Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

Trolle zza oceanu i nacjonalistyczna rewolucja z piwnicy

Zwolennik├│w Donald Trump ma, jak wida─ç, wystarczaj─ůco wielu ÔÇô ka┼╝dy z nich na pewno nieco si─Ö r├│┼╝ni w swoich motywacjach. W┼Ťr├│d rzeszy ludzi, kt├│rzy na niego zag┼éosowali, jest jednak pewne nies┼éawne ┼Ťrodowisko, gor─ůco i g┼éo┼Ťno go popieraj─ůce, kt├│rego obawiaj─ů si─Ö i Republikanie, i Demokraci.

what-is-the-alt-right 
Ze wzgl─Ödu na sw─ů tematyk─Ö artyku┼é zawiera┬ápochodz─ůce z Internetu tre┼Ťci propaguj─ůce nienawi┼Ť─ç do ludzi ze wzgl─Ödu na ras─Ö i religi─Ö oraz symbole odwo┼éuj─ůce si─Ö do nazizmu. Tre┼Ťci te w ┼╝adnej mierze nie s─ů pogl─ůdami autorki tekstu, a jedynie przyk┼éadami ilustruj─ůcymi omawiane zjawisko.
Wszystkie ilustracje s─ů og├│lnodost─Öpnymi w Internecie memami nieokre┼Ťlonego autorstwa.
***
Cho─ç w teori─Ö o ko┼äcu historii i maj─ůce zaraz nadej┼Ť─ç totalne panowanie liberalnej demokracji na ┼Ťwiecie wierzy┼éo wielu, dzi┼Ť jest ona raczej wy┼Ťmiewana jako naiwna. I mimo ┼╝e ÔÇô z drugiej strony ÔÇô┬áprzesadne m├│wienie o apokalipsie ┼Ťwiata Zachodu uwa┼╝ane jest za absurdaln─ů panik─Ö, to jednak wygrana Donalda Trumpa w wyborach na prezydenta Stan├│w Zjednoczonych stanowi kolejn─ů przes┼éank─Ö za poparciem tezy, ┼╝e era liberalizmu na Zachodzie dobiega schy┼éku. Hillary Clinton nie by┼éa w stanie porwa─ç rz─ůdu dusz. Dlaczego? Niekt├│rzy komentatorzy ze ┼Ťrodowisk lewicowych przyjmuj─ů marksistowskie ÔÇô mo┼╝na by powiedzie─ç ÔÇô wyt┼éumaczenie. Chcieliby, ┼╝eby to biedna klasa robotnicza i sfrustrowani, ┼╝yj─ůcy w niepewnych warunkach prekariusze, maj─ůcy ju┼╝ do┼Ť─ç liberalizmu i legitymizowanego przez niego dotychczasowego systemu ekonomicznego, okazali swoje rozczarowanie przy urnach. Czy to uzasadnienie nas przekonuje? Faktycznie, prawd─ů jest, ┼╝e elektorat Berniego Sandersa i Donalda Trumpa miejscami si─Ö pokrywa┼é. I nawet je┼Ťli wi─Ökszo┼Ť─ç wyborc├│w Sandersa na kandydata Republikan├│w nie g┼éosowa┼éa, to du┼╝a cz─Ö┼Ť─ç z nich ÔÇô w imi─Ö kontestacji liberalnego establishmentu ÔÇô nie popar┼éa te┼╝ Hillary, przyczyniaj─ůc si─Ö tym samym do wygranej obecnego prezydenta-elekta.
Gdy jednak spojrzymy na badania socjologiczne dotycz─ůce wybor├│w w Stanach, oka┼╝e si─Ö, ┼╝e to wcale nie najbiedniejsi g┼éosowali na Donalda Trumpa. Wybra┼éa go dobrze usytuowana klasa ┼Ťrednia ÔÇô w przewa┼╝aj─ůcej mierze p┼éci m─Öskiej, o bia┼éym kolorze sk├│ry. Nie znaczy to oczywi┼Ťcie, ┼╝e czynnik ekonomiczny nie ma znaczenia ÔÇô du┼╝a cz─Ö┼Ť─ç z nich uwa┼╝a, ┼╝e gospodarka jest w z┼éym stanie, a przysz┼ée pokolenia b─Öd─ů ┼╝y─ç w jeszcze gorszym ┼Ťwiecie. W grupie tej jednak dominuje raczej poczucie zagro┼╝enia dotycz─ůce ich przysz┼éej sytuacji ekonomicznej ni┼╝ realne problemy dnia dzisiejszego. S─ů to wi─Öc ludzie chc─ůcy przede wszystkim zmiany, a przecie┼╝ Hillary by┼éa jej przeciwie┼ästwem ÔÇô uosobieniem establishmentu. Dlaczego jednak to g┼é├│wnie biali g┼éosowali na Trumpa?
Zwolennik├│w prezydent-elekt ma, jak wida─ç, wystarczaj─ůco wielu ÔÇô ka┼╝dy z nich na pewno nieco si─Ö r├│┼╝ni w swoich motywach. W┼Ťr├│d rzeszy ludzi, kt├│rzy na niego zag┼éosowali, jest jednak pewne nies┼éawne ┼Ťrodowisko, gor─ůco i g┼éo┼Ťno go popieraj─ůce, kt├│rego obawiaj─ů si─Ö i Republikanie, i Demokraci. To tak zwane alt-right. Nazwa ta jest skr├│tem od powsta┼éego w 2010 roku ruchu ÔÇ×Alternative rightÔÇŁ, ÔÇ×alternatywna prawicaÔÇŁ. Jednym z jego za┼éo┼╝ycieli jest Richard Spencer ÔÇô przewodnicz─ůcy NPI, ÔÇ×National Policy InstituteÔÇŁ, na kt├│rego konferencji ostatnio nagrano okrzyki ÔÇ×Heil Trump!ÔÇŁ i ludzi wykonuj─ůcych tak zwany ÔÇ×salut rzymskiÔÇŁ. To w┼éa┼Ťnie Spencer jest jednym z nieformalnych lider├│w alt-right, kt├│re oficjalnie przyw├│dcy nie ma.

Richard Spencer jako go┼Ť─ç w programie u Rolanda Martina.
 
Alt-right to po┼é─ůczenie wielu ┼Ťrodowisk opiniotw├│rczych ÔÇô ÔÇ×BreitbartÔÇŁ, ÔÇ×Daily StormerÔÇŁ, ÔÇ×Right StuffÔÇŁ, ÔÇ×American RenaissanceÔÇŁ ÔÇô g┼é├│wnie internetowych blog├│w i gazet, maj─ůcych ┼é─ůcznie kilkadziesi─ůt milion├│w zwolennik├│w. I cho─ç trudno powiedzie─ç, jaki jest ich program polityczny (o ile taki w og├│le istnieje), to mo┼╝emy wyr├│┼╝ni─ç ich kilka cech wsp├│lnych.
Nazywaj rzeczy po imieniu
Po pierwsze, s─ů antyestablishmentowi. Nienawidz─ů mainstreamu i liberalnych medi├│w. Nie cierpi─ů demokrat├│w, ale r├│wnie mocno nie potrafi─ů znie┼Ť─ç ÔÇ×cuckservativesÔÇŁ┬áÔÇô jak nazywaj─ů konserwatyst├│w, kt├│rzy w imi─Ö interes├│w gotowi s─ů na przyk┼éad przyjmowa─ç imigrant├│w. Po drugie w┼éa┼Ťnie ÔÇô nie cierpi─ů multikulturalizmu. Uwa┼╝aj─ů, ┼╝e to, co si─Ö dzieje w Europie (w domy┼Ťle chodzi o jej ÔÇ×islamizacj─ÖÔÇŁ i zagro┼╝enie terroryzmem), powinno by─ç przestrog─ů dla Stan├│w Zjednoczonych. ┼ü─ůczy si─Ö z tym aktywne zwalczanie islamu i niech─Ö─ç do muzu┼éman├│w, ale te┼╝ sprzeciw wobec jakiegokolwiek interwencjonizmu i globalizacji, kt├│rych s─ů g┼é─Öbokimi przeciwnikami. W ich wizji USA powinno prowadzi─ç polityk─Ö izolacjonistyczn─ů ÔÇô w ┼╝adnej mierze nie anga┼╝owa─ç si─Ö w konflikty mi─Ödzynarodowe. Po trzecie, co wynika z poprzedniego, s─ů etnocentryczni ÔÇô┬áogl─Ödnie m├│wi─ůc. Wprost g┼éosz─ů wy┼╝szo┼Ť─ç rasy bia┼éej nad ras─ů czarn─ů, semick─ů i innymi. Spencer okre┼Ťla si─Ö jako ÔÇ×identitarianÔÇŁ (od s┼éowa ÔÇ×identityÔÇŁ┬áÔÇô to┼╝samo┼Ť─ç), nawi─ůzuj─ůc tym samym do francuskiego ruchu ÔÇ×Nouvelle DroiteÔÇŁ, czyli Nowej Prawicy, kt├│ra termin ten uku┼éa, a przynajmniej wprowadzi┼éa do szerszego u┼╝ycia w 2002 roku. To┼╝samo┼Ťci─ů, do kt├│rej si─Ö odwo┼éuj─ů, jest szeroko pojmowana i nie do ko┼äca sprecyzowana kultura bia┼éych czy kultura Zachodu. Zalicza si─Ö do nich tak┼╝e ÔÇ×chrze┼Ťcija┼ästwo kulturoweÔÇŁ (sam Spencer m├│wi o sobie, ┼╝e jest ÔÇ×cultural ChristianÔÇŁ). Co warte uwagi, zadziwiaj─ůco wielu ze zwolennik├│w alt-right jest ateistami ÔÇô tak┼╝e Spencer ÔÇô┬ájednocze┼Ťnie jednak g┼éosz─ů oni wy┼╝szo┼Ť─ç kultury chrze┼Ťcija┼äskiej nad innymi. Mimo ┼╝e ÔÇô┬ájak si─Ö zdaje albo jakbym chcia┼éa, by si─Ö zdawa┼éo ÔÇô┬ásami chyba niewiele maj─ů z ni─ů wsp├│lnego, nie przeszkadza im to jej ┼é─ůczy─ç z rasizmem, nietolerancj─ů religijn─ů, nacjonalizmem czy po prostu nienawi┼Ťci─ů i pogard─ů do bli┼║niego.
Jest jeszcze czwarta cecha, kt├│ra ┼é─ůczy zwolennik├│w alt-right. Prawdopodobnie najbardziej zaskakuj─ůca i wyr├│┼╝niaj─ůca ich na tle innych ruch├│w etnocentrycznych, cho─ç jednocze┼Ťnie taka, kt├│rej spokojnie przecie┼╝ mogliby┼Ťmy si─Ö spodziewa─ç w 2016 roku. Ot├│┼╝ cz┼éonkowie alt-right s─ů w przewa┼╝aj─ůcej cz─Ö┼Ťci internetowymi trollami.
 
mem2
 
Po ciemnej stronie Internetu
Je┼Ťli kto┼Ť nie wie, kim jest internetowy troll, ┼Ťpiesz─Ö z wyja┼Ťnieniami ÔÇô to taki u┼╝ytkownik, kt├│ry nie ma zahamowa┼ä, nie zachowuje si─Ö ÔÇ×racjonalnie i w wywa┼╝ony spos├│bÔÇŁ (a przynajmniej nie przestrzega pewnych norm spo┼éecznych podczas dyskusji), lubi przekracza─ç ÔÇ×granice przyzwoito┼ŤciÔÇŁ. W domieszce z poprzednimi cechami zwolennik├│w alt-right daje nam to ludzi niepokornych, masakruj─ůcych i ÔÇ×m├│wi─ůcych jak jestÔÇŁ (brzmi znajomo?). Nie ma dla nich ┼Ťwi─Öto┼Ťci ÔÇô przekonani, ┼╝e ┼╝yj─ů w opresyjnym i totalitarnym ┼Ťwiecie dyktatury poprawno┼Ťci politycznej, korzystaj─ů z ca┼ékowitej wolno┼Ťci s┼éowa: w Internecie mog─ů wreszcie m├│wi─ç to, co my┼Ťl─ů naprawd─Ö. Oczywi┼Ťcie ÔÇô anonimowo, bo w spo┼éecze┼ästwie ameryka┼äskim nie wypada wci─ů┼╝ jeszcze niekt├│rych pogl─ůd├│w wypowiada─ç na g┼éos. Ich broni─ů s─ů wi─Öc memy (ilustracje z podpisem lub gify kr─ů┼╝─ůce po Internecie) i filmiki na youtubeÔÇÖie, a jaskiniami, w kt├│rych ┼╝yj─ů (w ko┼äcu s─ů trollami) ÔÇô Twitter oraz strony reddit i 4chan (w polskim Internecie za odpowiednik mo┼╝na uzna─ç karachan, odpowiedzialny za ÔÇ×szkalowanie Jana Paw┼éa IIÔÇŁ). Nie maj─ů opor├│w ÔÇô rzucaj─ů na prawo i na lewo swastyk─ů, Hitlerem, karykaturami ┼╗yda, ┼é─ůcz─ůc je z Pepe (wizerunkiem zielonej ┼╝aby), Harambe (gorylem zastrzelonym w maju tego roku w ZOO w Teksasie) i innymi bohaterami Internetu, znanymi tylko niekt├│rym jego u┼╝ytkownikom. Dobry┬áwgl─ůd w sytuacj─Ö mo┼╝e da─ç jeszcze przeczytanie┬áprzewodnik├│w stworzonych przez nich samych: A NormieÔÇÖs Guide to the Alt-Right┬ái An Establishment conservavtiveÔÇÖs Guide to the Alt-Right.
 
meme2
 
Ich g┼é├│wnym wrogiem jest poprawno┼Ť─ç polityczna. Przekraczaj─ůc wszelkie tabu i wyrzekaj─ůc si─Ö jakichkolwiek ┼Ťwi─Öto┼Ťci (nawet w┼éasnych ÔÇô┬áich pogl─ůdy przedstawia si─Ö czasem jako nazizm maskowany ironicznym nazizmem, z kt├│rego te┼╝ si─Ö nabijaj─ů), zachowuj─ů si─Ö przede wszystkim cynicznie. Nie maj─ů ┼╝adnego konkretnego etosu, cz─Östo dzia┼éaj─ů dla czystej prowokacji. Najlepszym tego przyk┼éadem jest Milo Yiannopoulos, kolejny z nieformalnych lider├│w alt-right. Ten m┼éody brytyjski dziennikarz zwi─ůzany z ÔÇ×Breibart NewsÔÇŁ, cz─Östo nazywany rzecznikiem ruchu alternatywnej prawicy, jest zagorza┼éym antyfeminist─ů i antyislamist─ů. Jest te┼╝ jednocze┼Ťnie p├│┼é-┼╗ydem i gejem, co jednak nie przeszkadza mu wci─ů┼╝ wspiera─ç alt-right. Razem ze Stevem Bannonem wsp├│┼étworzyli ÔÇ×BreibartÔÇŁ┬áÔÇô do czasu, gdy ten drugi zosta┼é szefem kampanii wyborczej Donalda Trumpa. Yiannopoulos nie pozosta┼é w tyle ÔÇô aktywnie wspiera┼é kandydata Republikan├│w przez ca┼éy okres przed wyborami. 9 listopada furor─Ö w Internecie zrobi┼éo nagranie Yiannopoulosa i jego znajomych, przemierzaj─ůcych puste sale newsroom├│w najwa┼╝niejszych stacji ÔÇô Fox, CNN, NBC.

Yiannopoulos i alterprawica na gruzach starego porz─ůdku ÔÇ×k┼éamliwych i tch├│rzliwych medi├│wÔÇŁ
 
Trolle w armii Trumpa. Jak zareagowa─ç?
Cho─ç Trump ÔÇô po aferze wywo┼éanej heilowaniem na konferencji NPI ÔÇô od ┼Ťrodowiska alt- right si─Ö oficjalnie odcina, w praktyce Yiannopoulos i Steve Bannon byli g┼é├│wnymi tw├│rcami jego kampanii, a ten drugi zosta┼é nawet mianowany na jego doradc─Ö w Bia┼éym Domu i nawi─ůzuje ju┼╝ wsp├│┼éprac─Ö z Marine Le Pen. Sam prezydent-elekt, znany z nierozs─ůdnego u┼╝ywania Twittera, wrzuci┼é tam kiedy┼Ť alt-rightowego mema.
tweet
 
 
Trolle alt-right wysz┼éy wi─Öc ze swoich jaski┼ä i wesz┼éy (na dobre?) do sfery publicznej. S┼éowa Yiannopoulosa o lesbijkach, feministkach i muzu┼émanach ÔÇô┬áza czas├│w Obamy raczej nie do pomy┼Ťlenia ÔÇô┬ádzi┼Ť mo┼╝emy us┼éysze─ç w najwi─Ökszych studiach telewizyjnych. Nie chodzi tu chyba (jeszcze?) o ich akceptacj─Ö, a raczej sam─ů fascynacj─Ö ÔÇ×niepokorno┼Ťci─ůÔÇŁ. Posta─ç Yiannopoulosa po prostu ┼Ťwietnie si─Ö sprzedaje ÔÇô m┼éody, przystojny, prowokacyjny, jest powiewem ┼Ťwie┼╝o┼Ťci i ÔÇ×autentyczno┼ŤciÔÇŁ (je┼Ťli p├│┼é-┼╗yd gej wspieraj─ůcy nacjonalistyczny antysemicki ruch mo┼╝e w og├│le by─ç autentyczny).
Nie da si─Ö ukry─ç, ┼╝e strona liberalna ma z tym du┼╝y problem. Niekt├│rzy widz─ů to jako konflikt pomi─Ödzy ÔÇ×ciemnymiÔÇŁ, ksenofobicznymi masami, a ÔÇ×o┼ŤwieconymiÔÇŁ, liberalnymi, tolerancyjnymi elitami. Przez ostatnie miesi─ůce panicznie obrzucali wszystkich wyborc├│w Trumpa okre┼Ťleniami: ÔÇ×rasi┼ŤciÔÇŁ, ÔÇ×seksi┼ŤciÔÇŁ, ÔÇ×islamofobyÔÇŁ. Wygl─ůda jednak na to, ┼╝e przynosi to skutek odwrotny od zamierzonego. Kto nie czuje si─Ö rasist─ů, czuje si─Ö ura┼╝ony i zaszufladkowany, co pot─Öguje jego niech─Ö─ç do ÔÇ×autorytarnychÔÇŁ, politycznie poprawnych demokrat├│w; kto za┼Ť si─Ö za niego uwa┼╝a, ma w nosie liberalne warto┼Ťci, wi─Öc ta ┼éatka nie bardzo mu przeszkadza.

Jak libera┼éowie i lewica powinni reagowa─ç na nacjonalist├│w?
 
Mo┼╝na te┼╝ twierdzi─ç, ┼╝e dzisiejszy ┼Ťwiat jawi si─Ö nam jako post-polityczny, a wygrana Trumpa to tryumf emocji nad rozumem. W domy┼Ťle: wyborcy zignorowali ÔÇ×racjonalneÔÇŁ, ÔÇ×intelektualneÔÇŁ przes┼éanki (dajmy na to: ÔÇ×globalizacja jest korzystna dla wszystkichÔÇŁ), wybieraj─ůc ÔÇ×nieracjonaln─ůÔÇŁ opcj─Ö kwestionuj─ůc─ů zastany porz─ůdek ┼Ťwiata i postuluj─ůc─ů zmiany. Cz─Östo w tym kontek┼Ťcie m├│wi si─Ö o tych ÔÇ×nieracjonalnychÔÇŁ jako frustratach bez uzasadnienia. Czasem przypisuje si─Ö im jakie┼Ť wyimaginowane choroby umys┼éowe (znamy to z w┼éasnego podw├│rka ÔÇô cho─çby Adam Michnik o wyborcach PiSu┬ái ich ÔÇ×pisizmieÔÇŁ).
Oba te podej┼Ťcia wydaj─ů mi si─Ö jednak fatalne. Nie daj─ů nam ┼╝adnej szansy zrozumienia motywacji drugiej strony. S─ů te┼╝ niezwykle wykluczaj─ůce, a przecie┼╝ je┼Ťli wykluczymy wi─Ökszo┼Ť─ç spo┼éecze┼ästwa (bo ryzykujemy, ┼╝e kiedy┼Ť b─Ödzie to wi─Ökszo┼Ť─ç ÔÇô┬áje┼Ťli ju┼╝ nie jest), to kto w nim zostaje? My czy mo┼╝e jednak oni? Lewica i libera┼éowie tkwi─ç b─Öd─ů zamkni─Öci w swoich wyobra┼╝onych rzeczywisto┼Ťciach, pogr─ů┼╝eni w nieko┼äcz─ůcych si─Ö dyskusjach (przecie┼╝ wa┼╝nych!), a poza ich zasi─Ögiem, w prawdziwym ┼Ťwiecie, b─Ödzie dzia─ç si─Ö polityka.
Niech na areopagu pod okiem Ateny rozstrzygnie si─Ö ten sp├│r
Mo┼╝e trzeba uzna─ç, ┼╝e niezb─Ödne jest dzia┼éanie i debata ÔÇ×pomi─Ödzy wrogamiÔÇŁ ÔÇô merytoryczna, spokojna i zr├│wnowa┼╝ona. Mo┼╝e powinni┼Ťmy spr├│bowa─ç nacjonalist├│w zrozumie─ç. Spr├│bowa─ç ich przeci─ůgn─ů─ç na swoj─ů stron─Ö. Zaoferowa─ç im miejsce w naszym spo┼éecze┼ästwie, zadba─ç o nich ÔÇô by nie poczuli si─Ö wi─Öcej sfrustrowani i niechciani. Niestety, wizja ÔÇ×przytul nacjonalist─ÖÔÇŁ jest do┼Ť─ç naiwna. Nie gwarantuje skuteczno┼Ťci, grozi za┼Ť rozszerzeniem si─Ö problemu. Jak rozmawia─ç, je┼Ťli zaproszenie do studia ┼é─ůczy si─Ö z propagowaniem pogl─ůd├│w, na kt├│re nie mo┼╝emy si─Ö zgodzi─ç? Jak zaoferowa─ç miejsce w spo┼éecze┼ästwie i sprzeciwi─ç si─Ö jednocze┼Ťnie ideom przez tych ludzi wyznawanym? Trzeba przecie┼╝ mie─ç jakie┼Ť granice. Powinni┼Ťmy zastanowi─ç si─Ö, co ÔÇô w imi─Ö wsp├│lnoty pa┼ästwowej ÔÇô jeste┼Ťmy w stanie zrobi─ç. Podebatowa─ç w studiu? P├│j┼Ť─ç razem na jednym marszu 11 listopada? W przypadku alt-right sytuacja jest jeszcze trudniejsza ÔÇô ci─Ö┼╝ko prowadzi─ç merytoryczny sp├│r o warto┼Ťci z kim┼Ť, kto ┼╝yje z prowokacji i radykalnego prze┼éamywania tabu. Kto, jak si─Ö wydaje, ┼╝adnych idea┼é├│w w┼éa┼Ťciwie nie wyznaje. Mo┼╝e jednak trzeba mie─ç nadziej─Ö, ┼╝e za t─ů mask─ů w┼Ťciek┼éo┼Ťci, cynizmu i ┬ábraku pokory kryje si─Ö rozpaczliwa potrzeba afirmacji swojej warto┼Ťci.
Niezale┼╝nie od rozwi─ůzania, jakie przyjmiemy, czeka nas cholernie trudne zadanie. A je┼Ťli nie chcemy, by tryumf zombie-nacjonalizmu powr├│ci┼é z za┼Ťwiat├│w, musimy mu podo┼éa─ç.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie - w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej Polityka prywatno┼Ťci zamknij ├Ś