magazyn lewicy katolickiej

Zostawcie t臋cz臋 w spokoju

Obwinianie homoseksualist贸w za pedofili臋 to strategia koz艂a ofiarnego. Umacnia ona stereotypy, nie s艂u偶y pokrzywdzonym, a na d艂u偶sz膮 met臋 nie pos艂u偶y r贸wnie偶 Ko艣cio艂owi.
Zostawcie t臋cz臋 w spokoju
ilustr.: @marjacielecka

Kryzys w Ko艣ciele katolickim trwa. Niedawne doniesienia z PensylwaniiNiemiec pokaza艂y skal臋 przemocy seksualnej i jej ukrywania w kolejnych cz臋艣ciach 艣wiata. Wprawdzie po 2000 roku odwaga poszkodowanych, presja opinii publicznej i dzia艂ania niezale偶nego wymiaru sprawiedliwo艣ci doprowadzi艂y do pewnych korzystnych zmian w ko艣cielnych instytucjach, ale wci膮偶 nie rozliczono wielu biskup贸w, kt贸rzy chronili przest臋pc贸w. Brakuje te偶 przejrzysto艣ci, b臋d膮cej niezb臋dnym warunkiem oczyszczenia.

A w Polsce? Opublikowana w 鈥濼ygodniku Powszechnym鈥 rozmowa Anny Goc z jezuit膮 Adamem 呕akiem (koordynatorem episkopatu ds. ochrony dzieci i m艂odzie偶y) pokazuje, 偶e do jawno艣ci u nas jeszcze bardzo daleko. Niedawno biskupi diecezji p艂ockiejordynariatu polowego przedstawili dane na temat ostatnich lat, jednak s膮 to tylko ma艂e fragmenty polskiego Ko艣cio艂a, a ponadto do艣wiadczenia innych kraj贸w sugeruj膮, 偶e bardzo wiele os贸b mog艂o zosta膰 pokrzywdzonych w odleglejszej przesz艂o艣ci. Dop贸ki archiwa pozostaj膮 zamkni臋te, niska liczba ujawnionych przypadk贸w wykorzystania mo偶e stwarza膰 wra偶enie, i偶 jest lepiej ni偶 w innych pa艅stwach, ale to iluzja. Na przyk艂ad sam ojciec 呕ak m贸wi o przenoszeniu winnych z parafii do parafii: 鈥濶ie mam 偶adnych przes艂anek, by uzna膰, 偶e w polskim Ko艣ciele post臋powano inaczej ni偶 w ameryka艅skim albo irlandzkim鈥.

Jak pisa艂 w 鈥濳ontakcie鈥 Ignacy Dudkiewicz, wstrz膮sy z pewno艣ci膮 nie omin膮 r贸wnie偶 naszego kraju. A im p贸藕niej nast膮pi膮, tym silniejszy b臋dzie to cios dla samego Ko艣cio艂a; tym d艂u偶ej osoby pokrzywdzone b臋d膮 musia艂y czeka膰 na sprawiedliwo艣膰; i tym wi臋cej dzieci i nastolatk贸w zostanie zranionych. Na razie jednak cz臋艣膰 艣rodowisk katolickich i prawicowych usi艂uje powstrzyma膰 to, co nieuniknione. Zwi膮zani z nimi komentatorzy 鈥 czy to 艣wiadomie, czy bezwiednie 鈥 na r贸偶ne sposoby odwracaj膮 uwag臋 odbiorc贸w od problemu.

Szczeg贸lnie ponur膮 metod膮 s膮 tutaj pr贸by powi膮zania orientacji homoseksualnej z pedofili膮. Ale zanim si臋 im przyjrzymy, przeanalizujmy dwa inne sposoby, kt贸rych 艣wietn膮 ilustracj膮 jest niedawny felieton Dawida Wildsteina w 鈥濭azecie Polskiej鈥 (przedrukowany w TVP Info).

Samoloty i lewica

Dawid Wildstein drastycznie zani偶a skal臋 nadu偶y膰, molestowania i gwa艂t贸w. Przytacza anegdot臋, wedle kt贸rej 鈥瀔si臋偶a s膮 jak samoloty 鈥 m贸wi si臋 g艂贸wnie o tych kilku, co upadli, a nie o tych dziesi膮tkach tysi臋cy, kt贸rzy nadal wykonuj膮 swoje zadania鈥. Naprawd臋 trudno powiedzie膰, sk膮d wzi臋艂o si臋 tutaj s艂owo 鈥瀔ilku鈥 鈥 nawet jako przeno艣nia 鈥 skoro w samym stanie Pensylwania udokumentowano przest臋pstwa ponad trzystu sprawc贸w, a w USA jest pi臋膰dziesi膮t stan贸w. M贸wimy za艣 tylko o jednym kraju.

Ta metoda jest bardzo prosta i nie trzeba si臋 przy niej zatrzymywa膰. Ciekawszy jest inny zabieg: przerzucanie winy na lewic臋. Wed艂ug Wildsteina 鈥瀟o lewa strona potrafi nie艣膰 na swoich sztandarach postulaty, kt贸rych realizacja de facto u艂atwi艂aby pedofilom 偶ycie鈥. Postulaty te mia艂yby wi膮za膰 si臋 z pr贸bami 鈥瀠wolnienia seksualno艣ci dzieci鈥 oraz 鈥瀠sankcjonowania zachowa艅 seksualnych鈥 wobec najm艂odszych. (Wcze艣niej bardzo podobnie wypowiedzia艂a si臋 Kaja Godek, wed艂ug kt贸rej 鈥瀟yle w Ko艣ciele pedofilii, ile tam przenik艂o skutk贸w rewolucji seksualnej przeprowadzanej przez lewic臋鈥).

Owszem, istnia艂y ruchy d膮偶膮ce na przyk艂ad do zalegalizowania pedofilii (najg艂o艣niejszy by艂 bodaj przypadek cz臋艣ci cz艂onk贸w partii Zielonych w RFN na pocz膮tku lat 80.) i pewnej liczbie dzieci wyrz膮dzi艂y one niew膮tpliw膮 krzywd臋. Nie nale偶y tego bagatelizowa膰. Ruchy te jednak nigdy nie uzyska艂y zasi臋gu, kt贸ry mo偶na by jakkolwiek por贸wnywa膰 z rozmiarami wykorzystania seksualnego w Ko艣ciele. Ponadto Wildstein pope艂nia b艂膮d, nazywaj膮c takie nurty po prostu 鈥瀕ewic膮鈥, jak gdyby by艂 to jeden organizm z wyra藕n膮 globaln膮 hierarchi膮 i pojedynczym przyw贸dc膮 na szczycie. 艁膮cz膮c wszystkie lewicowe inicjatywy w jaki艣 nieistniej膮cy byt, autor wygodnie pomija na przyk艂ad聽rol臋 feministek w walce z molestowaniem dzieci w Stanach Zjednoczonych.

Wicedyrektor TVP ani s艂owem te偶 nie t艂umaczy, jakie konkretnie dzia艂ania niekt贸rych grup lewicowych mia艂yby umniejsza膰 odpowiedzialno艣膰 hierarch贸w za pob艂a偶liwe traktowanie sprawc贸w przemocy wobec ma艂oletnich. A tymczasem 鈥 pech! 鈥 akurat w dniu publikacji felietonu ukaza艂 si臋 artyku艂 鈥濪ie Zeit鈥, kt贸re dotar艂o do specjalnego raportu zam贸wionego przez niemiecki episkopat. Zgodnie z nim w latach 1946鈥2014 przynajmniej 1670 ksi臋偶y wykorzystywa艂o seksualnie osoby niepe艂noletnie. Proces kanoniczny wytoczono jedynie 556 kap艂anom, a w tym gronie 154 unikn臋艂o jakiejkolwiek kary i 103 zosta艂o zaledwie upomnianych. Najsurowsze kary 鈥 41 przypadk贸w wydalenia ze stanu duchownego i 88 ekskomunik 鈥 dotkn臋艂y nieca艂e 8 procent spo艣r贸d wszystkich winnych. Ciekawe, czy pe艂en raport przyniesie te偶 informacje o tym, ilu ksi臋偶om wytoczono post臋powanie karne przed s膮dami 艣wieckimi.

Co wi臋cej, par臋 dni po publikacji felietonu jedna z najwa偶niejszych gazet w Holandii zarzuci艂a tuszowanie przest臋pstw dos艂ownie po艂owie tamtejszych hierarch贸w aktywnych w latach 1945鈥2010. O tym tak偶e Dawid Wildstein nie m贸g艂 wiedzie膰, ale o tegorocznej dymisji pi臋ciu biskup贸w z Chile (w tej chwili ju偶 siedmiu) chyba s艂ysza艂. O abpie J贸zefie Weso艂owskim i kardynale Theodorze McCarricku pewnie te偶. Powinien r贸wnie偶 zdawa膰 sobie spraw臋 z sytuacji w IrlandiiAustralii, gdzie pokrzywdzonych mo偶na liczy膰 w tysi膮cach.

Ale nie. Ksi臋偶a s膮 jak samoloty, a win臋 ponosi g艂贸wnie lewica.

Orientacja to nie pedofilia

Jeszcze gorszym sposobem na wybielanie przewin Ko艣cio艂a jest 艂膮czenie pedofilii z orientacj膮 homoseksualn膮. Przyk艂adem mog膮 tu by膰 wypowiedzi ksi臋dza Tadeusza Isakowicza-Zaleskiego, kt贸ry nie tylko w ostatnim czasie, lecz tak偶e w poprzednich latach utrwala艂 skojarzenie mi臋dzy 鈥瀕obby homoseksualnym鈥 w Ko艣ciele a przest臋pstwami pedofilskimi. Retoryk臋 t臋 jeszcze bardziej wyostrzy艂 w sierpniu ksi膮dz Tomasz Brussy, pisz膮c wprost: 鈥濸edofilia to odra偶aj膮ce przest臋pstwo i grzech. By nie dochodzi艂o do niej wi臋cej w Ko艣ciele trzeba wreszcie zwalczy膰 lobby homoseksualne w艣r贸d duchownych鈥.

Ksi臋偶y o sk艂onno艣ciach homoseksualnych jest wielu. Kilka lat temu ks. Jacek Prusak, jezuita i psycholog, szacowa艂: 鈥濿i臋kszo艣膰 os贸b zajmuj膮cych si臋 tym tematem przyjmuje, 偶e jest ich pomi臋dzy 25 a 40 procent鈥. Nie ma jednak 偶adnego powodu, aby w艣r贸d tych duchownych doszukiwa膰 si臋 nieproporcjonalnych sk艂onno艣ci pedofilskich.

Wszystko wskazuje, 偶e odsetek homoseksualnych m臋偶czyzn pope艂niaj膮cych przest臋pstwo pedofilii jest taki sam, jak analogiczny odsetek os贸b heteroseksualnych. M贸wi o tym stanowisko Polskiego Towarzystwa Seksuologicznego, a szczeg贸艂owe dane mo偶na znale藕膰 mi臋dzy innymi w聽badaniach, kt贸re om贸wili艣my z Micha艂em Zabdyrem-Jamrozem. Nasz tekst stanowi odpowied藕 na b艂臋dne interpretacje raport贸w i opracowa艅 naukowych spotykane niekiedy w przestrzeni publicznej 鈥 w tym wypadku na popularnym prawicowym fanpage鈥檜 o nazwie 鈥濳amieni Kupa鈥.

Czy mamy r贸wnie偶 podobn膮 wiedz臋 na temat samych ksi臋偶y (a nie wszystkich m臋偶czyzn)? Jak najbardziej. Zaczn臋 od cz臋sto podawanych informacji, kt贸re z聽pozoru s膮 niekorzystne dla homoseksualnych kap艂an贸w, tote偶 trzeba si臋 z nimi zmierzy膰.聽Na 69 stronie znanego raportu Johna Jaya, podsumowuj膮cego histori臋 przest臋pstw pedofilskich w USA w latach 1950鈥2002, czytamy, 偶e oko艂o 81 procent wszystkich poszkodowanych niepe艂noletnich w tym kraju stanowili ch艂opcy. Jak to mo偶liwe, by w tej sytuacji pedofilia nie by艂a zwi膮zana z homoseksualizmem?

Zawsze warto czyta膰 do ko艅ca, a w tym wypadku warto si臋gn膮膰 do p贸藕niejszego raportu przygotowanego przez t臋 sam膮 instytucj臋. I tam na przyk艂ad na stronach 100鈥102 przeczytamy: 鈥濲e偶eli [zgodnie z danymi zebranymi przez innych badaczy] w latach osiemdziesi膮tych zwi臋kszy艂a si臋 liczba homoseksualnych m臋偶czyzn w seminariach, to temu wzrostowi nie towarzyszy wzrost liczby wykorzystywanych ch艂opc贸w鈥. A na stronie 119: 鈥濪ane kliniczne nie wspieraj膮 hipotezy, jakoby prawdopodobie艅stwo seksualnego wykorzystywania niepe艂noletnich by艂o w sensie statystycznym istotnie wy偶sze u ksi臋偶y o homoseksualnej to偶samo艣ci (lub te偶 ksi臋偶y, kt贸rzy przed wy艣wi臋ceniem utrzymywali kontakty seksualne z innymi doros艂ymi tej samej p艂ci) ni偶 u kap艂an贸w przejawiaj膮cych heteroseksualn膮 orientacj臋 b膮d藕 zachowania鈥. Podobne stwierdzenia znajdziemy na stronach 64 i 74.

Skoro to nie orientacja seksualna zadecydowa艂a o p艂ci wi臋kszo艣ci pokrzywdzonych (sk膮din膮d do艣膰 zbli偶one statystyki na temat tej ostatniej przynosi przypadek Niemiec), jakie mog艂y by膰 przyczyny? To z艂o偶one pytanie, ale przyjrzyjmy si臋 dw贸m z mo偶liwych odpowiedzi.

Po pierwsze, cz臋艣膰 m臋偶czyzn pedofil贸w odczuwa poci膮g tylko do ch艂opc贸w. Wspominane wcze艣niej wyniki bada艅 wskazuj膮 jednak, 偶e jest to zjawisko z zupe艂nie innego porz膮dku ni偶 orientacja seksualna, kt贸ra dotyczy wy艂膮cznie zainteresowania innymi doros艂ymi. My艣l o relacji seksualnej z dzieckiem dowolnej p艂ci nie b臋dzie pobudzaj膮ca dla 偶adnego zdrowego m臋偶czyzny, niezale偶nie od tego, czy jest on osob膮 homo-, czy heteroseksualn膮.

Po drugie, nie wszystkie osoby, kt贸re odpowiadaj膮 za pedofili臋 w znaczeniu potocznym i prawnym (czyli pope艂niaj膮 czyny pedofilne), s膮 pedofilami w sensie psychologicznym (czyli czuj膮 poci膮g seksualny do dzieci). M贸wi膮c nieco inaczej, wielu ludzi wykorzystuj膮cych dzieci to tak zwani聽sprawcy sytuacyjni, a nie preferencyjni. W ich wypadku kluczowa mo偶e by膰 mi臋dzy innymi patologiczna potrzeba w艂adzy albo brak sposobno艣ci do zaspokojenia pop臋du p艂ciowego w relacji z innym doros艂ym. Dla ksi臋偶y b臋d膮cych sprawcami sytuacyjnymi istotna bywa sama dost臋pno艣膰 ofiar, a kontakt z ch艂opcami jest 艂atwiejszy ni偶 z dziewczynkami. Na przyk艂ad wed艂ug niemieckiego raportu trzy czwarte pokrzywdzonych pozostawa艂o z przest臋pcami 鈥瀢 relacji ko艣cielnej lub duszpasterskiej鈥, a jedn膮 czwart膮 stanowili ministranci.

Najog贸lniej: 艂膮czenie homoseksualizmu z pedofili膮 to b艂膮d polegaj膮cy na mieszaniu dw贸ch zjawisk. Jednym jest nasza orientacja, a drugim 鈥 preferencje. Ta pierwsza okre艣la p艂e膰 innych dojrza艂ych seksualnie os贸b, kt贸rymi mo偶emy by膰 zainteresowani w sensie erotycznym lub romantycznym. Z kolei poj臋cie preferencji dotyczy pozosta艂ych cech partnera/partnerki, mi臋dzy innymi wieku. Je偶eli dla osoby doros艂ej naj艂atwiejszym lub wr臋cz jedynym sposobem na osi膮gni臋cie pobudzenia i orgazmu jest kontakt z dzie膰mi albo ich wizerunkami (na przyk艂ad pornograficznymi), to mamy do czynienia z zaburzeniem preferencji seksualnych. Orientacja nie ma tu nic do rzeczy.

Te偶 cz艂owiek

Na koniec jeszcze jedna sprawa, o kt贸rej ju偶 przed pi臋cioma laty pisa艂 u nas Maciek Onyszkiewicz w tek艣cie 鈥濸edofil te偶 cz艂owiek鈥. Ot贸偶 m贸wi膮c o pedofilii, odnosimy si臋 do os贸b, kt贸re nie wybiera艂y swoich preferencji seksualnych, dla wielu za艣 to zaburzenie jest 藕r贸d艂em bolesnych do艣wiadcze艅. Nawet je偶eli nikt inny nigdy nie dowie si臋 o ich sk艂onno艣ciach, mog膮 one rodzi膰 poczucie winy i niech臋膰 do samego siebie, a tak偶e utrudnia膰 lub uniemo偶liwia膰 tworzenie zwi膮zk贸w z innymi dojrza艂ymi lud藕mi (niekt贸re osoby mog膮 odczuwa膰 poci膮g zar贸wno do dzieci, jak i do doros艂ych).

Oczywi艣cie wszystko to w 偶adnym wypadku nie usprawiedliwia wykorzystania dzieci. To jasne. Trzeba jednak pami臋ta膰, 偶e m贸wimy o niejednorodnej grupie ludzi, obejmuj膮cej r贸wnie偶 tych, kt贸rzy dzi臋ki wsparciu, terapii i pracy nad sob膮 mog膮 nigdy nie ulec pokusie. Nie b臋dzie im 艂atwo szuka膰 pomocy, je艣li zdradzenie cho膰by 艣ladu zaburzonych my艣li i uczu膰 sprowadzi na nich natychmiastow膮, absolutn膮 stygmatyzacj臋. By膰 mo偶e cz臋艣膰 sprawc贸w nigdy nie pope艂ni艂aby przest臋pstwa, gdyby kto艣 w odpowiedniej chwili poda艂 im r臋k臋. Nienawi艣膰 do pedofil贸w r贸wnie偶 mo偶e krzywdzi膰 dzieci.

Tym, kt贸rzy rzeczywi艣cie pope艂nili przest臋pstwo, tak偶e warto przynajmniej da膰 szans臋. W tym wypadku potrzebna jest jednak zmiana.聽U os贸b wierz膮cych powinna ona obejmowa膰 rachunek sumienia, 偶al za grzechy, mocne postanowienie poprawy, szczer膮 spowied藕 oraz zado艣膰uczynienie Bogu i bli藕niemu (w tym poddanie si臋 odpowiedniej karze). Ten sakramentalny j臋zyk mo偶emy odnie艣膰 te偶 do ca艂ego Ko艣cio艂a, a zw艂aszcza Ko艣cio艂a hierarchiczno-instytucjonalnego. Jego wina polega nie tylko na przest臋pstwach seksualnych pope艂nionych przez poszczeg贸lnych ksi臋偶y, ale te偶 na stworzeniu struktur grzechu, kt贸re utrudnia艂y ochron臋 najm艂odszych, a sprawcom u艂atwia艂y unikni臋cie realnej odpowiedzialno艣ci. Dlatego Ko艣ci贸艂, r贸wnie偶 w Polsce, musi spe艂ni膰 wszystkie warunki dobrej spowiedzi; nie ma dla niego innej drogi. Niezwykle wa偶ne jest, aby sta艂o si臋 to jak najszybciej. Wa偶ne dla Ko艣cio艂a, a jeszcze wa偶niejsze 鈥 dla pokrzywdzonych.

Opisane w tek艣cie strategie cz臋艣ci 艣rodowisk prawicowych i katolickich 艂膮cz膮 stereotypow膮 wizj臋 pedofilii z uderzaj膮c膮 kr贸tkowzroczno艣ci膮. Gdyby skutkiem tych metod mog艂a by膰 trwa艂a ochrona wizerunku Ko艣cio艂a, pewnie jeszcze da艂oby si臋 je wyja艣ni膰 (cho膰 nie wyt艂umaczy膰, bo przecie偶 na pierwszym miejscu powinno by膰 dobro poszkodowanych). Ale bieg wypadk贸w w innych krajach pokazuje, 偶e na d艂u偶sz膮 met臋 to nic nie da. By膰 mo偶e pe艂en obraz brudu w polskim Ko艣ciele uzyskamy nie za kilka, tylko za kilkana艣cie lat, lecz im bardziej uda si臋 to op贸藕ni膰, tym bardziej dotkliwy b臋dzie upadek. Katastrofa irlandzkiego katolicyzmu 艣wiadczy o tym najlepiej.

Prawdopodobnie najgorsz膮 strategi膮, kt贸r膮 stosuj膮 komentatorzy zapatrzeni w wizerunek ko艣cielnych instytucji, jest walka z t臋cz膮. Osoby homoseksualne w naszym spo艂ecze艅stwie i tak znajduj膮 si臋 ju偶 zazwyczaj w trudnej sytuacji (r贸wnie偶 z powodu ludzi Ko艣cio艂a, o czym opowiada艂 w 鈥濳ontakcie鈥 Marcin Dzier偶anowski). Umacnianie fa艂szywych skojarze艅 mi臋dzy homoseksualizmem a pedofili膮 mo偶e tej grupie naprawd臋 zaszkodzi膰.

Jest jeszcze czas, aby ten proces powstrzyma膰.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Wybieram sam/a
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij