Wesprzyj nas!

magazyn lewicy katolickiej

"┼╗ycie Pi": wiara, nie wiedza

Gdy wydaje si─Ö, ┼╝e nic nie uratuje filmu i b─Ödzie to jeden z urokliwie pi─Öknych ┼Ťredniak├│w kina, dostajemy obuchem po g┼éowie. Zako┼äczenie rozgrywa si─Ö tylko w warstwie s┼éownej, lecz pozwala zapomnie─ç o wszystkim, co si─Ö widzia┼éo.

Zaskoczenie widza w finale to chwyt stary jak kino, a nawet starszy, bo stosowany r├│wnie┼╝ w innych dziedzinach sztuki. I wci─ů┼╝ dzia┼éa, czego najlepszym przyk┼éadem jest ÔÇ×┼╗ycie PiÔÇŁ w re┼╝yserii Anga Lee.

 

W Polsce o filmie by┼éo g┼éo┼Ťno ju┼╝ w listopadzie, gdy zaprezentowano go na otwarcie bydgoskiego festiwalu Plus Camerimage, tu┼╝ po premierze za Oceanem. By┼é to drugi pokaz ekranizacji bestsellera autorstwa Yanna Martela w Europie (dwa dni wcze┼Ťniej obraz wy┼Ťwietlono w Macedonii). Film niew─ůtpliwie trudny technicznie, poniewa┼╝ kr─Öcony na wodzie z udzia┼éem zwierz─ůt oraz z m┼éodym aktorem (dziewi─Ötnastoletni Suraj Sharma) w roli g┼é├│wnej. Mimo to zagrany i warsztatowo zrealizowany bez zarzutu.

W obrazie zachwycaj─ů przede wszystkim majestatyczne zdj─Öcia Claudio Mirandy (ÔÇ×Przedziwny przypadek Benjamina ButtonaÔÇŁ), kt├│remu pomaga┼é m.in. ┼üukasz Bielan (ÔÇ×TransformersÔÇŁ, ÔÇ×OblivionÔÇŁ). ÔÇô 80% zdj─Ö─ç do filmu powsta┼éo na wodzie. Na starym lotnisku na Tajwanie wybudowali┼Ťmy basen wielko┼Ťci boiska do pi┼éki no┼╝nej ÔÇô opowiada┼é polski operator w wywiadzie dla radiowej Tr├│jki. I chocia┼╝ tw├│rcom nie mo┼╝na odm├│wi─ç rozmachu, wirtuozerii oraz dopracowania warstwy plastycznej w najdrobniejszych szczeg├│┼éach (zachwycaj─ůce uj─Öcia oceanu rozgwie┼╝d┼╝onego noc─ů ┼éawic─ů meduz ┼Ťwiec─ůcych w ciemno┼Ťci czy pot─Ö┼╝nego wieloryba wynurzaj─ůcego si─Ö z mrocznych g┼é─Öbin, by zaczerpn─ů─ç powietrza ÔÇô wszystko w technologii 3D), to wydaje si─Ö, ┼╝e wypuszczaj─ů widza na zbyt g┼é─Öbok─ů wod─Ö. Nie idzie o zbyt du┼╝─ů ingerencj─Ö technologii komputerowych w obraz, mimo ┼╝e s─ů one ewidentne i czu─ç je w ka┼╝dym kadrze. Nieco bajkowa konwencja pozwala przymkn─ů─ç na nie oko i przez pewien czas zachwyca─ç si─Ö ┼Ťwiatem strasznym, a jednak na tyle urokliwym, ┼╝e zapiera dech w piersiach. Problem stanowi wspomniany czas. Wraz z jego up┼éywem ogl─ůdanie bezbrze┼╝nych po┼éaci oceanu zaczyna nu┼╝y─ç. Przedawkowanie pi─Ökna wzmaga pragnienie tre┼Ťci, ekranowego dziania si─Ö.

 

Zwrot├│w akcji wcale nie brakuje. W ko┼äcu przez wi─Ökszo┼Ť─ç filmu ogl─ůdamy bezbronnego ch┼éopca i dzikiego tygrysa zamkni─Ötych na ma┼éej ┼é├│dce bez mo┼╝liwo┼Ťci ucieczki, tocz─ůcych przez 227 dni walk─Ö o przetrwanie. Forma retrospekcji sprawia jednak, ┼╝e nie obawiamy si─Ö o los g┼é├│wnego bohatera. Po nieco naiwnym pocz─ůtku ogl─ůdamy efektown─ů katastrof─Ö, a potem wraz z nud─ů narasta frustracja. Walory obrazu, sk┼éaniaj─ůce do skojarze┼ä z bajk─ů, przywodz─ů na my┼Ťl ÔÇ×Opowie┼Ťci z NarniÔÇŁ. Czekamy zatem, a┼╝ tygrys przem├│wi ludzkim g┼éosem, niczym narnejski lew Aslan. Szcz─Ö┼Ťliwie si─Ö nie doczekujemy. Nieszcz─Ö┼Ťliwie oczekiwanie trwa bardzo d┼éugo. Gdy wydaje si─Ö, ┼╝e nic nie uratuje filmu i b─Ödzie to jeden z urokliwie pi─Öknych ┼Ťredniak├│w kina, dostajemy obuchem po g┼éowie. Zako┼äczenie rozgrywa si─Ö tylko w warstwie s┼éownej, lecz pozwala zapomnie─ç o wszystkim, co si─Ö widzia┼éo. Przede wszystkim dlatego, ┼╝e nie wiadomo, co tak naprawd─Ö widzieli┼Ťmy. Prawd─Ö? Projekcj─Ö wypartej traumy? A si┼é─ů fina┼éu jest to, ┼╝e nie dostajemy jednoznacznej odpowiedzi. Rozwa┼╝amy mo┼╝liwe wersje. Jeszcze d┼éugo po filmie p┼éywamy po oceanie mo┼╝liwo┼Ťci, topimy si─Ö w interpretacyjnym bezkresie.

W gruncie rzeczy wyb├│r sprowadza si─Ö za┼Ť do aktu wiary. Nie mo┼╝emy wiedzie─ç, a wewn─ůtrz co┼Ť ka┼╝e nam wybra─ç. Na tym poziomie jest to film religijny. Religijny w spos├│b nietypowy, bo nie przenosi bezpo┼Ťrednio na ekran historii biblijnych czy innych religii; nie gra te┼╝ z konwencj─ů, lecz z widzem. Sk┼éania go do reakcji. I w tym tkwi jego wielka si┼éa.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś