Wesprzyj nas!

magazyn lewicy katolickiej

Adhortacja na miar─Ö naszych czas├│w

Reforma Ko┼Ťcio┼éa musi si─Ö zacz─ů─ç od nas samych ÔÇô od powszechnych ÔÇ×rekolekcjiÔÇŁ Ludu Bo┼╝ego, w kt├│rych powinni w tej samej mierze uczestniczy─ç duchowni co ┼Ťwieccy.

Ilustr.: Agnieszka Wi┼Ťniewska


Reforma Ko┼Ťcio┼éa musi si─Ö zacz─ů─ç od nas samych ÔÇô od powszechnych ÔÇ×rekolekcjiÔÇŁ Ludu Bo┼╝ego, w kt├│rych powinni w tej samej mierze uczestniczy─ç duchowni co ┼Ťwieccy.
 
Najnowszy dokument papieski, b─Öd─ůcy podsumowaniem zesz┼éorocznego synodu biskup├│w dotycz─ůcego nowej ewangelizacji, zosta┼é jednocze┼Ťnie przyj─Öty jako dokument programowy pontyfikatu Franciszka. Nie powinni┼Ťmy by─ç szczeg├│lnie zaskoczeni je┼Ťli we┼║miemy pod uwag─Ö, ┼╝e zazwyczaj takie miano przyjmowa┼éy pierwsze encykliki papie┼╝y, za┼Ť Lumen Fidei, cho─ç podpisana przez obecnego pontifexa, mia┼éa jednak dw├│ch autor├│w. Sama adhortacja Evangelii Gaudium r├│wnie┼╝ nie przynosi niespodzianek, a raczej zbiera tre┼Ťci, z kt├│rymi mieli┼Ťmy do czynienia w ostatnich dziewi─Öciu miesi─ůcach ┼╝ycia Ko┼Ťcio┼éa.
 
Pomimo tego to niew─ůtpliwie „adhortacja na miar─Ö naszych czas├│w”, stanowi znakomit─ů prezentacj─Ö nauczania, ale tak┼╝e cz─Östo kontrowersyjnej postawy papie┼╝a Franciszka. Bo cho─ç w tre┼Ťci przekazu duszpasterskiego nie mo┼╝emy zauwa┼╝y─ç wi─Ökszych zmian, to jednak w stosunku do miejsca Ko┼Ťcio┼éa i roli papiestwa w przestrzeni publicznej zasz┼éy niespotykane r├│┼╝nice. Prawie jak za dotkni─Öciem magicznej r├│┼╝d┼╝ki media i ┼Ťrodowiska opinii wszelkiej ma┼Ťci, tak┼╝e te zazwyczaj krytyczne wzgl─Ödem Ko┼Ťcio┼éa, zauroczy┼éa posta─ç obecnego papie┼╝a, kt├│ry z jednej strony m├│wi o substancjalnym z┼éu i nieprzejednanie broni prawa do ┼╝ycia dzieci pocz─Ötych, a z drugiej publikuje na popularnym portalu spo┼éeczno┼Ťciowym selfie i porusza si─Ö w odkrytym papamobile.
 
Papie┼╝ Franciszek pozostaj─ůc niezmiennie wiernym reprezentantem ponad dw├│ch tysi─Öcy lat tradycji po prostu skr├│ci┼é do siebie dystans, staj─ůc si─Ö proboszczem ┼Ťwiata, dla kt├│rego podstawowym priorytetem jest bezpo┼Ťrednia obecno┼Ť─ç w┼Ťr├│d wiernych. I tak jak podobne gesty poprzednich papie┼╝y pozostawa┼éy w┼éa┼Ťciwie niezauwa┼╝one w szerszej perspektywie, tak bli┼║niacza postawa Franciszka skutkuje pozytywnym odbiorem. Lektura najnowszej adhortacji stanowi dla tego zachowania doskona┼ée uzasadnienie.
 

Ilustr.: Agnieszka Wi┼Ťniewska


Papie┼╝ zwraca uwag─Ö na sytuacj─Ö Ko┼Ťcio┼éa w ┼Ťwiecie wsp├│┼éczesnym. Do tej pory ju┼╝ nie raz s┼éyszeli┼Ťmy w homiliach i katechezach o konieczno┼Ťci udania si─Ö na peryferie, znaczeniu dzia┼éalno┼Ťci misyjnej Ko┼Ťcio┼éa. Niby nic nowego ÔÇô wszak to sta┼ée przeznaczenie Ko┼Ťcio┼éa, kt├│ry zachowuje swoj─ů misj─Ö ewangelizacyjn─ů nadan─ů aposto┼éom przez Chrystusa. Ale kontekst wsp├│┼éczesno┼Ťci wydobywa nowe znaczenie ÔÇ×wyruszania w drog─ÖÔÇŁ. Gdy papie┼╝ m├│wi o peryferiach, to wcale nie musi mie─ç na my┼Ťli dalekich region├│w ┼Ťwiata.
 
Papie┼╝ dostrzega, ┼╝e to sam Ko┼Ťci├│┼é, w ka┼╝dym momencie swego istnienia, dzia┼éa peryferyjnie. Posiada sta┼ée metafizyczne centrum jakim jest Jezus Chrystus i b─Öd─ůc jego mistycznym cia┼éem, w ka┼╝dym swoim elemencie zachowuje obecno┼Ť─ç Boga. Jednak taka struktura wymaga od nas dynamicznego my┼Ťlenia o Ko┼Ťciele, wykroczenia poza polityczne interpretacje jego struktury. Ko┼Ťci├│┼é, jako byt aktywnie dzia┼éaj─ůcy na Ziemi, nie mo┼╝e zosta─ç zredukowany do hierarchii. Tak jak tradycyjnie dostrzegamy jego stolic─Ö w Rzymie, tak teraz w perspektywie dzia┼éalno┼Ťci misyjnej powinni┼Ťmy zauwa┼╝y─ç, ┼╝e jest to tylko czysto formalny aspekt jego funkcjonowania. Bo to nie Rzym stanowi istot─Ö chrze┼Ťcija┼ästwa, ale sam Jezus szerz─ůcy po ca┼éym globie rado┼Ť─ç Ewangelii, jest obecny r├│wnomiernie w ka┼╝dym jego zak─ůtku. Za┼Ť ka┼╝dy zak─ůtek posiada szczeg├│lne i nieprzek┼éadalne problemy w┼éasne.
 
W tym sensie Ko┼Ťci├│┼é musi pozostawa─ç politycznie zdecentralizowanym. Nie mo┼╝emy da─ç si─Ö zwie┼Ť─ç wizji, w kt├│rej nasza postkolonialna europocentryczna wizja Ko┼Ťcio┼éa zdominuje inne perspektywy. Z jednej strony Europa i Ameryka P├│┼énocn─ů cierpi─ů na problem z┼éamania kultury chrze┼Ťcija┼äskiej przez paradygmat skrajnego indywidualizmu nowoczesno┼Ťci, widocznego zar├│wno w problemach generowanych przez fetyszyzacj─Ö wolnego rynku, jak te┼╝ odrzucenia roli wsp├│lnoty na rzecz nieograniczonej woli jednostki. Z drugiej Ameryka Po┼éudniowa czy Afryka stale stykaj─ů si─Ö z zagadnieniem ub├│stwa, za┼Ť Azja z codziennym m─Öcze┼ästwem rzesz chrze┼Ťcijan. Waga problem├│w Ko┼Ťcio┼éa nie przyjmuje r├│wnowa┼╝nej warto┼Ťci ÔÇô ka┼╝dy zak─ůtek wymaga odmiennych ┼Ťrodk├│w dzia┼éania w przekazywaniu uniwersalnej tre┼Ťci.
 

Ilustr.: Agnieszka Wi┼Ťniewska


W tym wymiarze Jezus faktycznie jednoczy Ko┼Ťci├│┼é. ┼╣r├│d┼éem wszelkiej przemiany Ko┼Ťcio┼éa nie b─Öd─ů same zmiany strukturalne, ale prze┼éo┼╝enie akcent├│w na rzecz osobistej metamorfozy. Ka┼╝dy z nas jest bowiem zobligowany do g┼éoszenia wiary, za┼Ť jest to mo┼╝liwe tylko po realnym nawr├│ceniu i zmianie w┼éasnego post─Öpowania. Reforma Ko┼Ťcio┼éa musi si─Ö zacz─ů─ç od nas samych ÔÇô od powszechnych ÔÇ×rekolekcjiÔÇŁ Ludu Bo┼╝ego, w kt├│rych powinni w tej samej mierze uczestniczy─ç duchowni co ┼Ťwieccy. To konieczny warunek umo┼╝liwienia Ko┼Ťcio┼éowi przyjmowania misyjnego dynamizmu.
 
Ko┼Ťci├│┼é, niesprowadzalny do hierarchii, ale reprezentuj─ůcy ca┼éy lud (kt├│ry, jak wiemy z adhortacji, mo┼╝e wyprzedza─ç biskup├│w w rozeznawaniu wiary ÔÇô ot popatrzmy na kult Bo┼╝ego Mi┼éosierdzia), nie mo┼╝e pozostawa─ç miejscem z zamkni─Ötymi drzwiami. Ma by─ç otwartym domem Ojca, kt├│ry nie zamyka w sobie hermetycznie Jezusa, ale pozwala mu wyj┼Ť─ç na zewn─ůtrz, tak aby ogarn─ů┼é wszystkie dziedziny ludzkiego ┼╝ycia, dotar┼é do najbardziej ciemnych rejon├│w egzystencji, kt├│re Benedykt XVI z Franciszkiem eksplorowali w Lumen Fidei. I tu widzimy zadanie nie tylko dla naszych duszpasterzy, ale przede wszystkim nas samych: zachowywanie otwartej i odwa┼╝nej postawy g┼éoszenia, kt├│rego ┼║r├│d┼éem jest rado┼Ť─ç Zmartwychwsta┼éego.
 
Dlatego te┼╝ papie┼╝ wyra┼║nie krytykuje klerykalizacj─Ö polegaj─ůc─ů na konserwowaniu struktury, kt├│ra pozostaje czym┼Ť niefunkcjonalnym, oraz nawo┼éuje do powszechnego nawr├│cenia ca┼éego Ko┼Ťcio┼éa wraz z papiestwem. Aby dobrze g┼éosi─ç Chrystusa Ko┼Ťci├│┼é musi przyj─ů─ç swoj─ů powszechno┼Ť─ç, ta za┼Ť polega na zaakceptowaniu naturalnej decentralizacji. Bo cho─ç pochodzi z jednego ┼║r├│d┼éa, to ka┼╝de nawr├│cenie pozostaje czym┼Ť radykalnie osobistym. I jako takie jest w stanie przekracza─ç ciasn─ů, indywidualn─ů i egoistyczn─ů perspektyw─Ö, nadaj─ůc podmiotowo┼Ť─ç w szerokim, zr├│┼╝nicowanym pejza┼╝u wsp├│lnoty.

Ilustr.: Agnieszka WI┼Ťniewska

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś