fbpx Wesprzyj nas!

magazyn lewicy katolickiej

"W ciemno艣ci" – recenzja

O nowym filmie Agnieszki Holland by艂o g艂o艣no na d艂ugo przed kinow膮 premier膮. Poruszana tematyka, g艂o艣ne nazwiska tw贸rc贸w, oraz fakt, 偶e obraz ten zosta艂 jednog艂o艣nie wybrany na polskiego kandydata walcz膮cego o nominacj臋 do Oscara za najlepszy film nieangloj臋zyczny, sprawiaj膮, 偶e bez w膮tpienia 鈥濿 ciemno艣ci鈥 to jedno z najwa偶niejszych wydarze艅 w polskiej kinematografii ostatnich lat.


O nowym filmie Agnieszki Holland by艂o g艂o艣no na d艂ugo przed kinow膮 premier膮. Poruszana tematyka, g艂o艣ne nazwiska tw贸rc贸w, oraz fakt, 偶e obraz ten zosta艂 jednog艂o艣nie wybrany na polskiego kandydata walcz膮cego o nominacj臋 do Oscara za najlepszy film nieangloj臋zyczny, sprawiaj膮, 偶e bez w膮tpienia 鈥濿 ciemno艣ci鈥 to jedno z najwa偶niejszych wydarze艅 w polskiej kinematografii ostatnich lat.
 
G艂贸wnym bohaterem filmu jest Leopold Socha, prosty kanalarz mieszkaj膮cy w Lwowie, okupowanym przez nazist贸w podczas II Wojny 艢wiatowej. Gdy pewnego dnia wraz ze Stefkiem, swoim wsp贸艂pracownikiem, natrafia pod ziemi膮 na grup臋 呕yd贸w, kt贸rym uda艂o si臋 uciec z pogromu w getcie, jako cz艂owiek sprytny i zaradny, szybko dochodzi do wniosku, 偶e trafi艂a mu si臋 okazja na dodatkowy zarobek. Od tej pory pomaga ocala艂ym, nie wiedz膮c, 偶e pod wp艂ywem wydarze艅 on sam zacznie si臋 zmienia膰.
 
鈥濿 ciemno艣ci鈥 to film bardzo emocjonalny i anga偶uj膮cy widza (takie zreszt膮 od pocz膮tku by艂o za艂o偶enie, o czym wprost m贸wi艂a na konferencji prasowej Agnieszka Holland). Bez cienia wstydu przyznam, 偶e jedn膮 trzeci膮 projekcji mia艂em 艂zy w oczach, a pod koniec przesta艂em w og贸le si臋 kontrolowa膰 pod nat艂okiem uczu膰, kt贸re bez przerwy towarzysz膮 widzowi. Film stale trzyma w napi臋ciu, zwi膮zanym zar贸wno z obaw膮, czy wszystkim 呕ydom uda si臋 przetrwa膰, jak i z niepokojem o Soch臋, kt贸ry kilka razy ociera si臋 o dekonspiracj臋. Ponadto, cho膰 wszyscy dobrze wiemy, jak wygl膮da艂a sytuacja narodu 偶ydowskiego i nie raz mo偶na ju偶 by艂o obejrze膰 to w kinie, sceny przedstawiaj膮ce zn臋caj膮cych si臋 nad swoimi ofiarami nazist贸w potrafi膮 przerazi膰. Wreszcie – wiele moment贸w wzrusza. Wszystko to upewnia mnie w przekonaniu, 偶e nikt po obejrzeniu 鈥濿 ciemno艣ci鈥 nie wyjdzie z kina oboj臋tny na to, co zobaczy艂.
 
Jest to tak偶e obraz bardzo przemy艣lany, unikaj膮cy stereotyp贸w, z dobrze napisanym scenariuszem. Mocn膮 stron膮 filmu jest ambicja pokazania r贸偶norodno艣ci 呕yd贸w – braku jednej, dominuj膮cej postawy wobec tego, co si臋 dzieje. Zamiast tego s膮 zwyczajni ludzie, kt贸rzy potrafi膮 walczy膰 o 偶ycie, ale te偶 zdradza膰, zachowywa膰 si臋 egoistycznie, czy wr臋cz odra偶aj膮co wobec innych. Bardzo wa偶ne jest te偶 to, 偶e Holland nie stara si臋 zrobi膰 z Sochy nieskalanego 偶adnym z艂em bohatera, lecz kre艣li posta膰 skomplikowan膮, wielowarstwow膮, maj膮c膮 sporo ciemnych sfer w swojej duszy. Najistotniejsze wydaje si臋 pokazanie, 偶e mimo tego wszystkiego, Socha potrafi艂 zda膰 egzamin, przed kt贸rym zosta艂 postawiony przez 偶ycie. Pewnie to w艂a艣nie niech臋膰 do przekszta艂cania filmu w pomnik sprawia, i偶 jest on tak autentyczny i prawdziwy.
 
Wielka w tym te偶 zas艂uga obsady aktorskiej, kt贸ra gra koncertowo. Kinga Preis jako Wanda Socha 艣wietnie pokazuje si艂臋, kt贸r膮 m贸g艂 z niej czerpa膰 m膮偶, si艂臋, bez kt贸rej pewnie nie poradzi艂by sobie w sytuacji, w kt贸rej si臋 znalaz艂. Benno F眉rmann znakomicie gra 呕yda, b臋d膮cego naturalnym liderem ocala艂ej grupki, kt贸ry pr贸buje wnie艣膰 troch臋 spokoju i mi艂o艣ci do 艣wiata, w kt贸rym przysz艂o mu 偶y膰. Najwa偶niejszy jest jednak bez w膮tpienia Robert Wi臋ckiewicz, kt贸ry rol膮 Leopolda Sochy potwierdza nie tylko, 偶e ubieg艂y rok w polskim kinie nale偶a艂 do niego, ale te偶, 偶e prawdopodobnie jest obecnie najwybitniejszym polskim aktorem. Jego posta膰 jest dopracowana w najdrobniejszym szczeg贸le, a zmiana, jaka w niej zachodzi, oddana zosta艂a za pomoc膮 drobnych, niemal niezauwa偶alnych gest贸w i grymas贸w. Niesamowite wra偶enie robi scena, w kt贸rej, po odnalezieniu zagubionych w kana艂ach dzieci, widzi rado艣膰 pozosta艂ych, i spychaj膮ce na bok wszystko inne oczy Sochy, kt贸ry w艂a艣nie zrozumia艂, 偶e mimo zagro偶enia, mimo 偶e zaczyna nara偶a膰 w艂asn膮 rodzin臋, musi dalej pomaga膰 呕ydom. Bo tak po prostu trzeba. To uj臋cie najdobitniej pokazuje, jak wiele Wi臋ckiewicz potrafi wyrazi膰 spojrzeniem, co jest wyj膮tkowo trudnym elementem aktorskiego warsztatu.
 
Warto te偶 zwr贸ci膰 uwag臋 na kilka ciekawych aspekt贸w realizatorskich, jak cho膰by znakomite operowanie 艣wiat艂em, kt贸rego jedynym 藕r贸d艂em w kana艂ach s膮 latarki, co daje bardzo dobry efekt niepewno艣ci i mroku (kt贸ry mo偶e symbolizowa膰 zar贸wno histori臋 呕yd贸w podczas wojny, jak i ciemne zakamarki w duszach bohater贸w). Dzi臋ki temu oraz innym elementom, takim, jak scenografia, kostiumy i rekwizyty, mo偶na odnie艣膰 wra偶enie, 偶e zamiast ogl膮da膰 film, uczestniczymy w nim razem z bohaterami.
 
鈥濿 ciemno艣ci鈥 to arcydzie艂o i mam wielk膮 nadziej臋, 偶e uda mu si臋 powalczy膰 o Oscara. Mo偶na ten film obdarzy膰 wieloma epitetami – wstrz膮saj膮cy, przera偶aj膮cy, wzruszaj膮cy, emocjonalny, prawdziwy. Albo pro艣ciej: wybitny.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Od ponad 15 lat tworzymy jedyny w Polsce magazyn lewicy katolickiej i budujemy 艣rodowisko zaanga偶owane w walk臋 z podzia艂ami religijnymi, politycznymi i ideologicznymi. Robimy to tylko dzi臋ki Waszemu wsparciu!
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij