magazyn lewicy katolickiej

Wo┼║niczko-Czeczott: Z dedykacj─ů dla dziewczynek

┼╗yjemy we wszech┼Ťwiecie, w kt├│rym ka┼╝dy niezale┼╝nie od p┼éci mo┼╝e wybra─ç swoj─ů drog─Ö. Niestety dzieje si─Ö jednak tak, ┼╝e to dziewczynki otrzymuj─ů sygna┼é, ┼╝e niekt├│re z tych dr├│g nie s─ů dla nich. Gdyby w pi┼Ťmie dla ch┼éopc├│w znalaz┼é si─Ö artyku┼é o locie w kosmos, to wszyscy ch┼éopcy uznaliby, ┼╝e to jest oczywiste: b─Öd─ů lecie─ç w kosmos. Tymczasem identyczny artyku┼é w pi┼Ťmie dla dziewczyn spotka si─Ö najpewniej z reakcj─ů: ÔÇ×Ojej, ja te┼╝ mog─Ö polecie─ç w kosmos!ÔÇŁ.

materiały prasowe

materiały prasowe


IDA NOWAK: Na stronie projektu ÔÇ×Kosmos dla dziewczynekÔÇŁ mo┼╝emy przeczyta─ç, ┼╝e b─Ödzie to pismo wzmacniaj─ůce poczucie w┼éasnej warto┼Ťci, uodparniaj─ůce na dyskryminuj─ůce stereotypy i pokazuj─ůce r├│┼╝norodno┼Ť─ç ┼Ťwiata. Jak zacz─Ö┼éa si─Ö jego historia?
JOANNA WO┼╣NICZKO-CZECZOTT: Iskr─ů, kt├│ra rozpali┼éa ca┼éy p┼éomie┼ä, by┼é artyku┼é Basi Pietruszczak, jednej z inicjatorek projektu ÔÇ×KosmosÔÇŁ, w ÔÇ×Wysokich ObcasachÔÇŁ. Artyku┼é traktowa┼é o ameryka┼äskim pi┼Ťmie ÔÇ×KazooÔÇŁ. Jego za┼éo┼╝ycielka u┼Ťwiadomi┼éa sobie, jak bardzo dziewczynki potrzebuj─ů wsparcia, kiedy jej c├│rka przysz┼éa z przedszkola i powiedzia┼éa: ÔÇ×Mamo, czy wiesz, ┼╝e kosmos jest tylko dla ch┼éopak├│w?ÔÇŁ. To by┼é punkt zwrotny, kt├│ry u┼Ťwiadomi┼é matce, ┼╝e chocia┼╝ jej Ellie ma dopiero kilka lat, to ju┼╝ zaczynaj─ů do niej dociera─ç ograniczaj─ůce informacje. Sprawiaj─ů one, ┼╝e przestaje widzie─ç siebie jako dziewczynk─Ö, kt├│ra ma wszechstronne zainteresowania, a zaczyna czu─ç, ┼╝e spo┼éecze┼ästwo formatuje j─ů i odcina jej pewne mo┼╝liwo┼Ťci rozwoju. W ten spos├│b powsta┼éo ÔÇ×KazooÔÇŁ.
Sk─ůd pomys┼é, ┼╝eby przenie┼Ť─ç je na polski grunt?
To by┼éo w┼éa┼Ťciwie tylko zauwa┼╝enie, ┼╝e w Stanach powsta┼éa ┼Ťwietna inicjatywa, kt├│rej nam bardzo brakuje. Cz─Östo kiedy czego┼Ť nie mamy, dopiero, gdy zobaczymy, ┼╝e to jest gdzie indziej, u┼Ťwiadamiamy sobie istniej─ůc─ů luk─Ö. Z naszego researchu wynika, ┼╝e na polskim rynku nie ma takiego magazynu dla dziewczynek. Rynek prasy dla dzieci ma swoje ograniczenia i czujemy, ┼╝e jest to niezagospodarowana przestrze┼ä.
Na ile ÔÇ×KosmosÔÇŁ b─Ödzie polskim ÔÇ×KazooÔÇŁ? Czy ÔÇ×KazooÔÇŁ jest tylko lu┼║n─ů inspiracj─ů?
Na pocz─ůtku zawi─ůza┼éa si─Ö grupa inicjatywna w mediach spo┼éeczno┼Ťciowych, kt├│ra liczy┼éa ponad sto os├│b. Pierwszym has┼éem rzeczywi┼Ťcie by┼éo: zr├│bmy polskie ÔÇ×KazooÔÇŁ. Nawi─ůza┼éy┼Ťmy zreszt─ů kontakt z ÔÇ×KazooÔÇŁ, ale okaza┼éo si─Ö, ┼╝e wydawcy nie s─ů ch─Ötni, ┼╝eby udziela─ç franczyzy czy licencji. To si─Ö zreszt─ů okaza┼éo zbawienne.
Dlaczego?
Poniewa┼╝ na kanwie pierwszej my┼Ťli: ÔÇ×sprowad┼║my ┬źKazoo┬╗ do PolskiÔÇŁ powsta┼éa druga, o wiele bardziej inspiruj─ůca: zr├│bmy co┼Ť swojego. Bardzo zale┼╝y nam, ┼╝eby ÔÇ×KosmosÔÇŁ by┼é zanurzony w rzeczywisto┼Ťci, w kt├│rej ┼╝yj─ů polskie dziewczynki. Zacz─Ö┼éy┼Ťmy prac─Ö nad autorskim miesi─Öcznikiem. Czytaj─ůc ÔÇ×KazooÔÇŁ, dostrzeg┼éy┼Ťmy zreszt─ů wiele rzeczy, kt├│re chcia┼éy┼Ťmy zrobi─ç inaczej. Formu┼éa, kt├│ra si─Ö ostatecznie zrodzi┼éa, odbiega daleko od tego wzorca. ÔÇ×KazooÔÇŁ by┼éo ostatecznie tylko inspiracj─ů, kt├│ra da┼éa potem pole dla czego┼Ť zupe┼énie innego.
Na jesieni mo┼╝emy spodziewa─ç si─Ö pierwszego numeru. Czy mo┼╝esz uchyli─ç r─ůbka tajemnicy i opowiedzie─ç, jak b─Ödzie wygl─ůda─ç ÔÇ×KosmosÔÇŁ?
My┼Ťl─ů przewodni─ů, kt├│ra okre┼Ťla spos├│b przygotowania materia┼é├│w, jest non-fiction dla dzieci. To wynika z naszej obserwacji w┼éasnych pociech. Wszystkie mamy dzieci mniej wi─Öcej w wieku naszej grupy docelowej, czyli mi─Ödzy sz├│stym a jedenastym rokiem ┼╝ycia, i widzimy, ┼╝e s─ů w stanie przyswoi─ç nawet powa┼╝ne tre┼Ťci, je┼╝eli s─ů one podane w atrakcyjny spos├│b. Czyta┼éam kiedy┼Ť wywiad z Jane Goodall razem z moj─ů c├│rk─ů, bo akurat wymarzy┼éa sobie, ┼╝e b─Ödzie si─Ö zajmowa─ç ma┼épami. Wywiad przeprowadzony by┼é w prasie dla kobiet, ale w niczym to nie przeszkodzi┼éo, ┼╝eby c├│rka go z zainteresowaniem wys┼éucha┼éa.
W ÔÇ×KosmosieÔÇŁ marzymy o tym, ┼╝eby pisa─ç reporta┼╝e i robi─ç wywiady dla dzieci. Oczywi┼Ťcie zadbamy, ┼╝eby spos├│b ich napisania by┼é dostosowany do grupy wiekowej, ale wierzymy, ┼╝e w dzieciach jest du┼╝a potrzeba rozmawiania o naprawd─Ö powa┼╝nych tematach. Cz─Östo docieraj─ů do nich strz─Öpki informacji, kiedy rodzice ogl─ůdaj─ů programy informacyjne albo dziel─ů si─Ö tym, co si─Ö dzieje na ┼Ťwiecie czy w Polsce. Dzieci nie maj─ů zaplecza poj─Öciowego czy po prostu wiedzy o ┼Ťwiecie, a cz─Östo ich pytania s─ů zbywane komentarzami, ┼╝e to sprawy doros┼éych, ÔÇ×jak podro┼Ťniesz, to zrozumieszÔÇŁ, ÔÇ×to smutne, nie b─Öd─Ö ci o tym m├│wi─çÔÇŁ. To zrozumia┼ée, ┼╝e rodzice chc─ů chroni─ç ÔÇ×niewinno┼Ť─çÔÇŁ dziecka, ale z drugiej strony, je┼╝eli dziecko nie dostanie wyja┼Ťnienia, to zostanie z niemo┼╝no┼Ťci─ů oswojenia tematu. W ten spos├│b rodz─ů si─Ö r├│┼╝ne strachy i dopowiedzenia, kt├│re id─ů nieraz w zupe┼énie przeciwnym kierunku ni┼╝ rzeczywisto┼Ť─ç.
I s─ů jeszcze gorsze ni┼╝ ta z┼éa prawda.
W┼éa┼Ťnie. St─ůd te┼╝ formu┼éa non-fiction. Jednocze┼Ťnie opr├│cz oswajania trudnych temat├│w chcemy pomaga─ç dzieciom zrozumie─ç na przyk┼éad ich cia┼éa czy emocje. Przerazi┼éy nas dane, kt├│re m├│wi─ů o tym, ┼╝e wi─Ökszo┼Ť─ç polskich nastolatek odchudza si─Ö, chocia┼╝ nie ma nadwagi; albo ┼╝e przeci─Ötna┬á gimnazjalistka sp─Ödza przed wyj┼Ťciem z domu godzin─Ö przed lustrem. Widzimy tu presj─Ö, przywi─ůzanie wielkiej wagi do samego wygl─ůdu. Tymczasem pokazuj─ůc cia┼éo w spos├│b funkcjonalny, mog┼éyby┼Ťmy temu zapobiec. Chcemy, ┼╝eby dzieci mog┼éy zrozumie─ç, ┼╝e to, jak dzia┼éa ich organizm, jest fantastyczne, ┼╝e maj─ů tajemne, ukryte w organizmie moce i niekoniecznie musz─ů si─Ö skupia─ç na tym, ┼╝eby je poprawia─ç czy korygowa─ç. Du┼╝o b─Ödzie te┼╝ o emocjach, najcz─Ö┼Ťciej w formie map emocji czy gier, kt├│re pozwalaj─ů dowiedzie─ç si─Ö czego┼Ť o sobie i o mo┼╝liwo┼Ťci wyboru.
Jest te┼╝ pomys┼é na wsp├│┼éprac─Ö z czytelniczkami. B─Ödzie miejsce na listy czy historie dziewczynek ÔÇ×z krwi i ko┼ŤciÔÇŁ?
Tak, w pierwszym numerze zaprosimy dziewczynki do ÔÇ×Klubu Dziewczynek z Moc─ůÔÇŁ, bo chcemy pokazywa─ç, ┼╝e ka┼╝da z nich ma jaki┼Ť talent, kt├│ry jest jej supermoc─ů. Chcemy, ┼╝eby wiedzia┼éy, ┼╝e nie trzeba zdobywa─ç medali na olimpiadzie, ┼╝eby mie─ç w sobie co┼Ť warto┼Ťciowego. Je┼Ťli kto┼Ť hoduje ┼Ťwinki morskie i wie o nich wszystko, to ju┼╝ m├│wi o nim co┼Ť wspania┼éego. B─Ödziemy zaprasza─ç i pokazywa─ç wi─Öc prawdziwe dziewczynki i ich pasje. Ludzie lubi─ů czyta─ç o innych ludziach, dzieci tak┼╝e to dotyczy, wi─Öc w ka┼╝dym numerze b─Ödzie spotkanie z r├│wie┼Ťniczk─ů.
Z kolei w dziale ÔÇ×Podr├│┼╝eÔÇŁ b─Ödziemy pokazywa─ç dziewczynki na ca┼éym ┼Ťwiecie. Nasze czytelniczki b─Öd─ů mie─ç okazj─Ö zobaczenia, jak ┼╝yje r├│wie┼Ťniczka na pustyni, na Syberii, w Nowej Zelandii czy mo┼╝e po prostu w innym miejscu w Polsce. Chcemy przybli┼╝y─ç ┼Ťwiat w┼éa┼Ťnie przez zobaczenie dzieci, kt├│re ┼╝yj─ů na ca┼éym globie.
B─Ödzie tak┼╝e dzia┼é, w kt├│rym b─Ödziemy rozmawia─ç z dziewczynkami o relacjach i o sprawach spo┼éecznych, z ┼╝ycia szkolnego, kt├│re s─ů dla nich istotne na tym etapie ┼╝ycia. To b─Ödzie wygl─ůda─ç tak, ┼╝e b─Ödziemy im zadawa─ç pytania i cytowa─ç to, co one uwa┼╝aj─ů. Chcemy odda─ç im g┼éos i nie m─ůdrzy─ç si─Ö. One najlepiej wiedz─ů, co si─Ö dzieje. Jednocze┼Ťnie chcemy w ten spos├│b pokaza─ç nasz szacunek do nich. To jest dla nas bardzo wa┼╝ne, ┼╝eby ÔÇ×KosmosÔÇŁ by┼é dla dziewczynek i ┼╝eby dziewczynki w nim by┼éy. B─Ödziemy je zaprasza─ç do obecno┼Ťci na wiele sposob├│w.
Co w takim razie z ch┼éopcami? Czy nie uwa┼╝acie, ┼╝e tworzenie pisma dla jednej p┼éci jest zawsze dyskryminuj─ůce dla tej drugiej? Czy mo┼╝e dziewczynki s─ů bardziej zagro┼╝one dyskryminacj─ů i zalewem stereotyp├│w?
To pismo by┼éoby r├│wnie adekwatne i ciekawe dla ch┼éopak├│w. W┼éa┼Ťnie ca┼éy wic polega na tym, ┼╝e my nie b─Ödziemy zamieszcza┼éy w ÔÇ×KosmosieÔÇŁ tre┼Ťci kojarzonych z dziewczynkami w sensie takim, w jakim plasuje je mainstream, czyli w sferze r├│┼╝owych Barbie, kokardek, dbania o to, ┼╝eby ┼éadnie wygl─ůda─ç czy co┼Ť dobrego ugotowa─ç. Chcemy pokazywa─ç, ┼╝e przed dziewczynkami jest wszech┼Ťwiat mo┼╝liwo┼Ťci, ┼╝e mog─ů i┼Ť─ç naprawd─Ö bardzo r├│┼╝nymi drogami. Tak naprawd─Ö taki sam komunikat mog┼éyby┼Ťmy i chcia┼éyby┼Ťmy skierowa─ç do ch┼éopc├│w. ┼╗yjemy we wszech┼Ťwiecie, w kt├│rym ka┼╝dy niezale┼╝nie od p┼éci mo┼╝e wybra─ç swoj─ů drog─Ö. Niestety dzieje si─Ö jednak tak, ┼╝e to dziewczynki otrzymuj─ů sygna┼é, ┼╝e niekt├│re z tych dr├│g nie s─ů dla nich. Gdyby w pi┼Ťmie dla ch┼éopc├│w znalaz┼é si─Ö artyku┼é o locie w kosmos, to wszyscy ch┼éopcy uznaliby, ┼╝e to jest oczywiste: b─Öd─ů lecie─ç w kosmos. Tymczasem identyczny artyku┼é w pi┼Ťmie dla dziewczyn spotka si─Ö najpewniej z reakcj─ů: ÔÇ×Ojej, ja te┼╝ mog─Ö polecie─ç w kosmos!ÔÇŁ. Chcemy pokaza─ç to, co jest dla wszystkich, ale wys┼éa─ç specjaln─ů dedykacj─Ö dla dziewczynek. Ta dedykacja jest potrzebna w┼éa┼Ťnie dlatego, ┼╝e dziewczynki zwykle otrzymuj─ů inn─ů, kt├│ra lekko spycha je z tej drogi.
Ale r├│wnie┼╝ ch┼éopcy s─ů wt┼éaczani w pewien schemat. Ich tak┼╝e kieruje si─Ö na drog─Ö, tylko t─Ö pe┼én─ů samochod├│w, rycerzy i czo┼ég├│w. Dostaj─ů takie komunikaty jak: ÔÇ×ch┼éopaki nie p┼éacz─ůÔÇŁ, ÔÇ×lalki s─ů dla dziewczynÔÇŁ. Artyku┼é o emocjach w pi┼Ťmie dla ch┼éopc├│w by┼éby czym┼Ť niespotykanym, tak samo jak artyku┼é o kosmosie w pi┼Ťmie dla dziewczynek.
Formatowanie dzieje si─Ö ze szkod─ů dla wszystkich. Dlatego chcemy, ┼╝eby ÔÇ×KosmosÔÇŁ by┼é otwieraniem, a nie zamykaniem drzwi. My┼Ťlimy bardzo o ch┼éopcach, same te┼╝ mamy przecie┼╝ syn├│w. By─ç mo┼╝e b─Ödzie tak, ┼╝e podobnie skonstruowany numer pojawi si─Ö za jaki┼Ť czas z przeznaczeniem dla ch┼éopak├│w. To, ┼╝e mamy w tytule ÔÇ×pismo dla wszystkich dziewczyn i dla reszty ┼ŤwiataÔÇŁ, naprawd─Ö pokazuje, ┼╝e chcemy pisa─ç r├│wnie┼╝ dla tej reszty ┼Ťwiata. Nie kroimy ÔÇ×KosmosuÔÇŁ pod jakie┼Ť szczeg├│lne zainteresowania, dlatego ┼╝e widzimy, ┼╝e te zainteresowania s─ů szerokie dla obu p┼éci, i chcemy, ┼╝eby tak pozosta┼éo.
Dlaczego to dzieci musimy zach─Öca─ç, ┼╝eby pozosta┼éy takimi, jakimi chc─ů by─ç? Czy to nie spo┼éecze┼ästwo powinno im po prostu na to pozwoli─ç?
Zdecydowanie. To nastawienie spo┼éeczne trzeba formatowa─ç, a nie dziewczynki czy ch┼éopc├│w. Ale mam wra┼╝enie, ┼╝e ta zmiana ju┼╝ si─Ö dokonuje. Postrzegam nasz─ů inicjatyw─Ö i fundacj─Ö ÔÇ×Kosmos dla DziewczynekÔÇŁ jako jedn─ů z jask├│┼éek. Ju┼╝ w bajkach Disneya postacie kobiece stanowi─ů o samych sobie, maj─ů moc sprawcz─ů. Wielkie koncerny zaczynaj─ů produkowa─ç zabawki-superbohaterki, a nie tylko superbohater├│w. G┼é─Öboko ugruntowane przez pokolenia w naszym my┼Ťleniu jest to, co powinny dziewczynki, i to, co powinni ch┼éopcy. Zmiana nie nast─ůpi z dnia na dzie┼ä, ale w wielu kr─Ögach ju┼╝ mo┼╝na j─ů dostrzec. Jestem ciekawa, co mo┼╝e nam za par─Ö lat pokaza─ç pokolenie dziewczynek, kt├│re w┼éa┼Ťnie ro┼Ťnie. To w┼éa┼Ťnie je chcemy wzmacnia─ç. Mo┼╝e dzi─Öki temu b─Ödzie wi─Öcej kobiet-przyw├│dczy┼ä, wi─Öcej noblistek, re┼╝yserek na festiwalach filmowych, wi─Öcej dzie┼é kobiet w galeriach. Mo┼╝e g┼éos kobiecy przebije si─Ö do obszaru, kt├│ry ma wyra┼║ny wp┼éyw na nasz─ů planet─Ö i spo┼éecze┼ästwo. Wydaje mi si─Ö, ┼╝e tego g┼éosu bardzo brakuje. ┼Üwiat wygl─ůda┼éby inaczej, jakby kobiety mia┼éy wi─Öcej do powiedzenia na takich poziomach, na kt├│rych ich g┼éos mo┼╝e by─ç wp┼éywowy. Wierz─Ö, ┼╝e ta nieobecno┼Ť─ç kobiet bardzo wiele ┼Ťwiatu odbiera. Liczymy na to, ┼╝e im bardziej b─Ödziemy wzmacnia─ç te dziewczyny i utwierdza─ç je w poczuciu, ┼╝e je┼Ťli chc─ů, mog─ů wybra─ç ka┼╝d─ů ┼Ťcie┼╝k─Ö, tym bardziej one przyczyni─ů si─Ö do tego, ┼╝e ┼Ťwiat b─Ödzie bardziej r├│wno┼Ťciowy.
Czy nie boicie si─Ö elitarno┼Ťci? Czy ÔÇ×KosmosÔÇŁ nie dotrze i tak tylko do tych dziewczynek, kt├│re stosunkowo dobrze zdaj─ů sobie spraw─Ö z tego, ┼╝e maj─ů r├│┼╝ne mo┼╝liwo┼Ťci, a te, kt├│re najbardziej zagro┼╝one s─ů stereotypami, nigdy si─Ö z nim nie zetkn─ů?
To by┼éa nasza wielka obawa na etapie rozm├│w o tym, czym ma by─ç Magazyn ÔÇ×KosmosÔÇŁ i mi─Ödzy innymi dlatego stworzy┼éy┼Ťmy fundacj─Ö ÔÇ×Kosmos dla dziewczynekÔÇŁ, kt├│ra opr├│cz wydawania pisma b─Ödzie te┼╝ organizowa─ç warsztaty i prowadzi─ç badania na temat dziewczy┼äsko┼Ťci. Jednym z element├│w naszego dzia┼éania musi by─ç przeznaczanie cz─Ö┼Ťci nak┼éadu dla mniej faworyzowanych ┼Ťrodowisk: wysy┼éanie go do ┼Ťwietlic ┼Ťrodowiskowych czy dom├│w dziecka. Ju┼╝ pracujemy nad nawi─ůzaniem kontaktu z sieci─ů bibliotek w ca┼éej Polsce. Marzymy o tym, ┼╝eby ÔÇ×KosmosÔÇŁ by┼é w szko┼éach podstawowych. Liczymy na to, ┼╝e dystans uda si─Ö skr├│ci─ç przez sprzeda┼╝ internetow─ů i narz─Ödzia, o kt├│rych wspomnia┼éam. Same jeste┼Ťmy z grona miejskiego i w pierwszej kolejno┼Ťci m├│wimy do dzieci, kt├│re s─ů wok├│┼é nas, ale bardzo chcia┼éyby┼Ťmy dotrze─ç szerzej.
Jak dobieracie wsp├│┼épracownik├│w? Czy s─ů to autorzy dla dzieci, czy wr─Öcz przeciwnie, autorzy dla doros┼éych, kt├│rzy b─Öd─ů si─Ö starali dostosowywa─ç do potrzeb dzieci─Öcych?
Zg┼éasza si─Ö do nas bardzo du┼╝o ochotnik├│w, kt├│rzy chcieliby do nas pisa─ç i rysowa─ç. Dobieramy te osoby, z kt├│rymi zgadzamy si─Ö na poziomie podstawowych za┼éo┼╝e┼ä. G┼é├│wnie s─ů to osoby pisz─ůce dla dzieci, ale te┼╝ dziennikarze, kt├│rzy pisz─ů dla doros┼éych, a maj─ů dzieci, w zwi─ůzku z czym wiedz─ů, jak z nimi rozmawia─ç. Mierzymy si─Ö z tym, ┼╝e pisanie dla dzieci jest ogromnie trudne i wymaga wiedzy specjalistycznej. Nie chcemy infantylizowa─ç dzieci, udawa─ç, ┼╝e jeste┼Ťmy fajnymi kumpelkami, bo jeste┼Ťmy doros┼éymi paniami i by┼éyby┼Ťmy fa┼észywe, gdyby┼Ťmy to ukrywa┼éy, a dzieci od razu wyczuwaj─ů fa┼ész. Chcemy traktowa─ç dzieci powa┼╝nie i z szacunkiem, dlatego te┼╝ dobieramy autor├│w, kt├│rych same lubimy czyta─ç i o kt├│rych wiemy, ┼╝e z szacunkiem podchodz─ů do czytelnika.
Istotna jest dla nas tak┼╝e synchronizacja obszaru wizualnego i tekstowego. Wiemy, ┼╝e z dzie─çmi trzeba rozmawia─ç przez obrazy, kolorowanki, rozbudowane infografiki. Tre┼Ťci maj─ů by─ç podane w atrakcyjny spos├│b. Dlatego ka┼╝dy materia┼é b─Ödzie powstawa┼é w kooperacji graficzki i autorki albo grafika i autora. Opr├│cz tego jest te┼╝ dzia┼é ÔÇ×sztukaÔÇŁ, w kt├│rym b─Ödziemy po prostu pozwala┼éy dzieciom obcowa─ç z pi─Öknymi dzie┼éami.
Jak wygl─ůda stosunek kobiet do m─Ö┼╝czyzn w redakcji ÔÇ×KosmosuÔÇŁ? Wiem, ┼╝e w waszej fundacji zasiadaj─ů same panie. Czy m─Ö┼╝czyzn r├│wnie┼╝ zapraszacie do wsp├│┼épracy?
Zdecydowanie wi─Öcej jest kobiet. W internetowej grupie inicjatywnej by┼éy i kobiety, i m─Ö┼╝czy┼║ni, ale na nasze spotkania przychodzi┼éy ju┼╝ same kobiety, chocia┼╝ jako ┼╝ywo nie robi┼éy┼Ťmy ┼╝adnego podzia┼éu w zaproszeniach.
Zastanawiam si─Ö dlaczego. Czy rzeczywi┼Ťcie panowie czuli si─Ö nie na miejscu?
Sama nie wiem. Przecie┼╝ jest mn├│stwo ┼Ťwiadomych, odpowiedzialnych ojc├│w, kt├│rym le┼╝y na sercu wychowanie ich c├│rek. Niekt├│rzy panowie, kt├│rzy si─Ö do nas zg┼éaszaj─ů, m├│wi─ů, ┼╝e nie wiedzieli albo bali si─Ö wcze┼Ťniej zaanga┼╝owa─ç. Teraz jednak, wraz z drug─ů fal─ů informacji o ÔÇ×KosmosieÔÇŁ, sp┼éywaj─ů do nas nowe zg┼éoszenia, utworzy┼é si─Ö wok├│┼é fundacji ma┼éy ruch spo┼éeczny. Dotkn─Ö┼éy┼Ťmy wa┼╝nego tematu i to, jaki dostajemy odzew, pokazuje nam, ┼╝e wi─Öcej os├│b to widzi.
Nie spotka┼éy┼Ťcie si─Ö z ┼╝adnym hejtem?
Na razie nie i mam nadziej─Ö, ┼╝e tak zostanie. Staramy si─Ö u┼╝ywa─ç kategorii, kt├│re ┼é─ůcz─ů, a nie dziel─ů. Mam wielu bardzo konserwatywnych znajomych i widz─Ö, ┼╝e wychowanie dzieci to jest sfera, w kt├│rej si─Ö rozumiemy. Nie znam nikogo, kto by pos┼éa┼é swoj─ů c├│rk─Ö do pensji dla dziewcz─ůt z rozszerzonym szyde┼ékowaniem i francuskim. Wspieranie dziewczynek jest ponad podzia┼éami.
Spotykam si─Ö z pytaniami: ÔÇ×Ale nie jeste┼Ťcie genderystami?ÔÇŁ. Wtedy t┼éumacz─Ö, ┼╝e rzeczywi┼Ťcie uwa┼╝am, ┼╝e oczekiwania spo┼éecze┼ästwa cz─Östo definiuj─ů p┼ée─ç spo┼éeczn─ů i spos├│b post─Öpowania i uwa┼╝am, ┼╝e jest to ograniczaj─ůce. Pytaj─ůcy najcz─Ö┼Ťciej te┼╝ si─Ö ze mn─ů zgadza. Staramy si─Ö t┼éumaczy─ç i opowiada─ç o tym, co robimy. Wierz─Ö, ┼╝e kszta┼écenie i wzmacnianie dziewczynek to sfera, w kt├│rej mo┼╝emy si─Ö zgodzi─ç, niezale┼╝nie od pogl─ůd├│w politycznych.
A heteronormatywno┼Ť─ç? Ten temat na pewno mo┼╝e by─ç przestrzeni─ů podzia┼éu.
Mamy taki komfort, ┼╝e rozmawiamy z dzie─çmi przed dojrzewaniem p┼éciowym. Nie wiem, czy to jest wa┼╝ny temat dla nich. Je┼Ťli jednak zaistnieje potrzeba rozmawiania o tym na ┼éamach ÔÇ×KosmosuÔÇŁ, to na pewno go podejmiemy.
Pytam, bo ostatnio spotka┼éam si─Ö w grupie dziesi─Öciolatk├│w z sytuacj─ů, w kt├│rej jedna z dziewczynek zrobi┼éa b┼é─ůd i powiedzia┼éa ÔÇ×poca┼éowa┼éam moj─ů dziewczyn─ÖÔÇŁ zamiast ÔÇ×poca┼éowa┼éam mojego ch┼éopakaÔÇŁ. Reszta r├│wie┼Ťnik├│w zareagowa┼éa bardzo negatywnymi komentarzami. Kiedy powiedzia┼éam, ┼╝e przecie┼╝ nie ma w tym nic z┼éego, je┼Ťli dwie dziewczynki si─Ö kochaj─ů, dzieci by┼éy w szoku. Wida─ç by┼éo, ┼╝e ani w domu, ani w szkole nikt nie podejmuje z nimi tematu orientacji seksualnej. Bardzo mnie to uderzy┼éo. Chocia┼╝ to dopiero dziesi─Öciolatki i temat nie dotyczy ich pewnie bezpo┼Ťrednio, pomy┼Ťla┼éam, ┼╝e je┼Ťli w tej grupie jest osoba nieheteroseksualna, za par─Ö lat b─Ödzie jej bardzo trudno wyj┼Ť─ç z szafy. Heteronormatywno┼Ť─ç jest s─ůczona od najwcze┼Ťniejszych lat. Nawet Disney nie zdecydowa┼é si─Ö jeszcze, ┼╝eby da─ç Elsie ksi─Ö┼╝niczk─Ö, a nie ksi─Öcia.
Ciekawe. Nie my┼Ťla┼éy┼Ťmy jeszcze o tym, jak temat orientacji seksualnej m├│g┼éby zaistnie─ç na ┼éamach ÔÇ×KosmosuÔÇŁ. Na pewno samo pokazywanie, ┼╝e istniej─ů osoby nieheteroseksualne jest ju┼╝ jakim┼Ť oswajaniem. Mamy przyjaci├│┼é gej├│w i przyjaci├│┼éki lesbijki i na pewno pokazuje to naszym dzieciom, ┼╝e zwi─ůzek dw├│ch kobiet czy dw├│ch m─Ö┼╝czyzn te┼╝ jest jednym z modeli.
Mamy za┼éo┼╝enie, ┼╝eby nie ucieka─ç od trudnych temat├│w, a t┼éumaczy─ç je zgodnie z nasz─ů najlepsz─ů wiedz─ů. Poruszymy takie tematy jak wojna czy uchod┼║cy, czyli po prostu te, kt├│rymi my ┼╝yjemy. Dzieci s─ů bardzo ciekawe i wra┼╝liwe na to, co si─Ö dzieje dooko┼éa. Nie ma sensu ucieka─ç od rozmowy na jaki┼Ť temat tylko dlatego, ┼╝e on jest trudny. To by dotyczy┼éo tak┼╝e heteronormatywno┼Ťci.
A w jaki spos├│b dobieracie tematy? Czy ka┼╝dy numer b─Ödzie mie─ç sw├│j temat przewodni?
Tak, ale te tematy s─ů bardzo og├│lne, otwarte. Tematem przewodnim jedynki b─Ödzie moc, materia┼éy mog─ů lu┼║no nawi─ůzywa─ç do tej mocy albo kojarzy─ç si─Ö na zasadzie odleg┼éej asocjacji. Jednocze┼Ťnie to sprawi, ┼╝e numery b─Öd─ů sp├│jne. Licz─Ö, ┼╝e tematy b─Öd─ů te┼╝ zanurzone w tym, co si─Ö dzieje. Mamy plany, by na pocz─ůtku roku zaproponowa─ç numer z tematem przewodnim ÔÇ×pieni─ůdzeÔÇŁ. Opowiemy wtedy o planowaniu bud┼╝etu: rodzinnego, dzieci─Öcego ÔÇô kieszonkowego ÔÇô ale te┼╝ o bud┼╝ecie pa┼ästwa. Chcemy te┼╝, ┼╝eby to, o czym rozmawiamy z dziewczynami, mia┼éo odd┼║wi─Ök w tym, o czym rozmawiaj─ů doro┼Ťli.
M├│wi┼éa┼Ť o trzech obszarach dzia┼éa┼ä fundacji. Poza dzia┼éalno┼Ťci─ů wydawnicz─ů b─Ödziecie zajmowa─ç si─Ö tak┼╝e warsztatami i badaniami. Czy planujecie je ju┼╝ teraz?
Nasza dzia┼éka badawcza dopiero startuje, ale b─Ödzie skupia─ç si─Ö na odpowiedzi na pytanie, w kt├│rym momencie zaczyna si─Ö w dziewczynkach poczucie, ┼╝e mog─ů mniej, kiedy zaczynaj─ů ulega─ç komunikatowi, ┼╝e pewne sprawy s─ů nie dla dziewczyn. To dla nas bardzo wa┼╝ne, ┼╝eby umiejscowi─ç te zjawiska w czasie.
Stworzy┼éy┼Ťmy ju┼╝ jednak program warsztat├│w dla rodzic├│w i ich c├│rek, kt├│ry przedstawiamy na rozmowach ze sponsorami. To pierwsza, najbardziej namacalna rzecz, kt├│ra powstaje, ┼╝eby zdoby─ç fundusze na zaistnienie ÔÇ×KosmosuÔÇŁ. Docelowo b─Öd─ů tak┼╝e warsztaty dla ch┼éopak├│w. My┼Ťl o tym, ┼╝eby wp┼éywa─ç na postawy spo┼éeczne przez pracowanie i z dziewczynkami, i z ch┼éopakami, ale te┼╝ zapraszanie rodzic├│w i dzieci, spaja nasz─ů ide─Ö. Chcemy oddzia┼éywa─ç na spo┼éecze┼ästwo tak, ┼╝eby by┼éo przyjaznym miejscem dla dziewczynek.
***
Jeszcze do 13 czerwca mo┼╝na wesprze─ç projekt Magazyn ÔÇ×Kosmos dla dziewczynekÔÇŁ na stronie polakpotrafi.pl
***
Joanna Wo┼║niczko-Czeczott uko┼äczy┼éa stosunki mi─Ödzynarodowe na Uniwersytecie Warszawskim, studiowa┼éa te┼╝ na Pa┼ästwowym Uniwersytecie w Sankt Petersburgu i w Warszawskiej Szkole Filmowej. Politolo┼╝ka i dziennikarka, pracowa┼éa w┬áÔÇ×Gazecie WyborczejÔÇŁ, a od 2006 roku ÔÇö w dziale zagranicznym┬áÔÇ×PrzekrojuÔÇŁ.┬áAutorka ksi─ů┼╝ki┬áÔÇ×Macierzy┼ästwo non fiction. Relacja z przewrotu domowegoÔÇŁ┬áoraz wsp├│┼éautorka antologii reporterskiej┬áÔÇ×Odwaga jest kobiet─ůÔÇŁ. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W magazynie ÔÇ×Kosmos dla dziewczynekÔÇŁ jest zast─Öpczyni─ů redaktor naczelnej.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś