Internetowy magazyn katolewicy spo艂ecznej. Piszemy o 艣wiecie, czerpi膮c inspiracje z nauki spo艂ecznej Ko艣cio艂a

"呕ycie Pi": wiara, nie wiedza

Gdy wydaje si臋, 偶e nic nie uratuje filmu i b臋dzie to jeden z urokliwie pi臋knych 艣redniak贸w kina, dostajemy obuchem po g艂owie. Zako艅czenie rozgrywa si臋 tylko w warstwie s艂ownej, lecz pozwala zapomnie膰 o wszystkim, co si臋 widzia艂o.

Zaskoczenie widza w finale to chwyt stary jak kino, a nawet starszy, bo stosowany r贸wnie偶 w innych dziedzinach sztuki. I wci膮偶 dzia艂a, czego najlepszym przyk艂adem jest 鈥炁粂cie Pi鈥 w re偶yserii Anga Lee.

 

W Polsce o filmie by艂o g艂o艣no ju偶 w listopadzie, gdy zaprezentowano go na otwarcie bydgoskiego festiwalu Plus Camerimage, tu偶 po premierze za Oceanem. By艂 to drugi pokaz ekranizacji bestsellera autorstwa Yanna Martela w Europie (dwa dni wcze艣niej obraz wy艣wietlono w Macedonii). Film niew膮tpliwie trudny technicznie, poniewa偶 kr臋cony na wodzie z udzia艂em zwierz膮t oraz z m艂odym aktorem (dziewi臋tnastoletni Suraj Sharma) w roli g艂贸wnej. Mimo to zagrany i warsztatowo zrealizowany bez zarzutu.

W obrazie zachwycaj膮 przede wszystkim majestatyczne zdj臋cia Claudio Mirandy (鈥濸rzedziwny przypadek Benjamina Buttona鈥), kt贸remu pomaga艂 m.in. 艁ukasz Bielan (鈥濼ransformers鈥, 鈥濷blivion鈥). 鈥 80% zdj臋膰 do filmu powsta艂o na wodzie. Na starym lotnisku na Tajwanie wybudowali艣my basen wielko艣ci boiska do pi艂ki no偶nej 鈥 opowiada艂 polski operator w wywiadzie dla radiowej Tr贸jki. I chocia偶 tw贸rcom nie mo偶na odm贸wi膰 rozmachu, wirtuozerii oraz dopracowania warstwy plastycznej w najdrobniejszych szczeg贸艂ach (zachwycaj膮ce uj臋cia oceanu rozgwie偶d偶onego noc膮 艂awic膮 meduz 艣wiec膮cych w ciemno艣ci czy pot臋偶nego wieloryba wynurzaj膮cego si臋 z mrocznych g艂臋bin, by zaczerpn膮膰 powietrza 鈥 wszystko w technologii 3D), to wydaje si臋, 偶e wypuszczaj膮 widza na zbyt g艂臋bok膮 wod臋. Nie idzie o zbyt du偶膮 ingerencj臋 technologii komputerowych w obraz, mimo 偶e s膮 one ewidentne i czu膰 je w ka偶dym kadrze. Nieco bajkowa konwencja pozwala przymkn膮膰 na nie oko i przez pewien czas zachwyca膰 si臋 艣wiatem strasznym, a jednak na tyle urokliwym, 偶e zapiera dech w piersiach. Problem stanowi wspomniany czas. Wraz z jego up艂ywem ogl膮danie bezbrze偶nych po艂aci oceanu zaczyna nu偶y膰. Przedawkowanie pi臋kna wzmaga pragnienie tre艣ci, ekranowego dziania si臋.

 

Zwrot贸w akcji wcale nie brakuje. W ko艅cu przez wi臋kszo艣膰 filmu ogl膮damy bezbronnego ch艂opca i dzikiego tygrysa zamkni臋tych na ma艂ej 艂贸dce bez mo偶liwo艣ci ucieczki, tocz膮cych przez 227 dni walk臋 o przetrwanie. Forma retrospekcji sprawia jednak, 偶e nie obawiamy si臋 o los g艂贸wnego bohatera. Po nieco naiwnym pocz膮tku ogl膮damy efektown膮 katastrof臋, a potem wraz z nud膮 narasta frustracja. Walory obrazu, sk艂aniaj膮ce do skojarze艅 z bajk膮, przywodz膮 na my艣l 鈥濷powie艣ci z Narni鈥. Czekamy zatem, a偶 tygrys przem贸wi ludzkim g艂osem, niczym narnejski lew Aslan. Szcz臋艣liwie si臋 nie doczekujemy. Nieszcz臋艣liwie oczekiwanie trwa bardzo d艂ugo. Gdy wydaje si臋, 偶e nic nie uratuje filmu i b臋dzie to jeden z urokliwie pi臋knych 艣redniak贸w kina, dostajemy obuchem po g艂owie. Zako艅czenie rozgrywa si臋 tylko w warstwie s艂ownej, lecz pozwala zapomnie膰 o wszystkim, co si臋 widzia艂o. Przede wszystkim dlatego, 偶e nie wiadomo, co tak naprawd臋 widzieli艣my. Prawd臋? Projekcj臋 wypartej traumy? A si艂膮 fina艂u jest to, 偶e nie dostajemy jednoznacznej odpowiedzi. Rozwa偶amy mo偶liwe wersje. Jeszcze d艂ugo po filmie p艂ywamy po oceanie mo偶liwo艣ci, topimy si臋 w interpretacyjnym bezkresie.

W gruncie rzeczy wyb贸r sprowadza si臋 za艣 do aktu wiary. Nie mo偶emy wiedzie膰, a wewn膮trz co艣 ka偶e nam wybra膰. Na tym poziomie jest to film religijny. Religijny w spos贸b nietypowy, bo nie przenosi bezpo艣rednio na ekran historii biblijnych czy innych religii; nie gra te偶 z konwencj膮, lecz z widzem. Sk艂ania go do reakcji. I w tym tkwi jego wielka si艂a.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Wybieram sam/a
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij