Internetowy magazyn katolewicy spo艂ecznej. Piszemy o 艣wiecie, czerpi膮c inspiracje z nauki spo艂ecznej Ko艣cio艂a

ZTM, czyli jak porusza膰 si臋 po Warszawie?

W najnowocze艣niejszych, czystych, szybkich, ekologicznych i bezpiecznych autobusach bia艂e ko艂nierzyki porusza膰 si臋 b臋d膮 po mie艣cie. Nie mo偶e by膰 jednak tak, 偶e transport publiczny staje si臋 dost臋pny wy艂膮cznie dla jednej grupy spo艂ecznej.

Ilustr.: Antek Sieczkowski


Od niedzieli 13 stycznia zebrano blisko 5000 podpis贸w pod obywatelskim projektem uchwa艂y znosz膮cej podwy偶ki cen bilet贸w komunikacji miejskiej w Warszawie, kt贸re wesz艂y w 偶ycie wraz z pocz膮tkiem roku. Wystarczy 15 tys., 偶eby projektem zaj臋艂a si臋 Rada Miasta.
 
Dwa tygodnie wcze艣niej, tu偶 przed Sylwestrem, na przystankach tramwajowych i autobusowych pojawi艂y si臋 informacje, 偶e planowana podwy偶ka zosta艂a odwo艂ana. Pod tymi s艂owami podano numer infolinii Zarz膮du Transportu Miejskiego. By艂a to oddolna akcja nieznanej grupy aktywist贸w miejskich, kt贸ra spowodowa艂a wydanie oficjalnego o艣wiadczenia przez ZTM oraz zapowiedzia艂a niejako reakcj臋 spo艂eczn膮 na podwy偶ki. To nie koniec 鈥 od stycznia 2014 planowane s膮 kolejne. Obecnie bilet 20-minutowy kosztuje 3,40 PLN, jednorazowy, wa偶ny w pierwszej strefie 4,40 PLN, bilet dobowy, r贸wnie偶 w pierwszej strefie, 15 PLN, 30-dniowy – 100 PLN, a 90-dniowy – 250 PLN. Za jazd臋 bez biletu warszawiacy zap艂ac膮 obecnie 250 PLN. Nowelizacja cen zak艂ada wzrost cen bilet贸w na poziomie blisko 24,31%. Wszystkie ceny bilet贸w mo偶na znale藕膰 na tej stronie.
Inicjatywa Stop podwy偶kom cen bilet贸w ZTM wskazuje, 偶e mieszka艅cy i mieszkanki Warszawy ch臋tnie korzystaj膮 z us艂ug transportu publicznego. W wyniku podwy偶ek cen bilet贸w, wielu z nich b臋dzie zmuszona do wyboru alternatywnych 艣rodk贸w poruszania si臋 po mie艣cie lub oszcz臋dno艣ci w bud偶ecie domowym. Warszawa nie proponuje obecnie mieszka艅com i mieszkankom innych ni偶 transport publiczny sposob贸w przemieszczania. System 艣cie偶ek rowerowych jest niepe艂ny, a z rower贸w miejskich, kt贸re okaza艂y si臋 hitem (ich system zosta艂 wprowadzony latem ubieg艂ego roku; w obecnym planowane jest uruchomienie kolejnych wypo偶yczalni), nie mo偶na korzysta膰 ze wzgl臋du na warunki atmosferyczne jesieni膮, zim膮 i wczesn膮 wiosn膮. Zwi膮zane z podwy偶k膮 jest r贸wnie偶 poczucie, 偶e w艂adza nie rozumie problem贸w zwyk艂ych mieszka艅c贸w.
 
Kwestia podwy偶ek cen bilet贸w na pierwszy rzut oka mo偶e wyda膰 si臋 populistyczna, dlatego warto przywo艂a膰 fragment uzasadnienia do obywatelskiego projektu uchwa艂y: 鈥W bud偶ecie miasta za艂o偶ono wp艂ywy ze sprzeda偶y bilet贸w komunikacji miejskiej na poziomie 848 072 766 z艂, co oznacza wzrost w stosunku do roku 2012 o 11,7%, czyli kwot臋 o warto艣ci 88 554 055 z艂. Proponowane w przedk艂adanej uchwale propozycje zmian prowadz膮 do spadku wp艂yw贸w ze sprzeda偶y bilet贸w. Szacowana przez mieszka艅c贸w i mieszkanki sk艂adaj膮cych proponowan膮 uchwa艂臋 warto艣膰 wp艂yw贸w ze sprzeda偶y bilet贸w wynie艣膰 b臋dzie mog艂a ok. 760 000 000 z艂. Kwota zmniejszonych wp艂yw贸w do bud偶etu stanowi膰 b臋dzie ok. 0,64% warto艣ci dochod贸w miasta. Wnioskodawcy szacuj膮, 偶e w roku 2013 proponowane zmiany b臋d膮 mog艂y obowi膮zywa膰 przez 10 miesi臋cy. Jednocze艣nie w zwi膮zku z powi膮zaniem w 2013 roku przez m. st. Warszaw臋 dochod贸w ze sprzeda偶y bilet贸w z finansowaniem transportu zbiorowego, spadek wp艂yw贸w do bud偶etu miasta z tytu艂u sprzeda偶y bilet贸w, mo偶e negatywnie wp艂yn膮膰 na realizacj臋 zada艅 miasta zwi膮zanych z zapewnieniem mieszka艅com i mieszkankom sprawnego systemy systemu komunikacji publicznej. W zwi膮zku z powy偶szym brakuj膮c膮 kwot臋, niezb臋dn膮 do funkcjonowania jednej z kluczowych us艂ug publicznych w Warszawie, proponujemy uzyska膰 w wyniku zastosowania zrycza艂towanych oszcz臋dno艣ci bud偶etowych, polegaj膮cych na ograniczeniu pozosta艂ych wydatk贸w miasta o 0,65%, ze szczeg贸lnym wskazaniem proponowanych oszcz臋dno艣ci w zakresie koszt贸w zarz膮dzania i obs艂ugi. Mieszka艅cy i mieszkanki Warszawy wskazuj膮 jednocze艣nie na konieczno艣膰 wy艂膮czenia z planowanych ogranicze艅 wydatk贸w obszar贸w edukacji oraz ochrony zdrowia i pomocy spo艂ecznej. W opinii mieszkanek i mieszka艅c贸w Warszawy przedk艂adaj膮cych poni偶szy projekt proponowane rozwi膮zanie zapewnienia finansowania komunikacji zbiorowej pozwala miastu na zachowanie elastyczno艣ci w zarz膮dzaniu finansami oraz skuteczn膮 alokacj臋 艣rodk贸w publicznych鈥.
Zniesienie podwy偶ek wi膮偶e si臋 r贸wnie偶 z polityk膮 zr贸wnowa偶onego rozwoju, zwi臋kszeniem dost臋pno艣ci do us艂ug publicznych oraz postawienia w艂adz miasta przed wyborem 艣wiadomej polityki miejskiej nastawionej na dobro mieszka艅c贸w Warszawy.
 
Jaros艂aw Osowski zada艂 we wtorkowej 鈥濭azecie Sto艂ecznej鈥 pytanie: dlaczego dopiero teraz rozpocz臋to zbieranie podpis贸w, je偶eli o podwy偶ce wiadomo by艂o od dawna? Ot贸偶 dlatego, 偶e dopiero w momencie bezpo艣redniego do艣wiadczenia wysoko艣ci cen bilet贸w mieszka艅cy i mieszkanki Warszawy odczuli je na w艂asnej sk贸rze. Atmosfera w mie艣cie jest niewiarygodna: wszyscy rozmawiaj膮 o podwy偶kach. Jedni s膮 niezadowoleni (鈥瀌laczego w艂adza przerzuca na nas koszty zwi膮zane z utrzymaniem transportu publicznego, skoro i tak jest utrzymywany z naszych podatk贸w?鈥), drudzy kieruj膮 si臋 zasad膮, 偶e mieszka艅cy musz膮 w wi臋kszym stopniu partycypowa膰 w utrzymaniu autobus贸w, natomiast trzecia grupa domaga si臋 natychmiastowego sprywatyzowania ZTM.
Pojawia si臋 r贸wnie偶 pytanie, jak膮 polityk臋 przyj臋艂o miasto. Jestem sk艂onny twierdzi膰 (za Maciejem Gdul膮 i Przemys艂awem Sadur膮 鈥 na podstawie wywiadu, kt贸ry uka偶e si臋 w ksi膮偶ce Chwa艂a miasta), 偶e Warszawa jest obecnie projektowana jako idealne miejsce dla klasy 艣redniej: marmurowe chodniki, szklane budynki, r贸wno przyci臋ta trawa, zadbane skwery, rozbudowany system monitoringu, os艂abienie sojuszu w艂adzy i Ko艣cio艂a (g艂o艣no by艂o o tym, 偶e Hanna Gronkiewicz-Waltz nie zaprasza biskup贸w na otwarcia wa偶nych miejsc u偶yteczno艣ci publicznej). Warto r贸wnie偶 zwr贸ci膰 uwag臋 na fakt, 偶e w艂adza zach臋ca klas臋 艣redni膮 do poruszania si臋 po mie艣cie komunikacj膮 miejsk膮: buduje drug膮 lini臋 metra, kt贸re jest dla nowoczesnych, m艂odych i przedsi臋biorczych ludzi znakiem zachodniego 艣wiata, wytycza buspasy, wymienia sukcesywnie tabor, uruchamia po艂膮czenia kolejowe z lotniskiem. W najnowocze艣niejszych, czystych, szybkich i ekologicznych autobusach, kt贸re, co wa偶ne dla klasy 艣redniej, b臋d膮 bezpieczne, bia艂e ko艂nierzyki b臋d膮 si臋 porusza艂y po mie艣cie. Nie mo偶e by膰 jednak tak, 偶e transport publiczny staje si臋 dost臋pny wy艂膮cznie dla jednej grupy spo艂ecznej.
 
Kiedy zbiera艂em w niedziel臋 podpisy pod stacj膮 Metro-Centrum, wys艂ucha艂em w przeci膮gu dw贸ch godzin wielu opowie艣ci, kt贸rych wniosek by艂 zawsze jeden: w艂adza si臋 z nami nie liczy. Hanna Gronkiewicz-Waltz ba艂a si臋 protest贸w po zapowiedzi zlikwidowania nocnych kurs贸w metra w weekendy. By膰 mo偶e, kiedy zobaczy kilkadziesi膮t tysi臋cy podpis贸w pod obywatelskim projektem uchwa艂y znosz膮cej podwy偶ki cen bilet贸w ZTM 鈥 r贸wnie偶 ugasi po偶ar. Ale czy to o to nam tak naprawd臋 chodzi?
 
PS Podpisy zbiera膰 mo偶na samemu. Lista jest do 艣ci膮gni臋cia ze strony internetowej www.stoppodwyzkom.pl. Wype艂nione formularze zostawi膰 mo偶na w trzech punktach: w sklepiku Fundacji B臋c Zmiana (otwarte poniedzia艂ek-pi膮tek od 13.00 do 20.00, Mokotowska 65), siedzibie Krytyki Politycznej (Foksal, 16, II pi臋tro), klubokawiarni Pa艅stwomiasto (ul. Andersa 29) lub odes艂a膰 poczt膮 do Zielonego Centrum (ul. Marsza艂kowska 1, lok. 160).
 
Przeczytaj inne teksty Autora.
 

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Wybieram sam/a
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie - w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej Polityka prywatno艣ci zamknij