Internetowy magazyn katolewicy spo艂ecznej. Piszemy o 艣wiecie, czerpi膮c inspiracje z nauki spo艂ecznej Ko艣cio艂a

Ustawy, obietnice, wizja

Obecna kampania wyborcza wydaje si臋 do艣膰 interesuj膮ca pod wzgl臋dem temat贸w gospodarczych. Pomimo napi臋tej sytuacji mi臋dzynarodowej i g艂臋bokiego konfliktu politycznego to aktywno艣膰 pa艅stwa w 偶yciu gospodarczo鈥搒po艂ecznym stanowi o艣 program贸w wyborczych partii. W艣r贸d plus贸w programowej debaty na pewno nale偶y wyr贸偶ni膰 zainteresowanie kluczowymi dla dzisiejszej Polski kwestiami 鈥 przede wszystkim problemami polskiego rynku pracy. Po wyborach trudno jednak oczekiwa膰 zwi臋kszenia zakresu dzia艂ania pa艅stwa opieku艅czego. Wi臋kszo艣膰 partii pr贸buje przekonywa膰 do siebie wyborc贸w raczej obni偶k膮 podatk贸w ni偶 zwi臋kszeniem wydatk贸w na rzecz obywateli.

ilustr.: Kuba Mazurkiewicz

ilustr.: Kuba Mazurkiewicz


Rafa艂 Wo艣 w wydanej rok temu ksi膮偶ce 鈥濪zieci臋ca choroba liberalizmu鈥 nazywa polskie pa艅stwo 鈥災噖ier膰opieku艅czym鈥. Do takiej refleksji doprowadza go analiza wielko艣ci polskich wydatk贸w na szeroko poj臋te cele socjalne i por贸wnanie ich z danymi dotycz膮cymi innych kraj贸w Unii Europejskiej. 鈥濶a opiek臋 zdrowotn膮 wydajemy 4,8 procent naszego PKB. Bij膮 nas w Europie wszyscy pr贸cz Rumun贸w i Bu艂gar贸w. Ca艂a Unia 艂o偶y na ten cel 艣rednio 8,4 procent PKB. Na walk臋 z bezrobociem przeznaczamy 0,4 procent dochodu narodowego. Unijna 艣rednia to 1,7 procent. Na polityk臋 mieszkaniow膮 1,1 procent, reszta Europy 鈥 3,4 procent鈥. Kolejnym argumentem na rzecz takiego stanowiska s膮 dane Eurostatu, wedle kt贸rych na ca艂o艣膰 wydatk贸w socjalnych przeznaczyli艣my w 2012 roku 18,1 procent PKB 鈥撀爓obec unijnej 艣redniej wynosz膮cej 29,4 procent 鈥撀爓yprzedzaj膮c Bu艂gari臋 i Litw臋, Rumuni臋, Estoni臋 i 艁otw臋. Polska jest wi臋c, opr贸cz najnowszych cz艂onk贸w Unii i kraj贸w Ba艂tyckich, najmniej opieku艅czym pa艅stwem w Unii Europejskiej 鈥 wydatki por贸wnujemy jako procent dochodu narodowego, a nie w bezwzgl臋dnych kwotach.
Czekaj膮ce nas za nieca艂y tydzie艅 wybory parlamentarne staj膮 si臋 kolejnym przyczynkiem do dyskusji nad docelowym poziomem aktywno艣ci naszego pa艅stwa w gospodarce i najwa偶niejszymi celami polityki spo艂ecznej. Dotychczas w tej dziedzinie panowa艂 w艂a艣ciwie zupe艂ny konsens wszystkich ugrupowa艅 politycznych, przynajmniej tych, kt贸re w jakimkolwiek momencie III RP dosz艂y do w艂adzy. Niezale偶nie od g艂oszonych hase艂 wyborczych (podzia艂 Polski na solidarn膮 i liberaln膮 w 2005, rz膮d stworzony przez PiS w koalicji z Samoobron膮, buduj膮c膮 poparcie na krytyce g艂贸wnego konstruktora wolnego rynku w Polsce 鈥 Leszka Balcerowicza) polityka kolejnych partii by艂a kontynuacj膮 dzia艂a艅 ich poprzednik贸w. Przyk艂adowo: po rz膮dach 鈥瀕ewicowego鈥 SLD, nieudanie pr贸buj膮cego wprowadzi膰 w Polsce liniowy PIT i skutecznie ustanawiaj膮cego liniowy, dziewi臋tnastoprocentowy CIT, przysz艂y rz膮dy PiS, kt贸ry zlikwidowa艂 jeden z prog贸w podatkowych i obni偶y艂 PIT dla najbogatszych do 32 procent. Tym samym zrealizowa艂 w艂a艣ciwie marzenie swoich politycznych poprzednik贸w, bowiem obecnie PIT w Polsce tylko w teorii nie jest podatkiem liniowym. Osiemnastoprocentow膮 stawk臋 p艂aci ponad 97 procent podatnik贸w. Tak jak w艂a艣ciwie wszystkie do dzi艣 rz膮dz膮ce partie s膮 zgodne co do obni偶ania podatk贸w dochodowych, tak zgodnie w艂a艣ciwie 偶adna z nich nie zaproponowa艂a dotychczas sp贸jnego planu polityki spo艂ecznej. Czy wybory parlamentarne 2015 roku s膮 szans膮 na zmian臋 czy utrzymanie dotychczasowego status quo? Jakie propozycje w kwestii podatk贸w, stosunk贸w pracy, edukacji, systemu opieki zdrowotnej i emerytalnej, zaanga偶owania pa艅stwa w proces gospodarczy znajdziemy w programach wyborczych partii? Czy jest partia, kt贸ra opr贸cz poszczeg贸lnych obietnic jest w stanie zaproponowa膰 kompleksow膮, sp贸jn膮 wizj臋 tego, w jakim kierunku ma zmierza膰 Polska?
Stare partie, nowe obietnice
Przegl膮d propozycji wyborczych rozpocznijmy od dotychczasowych rozgrywaj膮cych polskiej sceny politycznej: PO, PiS i SLD, startuj膮cego w tych wyborach w szerszej koalicji jako Zjednoczona Lewica. Od rz膮dz膮cej od o艣miu lat Platformy oczekiwa膰 powinni艣my najwi臋cej konkret贸w. To w ko艅cu ta partia ma najwi臋ksz膮 wiedz臋 o obecnej sytuacji kraju 鈥 trapi膮cych go problemach i bud偶etowych mo偶liwo艣ciach ich rozwi膮zania. Platforma nigdy nie by艂a parti膮 sp贸jnej wizji, jest o to niezwykle trudno, gdy w szeregach partii聽鈥撀爅ak pisze w przedmowie do programu premier Ewa Kopacz 鈥 鈥瀞potykaj膮 si臋 ludzie o pogl膮dach liberalnych, konserwatywnych i socjaldemokratycznych鈥. W efekcie z jednej strony ideowo partia promuje coraz szerszy rozw贸j wolnego rynku, w艂asno艣ci prywatnej i przedsi臋biorczo艣ci, z drugiej w wybranych segmentach zwi臋ksza poziom regulacji i zaanga偶owanie pa艅stwa. Przyk艂adem mo偶e by膰 na przyk艂ad wprowadzenie darmowych podr臋cznik贸w do szk贸艂.
Do najciekawszych propozycji PO nale偶膮 reforma rynku pracy i systemu podatkowego. Obie propozycje 鈥 jednolity kontrakt mi臋dzy pracodawc膮 a pracownikiem, zasypuj膮cy dotychczasowe r贸偶nice mi臋dzy zatrudnieniem na etacie na czas nieokre艣lony a tak zwanymi 鈥瀠mowami 艣mieciowymi鈥, a tak偶e jeden, bardziej progresywny ni偶 obecnie podatek dochodowy (od 10 do 39,5 procent), 艂膮cz膮cy w sobie dzisiejszy PIT i sk艂adki socjalne 鈥 wydaj膮 si臋 bardzo interesuj膮ce. Zaproponowane po trzech b膮d藕 sze艣ciu miesi膮cach rz膮d贸w premier Ewy Kopacz, zim膮 b膮d藕 wiosn膮 tego roku, mog艂yby stanowi膰 przyczynek do powa偶nej, polityczno鈥搒po艂ecznej debaty na temat kszta艂tu rynku pracy i systemu podatkowego w Polsce. Niestety og艂oszone nieca艂e dwa miesi膮ce przed wyborami wydaj膮 si臋 raczej ko艂em ratunkowym ni偶 kad艂ubem programu, ra偶膮 brakiem konkret贸w. Nie dowiadujemy si臋, kiedy wprowadzony ma by膰 jednolity kontrakt, cho膰 w jego przypadku PO przynajmniej dok艂adnie opisuje, jakie przywileje b臋d膮 otrzymywa膰 pracownicy po odpowiednich okresach pracy (w pierwszym roku pracy, po jego zako艅czeniu i po trzech latach od zatrudnienia). Gorzej jest w przypadku jednego podatku. Platforma podaje co prawda g贸rny i dolny pr贸g podatkowy, informuje r贸wnie偶 o wspomagaj膮cym rodziny sposobie rozliczania 鈥 doch贸d do opodatkowania ma by膰 wyliczany na osob臋 w gospodarstwie domowym. W propozycji zdecydowanie brakuje jednak opisu prog贸w podatkowych, w zwi膮zku z tym nie wiemy dok艂adnie, komu przyniesie ona zyski i jakiej b臋d膮 one wielko艣ci, a tak偶e tego, kto w nowym systemie b臋dzie traci艂. Zn贸w brakuje daty wprowadzenia nowego systemu, przedstawiany jest on jako 鈥瀌ocelowy鈥, koszty reformy dla bud偶etu wynie艣膰 maja 10,2 miliarda z艂otych, wylicze艅 brak 鈥撀爉usimy uwierzy膰 na s艂owo.
Propozycje wyborcze PiS s膮 zdecydowanie najbardziej konkretne. Na stronie partii, w zak艂adce 鈥瀖ateria艂y programowe鈥, widniej膮 projekty ustaw. Czy faktycznie s膮 one w pe艂ni gotowe 鈥 przekonamy si臋 po wyborach, gdy ustawy trafi膮 pod obrady parlamentu i por贸wnamy ich brzmienie z projektami umieszczonymi obecnie na stronie internetowej. W艣r贸d inicjatyw znajdziemy propozycj臋 zmian w ustawach podatkowych, mi臋dzy innymi wprowadzenia podatku od wielkopowierzchniowego handlu detalicznego czy podatku od transakcji finansowych. Celem nowych regulacji prawnych ma by膰 zwi臋kszenie dochod贸w bud偶etowych nie kosztem 鈥瀦wyk艂ych鈥 podatnik贸w, ale zagranicznego kapita艂u, obecnie wykorzystuj膮cego polsk膮 gospodark臋 i wyprowadzaj膮cego z niej swoje zyski.
Dochody bud偶etu zwi臋kszone mi臋dzy innymi dzi臋ki nowym podatkom maj膮 by膰 wykorzystane do sfinansowania sztandarowego projektu socjalnego PiS 鈥 miesi臋cznego 艣wiadczenia o warto艣ci pi臋ciuset z艂otych na drugie i ka偶de kolejne dziecko (a tak偶e na pierwsze dziecko w najbiedniejszych rodzinach). Koszt 艣wiadczenia dla bud偶etu wynie艣膰 ma 21 miliard贸w z艂otych, z prostego rachunku wynika, 偶e dofinansowaniem obj臋tych ma zosta膰 oko艂o 3,5 miliona dzieci. PiS, przedstawiaj膮c sw贸j projekt, m贸wi jednak nie o koszcie, ale o dzieciach jako najlepszej mo偶liwej inwestycji. Idea skierowania polityki socjalnej w stron臋 rodziny i wsparcia dzietno艣ci wydaje si臋 bardzo s艂uszna. Obecnie bowiem du偶o ni偶sza ni偶 europejska 艣rednia (1,55 dziecka na kobiet臋) i prawie najni偶sza w Europie dzietno艣膰 w Polsce (1,29) nale偶y do naszych najwi臋kszych problem贸w spo艂ecznych. Z jednej strony plusem projektu jest jego prostota 鈥 aby otrzyma膰 艣wiadczenie, wystarczy mie膰 wi臋cej ni偶 jedno dziecko 鈥撀爓ydaje si臋 wi臋c, 偶e skuteczne uruchomienie projektu powinno by膰 stosunkowo proste i ma艂o kosztowne. Dodatkowo projekt powinien sta膰 si臋 siln膮 zach臋t膮 ekonomiczn膮 do posiadania wi臋kszej liczby dzieci, ka偶de kolejne dziecko zwi臋kszy rocznie przych贸d rodziny o 6000 z艂otych. Z drugiej strony pozostaje pytanie o to, czy beneficjentami tej 鈥瀒nwestycji鈥 pa艅stwa faktycznie b臋d膮 dzieci. Je艣li to na ich rozwoju zale偶ny nam najbardziej, pomoc powinna by膰 w jaki艣 spos贸b powi膮zana z wydatkami przeznaczanymi bezpo艣rednio na nie, zar贸wno na ich bie偶膮c膮 konsumpcj臋 (jedzenie, ubrania), a przede wszystkim edukacj臋 鈥 dodatkowe zaj臋cia, potrzebny sprz臋t, dojazd do szk贸艂. W tym wypadku 艣wiadczenie powinno by膰 raczej czym艣 w rodzaju bonu, gwarantuj膮cego, 偶e pieni膮dze inwestowane s膮 na pewno w dziecko, a nie zupe艂nie swobodnie wydawane przez rodzin臋.
Program wyborczy Zjednoczonej Lewicy zdecydowanie koncentruje si臋 na poprawie sytuacji pracownik贸w. Temat godzinowej p艂acy minimalnej podejmowany jest r贸wnie偶 przez PO i PiS (obie partie proponuj膮 wynagrodzenie minimum 12 z艂otych za godzin臋 w umowach cywilnoprawnych), Lewica idzie jednak dalej, chc膮c wyznaczy膰 minimaln膮, godzinow膮 stawk臋 na poziomie 15 z艂otych, a tak偶e podnie艣膰 p艂ac臋 minimaln膮 do 2500 z艂otych miesi臋cznie. Efektem reformy ma by膰 wzrost konsumpcji, partia nie wspomina o ewentualnych zagro偶eniach wzrostem bezrobocia. Kolejnym istotnym postulatem jest reforma systemu podatkowego. Zwi臋kszenie kwoty wolnej od podatku do poziomu p艂acy minimalnej 鈥 w tym momencie by艂oby to 21 tysi臋cy z艂otych rocznie (obecnie kwota wolna wynosi 3091 z艂otych rocznie), a tak偶e podniesienie podatku PIT dla najbogatszych do 40 procent. Z programu nie dowiemy si臋, czy w zwi膮zku z przywr贸ceniem czterdziestoprocentowej stawki zmianie ulegn膮 dotychczasowe progi, ani doch贸d jakiej od jakiej wysoko艣ci ma by膰 opodatkowany now膮 stawk膮. Lewica zapowiada r贸wnie偶 obni偶enie podatku VAT do 21 procent, a tak偶e wprowadzenie podatku od transakcji finansowych. W programie pojawiaj膮 si臋 obietnice zwi臋kszenia wydatk贸w na s艂u偶b臋 zdrowia (do 7 procent PKB) i edukacj臋 czy darmowe leki dla najstarszych obywateli. Je艣li jednak o zbyt ma艂o konkret贸w mogli艣my oskar偶a膰 Platform臋 Obywatelsk膮, to w przypadku Lewicy nie ma ich wcale. Nie wiadomo, czy suma proponowanych zmian podatkowych zwi臋kszy czy zmniejszy dochody pa艅stwa, kto na nich bezpo艣rednio zyska, a kto straci; czy zwi臋kszanie wydatk贸w, cho膰by na s艂u偶b臋 zdrowia, odb臋dzie si臋 dzi臋ki zwi臋kszeniu wp艂yw贸w bud偶etu pa艅stwa czy przesuni臋ciu pieni臋dzy z innych resort贸w.
Wolno艣膰, w艂asno艣膰, przedsi臋biorczo艣膰
Od partii bez sejmowego sta偶u trudno oczekiwa膰 tak konkretnych propozycji jak od uczestnik贸w systemu parlamentarnego. W ich przypadku wa偶ny jest kierunek reform, sp贸jna wizja pa艅stwa, do kt贸rego chc膮 d膮偶y膰. KORWIN i Kukiz鈥15 jako najwa偶niejsze zadanie widz膮 reform臋 ustroju pa艅stwa. Oba ugrupowania d膮偶膮 do wprowadzenia systemu prezydenckiego, diametralnej (zw艂aszcza w przypadku KORWINA) zmiany i ograniczenia aparatu pa艅stwa. W kwestiach gospodarczych KORWIN zapowiada maksymalne obni偶enie podatk贸w, likwidacj臋 PIT i CIT, podatku spadkowego, obni偶enie VAT do minimalnego w Unii Europejskiej poziomu 15 procent, a tak偶e jeszcze wi臋ksze zmniejszenie wydatk贸w pa艅stwa, czego efektem ma by膰 nie tylko brak deficytu bud偶etowego, ale stopniowa redukcja d艂ugu publicznego. Docelowo pa艅stwo ma wycofa膰 si臋 z jakiegokolwiek finansowania edukacji, nauki, s艂u偶by zdrowia czy ubezpiecze艅 spo艂ecznych. Program partii mo偶na stre艣ci膰 jednym zdaniem: jak najmniej podatk贸w, jak najmniej pa艅stwa w 偶yciu gospodarczo鈥搒po艂ecznym.
Nieco inn膮 wizj膮 pos艂uguje si臋 ruch Kukiza. Zamierza on zmniejszy膰 obci膮偶enia podatkowe dla Polak贸w, mi臋dzy innymi docelowo likwiduj膮c PIT. Podatkami obci膮偶one zosta膰 maj膮 za to banki i zagraniczne korporacje, firmy zamiast podatku CIT p艂aci膰 maj膮 podatek przychodowy. Celem polityki gospodarczej ma by膰 odzyskanie przez Polak贸w bank贸w, przemys艂u i handlu. Nie dowiemy si臋 jednak, w jaki spos贸b nale偶y tego dokona膰. Brak jest r贸wnie偶 rozwi膮za艅 dotycz膮cych rynku pracy, edukacji, s艂u偶by zdrowia.
Dwa kolejne powsta艂e w tym roku ugrupowania, Nowoczesna Ryszarda Petru i Partia Razem, maj膮 ze sob膮 wiele wsp贸lnego. Nie chc膮 radykalnie zmienia膰 ustroju, ale system partyjny. Obie d膮偶膮 do przemian w sposobie finansowania partii politycznych, ograniczenia kadencji pos艂贸w, zmiany ordynacji wyborczej. Co wi臋cej obie stawiaj膮 podobn膮 diagnoz臋 鈥撀爋to jeden z problem贸w do rozwi膮zania wskazany w programie Nowoczesnej, pod kt贸rym na pewno mogliby si臋 popisa膰 dzia艂acze Razem: 鈥濶iskie dochody i niestabilna sytuacja na rynku pracy, poczucie zagro偶enia bezpiecze艅stwa i zdrowia. Wiele os贸b czuje, 偶e znalaz艂o si臋 na marginesie przemian鈥. Obie partie przedstawiaj膮 r贸wnie偶 sp贸jne wizje tego, jak ma wygl膮da膰 przysz艂a Polska 鈥 te s膮 ju偶 jednak zdecydowanie r贸偶ne.
Nowoczesna w swojej wizji stara si臋 odwo艂ywa膰 do szerokiego spektrum warto艣ci. Zdaniem tej partii edukacja 鈥瀙owinna przygotowywa膰 do dobrego 偶ycia 鈥 nie tylko wydajnego, ale i sensownego. Gospodarka za艣 鈥瀓est cz臋艣ci膮 kultury, a nie kultura gospodarki. Musimy o tym pami臋ta膰, bo korzenie pami臋ci, warto艣ci, rozwoju tkwi膮 w kulturze鈥. W programie pojawiaj膮 si臋 jednak sprzeczno艣ci, na wcze艣niejszej stronie czytamy bowiem, 偶e Nowoczesna 鈥瀊臋dzie traktowa膰 kultur臋 jako cz臋艣膰 gospodarki鈥. Program gospodarczy partii koncentruje si臋 wok贸艂 wolnego rynku i przedsi臋biorczo艣ci. Pa艅stwo nie ma by膰 zredukowane takiego stopnia, jak w wizji KORWINA. Nadal ma wp艂ywa膰 na s艂u偶b臋 zdrowia czy opiek臋 spo艂eczn膮, us艂ugi dla obywateli maj膮 jednak 艣wiadczy膰 w tych dziedzinach podmioty prywatne. Ryszard Petru proponuje nowy system podatkowy, 3 razy 16 procent. Obni偶enie do tej stawki podatk贸w PIT, CIT i VAT, kt贸re wszystkie od tego momentu maj膮 by膰 liniowe. W programie, pomimo cytowanej diagnozy, nie pojawiaj膮 si臋 projekty dotycz膮ce zmian wobec pracownik贸w na rynku pracy. Rozw贸j gospodarczy ma zosta膰 przyspieszony poprzez uwolnienie przedsi臋biorczo艣ci. Kszta艂towanie tej cechy ma sta膰 si臋 jednym z g艂贸wnych cel贸w edukacji. W programie reformy tej dziedziny nacisk po艂o偶ony jest na lepsze przygotowanie m艂odych ludzi do wej艣cia na rynek pracy, trudno jednak doszuka膰 si臋 rozwi膮za艅 s艂u偶膮cych zapowiadanej pozaekonomicznej jako艣ci 偶ycia.
Pa艅stwo opieku艅cze jest mo偶liwe
鈥ak mog艂oby brzmie膰 has艂o wyborcze Partii Razem. Jej naczelnymi warto艣ciami s膮 r贸wno艣膰 i wsp贸lnota. Tym, co charakteryzuje program Razem, jest uczciwe wskazywanie, 偶e wykorzystuj膮c 艣rodki publiczne w jednej dziedzinie, musimy zabra膰 je z innej. Razem zapowiada reform臋 podatku PIT, podwy偶szenie kwoty wolnej do 12 tysi臋cy z艂otych i wprowadzenie pi臋ciu stawek podatkowych (22 procent od dochod贸w powy偶ej 12 tysi臋cy z艂otych, 33 procent od dochod贸w powy偶ej 60 tysi臋cy, 44 procent od 120 tysi臋cy, 55 procent od 250 tysi臋cy i 75 procent od dochod贸w powy偶ej 500 tysi臋cy). W efekcie ni偶szy podatek p艂aci膰 maj膮 zarabiaj膮cy poni偶ej 50 tysi臋cy, nieco wy偶szy ni偶 dzi艣 podatnicy zarabiaj膮cy mi臋dzy 50 a 100 tysi臋cy, du偶o wi臋cej obywatele zarabiaj膮cy obecnie ponad 100 tysi臋cy. Razem zapowiada zupe艂n膮 zmian臋 polityki w dziedzinie infrastruktury. Priorytet zamiast transportu drogowego uzyska膰 ma kolej. Kosztem du偶ych projekt贸w 鈥 budowy autostrad i kolei du偶ych pr臋dko艣ci 鈥撀燿ofinansowane maj膮 zosta膰 po艂膮czenia lokalne. Celem s膮 po艂膮czenia kolejowe w ka偶dym powiecie, utwardzone drogi prowadz膮ce do ka偶dej wsi i po艂膮czenia autobusowe w ka偶dym so艂ectwie.
Razem postuluje r贸wnie偶 zmiany na rynku pracy. W kwestii p艂acy minimalne idzie jeszcze dalej ni偶 Lewica. Godzinowa p艂aca minimalna ma wynosi膰 15 z艂otych w przypadku um贸w na czas nieokre艣lony i 20 z艂otych w przypadku wszystkich innych um贸w, tak, by zniech臋ca膰 do nich pracodawc贸w. Podobnie jak w przypadku Lewicy, Razem nie podejmuje dyskusji na temat mo偶liwego wzrostu bezrobocia spowodowanego urz臋dow膮 podwy偶k膮 p艂ac. Partia zapowiada r贸wnie偶 koniec prywatyzacji i podniesienie wydatk贸w w dziedzinie edukacji (mi臋dzy 6 a 8 procent PKB) i s艂u偶by zdrowia (8 procent PKB). Podobnie jak w przypadku Lewicy nie s膮 podane konkretne wyliczenia i 藕r贸d艂a finansowania, w przypadku istniej膮cej od p贸艂 roku partii mo偶na jednak spojrze膰 na te braki nieco 艂askawiej.
Szeroki wyb贸r
Obecna kampania wyborcza wydaje si臋 do艣膰 interesuj膮ca pod wzgl臋dem temat贸w gospodarczych. Pomimo napi臋tej sytuacji mi臋dzynarodowej i g艂臋bokiego konfliktu politycznego to aktywno艣膰 pa艅stwa w 偶yciu gospodarczo鈥搒po艂ecznym stanowi o艣 program贸w wyborczych partii. W艣r贸d plus贸w programowej debaty na pewno nale偶y wyr贸偶ni膰 zainteresowanie kluczowymi dla dzisiejszej Polski kwestiami 鈥 przede wszystkim problemami polskiego rynku pracy. Po wyborach trudno jednak oczekiwa膰 zwi臋kszenia zakresu dzia艂ania pa艅stwa opieku艅czego. Wi臋kszo艣膰 partii pr贸buje przekonywa膰 do siebie wyborc贸w raczej obni偶k膮 podatk贸w ni偶 zwi臋kszeniem wydatk贸w na rzecz obywateli. Przy opisie projektowanej reformy podatkowej w艂a艣ciwie wszystkie partie pr贸buj膮 stosowa膰 ten sam chwyt retoryczny: obni偶my podatki 鈥瀞woim鈥, 鈥瀦wyk艂ym鈥, ci臋偶ko pracuj膮cym Polakom, a dochody bud偶etu zr贸wnowa偶my poprzez podwy偶szenie podatk贸w dla 鈥瀘bcych鈥, zagranicznych bank贸w, korporacji i wielkich sieci handlowych. W艂a艣ciwie jedynie partia Razem wy艂amuje si臋 z tego schematu, pr贸buj膮c prowadzi膰 debat臋 podatkow膮 mi臋dzy obywatelami i wprowadzi膰 do niej poj臋cie solidarno艣ci spo艂ecznej. Do minus贸w nale偶y zaliczy膰 brak konkret贸w 鈥 wylicze艅, dok艂adnych predykcji, obietnic lepiej umiejscowionych w czasie i przestrzeni 鈥 widoczny zw艂aszcza w programie PO i SLD. W efekcie inspiruj膮ce dla debaty spo艂eczno鈥損olitycznej projekty jednolitego kontraktu i jednej daniny publicznej, kt贸re w przypadku rzetelnego i dok艂adnego przygotowania mog艂yby sta膰 si臋 motorem nap臋dowym kampanii, trudno traktowa膰 powa偶nie. Pozytywnym zjawiskiem jest pluralizm i jasno艣膰 pogl膮d贸w wyra偶anych przez ugrupowania startuj膮ce w wyborach, a dotychczas nie b臋d膮cych cz艂onkami parlamentu. Mamy parti臋 opowiadaj膮c膮 si臋 za sprowadzeniem pa艅stwa do roli nocnego str贸偶a (KORWIN), parti臋 stawiaj膮c膮 na kult przedsi臋biorczo艣ci, innowacyjno艣ci i wolnego rynku (NOWOCZESNA), parti臋 pracownik贸w, pa艅stwa opieku艅czego, stawiaj膮c膮 na r贸wno艣膰 i budow臋 solidarno艣ci spo艂ecznej (RAZEM). Coraz mniej w艂a艣ciwy wydaje si臋 powtarzany przez Polak贸w argument 鈥 nie mia艂em na kogo g艂osowa膰. W tych wyborach jest w kim wybiera膰.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Wybieram sam/a
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij