Internetowy magazyn katolewicy spo艂ecznej. Piszemy o 艣wiecie, czerpi膮c inspiracje z nauki spo艂ecznej Ko艣cio艂a

Uwaga! Ten spektakl zawiera lokowanie produktu

Garbata i w膮sata Wied藕ma, w聽towarzystwie dw贸ch nieod艂膮cznych s臋p贸w, przemierza 艣wiat w聽poszukiwaniu jakiego艣 dziecka, z聽kt贸rego da艂oby si臋 ugotowa膰 zup臋.


Garbata i w膮sata Wied藕ma (偶ywio艂owa Kinga Preis), oparta na kijku do nordic walkingu, w聽towarzystwie dw贸ch nieod艂膮cznych s臋p贸w (ucharakteryzowani nie do poznania Marcin Bosak i聽Mieczys艂aw Zbrojewicz), przemierza 艣wiat w聽poszukiwaniu jakiego艣 dziecka, z聽kt贸rego da艂oby si臋 ugotowa膰 zup臋, i nieoczekiwanie trafia do teatru pe艂nego m艂odych widz贸w.
 
Mo偶na by powiedzie膰, 偶e to ten obraz rozpoczyna przedstawienie 鈥濲ak zosta艂am wied藕m膮. Autobiograficzna sztuka dla doros艂ych i dzieci鈥 autorstwa Doroty Mas艂owskiej w re偶yserii Agnieszki Gli艅skiej. W rzeczywisto艣ci jednak jeszcze chwil臋 wcze艣niej na scenie pojawia si臋 dw贸ch pan贸w w聽kolorowych marynarkach (Marcin Januszkiewicz, Modest Ruci艅ski), prezentuj膮cych taneczno-wokalny wtr臋t 鈥 reklam臋 wafelkoodpornej, niegniot膮cej si臋 siatki na dzieci firmy BACHORO艁AP. Widzowie zobacz膮 ich w trakcie przedstawienia jeszcze kilkakrotnie. To jeden z tych moment贸w, w聽kt贸rych Mas艂owska puszcza do widza oko. Niby nic takiego, a jednak zw艂aszcza tu, w teatrze, nie spodziewaliby艣cie si臋 przecie偶 wszechobecnych reklam.
Dalej b臋dzie ju偶 tylko bardziej ironicznie i zabawniej: Wied藕ma znajdzie dziewczynk臋 (dra偶ni膮ca w聽zachowaniu Dominika Osta艂owska), niestety za dobr膮 鈥 czytaj: zbyt truj膮c膮 na zup臋. Wobec tego rzuci na ni膮 zakl臋cie, korzystaj膮c z聽przeterminowanego czaru w atomizerze, kt贸ry kupi艂a w Lidlu-艢midlu. Zadaniem zaczarowanej dziewczynki b臋dzie dostarczenie Wied藕mie ch艂opca 偶ywi膮cego si臋 chipsami (wzgl臋dnie wiejskimi ziemniaczkami). Tylko takie po艂膮czenie 鈥 umiarkowanie grzecznej dziewczynki i niezno艣nego ch艂opca 鈥 da po偶膮dany efekt, czyli 鈥瀢zmocni zarost i podnieci z艂o艣膰鈥.
W艣r贸d dzieci siedz膮cych na widowni znajdzie si臋 oczywi艣cie 艂obuz i chwalipi臋ta – Bogu艣 (idealnie denerwuj膮cy 艁ukasz Simlat) graj膮cy na iPhonie w kurczaki. Do teatru przyszed艂 z mam膮, Alicj膮 Wi臋cej (Monika Krzywkowska) z firmy Wi臋cej&Wi臋cej i Wsp贸lnicy, kt贸ra nawet w takim miejscu nie mo偶e oderwa膰 si臋 od pracy i spod p艂aszcza (bo kto normalny chodzi dzi艣 w teatrze do szatni?) wysy艂a ze swojego smartfona maile.
Do tej galerii postaci dodajmy jeszcze jedn膮 wied藕m臋 鈥 呕uleri臋 von Mocz (Monika Obara) 鈥 艣wietnie przeszkolon膮 konsultantk臋 firmy kosmetycznej Lux-Smr贸d, , a tak偶e niejakiego Korneliusza 鈥 konia na biegunach (Pawe艂 Wawrzecki) z naklejkami Chiquita na oczach oraz prezenterki telewizyjne, relacjonuj膮ce na bie偶膮co przebieg wydarze艅.
Sztuka w spos贸b intryguj膮cy przedstawia otaczaj膮c膮 nas rzeczywisto艣膰 spo艂eczn膮, w kt贸rej coraz wi臋ksz膮 grup臋 (nie ma tu rozr贸偶nienia wiekowego) stanowi膮 wyznawcy filozofii 鈥瀢i臋cej, wi臋cej, wi臋cej鈥. To, co widz zobaczy w teatrze, wielokrotnie go roz艣mieszy, jednak po sko艅czonym spektaklu mo偶e zakie艂kowa膰 w聽nim my艣l, 偶e ta teatralna fikcja ma mimo wszystko sporo wsp贸lnego z jego codzienno艣ci膮. Mas艂owska z Gli艅sk膮 rysuj膮 ironiczny, ale i zabawny obraz dzisiejszego 艣wiata konsumpcji oraz aktywnie聽鈥 mo偶e bezrefleksyjnie?聽鈥 uczestnicz膮cych w nim dzieci i doros艂ych.
Pomys艂y sceniczne Agnieszki Gli艅skiej i rozwi膮zania scenograficzne Agnieszki Zawadowskiej, w聽po艂膮czeniu z wy艣wietlanymi w tle sceny projekcjami i animacjami, s膮 proste w swojej formule, a聽jednocze艣nie bardzo atrakcyjne nie tylko dla ma艂ego widza. To m艂ode pokolenie聽鈥 jak m贸wi艂a w jednym z聽wywiad贸w1 sama Mas艂owska 鈥 trzeba nieustannie animowa膰 i dostarcza膰 mu rozrywki.
Dodajmy do tego jeszcze muzyk臋 Wojciecha Waglewskiego (uwaga: niekt贸re spektakle z muzyk膮 zespo艂u Voo Voo na 偶ywo!), do kt贸rej aktorzy ta艅cz膮 i 艣piewaj膮 鈥 i przepis na doskona艂膮 zup臋, o聽przepraszam鈥 spektakl, gotowy.
Tak wi臋c, jakby przewrotnie powiedzia艂a 呕uleria von Mocz, 鈥濪o nienawidzenia鈥 w teatrze.

鈥濲ak zosta艂am wied藕m膮. Sztuka autobiograficzna dla doros艂ych i dzieci鈥, scenariusz: Dorota Mas艂owska, re偶yseria: Agnieszka Gli艅ska, Teatr Studio w Warszawie, premiera 28.05.2014
Najbli偶sze spektakle: 5鈥10 pa藕dziernika 2014.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Wybieram sam/a
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie - w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej Polityka prywatno艣ci zamknij