Internetowy magazyn katolewicy spo艂ecznej. Piszemy o 艣wiecie, czerpi膮c inspiracje z nauki spo艂ecznej Ko艣cio艂a

Zesp贸艂 Downa

Nie艂atwo jest s艂ucha膰 tej muzyki i nie my艣le膰 o tym, z kim gra Miko艂aj Trzaska. Nie da si臋 ogl膮da膰 zdj臋膰 Oiko Petersena nie zwa偶aj膮c na to, kim s膮 jego modele. Prawdopodobnie te偶 nigdy nie obejrzymy 偶adnego spektaklu Teatru 21, zapominaj膮c o tym, kto stoi na scenie. Tej inno艣ci prawdopodobnie nie spos贸b przeskoczy膰. Mo偶na jednak podj膮膰 pr贸b臋 wej艣cia w ich 艣wiat i zapoznania si臋 z tym, co maj膮 nam do zaoferowania jego mieszka艅cy.

Miko艂aj Trzaska to 艣wiatowej s艂awy muzyk. W swojej ponaddwudziestoletniej karierze powo艂a艂 do 偶ycia kilkana艣cie projekt贸w, bra艂 udzia艂 w nagraniu kilkudziesi臋ciu p艂yt z gwiazdami polskiej i zagranicznej sceny freejazzowej. Wymieni膰 ich wszystkich nie spos贸b, bo litania nazwisk wyczerpa艂aby limit znak贸w tego tekstu. Niedawno wydawnictwo Kilogram Records, kt贸re Trzaska prowadzi razem z 偶on膮 Ol膮, wyda艂o kolejn膮 p艂yt臋. Jednak tym razem na imponuj膮co d艂ugiej li艣cie wykonawc贸w nie widniej膮 prawie 偶adne znane osobisto艣ci ze 艣wiata muzyki. Co wi臋cej, instrumentarium zespo艂u jest przynajmniej intryguj膮ce 鈥 a偶 trzynastu z pi臋tnastu wykonawc贸w gra tu na… stole i beczkach.
Mo偶na by pomy艣le膰, 偶e po wycieczkach w stron臋 muzyki 偶ydowskiej, kt贸re ostatnio g艂贸wnie zajmowa艂y Trzask臋, postanowi艂 on nagra膰 p艂yt臋 z grup膮 STOMP. W rzeczywisto艣ci by艂o jednak inaczej. W zesz艂ym roku zosta艂 zaproszony na warsztaty muzyczne z zespo艂em Remont Pomp prowadzonym przy Polskim Stowarzyszeniu na Rzecz Os贸b z Upo艣ledzeniem Umys艂owym Ko艂o w Gda艅sku.
 
Zesp贸艂 Remont Pomp powo艂a艂 do 偶ycie dziewi臋膰 lat temu Jarek Marciszewski 鈥 gitarzysta i koordynator wolontariatu w stowarzyszeniu. Tworz膮 go osoby z niepe艂nosprawno艣ci膮 intelektualn膮, wolontariusze i muzycy wsp贸艂pracuj膮cy z Ko艂em. Pocz膮tkowo Remont Pomp zajmowa艂 si臋 muzyk膮 afryka艅sk膮. Z czasem na pr贸bach zacz臋艂y jednak pojawia膰 si臋 beczki po og贸rkach, rury gumowe i PCV, drewniane kije, a zesp贸艂 zacz膮艂 pod膮偶a膰 w stron臋 idei trash music. Gdy do zespo艂u do艂膮czy艂 Tomasz Antonowicz, zestaw instrument贸w rozszerzy艂 si臋 jeszcze o przer贸偶nego rodzaju naczynia: miski, szklanki, kieliszki, talerze, dzbany, a tak偶e krajalnice, tarki i inne kuchenne przyrz膮dy. Zesp贸艂 spotyka艂 si臋 z r贸偶nymi muzykami z Europy i Azji, urozmaicaj膮c tym samym swoj膮 muzyk臋 wp艂ywami z innych kr臋g贸w kulturowych.
Spotkanie z Miko艂ajem Trzask膮 zaowocowa艂o nie tylko warsztatami muzycznymi i wsp贸lnym koncertem w Teatrze Le艣nym w Gda艅sku lecz r贸wnie偶 nagraniem p艂yty 鈥瀂艂ota Platyna鈥, do kt贸rej saksofonista zaprosi艂 jeszcze freejazzowego australijskiego kontrabasist臋 Mike’a Majkowskiego.
 
鈥瀂艂ota Platyna鈥 to melan偶 freejazzowej ekspresji z rytmami samby. Ta muzyka 艂膮czy ze sob膮 dwa zupe艂nie odmienne rodzaje energii 鈥 si艂a saksofonu Trzaski kryje si臋 w wolno艣ci od wszelkich ram i ogranicze艅, w przeciwie艅stwie do mocy, jak膮 generuje rygorystycznie zjednoczona, gigantyczna sekcja rytmiczna, z艂o偶ona z kilkunastu b臋bniarzy i wzmocniona kontrabasowymi pochodami Majkowskiego. Kompozycje raz szalej膮 w ekstatycznym uniesieniu, raz snuj膮 si臋 w leniwej opowie艣ci. I o ile p艂yta jako ca艂o艣膰 prawdopodobnie nie ka偶dego przekona (muzyka improwizowana to jednak cz臋sto trudny orzech do zgryzienia), o tyle z pewno艣ci膮 ich koncerty musz膮 by膰 porywaj膮ce. 鈥 Do艂膮czy艂em si臋, bo chcia艂em skorzysta膰 z ich mocy i niebywa艂ej si艂y 鈥 m贸wi o spotkaniu z Remontem Pomp Miko艂aj Trzaska.
 

Tr贸jmiejski saksofonista mia艂 ju偶 wcze艣niej okazj臋 wsp贸艂pracowa膰 z osobami z niepe艂nosprawno艣ci膮 intelektualn膮. Wspominaj膮c jednak to pierwsze spotkanie, przyznaje, 偶e pocz膮tkowo by艂 pe艂en l臋ku: 鈥 Wydawa艂o mi si臋, 偶e b臋d臋 musia艂 da膰 z siebie co艣 bardzo specjalnego, mie膰 jaki艣 nadmiar energii, albo jaki艣 pomys艂 na to, jak pracowa膰. Okaza艂o si臋, 偶e to wszystko nieprawda, 偶e po raz pierwszy w 偶yciu nie musz臋 nic. Wreszcie nie musz臋 mie膰 pomys艂u, nie musz臋 mie膰 偶adnej koncepcji. Wystarczy 偶e po prostu b臋d臋. I zobaczy艂em, 偶e to jest dla mnie nies艂ychanie inspiruj膮ce. 呕e to ja wreszcie si臋 ucz臋.
 
Justyna Sobczyk jest pedagogiem teatru. Od sze艣ciu lat prowadzi Teatr 21, kt贸rego aktorami s膮 osoby z zespo艂em Downa i autyzmem: 鈥 W 偶yciu codziennym tak zwana osoba niepe艂nosprawna powinna mie膰 mo偶liwo艣膰 wypowiedzenia swojego zdania, sprawdzenia swoich sprawno艣ci i trudno艣ci. Jednak bardzo rzadko tak si臋 zdarza: 偶ycie osoby niepe艂nosprawnej przypomina raczej codzienne pr贸by dostosowania si臋 do wyobra偶e艅 i oczekiwa艅 rodzinnych czy spo艂ecznych. Przyj臋艂am, 偶e skoro 偶ycie nie daje im mo偶liwo艣ci tw贸rczego bycia, to niech t臋 funkcj臋 przejmie teatr.
W Teatrze 21 aktorzy wsp贸艂odpowiadaj膮 za kszta艂t przedstawienia ju偶 na etapie pracy nad scenariuszem. Ka偶dy spektakl to kolejny temat, kt贸ry bior膮 na warsztat by stworzy膰 autorsk膮, teatraln膮 wypowied藕. 鈥 Widz ma zmierzy膰 si臋 ze swoim wyobra偶eniem na temat niepe艂nosprawno艣ci i teatru w bezpo艣rednim spotkaniu z aktorami, kt贸rzy troch臋 graj膮, a troch臋 s膮 鈥 wyja艣nia Justyna. 鈥 Zale偶y mi, by w pracy teatralnej wydoby膰 ich spod maski niepe艂nosprawno艣ci.
 
Czy ca艂kowite przekroczenie tej bariery jest jednak mo偶liwe? Sceptycznie patrzy na to Oiko Petersen, fotograf, kt贸ry z aktorami Teatru 21 zrealizowa艂 genialny cykl zdj臋膰 w stylistyce glamour pt. Downtown Collection: 鈥 Sp臋dzili艣my razem bardzo du偶o czasu, polubili艣my si臋 bardzo, ale by艂bym nieuczciwy, gdybym powiedzia艂, 偶e si臋 zaprzyja藕nili艣my 鈥 opowiada w wywiadzie dla Wysokich Obcas贸w. 鈥 To by艂a dziwna granica nie do przekroczenia.
 

fot. Oiko Petersen, Ania z serii "DOWNTOWN Collection" (c) Oiko Petersen 2009 Kostium: Teresa Seda, Make-up: Gosia Sulima, W艂osy: Konrad Klos, Asystent sesji: 艁ukasz Lis, Produkcja: Agnieszka Czerwi艅ska / KONIEC KROPKA STUDIO


 

fot. Oiko Petersen, Ola z serii DOWNTOWN Collection (c) Oiko Petersen 2009 Kostium: Viola Spiechowicz, Make-up: Gosia Sulima, Hair: Slawek Oszajca, Asystent sesji: 艁ukasz Lis, Produkcja: Agnieszka Czerwi艅ska / KONIEC KROPKA STUDIO


 
Teatr, kt贸ry rozpoczyna艂 jako szkolny teatrzyk Zespo艂u Spo艂ecznych Szk贸艂 Specjalnych 鈥濪a膰 szans臋鈥, dzi艣 wystawia swoje spektakle m.in. na deskach warszawskiego teatru Studio.
鈥瀂艂ota Platyna鈥 pierwotnie mia艂a zosta膰 wydana tylko w ramach promocji warsztat贸w, jednak nagle okaza艂o si臋, 偶e dystrybutorzy zacz臋li o ni膮 pyta膰 i ostatecznie zosta艂a wydana w normalnym nak艂adzie. Wci膮偶 jednak dr臋czy pytanie, w jakim stopniu o sukcesach decyduje to, 偶e uczestnikami i tw贸rcami projektu s膮 Inni.
 
Nie艂atwo jest s艂ucha膰 tej muzyki i nie my艣le膰 o tym, z kim gra Miko艂aj Trzaska. Nie da si臋 ogl膮da膰 zdj臋膰 Oiko Petersena nie zwa偶aj膮c na to, kim s膮 jego modele. Prawdopodobnie te偶 nigdy nie obejrzymy 偶adnego spektaklu Teatru 21, zapominaj膮c o tym, kto stoi na scenie. Tej inno艣ci prawdopodobnie nie spos贸b przeskoczy膰. Mo偶na jednak podj膮膰 pr贸b臋 wej艣cia w ich 艣wiat i zapoznania si臋 z tym, co maj膮 nam do zaoferowania jego mieszka艅cy. A pierwszym krokiem powinno by膰 chyba pozbycie si臋 wsp贸艂czucia i lito艣ci.
 
Remont Pomp/Miko艂aj Trzaska/Mike Majkowski 鈥濻potkanie Leniwc贸w鈥

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Wybieram sam/a
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij