fbpx Wesprzyj nas!

magazyn lewicy katolickiej

Wo藕niczko-Czeczott: Z dedykacj膮 dla dziewczynek

呕yjemy we wszech艣wiecie, w kt贸rym ka偶dy niezale偶nie od p艂ci mo偶e wybra膰 swoj膮 drog臋. Niestety dzieje si臋 jednak tak, 偶e to dziewczynki otrzymuj膮 sygna艂, 偶e niekt贸re z tych dr贸g nie s膮 dla nich. Gdyby w pi艣mie dla ch艂opc贸w znalaz艂 si臋 artyku艂 o locie w kosmos, to wszyscy ch艂opcy uznaliby, 偶e to jest oczywiste: b臋d膮 lecie膰 w kosmos. Tymczasem identyczny artyku艂 w pi艣mie dla dziewczyn spotka si臋 najpewniej z reakcj膮: 鈥濷jej, ja te偶 mog臋 polecie膰 w kosmos!鈥.

materia艂y prasowe

materia艂y prasowe


IDA NOWAK: Na stronie projektu 鈥濳osmos dla dziewczynek鈥 mo偶emy przeczyta膰, 偶e b臋dzie to pismo wzmacniaj膮ce poczucie w艂asnej warto艣ci, uodparniaj膮ce na dyskryminuj膮ce stereotypy i pokazuj膮ce r贸偶norodno艣膰 艣wiata. Jak zacz臋艂a si臋 jego historia?
JOANNA WO殴NICZKO-CZECZOTT: Iskr膮, kt贸ra rozpali艂a ca艂y p艂omie艅, by艂 artyku艂 Basi Pietruszczak, jednej z inicjatorek projektu 鈥濳osmos鈥, w 鈥濿ysokich Obcasach鈥. Artyku艂 traktowa艂 o ameryka艅skim pi艣mie 鈥濳azoo鈥. Jego za艂o偶ycielka u艣wiadomi艂a sobie, jak bardzo dziewczynki potrzebuj膮 wsparcia, kiedy jej c贸rka przysz艂a z przedszkola i powiedzia艂a: 鈥濵amo, czy wiesz, 偶e kosmos jest tylko dla ch艂opak贸w?鈥. To by艂 punkt zwrotny, kt贸ry u艣wiadomi艂 matce, 偶e chocia偶 jej Ellie ma dopiero kilka lat, to ju偶 zaczynaj膮 do niej dociera膰 ograniczaj膮ce informacje. Sprawiaj膮 one, 偶e przestaje widzie膰 siebie jako dziewczynk臋, kt贸ra ma wszechstronne zainteresowania, a zaczyna czu膰, 偶e spo艂ecze艅stwo formatuje j膮 i odcina jej pewne mo偶liwo艣ci rozwoju. W ten spos贸b powsta艂o 鈥濳azoo鈥.
Sk膮d pomys艂, 偶eby przenie艣膰 je na polski grunt?
To by艂o w艂a艣ciwie tylko zauwa偶enie, 偶e w Stanach powsta艂a 艣wietna inicjatywa, kt贸rej nam bardzo brakuje. Cz臋sto kiedy czego艣 nie mamy, dopiero, gdy zobaczymy, 偶e to jest gdzie indziej, u艣wiadamiamy sobie istniej膮c膮 luk臋. Z naszego researchu wynika, 偶e na polskim rynku nie ma takiego magazynu dla dziewczynek. Rynek prasy dla dzieci ma swoje ograniczenia i czujemy, 偶e jest to niezagospodarowana przestrze艅.
Na ile 鈥濳osmos鈥 b臋dzie polskim 鈥濳azoo鈥? Czy 鈥濳azoo鈥 jest tylko lu藕n膮 inspiracj膮?
Na pocz膮tku zawi膮za艂a si臋 grupa inicjatywna w mediach spo艂eczno艣ciowych, kt贸ra liczy艂a ponad sto os贸b. Pierwszym has艂em rzeczywi艣cie by艂o: zr贸bmy polskie 鈥濳azoo鈥. Nawi膮za艂y艣my zreszt膮 kontakt z 鈥濳azoo鈥, ale okaza艂o si臋, 偶e wydawcy nie s膮 ch臋tni, 偶eby udziela膰 franczyzy czy licencji. To si臋 zreszt膮 okaza艂o zbawienne.
Dlaczego?
Poniewa偶 na kanwie pierwszej my艣li: 鈥瀞prowad藕my 芦Kazoo禄 do Polski鈥 powsta艂a druga, o wiele bardziej inspiruj膮ca: zr贸bmy co艣 swojego. Bardzo zale偶y nam, 偶eby 鈥濳osmos鈥 by艂 zanurzony w rzeczywisto艣ci, w kt贸rej 偶yj膮 polskie dziewczynki. Zacz臋艂y艣my prac臋 nad autorskim miesi臋cznikiem. Czytaj膮c 鈥濳azoo鈥, dostrzeg艂y艣my zreszt膮 wiele rzeczy, kt贸re chcia艂y艣my zrobi膰 inaczej. Formu艂a, kt贸ra si臋 ostatecznie zrodzi艂a, odbiega daleko od tego wzorca. 鈥濳azoo鈥 by艂o ostatecznie tylko inspiracj膮, kt贸ra da艂a potem pole dla czego艣 zupe艂nie innego.
Na jesieni mo偶emy spodziewa膰 si臋 pierwszego numeru. Czy mo偶esz uchyli膰 r膮bka tajemnicy i opowiedzie膰, jak b臋dzie wygl膮da膰 鈥濳osmos鈥?
My艣l膮 przewodni膮, kt贸ra okre艣la spos贸b przygotowania materia艂贸w, jest non-fiction dla dzieci. To wynika z naszej obserwacji w艂asnych pociech. Wszystkie mamy dzieci mniej wi臋cej w wieku naszej grupy docelowej, czyli mi臋dzy sz贸stym a jedenastym rokiem 偶ycia, i widzimy, 偶e s膮 w stanie przyswoi膰 nawet powa偶ne tre艣ci, je偶eli s膮 one podane w atrakcyjny spos贸b. Czyta艂am kiedy艣 wywiad z Jane Goodall razem z moj膮 c贸rk膮, bo akurat wymarzy艂a sobie, 偶e b臋dzie si臋 zajmowa膰 ma艂pami. Wywiad przeprowadzony by艂 w prasie dla kobiet, ale w niczym to nie przeszkodzi艂o, 偶eby c贸rka go z zainteresowaniem wys艂ucha艂a.
W 鈥濳osmosie鈥 marzymy o tym, 偶eby pisa膰 reporta偶e i robi膰 wywiady dla dzieci. Oczywi艣cie zadbamy, 偶eby spos贸b ich napisania by艂 dostosowany do grupy wiekowej, ale wierzymy, 偶e w dzieciach jest du偶a potrzeba rozmawiania o naprawd臋 powa偶nych tematach. Cz臋sto docieraj膮 do nich strz臋pki informacji, kiedy rodzice ogl膮daj膮 programy informacyjne albo dziel膮 si臋 tym, co si臋 dzieje na 艣wiecie czy w Polsce. Dzieci nie maj膮 zaplecza poj臋ciowego czy po prostu wiedzy o 艣wiecie, a cz臋sto ich pytania s膮 zbywane komentarzami, 偶e to sprawy doros艂ych, 鈥瀓ak podro艣niesz, to zrozumiesz鈥, 鈥瀟o smutne, nie b臋d臋 ci o tym m贸wi膰鈥. To zrozumia艂e, 偶e rodzice chc膮 chroni膰 鈥瀗iewinno艣膰鈥 dziecka, ale z drugiej strony, je偶eli dziecko nie dostanie wyja艣nienia, to zostanie z niemo偶no艣ci膮 oswojenia tematu. W ten spos贸b rodz膮 si臋 r贸偶ne strachy i dopowiedzenia, kt贸re id膮 nieraz w zupe艂nie przeciwnym kierunku ni偶 rzeczywisto艣膰.
I s膮 jeszcze gorsze ni偶 ta z艂a prawda.
W艂a艣nie. St膮d te偶 formu艂a non-fiction. Jednocze艣nie opr贸cz oswajania trudnych temat贸w chcemy pomaga膰 dzieciom zrozumie膰 na przyk艂ad ich cia艂a czy emocje. Przerazi艂y nas dane, kt贸re m贸wi膮 o tym, 偶e wi臋kszo艣膰 polskich nastolatek odchudza si臋, chocia偶 nie ma nadwagi; albo 偶e przeci臋tna聽 gimnazjalistka sp臋dza przed wyj艣ciem z domu godzin臋 przed lustrem. Widzimy tu presj臋, przywi膮zanie wielkiej wagi do samego wygl膮du. Tymczasem pokazuj膮c cia艂o w spos贸b funkcjonalny, mog艂yby艣my temu zapobiec. Chcemy, 偶eby dzieci mog艂y zrozumie膰, 偶e to, jak dzia艂a ich organizm, jest fantastyczne, 偶e maj膮 tajemne, ukryte w organizmie moce i niekoniecznie musz膮 si臋 skupia膰 na tym, 偶eby je poprawia膰 czy korygowa膰. Du偶o b臋dzie te偶 o emocjach, najcz臋艣ciej w formie map emocji czy gier, kt贸re pozwalaj膮 dowiedzie膰 si臋 czego艣 o sobie i o mo偶liwo艣ci wyboru.
Jest te偶 pomys艂 na wsp贸艂prac臋 z czytelniczkami. B臋dzie miejsce na listy czy historie dziewczynek 鈥瀦 krwi i ko艣ci鈥?
Tak, w pierwszym numerze zaprosimy dziewczynki do 鈥濳lubu Dziewczynek z Moc膮鈥, bo chcemy pokazywa膰, 偶e ka偶da z nich ma jaki艣 talent, kt贸ry jest jej supermoc膮. Chcemy, 偶eby wiedzia艂y, 偶e nie trzeba zdobywa膰 medali na olimpiadzie, 偶eby mie膰 w sobie co艣 warto艣ciowego. Je艣li kto艣 hoduje 艣winki morskie i wie o nich wszystko, to ju偶 m贸wi o nim co艣 wspania艂ego. B臋dziemy zaprasza膰 i pokazywa膰 wi臋c prawdziwe dziewczynki i ich pasje. Ludzie lubi膮 czyta膰 o innych ludziach, dzieci tak偶e to dotyczy, wi臋c w ka偶dym numerze b臋dzie spotkanie z r贸wie艣niczk膮.
Z kolei w dziale 鈥濸odr贸偶e鈥 b臋dziemy pokazywa膰 dziewczynki na ca艂ym 艣wiecie. Nasze czytelniczki b臋d膮 mie膰 okazj臋 zobaczenia, jak 偶yje r贸wie艣niczka na pustyni, na Syberii, w Nowej Zelandii czy mo偶e po prostu w innym miejscu w Polsce. Chcemy przybli偶y膰 艣wiat w艂a艣nie przez zobaczenie dzieci, kt贸re 偶yj膮 na ca艂ym globie.
B臋dzie tak偶e dzia艂, w kt贸rym b臋dziemy rozmawia膰 z dziewczynkami o relacjach i o sprawach spo艂ecznych, z 偶ycia szkolnego, kt贸re s膮 dla nich istotne na tym etapie 偶ycia. To b臋dzie wygl膮da膰 tak, 偶e b臋dziemy im zadawa膰 pytania i cytowa膰 to, co one uwa偶aj膮. Chcemy odda膰 im g艂os i nie m膮drzy膰 si臋. One najlepiej wiedz膮, co si臋 dzieje. Jednocze艣nie chcemy w ten spos贸b pokaza膰 nasz szacunek do nich. To jest dla nas bardzo wa偶ne, 偶eby 鈥濳osmos鈥 by艂 dla dziewczynek i 偶eby dziewczynki w nim by艂y. B臋dziemy je zaprasza膰 do obecno艣ci na wiele sposob贸w.
Co w takim razie z ch艂opcami? Czy nie uwa偶acie, 偶e tworzenie pisma dla jednej p艂ci jest zawsze dyskryminuj膮ce dla tej drugiej? Czy mo偶e dziewczynki s膮 bardziej zagro偶one dyskryminacj膮 i zalewem stereotyp贸w?
To pismo by艂oby r贸wnie adekwatne i ciekawe dla ch艂opak贸w. W艂a艣nie ca艂y wic polega na tym, 偶e my nie b臋dziemy zamieszcza艂y w 鈥濳osmosie鈥 tre艣ci kojarzonych z dziewczynkami w sensie takim, w jakim plasuje je mainstream, czyli w sferze r贸偶owych Barbie, kokardek, dbania o to, 偶eby 艂adnie wygl膮da膰 czy co艣 dobrego ugotowa膰. Chcemy pokazywa膰, 偶e przed dziewczynkami jest wszech艣wiat mo偶liwo艣ci, 偶e mog膮 i艣膰 naprawd臋 bardzo r贸偶nymi drogami. Tak naprawd臋 taki sam komunikat mog艂yby艣my i chcia艂yby艣my skierowa膰 do ch艂opc贸w. 呕yjemy we wszech艣wiecie, w kt贸rym ka偶dy niezale偶nie od p艂ci mo偶e wybra膰 swoj膮 drog臋. Niestety dzieje si臋 jednak tak, 偶e to dziewczynki otrzymuj膮 sygna艂, 偶e niekt贸re z tych dr贸g nie s膮 dla nich. Gdyby w pi艣mie dla ch艂opc贸w znalaz艂 si臋 artyku艂 o locie w kosmos, to wszyscy ch艂opcy uznaliby, 偶e to jest oczywiste: b臋d膮 lecie膰 w kosmos. Tymczasem identyczny artyku艂 w pi艣mie dla dziewczyn spotka si臋 najpewniej z reakcj膮: 鈥濷jej, ja te偶 mog臋 polecie膰 w kosmos!鈥. Chcemy pokaza膰 to, co jest dla wszystkich, ale wys艂a膰 specjaln膮 dedykacj臋 dla dziewczynek. Ta dedykacja jest potrzebna w艂a艣nie dlatego, 偶e dziewczynki zwykle otrzymuj膮 inn膮, kt贸ra lekko spycha je z tej drogi.
Ale r贸wnie偶 ch艂opcy s膮 wt艂aczani w pewien schemat. Ich tak偶e kieruje si臋 na drog臋, tylko t臋 pe艂n膮 samochod贸w, rycerzy i czo艂g贸w. Dostaj膮 takie komunikaty jak: 鈥瀋h艂opaki nie p艂acz膮鈥, 鈥瀕alki s膮 dla dziewczyn鈥. Artyku艂 o emocjach w pi艣mie dla ch艂opc贸w by艂by czym艣 niespotykanym, tak samo jak artyku艂 o kosmosie w pi艣mie dla dziewczynek.
Formatowanie dzieje si臋 ze szkod膮 dla wszystkich. Dlatego chcemy, 偶eby 鈥濳osmos鈥 by艂 otwieraniem, a nie zamykaniem drzwi. My艣limy bardzo o ch艂opcach, same te偶 mamy przecie偶 syn贸w. By膰 mo偶e b臋dzie tak, 偶e podobnie skonstruowany numer pojawi si臋 za jaki艣 czas z przeznaczeniem dla ch艂opak贸w. To, 偶e mamy w tytule 鈥瀙ismo dla wszystkich dziewczyn i dla reszty 艣wiata鈥, naprawd臋 pokazuje, 偶e chcemy pisa膰 r贸wnie偶 dla tej reszty 艣wiata. Nie kroimy 鈥濳osmosu鈥 pod jakie艣 szczeg贸lne zainteresowania, dlatego 偶e widzimy, 偶e te zainteresowania s膮 szerokie dla obu p艂ci, i chcemy, 偶eby tak pozosta艂o.
Dlaczego to dzieci musimy zach臋ca膰, 偶eby pozosta艂y takimi, jakimi chc膮 by膰? Czy to nie spo艂ecze艅stwo powinno im po prostu na to pozwoli膰?
Zdecydowanie. To nastawienie spo艂eczne trzeba formatowa膰, a nie dziewczynki czy ch艂opc贸w. Ale mam wra偶enie, 偶e ta zmiana ju偶 si臋 dokonuje. Postrzegam nasz膮 inicjatyw臋 i fundacj臋 鈥濳osmos dla Dziewczynek鈥 jako jedn膮 z jask贸艂ek. Ju偶 w bajkach Disneya postacie kobiece stanowi膮 o samych sobie, maj膮 moc sprawcz膮. Wielkie koncerny zaczynaj膮 produkowa膰 zabawki-superbohaterki, a nie tylko superbohater贸w. G艂臋boko ugruntowane przez pokolenia w naszym my艣leniu jest to, co powinny dziewczynki, i to, co powinni ch艂opcy. Zmiana nie nast膮pi z dnia na dzie艅, ale w wielu kr臋gach ju偶 mo偶na j膮 dostrzec. Jestem ciekawa, co mo偶e nam za par臋 lat pokaza膰 pokolenie dziewczynek, kt贸re w艂a艣nie ro艣nie. To w艂a艣nie je chcemy wzmacnia膰. Mo偶e dzi臋ki temu b臋dzie wi臋cej kobiet-przyw贸dczy艅, wi臋cej noblistek, re偶yserek na festiwalach filmowych, wi臋cej dzie艂 kobiet w galeriach. Mo偶e g艂os kobiecy przebije si臋 do obszaru, kt贸ry ma wyra藕ny wp艂yw na nasz膮 planet臋 i spo艂ecze艅stwo. Wydaje mi si臋, 偶e tego g艂osu bardzo brakuje. 艢wiat wygl膮da艂by inaczej, jakby kobiety mia艂y wi臋cej do powiedzenia na takich poziomach, na kt贸rych ich g艂os mo偶e by膰 wp艂ywowy. Wierz臋, 偶e ta nieobecno艣膰 kobiet bardzo wiele 艣wiatu odbiera. Liczymy na to, 偶e im bardziej b臋dziemy wzmacnia膰 te dziewczyny i utwierdza膰 je w poczuciu, 偶e je艣li chc膮, mog膮 wybra膰 ka偶d膮 艣cie偶k臋, tym bardziej one przyczyni膮 si臋 do tego, 偶e 艣wiat b臋dzie bardziej r贸wno艣ciowy.
Czy nie boicie si臋 elitarno艣ci? Czy 鈥濳osmos鈥 nie dotrze i tak tylko do tych dziewczynek, kt贸re stosunkowo dobrze zdaj膮 sobie spraw臋 z tego, 偶e maj膮 r贸偶ne mo偶liwo艣ci, a te, kt贸re najbardziej zagro偶one s膮 stereotypami, nigdy si臋 z nim nie zetkn膮?
To by艂a nasza wielka obawa na etapie rozm贸w o tym, czym ma by膰 Magazyn 鈥濳osmos鈥 i mi臋dzy innymi dlatego stworzy艂y艣my fundacj臋 鈥濳osmos dla dziewczynek鈥, kt贸ra opr贸cz wydawania pisma b臋dzie te偶 organizowa膰 warsztaty i prowadzi膰 badania na temat dziewczy艅sko艣ci. Jednym z element贸w naszego dzia艂ania musi by膰 przeznaczanie cz臋艣ci nak艂adu dla mniej faworyzowanych 艣rodowisk: wysy艂anie go do 艣wietlic 艣rodowiskowych czy dom贸w dziecka. Ju偶 pracujemy nad nawi膮zaniem kontaktu z sieci膮 bibliotek w ca艂ej Polsce. Marzymy o tym, 偶eby 鈥濳osmos鈥 by艂 w szko艂ach podstawowych. Liczymy na to, 偶e dystans uda si臋 skr贸ci膰 przez sprzeda偶 internetow膮 i narz臋dzia, o kt贸rych wspomnia艂am. Same jeste艣my z grona miejskiego i w pierwszej kolejno艣ci m贸wimy do dzieci, kt贸re s膮 wok贸艂 nas, ale bardzo chcia艂yby艣my dotrze膰 szerzej.
Jak dobieracie wsp贸艂pracownik贸w? Czy s膮 to autorzy dla dzieci, czy wr臋cz przeciwnie, autorzy dla doros艂ych, kt贸rzy b臋d膮 si臋 starali dostosowywa膰 do potrzeb dzieci臋cych?
Zg艂asza si臋 do nas bardzo du偶o ochotnik贸w, kt贸rzy chcieliby do nas pisa膰 i rysowa膰. Dobieramy te osoby, z kt贸rymi zgadzamy si臋 na poziomie podstawowych za艂o偶e艅. G艂贸wnie s膮 to osoby pisz膮ce dla dzieci, ale te偶 dziennikarze, kt贸rzy pisz膮 dla doros艂ych, a maj膮 dzieci, w zwi膮zku z czym wiedz膮, jak z nimi rozmawia膰. Mierzymy si臋 z tym, 偶e pisanie dla dzieci jest ogromnie trudne i wymaga wiedzy specjalistycznej. Nie chcemy infantylizowa膰 dzieci, udawa膰, 偶e jeste艣my fajnymi kumpelkami, bo jeste艣my doros艂ymi paniami i by艂yby艣my fa艂szywe, gdyby艣my to ukrywa艂y, a dzieci od razu wyczuwaj膮 fa艂sz. Chcemy traktowa膰 dzieci powa偶nie i z szacunkiem, dlatego te偶 dobieramy autor贸w, kt贸rych same lubimy czyta膰 i o kt贸rych wiemy, 偶e z szacunkiem podchodz膮 do czytelnika.
Istotna jest dla nas tak偶e synchronizacja obszaru wizualnego i tekstowego. Wiemy, 偶e z dzie膰mi trzeba rozmawia膰 przez obrazy, kolorowanki, rozbudowane infografiki. Tre艣ci maj膮 by膰 podane w atrakcyjny spos贸b. Dlatego ka偶dy materia艂 b臋dzie powstawa艂 w kooperacji graficzki i autorki albo grafika i autora. Opr贸cz tego jest te偶 dzia艂 鈥瀞ztuka鈥, w kt贸rym b臋dziemy po prostu pozwala艂y dzieciom obcowa膰 z pi臋knymi dzie艂ami.
Jak wygl膮da stosunek kobiet do m臋偶czyzn w redakcji 鈥濳osmosu鈥? Wiem, 偶e w waszej fundacji zasiadaj膮 same panie. Czy m臋偶czyzn r贸wnie偶 zapraszacie do wsp贸艂pracy?
Zdecydowanie wi臋cej jest kobiet. W internetowej grupie inicjatywnej by艂y i kobiety, i m臋偶czy藕ni, ale na nasze spotkania przychodzi艂y ju偶 same kobiety, chocia偶 jako 偶ywo nie robi艂y艣my 偶adnego podzia艂u w zaproszeniach.
Zastanawiam si臋 dlaczego. Czy rzeczywi艣cie panowie czuli si臋 nie na miejscu?
Sama nie wiem. Przecie偶 jest mn贸stwo 艣wiadomych, odpowiedzialnych ojc贸w, kt贸rym le偶y na sercu wychowanie ich c贸rek. Niekt贸rzy panowie, kt贸rzy si臋 do nas zg艂aszaj膮, m贸wi膮, 偶e nie wiedzieli albo bali si臋 wcze艣niej zaanga偶owa膰. Teraz jednak, wraz z drug膮 fal膮 informacji o 鈥濳osmosie鈥, sp艂ywaj膮 do nas nowe zg艂oszenia, utworzy艂 si臋 wok贸艂 fundacji ma艂y ruch spo艂eczny. Dotkn臋艂y艣my wa偶nego tematu i to, jaki dostajemy odzew, pokazuje nam, 偶e wi臋cej os贸b to widzi.
Nie spotka艂y艣cie si臋 z 偶adnym hejtem?
Na razie nie i mam nadziej臋, 偶e tak zostanie. Staramy si臋 u偶ywa膰 kategorii, kt贸re 艂膮cz膮, a nie dziel膮. Mam wielu bardzo konserwatywnych znajomych i widz臋, 偶e wychowanie dzieci to jest sfera, w kt贸rej si臋 rozumiemy. Nie znam nikogo, kto by pos艂a艂 swoj膮 c贸rk臋 do pensji dla dziewcz膮t z rozszerzonym szyde艂kowaniem i francuskim. Wspieranie dziewczynek jest ponad podzia艂ami.
Spotykam si臋 z pytaniami: 鈥濧le nie jeste艣cie genderystami?鈥. Wtedy t艂umacz臋, 偶e rzeczywi艣cie uwa偶am, 偶e oczekiwania spo艂ecze艅stwa cz臋sto definiuj膮 p艂e膰 spo艂eczn膮 i spos贸b post臋powania i uwa偶am, 偶e jest to ograniczaj膮ce. Pytaj膮cy najcz臋艣ciej te偶 si臋 ze mn膮 zgadza. Staramy si臋 t艂umaczy膰 i opowiada膰 o tym, co robimy. Wierz臋, 偶e kszta艂cenie i wzmacnianie dziewczynek to sfera, w kt贸rej mo偶emy si臋 zgodzi膰, niezale偶nie od pogl膮d贸w politycznych.
A heteronormatywno艣膰? Ten temat na pewno mo偶e by膰 przestrzeni膮 podzia艂u.
Mamy taki komfort, 偶e rozmawiamy z dzie膰mi przed dojrzewaniem p艂ciowym. Nie wiem, czy to jest wa偶ny temat dla nich. Je艣li jednak zaistnieje potrzeba rozmawiania o tym na 艂amach 鈥濳osmosu鈥, to na pewno go podejmiemy.
Pytam, bo ostatnio spotka艂am si臋 w grupie dziesi臋ciolatk贸w z sytuacj膮, w kt贸rej jedna z dziewczynek zrobi艂a b艂膮d i powiedzia艂a 鈥瀙oca艂owa艂am moj膮 dziewczyn臋鈥 zamiast 鈥瀙oca艂owa艂am mojego ch艂opaka鈥. Reszta r贸wie艣nik贸w zareagowa艂a bardzo negatywnymi komentarzami. Kiedy powiedzia艂am, 偶e przecie偶 nie ma w tym nic z艂ego, je艣li dwie dziewczynki si臋 kochaj膮, dzieci by艂y w szoku. Wida膰 by艂o, 偶e ani w domu, ani w szkole nikt nie podejmuje z nimi tematu orientacji seksualnej. Bardzo mnie to uderzy艂o. Chocia偶 to dopiero dziesi臋ciolatki i temat nie dotyczy ich pewnie bezpo艣rednio, pomy艣la艂am, 偶e je艣li w tej grupie jest osoba nieheteroseksualna, za par臋 lat b臋dzie jej bardzo trudno wyj艣膰 z szafy. Heteronormatywno艣膰 jest s膮czona od najwcze艣niejszych lat. Nawet Disney nie zdecydowa艂 si臋 jeszcze, 偶eby da膰 Elsie ksi臋偶niczk臋, a nie ksi臋cia.
Ciekawe. Nie my艣la艂y艣my jeszcze o tym, jak temat orientacji seksualnej m贸g艂by zaistnie膰 na 艂amach 鈥濳osmosu鈥. Na pewno samo pokazywanie, 偶e istniej膮 osoby nieheteroseksualne jest ju偶 jakim艣 oswajaniem. Mamy przyjaci贸艂 gej贸w i przyjaci贸艂ki lesbijki i na pewno pokazuje to naszym dzieciom, 偶e zwi膮zek dw贸ch kobiet czy dw贸ch m臋偶czyzn te偶 jest jednym z modeli.
Mamy za艂o偶enie, 偶eby nie ucieka膰 od trudnych temat贸w, a t艂umaczy膰 je zgodnie z nasz膮 najlepsz膮 wiedz膮. Poruszymy takie tematy jak wojna czy uchod藕cy, czyli po prostu te, kt贸rymi my 偶yjemy. Dzieci s膮 bardzo ciekawe i wra偶liwe na to, co si臋 dzieje dooko艂a. Nie ma sensu ucieka膰 od rozmowy na jaki艣 temat tylko dlatego, 偶e on jest trudny. To by dotyczy艂o tak偶e heteronormatywno艣ci.
A w jaki spos贸b dobieracie tematy? Czy ka偶dy numer b臋dzie mie膰 sw贸j temat przewodni?
Tak, ale te tematy s膮 bardzo og贸lne, otwarte. Tematem przewodnim jedynki b臋dzie moc, materia艂y mog膮 lu藕no nawi膮zywa膰 do tej mocy albo kojarzy膰 si臋 na zasadzie odleg艂ej asocjacji. Jednocze艣nie to sprawi, 偶e numery b臋d膮 sp贸jne. Licz臋, 偶e tematy b臋d膮 te偶 zanurzone w tym, co si臋 dzieje. Mamy plany, by na pocz膮tku roku zaproponowa膰 numer z tematem przewodnim 鈥瀙ieni膮dze鈥. Opowiemy wtedy o planowaniu bud偶etu: rodzinnego, dzieci臋cego 鈥 kieszonkowego 鈥 ale te偶 o bud偶ecie pa艅stwa. Chcemy te偶, 偶eby to, o czym rozmawiamy z dziewczynami, mia艂o odd藕wi臋k w tym, o czym rozmawiaj膮 doro艣li.
M贸wi艂a艣 o trzech obszarach dzia艂a艅 fundacji. Poza dzia艂alno艣ci膮 wydawnicz膮 b臋dziecie zajmowa膰 si臋 tak偶e warsztatami i badaniami. Czy planujecie je ju偶 teraz?
Nasza dzia艂ka badawcza dopiero startuje, ale b臋dzie skupia膰 si臋 na odpowiedzi na pytanie, w kt贸rym momencie zaczyna si臋 w dziewczynkach poczucie, 偶e mog膮 mniej, kiedy zaczynaj膮 ulega膰 komunikatowi, 偶e pewne sprawy s膮 nie dla dziewczyn. To dla nas bardzo wa偶ne, 偶eby umiejscowi膰 te zjawiska w czasie.
Stworzy艂y艣my ju偶 jednak program warsztat贸w dla rodzic贸w i ich c贸rek, kt贸ry przedstawiamy na rozmowach ze sponsorami. To pierwsza, najbardziej namacalna rzecz, kt贸ra powstaje, 偶eby zdoby膰 fundusze na zaistnienie 鈥濳osmosu鈥. Docelowo b臋d膮 tak偶e warsztaty dla ch艂opak贸w. My艣l o tym, 偶eby wp艂ywa膰 na postawy spo艂eczne przez pracowanie i z dziewczynkami, i z ch艂opakami, ale te偶 zapraszanie rodzic贸w i dzieci, spaja nasz膮 ide臋. Chcemy oddzia艂ywa膰 na spo艂ecze艅stwo tak, 偶eby by艂o przyjaznym miejscem dla dziewczynek.
***
Jeszcze do 13 czerwca mo偶na wesprze膰 projekt Magazyn 鈥濳osmos dla dziewczynek鈥 na stronie polakpotrafi.pl
***
Joanna Wo藕niczko-Czeczott uko艅czy艂a stosunki mi臋dzynarodowe na Uniwersytecie Warszawskim, studiowa艂a te偶 na Pa艅stwowym Uniwersytecie w Sankt Petersburgu i w Warszawskiej Szkole Filmowej. Politolo偶ka i dziennikarka, pracowa艂a w聽鈥濭azecie Wyborczej鈥, a od 2006 roku 鈥 w dziale zagranicznym聽鈥濸rzekroju鈥.聽Autorka ksi膮偶ki聽鈥濵acierzy艅stwo non fiction. Relacja z przewrotu domowego鈥oraz wsp贸艂autorka antologii reporterskiej聽鈥濷dwaga jest kobiet膮鈥. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W magazynie 鈥濳osmos dla dziewczynek鈥 jest zast臋pczyni膮 redaktor naczelnej.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Od ponad 15 lat tworzymy jedyny w Polsce magazyn lewicy katolickiej i budujemy 艣rodowisko zaanga偶owane w walk臋 z podzia艂ami religijnymi, politycznymi i ideologicznymi. Robimy to tylko dzi臋ki Waszemu wsparciu!
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij