝na ogl─ůda─ç wystaw─Ö prac Adama Kozickiego ÔÇ×Budz─Ö si─Ö w miejscu, w kt├│rym ┼╝aden cz┼éowiek nie zdo┼éa ┼╝y─çÔÇŁ, kt├│rej patronuje Magazyn Kontakt.┬áTytu┼é ekspozycji to cytat z listu irackiej uchod┼║czyni napisanego w zak┼éadzie zamkni─Ötym w Bia┼éej Podlaskiej, gdzie trafi┼éa wraz z rodzin─ů po heroicznej walce o ┼╝ycie ÔÇô najpierw w Iraku, p├│┼║niej w drodze do Bia┼éorusi, a wreszcie na granicy z Polsk─ů. Apel do Polak├│w i Europejczyk├│w nastolatka napisa┼éa w trakcie strajku g┼éodowego, kt├│ry mia┼é zwr├│ci─ç uwag─Ö na dramatyczn─ů sytuacj─Ö os├│b migruj─ůcych.

Zach─Öcamy do lektury tekstu kuratorskiego Aleksego W├│jtowicza.

Widok wystawy Adama Kozickiego pt. ÔÇ×Budz─Ö si─Ö w miejscu, w kt├│rym ┼╝aden cz┼éowiek nie zdo┼éa ┼╝y─çÔÇŁ w 66P Subiektywnej Instytucji Kultury we Wroc┼éawiu, fot. Czes┼éaw Chwiszczuk

Wystawa sk┼éada si─Ö z cyklu prac Adama Kozickiego, kt├│re powsta┼éy na przestrzeni kilkunastu ostatnich miesi─Öcy. Prezentowane obrazy ┼é─ůczy temat granicy ÔÇô ze szczeg├│lnym naciskiem na sytuacj─Ö na pograniczu polsko-bia┼éoruskim. W zwi─ůzku z kryzysem humanitarnym i wprowadzeniem stanu wyj─ůtkowego na tym obszarze, ten szczeg├│lny fragment terytorium sta┼é si─Ö na chwil─Ö atrakcyjny medialnie ÔÇô ale nie na tyle, aby utrzyma─ç uwag─Ö w obliczu agresji rosyjskiej na Ukrain─Ö, kt├│ra spowodowa┼éa masow─ů migracj─Ö os├│b przez wschodnie granice Polski. Te dwa skrajnie od siebie odmienne przyk┼éady zarz─ůdzania terenami przygranicznymi sk┼éaniaj─ů do przemy┼Ťlenia tego, czym wsp├│┼écze┼Ťnie jest granica ÔÇô jako poj─Öcie filozoficzne, socjologiczne czy geopolityczne. Te rozwa┼╝ania teoretyczne, prowadzone z wygodnego i bezpiecznego dystansu bycia st─ůd, to wci─ů┼╝ za ma┼éo.

Granica, czyli linia, kt├│rej fizycznie nie ma jest jednak realnie istniej─ůc─ů przestrzeni─ů, w ramach kt├│rej dzia┼éaj─ů obok siebie biopolityka (selekcjonuj─ůca ┼╝ycie, kt├│re jest postrzegane jako warte uratowania) oraz nekropolityka (odpowiedzialna za skazanie na ┼Ťmier─ç tych, kt├│rzy nie s─ů uznawani za godnych ┼╝ycia). Fakt, ┼╝e w┼éa┼Ťnie ta przestrze┼ä ┼é─ůczy te dwa podej┼Ťcia nie jest niczym wyj─ůtkowym ÔÇô taka jest jej funkcja. Granica konstruuje ludzi ÔÇ×nielegalnychÔÇŁ i ÔÇ×legalnychÔÇŁ w ┼Ťcis┼éej zale┼╝no┼Ťci od aktualnych potrzeb przep┼éywu kapita┼éu, chwilowej op┼éacalno┼Ťci pewnych gest├│w i praktyk wobec meandr├│w polityki migracyjnej (zar├│wno tej lokalnej, jak i kontynentalnej). W takiej perspektywie nawet humanitaryzm przyczynia si─Ö do konstruowania granicy antropologicznej, dysponuj─ůc zar├│wno w┼éadz─ů ucz┼éowieczania, jak i zezwierz─Öcenia ÔÇô gdzie ta druga dzia┼éa na tych wszystkich, kt├│rzy nie do┼Ťwiadczyli ┼éaski tej pierwszej (zob. ┼ü. Moll, Granice europejskiego uniwersalizmu w perspektywie poststrukturalistycznej filozofii politycznej, Uniwersytet ┼Ül─ůski, 2018, s. 102-103).

Budz─Ö si─Ö w miejscu, w kt├│rym ┼╝aden cz┼éowiek nie zdo┼éa ┼╝y─ç to cykl obraz├│w, kt├│re dotycz─ů do┼Ťwiadcze┼ä wypartych i wymazywanych z przekazu medialnego: zasiek├│w i mur├│w, bezprawnych deportacji, cmentarzysk cia┼é os├│b, kt├│re zosta┼éy uznane za niewarte ┼╝ycia: zmar┼éy z g┼éodu, wyzi─Öbienia, uton─Ö┼éy i zosta┼éy poddane torturom. To tak┼╝e wizerunki miejsc obj─Ötych stanem wyj─ůtkowym; fragment├│w przestrzeni, w kt├│rych dziej─ů si─Ö losy gorsze od ┼Ťmierci i heroiczne akty pomocy. Nie spodziewajcie si─Ö malarskiego realizmu, bo on w takiej sytuacji jest bezradny ÔÇô to raczej ┼Ťwiat spot─Ögowany, nie-do-wyobra┼╝enia ze zdystansowanej perspektywy. ┼Üwiat, w kt├│rym zaciera si─Ö podmiotowo┼Ť─ç i ostre granice przedmiotu; kt├│ry na zawsze grz─Ö┼║nie w b┼éocie i wraz z roztopami rozk┼éada si─Ö na atomy.

Obrazom towarzysz─ů wypowiedzi os├│b wspomagaj─ůcych dzia┼éania Grupy Granica ÔÇô dzia┼éaj─ůcej na pograniczu bia┼éorusko-polskim nieformalnej sieci pomocy osobom migruj─ůcym.

Adam Kozicki, Przej┼Ťcie (Frans Masereel ÔÇô Debout Les Morts), 2022, tusz akrylowy z aerografu na p┼é├│tnie, 170 x 130 cm

Za┼é─ůczone prace pochodz─ů z cyklu po┼Ťwi─Öconego sytuacji na granicy polsko-bia┼éoruskiej, kt├│ry Adam Kozicki kontynuuje od 2021 roku. Dwie kompozycje (przej┼Ťcieto ju┼╝) zosta┼éy zainspirowane drzeworytami Fransa Masereela ÔÇô belgijskiego artysty-anarchisty, kt├│ry dzia┼éa┼é w ruchach antywojennych i antyfaszystowskich, staj─ůc si─Ö jednym z najwa┼╝niejszych XX-wiecznych tw├│rc├│w gatunku powie┼Ťci graficznej. Kompozycje zosta┼éy zaczerpni─Öte z kart ÔÇ×Mon livre d’heuresÔÇŁ (1919) oraz ÔÇ×Debout les mortsÔÇŁ (1917). Cho─ç od powstania prac Masereela min─ů┼é ponad wiek ÔÇô wiek, kt├│ry znacznie zmieni┼é spos├│b obrazowania tragedii i reprezentacji katastrof w sztuce ÔÇô tak z powodzeniem staj─ů si─Ö kanw─ů do dokumentowania ┼Ťwiata, kt├│ry niebezpiecznie zacz─ů┼é przypomina─ç bezsens Wielkiej Wojny i niestabilno┼Ť─ç okresu mi─Ödzywojennego. W uj─Öciu Kozickiego kompozycje belgijskiego tw├│rcy ulegaj─ů aktualizacji: osobami, kt├│re umieraj─ů w lesie i nadziewaj─ů si─Ö na drut kolczasty s─ů stra┼╝nicy graniczni ÔÇô nie natomiast ludzie, kt├│rych codziennie skazuj─ů na ┼Ťmier─ç. Kompozycje oparte na drzeworytach Masereela w warstwie malarskiej zostaj─ů uzupe┼énione tak┼╝e o specyficzny spos├│b widzenia ┼Ťwiata, znany mi─Ödzy innymi, z powojennych prac GeorgeÔÇÖa Grosza, takich jak Kain, lub Hitler w piekle z 1944 roku.

Adam Kozicki, to ju┼╝ (Frans Masereel ÔÇô Mon livre d’heures), 2022, tusz akrylowy z aerografu na p┼é├│tnie, 200 x 150 cm

Adam Kozicki, a ci znowu swoje, 2022, tusz akrylowy z aerografu na p┼é├│tnie, 130 x 130 cm

Trzecia z nich ÔÇô a ci znowu swoje ÔÇô to kompozycja, kt├│ra w┼é─ůcza obserwatora/k─Ö w akcj─Ö obrazu poprzez przedstawienie sceny podpisywania dokument├│w z pierwszoosobowej perspektywy (point of viev). Ten rozpowszechniony we wsp├│┼éczesnej kulturze wizualnej zabieg zazwyczaj pomaga we wcieleniu si─Ö w posta─ç, kt├│rej oczami widziany jest ┼Ťwiat. Jest to zatem perspektywa silnie subiektywna i emocjonalna. Automatycznie zach─Öca do wzi─Öcia spraw we w┼éasne r─Öce ÔÇô co w przypadku tego obrazu oznacza podpisanie nieczytelnego dokumentu. Posta─ç, kt├│ra podsuwa dokument istnieje naprawd─Ö, cho─ç zostaje zredukowana do d┼éoni i okolic krocza, kt├│re zaczynaj─ů przybiera─ç abstrakcyjn─ů, opresyjn─ů form─Ö. Wywieraj─ů konkretny, materialny wp┼éyw, a jednocze┼Ťnie staj─ů si─Ö uciele┼Ťnieniem bezosobowego systemu nekropolityki. Mo┼╝liwo┼Ť─ç wyboru, przed kt├│rym zostaje postawiona osoba, kt├│ra patrzy i trzyma w d┼éoni d┼éugopis, w┼éa┼Ťciwie nie istnieje.

***

Adam Kozicki. Budz─Ö si─Ö w miejscu, w kt├│rym ┼╝aden cz┼éowiek nie zdo┼éa ┼╝y─ç

wystawa: 16.03-22.04.2023 | współpraca kuratorska: Aleksy Wójtowicz

66P Subiektywna Instytucja Kultury, ul. Ksi─Öcia Witolda 66, PIEKARNIA ÔÇô ┼╗YWA KULTURA, Wroc┼éaw

wst─Öp wolny

 

Adam Kozicki (ur. 1992, Warszawa) ÔÇô absolwent Wydzia┼éu Grafiki oraz Wydzia┼éu Malarstwa sto┼éecznej ASP. Laureat Nagrody mBanku ÔÇ×m jak malarstwoÔÇŁ (UpComing, 2021) i III nagrody w 45. edycji Biennale Bielskiej Jesieni (2021). Jego prace w 2022 roku bra┼éy udzia┼é m.in. wystawie zbiorowej ÔÇ×Niepok├│j przychodzi o zmierzchuÔÇŁ w Zach─Öcie ÔÇô Narodowej Galerii Sztuki oraz 14. edycji festiwalu WARSZAWA W BUDOWIE ÔÇô ÔÇ×Walka o uliceÔÇŁ w Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Bliska jest mu idea (post)sztuki, w ramach kt├│rej zaanga┼╝owanie spo┼éeczne jest trwale z┼é─ůczone z tw├│rczym aktywizmem.

*

66P Subiektywna Instytucja Kultury to niezale┼╝na przestrze┼ä dla sztuki na mapie Wroc┼éawia zlokalizowana w dawnej piekarni garnizonowej na K─Öpie Mieszcza┼äskiej, obecnie funkcjonuj─ůcej jako PIEKARNIA ÔÇô ┼╗YWA KULTURA. Misja 66P brzmi: ÔÇ×Pokazujemy sztuk─Ö, kt├│ra porusza, bo nasz─ů rzeczywisto┼Ť─ç zmieniaj─ů emocje. Wierzymy w artyst├│w i ich pomys┼éy.ÔÇŁ. W budynku PIEKARNI, pr├│cz 66P, mie┼Ťci si─Ö r├│wnie┼╝ mi─Ödzy innymi┬ágaleria Geppart ASP Wroc┼éaw oraz Centrum Sztuk Performatywnych Instytutu Grotowskiego. Gospodarzami PIEKARNI i 66P s─ů Renata i Rafa┼é Jarodzcy. Wi─Öcej informacji:┬áhttps://66p.pl/about-us

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Od ponad 15 lat tworzymy jedyny w Polsce magazyn lewicy katolickiej i budujemy ┼Ťrodowisko zaanga┼╝owane w walk─Ö z podzia┼éami religijnymi, politycznymi i ideologicznymi. Robimy to tylko dzi─Öki Waszemu wsparciu!
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś